Otoyol ve köprülerde 12 milyar dolarlık yarış mayısta başlayacak Başta Maliye Bakanı Kemal Unakıtan edinmek üzere, yetkililerin açıklamalarına tarafından köprü ve otoyolların özelleştirme süreci mayıs ayında başlıyor Köprü ve otoyol işletmeciliğinin devri için mayıs ayında yapılması beklenenen özelleştirmenin yanı sıra, Gebzeİzmir güzergahına da onay çıkması yarışı hızlandırdı Bu işte tecrübeli dünya devleriyle müstakbel Türk partnerleri arasındaki görüşmeler devam ederken, bu 2 ihaleden elde edilecek gelirin 12 milyar doları bulması hesaplanıyor AVUSTRALYALI Macquarie, İspanyol Abertis, Portekizli Brisa, Fransız Bouygues ve İtalyan Autostrade’nin en gösterişli adaylar olarak görüldüğü, köprü ve otoyol işletmeciliği yarışında, geri sayım başladı Köprü ve otoyolların ihale sürecinin mayısta başlaması beklenirken, YapİşletDevret modeli ile yeni yapılacak otoyolların ilki olan ve İzmit Köprüsü’nü de kapsayan Gebzeİzmir güzergahının ihalesi de bu sene planlanıyor Köprü ve otoyollardan elde edilmesi beklenen 56 milyar doların yanı sıra, yeni otoyoldan da bir o kadar kazanç bekleniyor Toplam 1012 milyar dolarlık bir gelirle köprü ve otoyollarla, özelleştirme tarihinde yeni bir rekora imza atılmış olacak MAYISTA IŞLEM BAŞLIYOR: Ilk Kez Maliye Bakanı Kemal Unakıtan edinmek üzere, yetkililerin açıklamalarına tarafından köprü ve otoyolların özelleştirme süreci mayıs ayında başlıyor Henüz Özelleştirme İdaresi kadar belirlenmiş bir yıllık ilan edilmese de, tüm tarafların beklentisi sürecin sene ardına kadar tamamlanması yönünde Havayollarında olduğu gibi işletme hakkının 2025 yıllığına özel sektöre devredilmesini içeren bu birincil ihale paketinin içinde, 2 boğaz köprüsü ve 6 otoyol yer alıyor İhaledeki yarışın nereye dek varacağı bilinmez lakin bu pakete şimdiden 56 milyar dolarlık bir fiyat biçiliyor Bu da Özelleştirme İdaresi’nin bu yıl için öngördüğü 12 milyar dolarlık hedefin yarısını buradan elde etmeyi planladığını gösteriyor BIRINCIL YİD TANSİYONU YÜKSELTTİ: Bu paketin yanı sıra dev otoyol işletmecileri aralarında tansiyonu yükselten bir diğer gelişme de, körfeze bir köprü yapımını da kapsayan Gebzeİzmir güzergahında yapılacak otoyol projesi için Yüksek Tasarlama Kurulu’ndan (YPK) onay çıkması YapİşyetDevret (YİD) modeliyle yapılacak bu katılımcıların iştahını kabartmış görünüyor YİDile yapılacak 6 otoyoldan ilki olacak bu otoyola da tek başına 56 milyar dolar önerge gelmesi bekleniyor Gündemdeki bu 2 paketten toplam 1012 milyar dolarlık bir gelir elde edilmesi bekleniyor Böylece köprü ve otoyoldan elde edilen gelirin, bugüne dek ki en büyük özelleştirme olan Telekom’u (65 milyar dolar) geride bırakacağına uyarı çekiliyor Otoyollar, Yeşilköy Havalimanı gibi olacak İTALYAN Autostrade’ye danışmanlık hizmeti vererek yarışa hazırlayan Garanti Yatırım İcra Kurulu Başkanı Metin Ar, bu meslek için tam 25 yıldır hazırlandıklarını açıkladı Autostrade’in her iki ihaleye de katılacağını açıklayan Metin Ar, bu ihalelerin Türkiye açısından da özel bir öneme sahip olduğunu vurguladı Köprü ve otoyol ihalelerinden elde edilecek gelirin özelleştirme tarihinde manâlı bir yere sahip olmasını bekleyen Metin Ar, bunun yanı sıra bu özelleştirmenin kaliteyi artıracağını vurguladı İhalelerin tamamlanmasının hemencecik ardındaki park alanı, restoran, mazot istasyonu, otel, alışveriş merkezi gibi pekçok biriminin başlanacağına da dikkat çeken Ar, şöyle konuştu: Bunun sağlayacağı fayda için İstanbul Havalimanının eski halini düşünmek lazım Nasıl TAV işletmesini aldıktan sonradan Atatürk Hava Limanı Dış Hatlar Terminali dünyanın en modern terminallerinden biri oldu, otoyollar da o kadar olacak Bu meslek ayrıca inşaat şirketleri için de kayda değer bir kazanç kapısı olacakYarışın en gösterişli oyuncuları kimler İtalyan Autostrade: Avrupa’nın en büyük ücretli otoyol işletmecisi olarak bilinen grup, havalimanı ve demiryolu işletmeciliği de yapıyor 2007 cirosu 3 milyar Euro olan grup, İtalya’daki yol ağının yüzde 64’üne (3408 km) işletmesine sahip İspanyol Abertis: Avrupa’nın esas otoyol işletmecilerinden biri Telekom, havaalanı ve ve demiryolu işletmecisi Geçen sene 35 milyar Euro ciro yapan grubun, doğruca işlettiği toplam otoyol ağı yaklaşık 3408 km Avustralyalı Macquire: Dünyanın sayılı altyapı yatırımcıların biri Yalnızca altyapılar grubunun 2007 cirosu 700 milyon Euro civarında direkt olarak işlettiği otoyol ağı takriben 2929 km Fransız Bouygues: Otoyol işletmeciliğinin yanındadünyanın başlıca altyapı yatırımcılarından da biri 2007 cirosu yaklaşık 30 milyar Euro olan Bouygues’in işlettiği toplam otoyol ağı takriben 1312 km Portekiz Brisa: Grup Portekiz’in yanı sıra İspanya ve Brezilya’da ücretli otoyol işletmeciliği yapıyor 2007 yılına ait cirosu 586 milyon Euro Toplam 14 otoyolda 1368 km işletme hakkına sahip Uluslararası devler Türk partner arıyor İŞLETME hakkının verilmesi yöntemiyle özelleştirilecek köprü ve otoyol ihalelerinde 5 yabancı aday fazla dinç görülürken, bunların yanı sıra Japonya’dan Kanada’ya dek o kadar çok grubun adı daha geçiyor Ücretli otoyol işletmeciliğinde tecrübeli bu şirketler, Türkiye’de bu işi birlikte yapabileceği partnerler arıyor Autostrade’nin Doğuş ve Doğan grupları ile, Portekizli Brisa’nın Akfen Grubu ile, Global Holding’in de Avustralyalı Macquarie ile ortaklık yaptığı yönünde söylentiler dolaşıyor Oysa konunun uzmanları, az önce ihale şartnamesi ortaya çıkmamışken, kimsenin kimseyle bir uzlaşma imzalamasının mümkün olmadığını vurguluyor Doğan Holding de, borsaya bir açıklama yaparak, değerlendirmelerinin sürdüğünü, ama bugüne değin üzerinde mutabakata varılan birlikte hareket etme niyeti ya da bununla ilgili bir ortaklık anlaşması olmadığını bildirdi Yerli ve tanıdık olmayan tüm gruplarda arayışların sürdüğünü söyleyen uzmanlar da, Daha vakit varken kimse kimseyle nikah kıymaz, ama flört ederbenzetmesi yapıyor Özgürlük