“Âheste Çek Kürekleri, Mehtâb Uyanmasın” başlıklı stant, 16 Eylül -15 Ekim tarihleri ortasında Kanlıca’daki Sipahiler Ağası Mehmet Emin Ağa Yalısı’nda gerçekleşiyor.
2019 yılından beri İstanbul’u farklı perspektiflerden gözlemleyerek oluşturduğu standında Taner Ceylan; kentin tarihi yapılarını, farklı semtlerini ve öykülerini yine keşfederken İstanbul’un kapalı kalmış cevherlerinden ilham alıyor. Yahya Kemal Beyatlı’nın Çubuklu Gazeli şiirinden alıntı ile “Âheste Çek Kürekleri Mehtâb Uyanmasın” başlıklı standında Ceylan, fotoğraflar, heykel ve görüntü çalışması aracılığıyla, kentin geçmişi ve bugünüyle kurduğu alakayı figürler üzerinden kendi lisanıyla aktarıyor.
Mehmet Emin Ağa Yalısı’nda yer alan stant ile periyodun ruhu Taner Ceylan’ın aktüel yorumu ile birleşiyor. Standın mizanseninin oluşturulmasında Ceylan, yer ve sergileme tasarımı için dünyaca ünlü tasarım ofisi Autoban ile iş birliği yaparken, standın ruhunu canlandırmak üzere sanatçı ile birlikte çalışan Hikmet Mizanoğlu işlerden ilham alarak yere özel nesneler yerleştiriyor.
Ceylan 2010 – 2013 yılları ortasında ürettiği ve Kasmin Gallery New York’taki solo stantta sergilenen “Kayıp Fotoğraflar Serisi” ile başlayan tarih keşfi, Osmanlı Devleti’nin anlatılmayan kıssaları ve muhtemel halleri üzerine olan çalışmalarını bu yeni seri ile sürdürüyor.
Kişisel standı ile eş vakitli olarak, SALT Beyoğlu’nda Amira Akbıyıkoğlu küratörlüğünde gerçekleşecek “Sahne’de 90'lar” başlıklı karma stantta, Taner Ceylan’ın mesleğinin en başlarında hayata geçirdiği ve Türkiye yeni sanat tarihinin birinci ‘happening’ örneklerinden olan Monte Carlo Stili’nin görüntü dokümanteri gösterime sunulacak. Taner Ceylan’ın sanatçı olarak alanda varoluşunu göstermeye çalıştığı bir devirde, 9 Aralık 1995 yılında Beyoğlu İmam Adnan Sokak’taki Devlet Han’da gerçekleştirdiği, her ayrıntısı itinayla tasarlanmış ve İstanbul’dan koleksiyonerlerin, sosyetenin tanınmış simaların ve sanatseverlerin davet edildiği ‘kurmaca’ partinin dokümenter görüntüsünün yanı sıra sanatkarın fotoğrafları, özel kostümler, parti davetiyesi üzere çeşitli dokümanlar da gösterime sunuluyor. Taner Ceylan’ın o devirden bugüne işleriyle sorguladığı sanatçı – koleksiyoner güç dinamikleri, sanatkarın sanat tarihi ile bağı, kent ile olan bağları sorgulanıyor. Taner Ceylan, yeni standı “Âheste Çek Kürekleri Mehtâb Uyanmasın” ile 90’larda gerçekleştirdiği ve büyük ses getiren Monte Carlo Stili’ne de bir nevi selam ediyor.
Taner Ceylan’ın yapıtlarının birebir periyotta görülebileceği bir öbür stant ise Selen Ansen’in küratörlüğünü üstlendiği, Ömer Koç Koleksiyonu’ndan oluşturulan, “İsmi Lazım Değil”. Abdül Mecit Efendi Köşkü’nde yer alan stantta Ceylan’ın 2000 tarihli 8. Memleketler arası İstanbul Bienali’nde sergilenen Nude resmi ile sanatkarın yeni standında yer alan işlerinin öncüsü olan Kayıp Fotoğraflar Serisi’nden, Osmanlı Devleti’nin bir albino tavus kuşunun içkin ve şiddetli hoşluğu aracılığıyla tasvir edildiği Birth of Hope isimli fotoğraf izleyici ile 17 Eylül’den itibaren buluşuyor.
17. Memleketler arası İstanbul Bienali paralel programında yer alan sergi kapsamında Dücane Cündioğlu, Zeynep Sayın üzere konuşmacıların yer alacağı, okuma ve söyleşiler, eylül ve ekim ayları boyunca stant yerinde sürecek.
Kaynak: (BYZHA) - Beyaz Haber Ajansı