iltasyazilim
FD Üye
Tarihçe: Toplam Kalite Yönetimi (TKY), birinci dünya savaşı döneminde*geliştirilmeye*başlanmıştır Birinci dünya savaşı esnasında nitel olarak fazla fazla üretimin yapılması ile birlikte mahsul kalitesi düşmüştür
Bu durumu onarmak nedeniyle imal sırasında, ürünlerin niceliğini gözetleyen kalite denetçiliği ortaya çıkmıştır Birinci dünya savaşı ardından kalite denetçilerinin imal sektörü için çok yaygınlaşmaya başlaması ile birlikte, Dr W Edwards Deming İstatistiksel Kalite Denetim (İKK) teorisini ortaya atmıştır İKK teorisine kadar imal prosesindeki herhangi bir değişim, son ürüne yansıyacaktı Bu Vesile Ile, meydana çıkan her ürünün denetlenemediği durumlarda, misal bir ürün seçilip onun üzerinden kalite kontrolü yapılıyordu
İkinci dünya savaşı ardından, Japonya ’da üretilen endüstriyel ürünlerdeki kalitesiz nedeni ile, Japon Bilim ve Mühendisler Birliği, mühendislerini eğitmesi için Dr Deming ’i çağırmıştır 1950 ’li yıllarda bundan böyle kalite yoklama Japon imal sisteminin kayda değer bir parçası haline gelmişti 1970 ’yıllar ile birlikte toplam kalite tartışılmaya başlandı ve kalite sistemi organizasyon bünyesinde bulunan, müdüründen işçisine kadar herkese benimsetilmeye başlandı Sonraki on yılda Japon şirketlerinin olumlu sonuçları neticesinde Toplam Kalite Yönetimi diğer ülkelere de yayılmaya başladı
Prensibi: TKY, ürün ya da servis kalitesini var olan geribildirimler ışığında, kesintisiz düzeltmelerle artırmaya karşın, fazla kapsamlı ve planlı bir organizasyonel idare anlayışıdır Bu sisteme göre bir sistemi en iyi ülkü getirecek olanlar, sistemin içinde bulunanlardır TKY gereklilikleri ISO 9000 (International Organization for Standardization) serisi gibi yayımlanmış standartlarda belirtilir Toplam Kalite Yönetimi, başlangıcında imalat sektörü için hazır olsa da, turizm sektörü, ilaç sektörü, taşımacılık sektörü gibi akla gelebilecek her alana uygulanabilmektedir
*TKY ’nin temel stratejileri aşağıdaki gibi sıralanabilir;
* 1Idari ve operasyonel proseslerde mükemmeliyetlik
* 2İşin her alanında sürekli gelişim kültürü
* 3Kalite artışının sonuçlarının hem giderlerde azalma ayrıca karlılık artışı sağlayacağı anlayışını kabul etme
* 4Tedarikçiler ve müşteriler ile iletişim halinde olma
* 5Herif odaklı egzersiz
* 6Takım çalışmasını özendirme
Kalitenin efektif artması için, TKY ’nin firmanın en üst yetkilisinden en daha aşağı çalışanına kadar herkesçe benimsenmiş olması gerekir Toplam Kalite Idare Sistemi, bir şirketin idare, iletişim, dağılma, imal, satış vb tüm departmanlarını kapsamaktadır Şirkete tabi tüm birimlerdeki personelin kaliteyi geliştirmekten sorumlu olduğu varsayılır Bu bununla beraber sorunları çözme konusunda tüm çalışanların becerilerini tatmin edici görmek olarak anlaşılması mümkün
Masrafı: Günümüzde çoğu şirket, TKY ’ne geçişin getirdiği masrafı, ürettiği katma değerden fazla olduğunu düşünmektedir Ancak yapılan birçok araştırmaya göre, direk veya dolambaçlı yoldan ortaya çıkan kalite problemlerinin maliyeti, TKY ’ni başvuru maliyetinden fazla daha fazladır Buna rağmen birçok şirket TKY felsefesi yerine kalitesiz nedeni ile standartlara uymayan ürün veya hizmet bedelini ödemeyi seçmektedir
Bilhassa alıcı bilincinin arttığı gelişmiş ülkelerde ve pazarda rekabetin etken olduğu sektörlerde TKY bundan böyle bir zorunluluk haline gelmiştir Çünkü alıcılar hizmet veya mahsul satın aldıklarında, sadece ürün fiyatına yok, aynı zamanda kalitesine de uyarı etmektedirler Bazı gelişmiş ülkelerde, açıklanmış standartlara uymayan ürün veya hizmetler, çeşitli yayınlama organlarında açıklanarak, alıcıları öbür marka tercihlerine yöneltmektedir Alıcı kaybına uğramak istemeyen firmalar da TKY ’ne geçiş yaparak önlemlerini almakta, birçoğu ISO 9000 gibi standartlar çerçevesinde onaylanarak müşterilerine kaliteli mahsul veya hizmet sunmaktadırlar
Litaratür:
EFQM (Europen Foundation of Quality Management)
Bu durumu onarmak nedeniyle imal sırasında, ürünlerin niceliğini gözetleyen kalite denetçiliği ortaya çıkmıştır Birinci dünya savaşı ardından kalite denetçilerinin imal sektörü için çok yaygınlaşmaya başlaması ile birlikte, Dr W Edwards Deming İstatistiksel Kalite Denetim (İKK) teorisini ortaya atmıştır İKK teorisine kadar imal prosesindeki herhangi bir değişim, son ürüne yansıyacaktı Bu Vesile Ile, meydana çıkan her ürünün denetlenemediği durumlarda, misal bir ürün seçilip onun üzerinden kalite kontrolü yapılıyordu
İkinci dünya savaşı ardından, Japonya ’da üretilen endüstriyel ürünlerdeki kalitesiz nedeni ile, Japon Bilim ve Mühendisler Birliği, mühendislerini eğitmesi için Dr Deming ’i çağırmıştır 1950 ’li yıllarda bundan böyle kalite yoklama Japon imal sisteminin kayda değer bir parçası haline gelmişti 1970 ’yıllar ile birlikte toplam kalite tartışılmaya başlandı ve kalite sistemi organizasyon bünyesinde bulunan, müdüründen işçisine kadar herkese benimsetilmeye başlandı Sonraki on yılda Japon şirketlerinin olumlu sonuçları neticesinde Toplam Kalite Yönetimi diğer ülkelere de yayılmaya başladı
Prensibi: TKY, ürün ya da servis kalitesini var olan geribildirimler ışığında, kesintisiz düzeltmelerle artırmaya karşın, fazla kapsamlı ve planlı bir organizasyonel idare anlayışıdır Bu sisteme göre bir sistemi en iyi ülkü getirecek olanlar, sistemin içinde bulunanlardır TKY gereklilikleri ISO 9000 (International Organization for Standardization) serisi gibi yayımlanmış standartlarda belirtilir Toplam Kalite Yönetimi, başlangıcında imalat sektörü için hazır olsa da, turizm sektörü, ilaç sektörü, taşımacılık sektörü gibi akla gelebilecek her alana uygulanabilmektedir
*TKY ’nin temel stratejileri aşağıdaki gibi sıralanabilir;
* 1Idari ve operasyonel proseslerde mükemmeliyetlik
* 2İşin her alanında sürekli gelişim kültürü
* 3Kalite artışının sonuçlarının hem giderlerde azalma ayrıca karlılık artışı sağlayacağı anlayışını kabul etme
* 4Tedarikçiler ve müşteriler ile iletişim halinde olma
* 5Herif odaklı egzersiz
* 6Takım çalışmasını özendirme
Kalitenin efektif artması için, TKY ’nin firmanın en üst yetkilisinden en daha aşağı çalışanına kadar herkesçe benimsenmiş olması gerekir Toplam Kalite Idare Sistemi, bir şirketin idare, iletişim, dağılma, imal, satış vb tüm departmanlarını kapsamaktadır Şirkete tabi tüm birimlerdeki personelin kaliteyi geliştirmekten sorumlu olduğu varsayılır Bu bununla beraber sorunları çözme konusunda tüm çalışanların becerilerini tatmin edici görmek olarak anlaşılması mümkün
Masrafı: Günümüzde çoğu şirket, TKY ’ne geçişin getirdiği masrafı, ürettiği katma değerden fazla olduğunu düşünmektedir Ancak yapılan birçok araştırmaya göre, direk veya dolambaçlı yoldan ortaya çıkan kalite problemlerinin maliyeti, TKY ’ni başvuru maliyetinden fazla daha fazladır Buna rağmen birçok şirket TKY felsefesi yerine kalitesiz nedeni ile standartlara uymayan ürün veya hizmet bedelini ödemeyi seçmektedir
Bilhassa alıcı bilincinin arttığı gelişmiş ülkelerde ve pazarda rekabetin etken olduğu sektörlerde TKY bundan böyle bir zorunluluk haline gelmiştir Çünkü alıcılar hizmet veya mahsul satın aldıklarında, sadece ürün fiyatına yok, aynı zamanda kalitesine de uyarı etmektedirler Bazı gelişmiş ülkelerde, açıklanmış standartlara uymayan ürün veya hizmetler, çeşitli yayınlama organlarında açıklanarak, alıcıları öbür marka tercihlerine yöneltmektedir Alıcı kaybına uğramak istemeyen firmalar da TKY ’ne geçiş yaparak önlemlerini almakta, birçoğu ISO 9000 gibi standartlar çerçevesinde onaylanarak müşterilerine kaliteli mahsul veya hizmet sunmaktadırlar
Litaratür:
EFQM (Europen Foundation of Quality Management)