iltasyazilim
FD Üye
Soru:Bir kitapta “alem yoktan yaratıldı, yokluk ise nurdan yaratıldıdeniyor Yokluk yaratılmış mıdır? Yokluk nedir ve yokluğu nasıl anlamalıyım?
Değerli kardeşimiz;
Evrenin yoktan var edildiği hususu doğrudur
Hz Peygamberin (asm) münacatı olan Cevşenu’lKebir’in 79 fıkranın son cümlesi: “Ya men yahluku’lEşyae mine’ladem Ey eşyayı yoktan var eden ! şeklindedir
Razi gibi alimler de açıkça eşyanın yoktan varedildiğini belirtmişlerdir (bk Razi, tefsiri, I199; 4152)
Bediüzzaman hazretleri bu gerçeği şu sözlerle ifade etmiştir:
“Evet Kadîri Zülcelal'in iki tarzda icadı var Biri; ihtira' ve ibda' iledir Yani hiçten, yoktan vücud veriyor ve ona lâzım her şeyi de hiçten icad edip eline veriyor Diğeri; inşa ile, san'at iledir Yani kemali hikmetini ve çok esmasının cilvelerini göstermek gibi çok dakik hikmetler için, kâinatın anasırından bir kısım mevcudatı inşa ediyor Her emrine tâbi' olan zerratları ve maddeleri, rezzakıyet kanunuyla onlara gönderir ve onlarda çalıştırır (Asayı Musa, 176 )
“Yokluğun nurdan yaratılması meselesi tartışma götürür Çünkü, Nur, varlıktır Varlıktan yokluğun yaratılması kolay anlaşılır bir şey değildir
Bu konuda bazı hissi ve tasavvufi ifadeler söz konusudur Mesela Razi şöyle der:
Ademyokluk alemi nihayetsiz bir karanlık alemdir Ancak bu alemin derinliklerinde Allah’ın cûdukeremi ve rahmetinin pınarları fışkırıyor İcad ve yaratmanın kaynağı bunlardır Yaratılış gereçeği, Allah’ın bu kerem ve rahmetinin tezahürleridir (Razi, 32336)
Bu gibi ifadeler bilimsel olarak ispatlanamaz Ancak his bazında vurgulanabilir
Şunu da belirtelim ki, aslında mutlak yokluk yoktur Çünkü, Allah’ın sonsuz ve ezeli ilimi, her şeyi kuşatmıştır Bu ilmin dışında ne bir varlık, ne de bir yokluk söz konusu değildir Buna göre denilebilir ki, eşya iki çeşittir Bir kısmının sadece ilmî vücutları vardır Harici vücutları olmadığı için bunlara “adem yokluk denir Diğer bir kısmı ise, ilmî vücudu yanından haricî vücudu da vardır Bu sebeple bunlar varlık denilmiştir
Bu konunun izahını yine işin erbabına bırakalım:
“Cenabı Hak öyle bir Kadîri Mutlak'tır ki; adem ve vücud, kudretine ve iradesine nisbeten iki menzil gibi, gayet kolay bir surette oraya gönderir ve getirir İsterse bir günde, isterse bir anda oradan çevirir Hem ademi mutlak zâten yoktur, çünki bir ilmi muhit var Hem dairei ilmi İlahînin harici yok ki, birşey ona atılsın Dairei ilim içinde bulunan adem ise, ademi haricîdir ve vücudu ilmîye perde olmuş bir ünvandır Hattâ bu mevcudatı ilmiyeye bazı ehli tahkik a'yânı sabitetabir etmişler
Öyle ise fenaya gitmek, muvakkaten haricî libasını çıkarıp, vücudu manevîye ve ilmîye girmektir Yani hâlik ve fâni olanlar vücudu haricîyi bırakıp, mahiyetleri bir vücudu manevî giyer, dairei kudretten çıkıp dairei ilme girer (Nursi, Mektubat, 59 )
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
Değerli kardeşimiz;
Evrenin yoktan var edildiği hususu doğrudur
Hz Peygamberin (asm) münacatı olan Cevşenu’lKebir’in 79 fıkranın son cümlesi: “Ya men yahluku’lEşyae mine’ladem Ey eşyayı yoktan var eden ! şeklindedir
Razi gibi alimler de açıkça eşyanın yoktan varedildiğini belirtmişlerdir (bk Razi, tefsiri, I199; 4152)
Bediüzzaman hazretleri bu gerçeği şu sözlerle ifade etmiştir:
“Evet Kadîri Zülcelal'in iki tarzda icadı var Biri; ihtira' ve ibda' iledir Yani hiçten, yoktan vücud veriyor ve ona lâzım her şeyi de hiçten icad edip eline veriyor Diğeri; inşa ile, san'at iledir Yani kemali hikmetini ve çok esmasının cilvelerini göstermek gibi çok dakik hikmetler için, kâinatın anasırından bir kısım mevcudatı inşa ediyor Her emrine tâbi' olan zerratları ve maddeleri, rezzakıyet kanunuyla onlara gönderir ve onlarda çalıştırır (Asayı Musa, 176 )
“Yokluğun nurdan yaratılması meselesi tartışma götürür Çünkü, Nur, varlıktır Varlıktan yokluğun yaratılması kolay anlaşılır bir şey değildir
Bu konuda bazı hissi ve tasavvufi ifadeler söz konusudur Mesela Razi şöyle der:
Ademyokluk alemi nihayetsiz bir karanlık alemdir Ancak bu alemin derinliklerinde Allah’ın cûdukeremi ve rahmetinin pınarları fışkırıyor İcad ve yaratmanın kaynağı bunlardır Yaratılış gereçeği, Allah’ın bu kerem ve rahmetinin tezahürleridir (Razi, 32336)
Bu gibi ifadeler bilimsel olarak ispatlanamaz Ancak his bazında vurgulanabilir
Şunu da belirtelim ki, aslında mutlak yokluk yoktur Çünkü, Allah’ın sonsuz ve ezeli ilimi, her şeyi kuşatmıştır Bu ilmin dışında ne bir varlık, ne de bir yokluk söz konusu değildir Buna göre denilebilir ki, eşya iki çeşittir Bir kısmının sadece ilmî vücutları vardır Harici vücutları olmadığı için bunlara “adem yokluk denir Diğer bir kısmı ise, ilmî vücudu yanından haricî vücudu da vardır Bu sebeple bunlar varlık denilmiştir
Bu konunun izahını yine işin erbabına bırakalım:
“Cenabı Hak öyle bir Kadîri Mutlak'tır ki; adem ve vücud, kudretine ve iradesine nisbeten iki menzil gibi, gayet kolay bir surette oraya gönderir ve getirir İsterse bir günde, isterse bir anda oradan çevirir Hem ademi mutlak zâten yoktur, çünki bir ilmi muhit var Hem dairei ilmi İlahînin harici yok ki, birşey ona atılsın Dairei ilim içinde bulunan adem ise, ademi haricîdir ve vücudu ilmîye perde olmuş bir ünvandır Hattâ bu mevcudatı ilmiyeye bazı ehli tahkik a'yânı sabitetabir etmişler
Öyle ise fenaya gitmek, muvakkaten haricî libasını çıkarıp, vücudu manevîye ve ilmîye girmektir Yani hâlik ve fâni olanlar vücudu haricîyi bırakıp, mahiyetleri bir vücudu manevî giyer, dairei kudretten çıkıp dairei ilme girer (Nursi, Mektubat, 59 )
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız