iltasyazilim
FD Üye
1öğretmenlik,halk,öğrenmeyi ve öğretmeyi sevenler için ideal bir meslektir
2öğretmenlerin büyük bir bölümü devlet memurudur
3öğretmenlik bütün ülkelerde en yaygın olarak görülen bir meslektir
4öğretmenlik kadınların yoğun olarak çalıştığı bir meslek alanıdır
5öğretmenlik,daha fazla orta ve ortanın aşağı gelire sahip grupların tercih ettiği meslektir
6öğretmenlik mesleğinin gelir düzeyi düşüktür
7öğretmenlik mesleğinin toplumsal statüsü yüksek değildir
8öğretmenlik mesleğinde kariyer yapma ve mesleki gelişim olanakları sınırlı düzeydedir
9öğretmenlik mesleğinden bölünme oranı yüksektir
KİMİ AVRUPA ÜLKELERİNDE ÖĞRETMEN EĞİTİMİ
Almanya'da hoca yetiştirme
Almanya'da hoca eğitimi eyalatlerinin sorumluluğunda olup, yükseköğretim, 1devlet sınavı, stajyerlik eğitimi ve 2 devlet sınavı almak üzere dört aşamayı kapsar
Fransa'da hoca yetiştirme
günümüzde fransada, öğretmen ortaöğretimden sonra beş takvim bir yükseköğretimden geçmeyi gerektirmektedirilk öğretim ve ortaöğretim I basamakta devir yapacak öğretmenler, lise olgunluk diplomalarını aldıktan sonradan üç yıllık bir yüksek öğrenim görürler ve bu öğrenim sonrası bir sınavdan geçerek eğitim yüksek okullarında iki sene daha öğrenim görürler
ortaöğretim IIbasamakta öğretmen olmayı amaçlayan adaylar ise üniversitelerde veya yüksekokullarda minimum üç yıllık bir öğrenim görürler, daha sonra da bir seçme sınavı ile öğretmen eğitim ensititülerine alınırlarAdaylar, bu enstitülerde amaçladıkları öğretmenlik alanlarına göre 23 yıl daha öğrenim görürler
fransa da bütün öğretmenler,hizmetçi eğitim etkinliklerine bulunma zorundadırlar
İngiltere'de hoca yetiştirme
ingiltere'de öğretmenlere,eğitim kolejleri,üniversitelerin öğretmen yetiştiren fakülteleri ya da bölümlerinden yetiştirilmektedir
TÜRKİYE'DE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN DURUMU
1982 yılında çıkartılan yasa gücündeki kararname ile hoca yetiştiren bütün yükseköğretim kurumları üniversitelerin yapısında toplanmış ve üniversiteler bu tarihten başlayarak hoca yetiştirme göreviyle ilk elden yetkili kılınmıştır
19891990 öğretim yılında ilköğretim I devreye öğretmen yetiştiren eğitim yüksek okullarının öğrenim süresi dört yıla çıkartılmış ve bu konularda da dört takvim lisans uygulaması başlatılmıştır
ülkemizde öğretmenlik mesleğine giriş ulusal eğitim bakanlığının denetimindedir
Türkiye'de öğretmenlerin mesleki örgütlenme hareketleri 1908 yılına kadar dayanmaktadırancak öğretmenler hakiki anlamda mesleki örgütlenme haklarını 1961 anayasası ile elde etmişler ve türkiye öğretmenler sendikasını (TÖS) kurmuşlardır1971 yılında devlet memurlarının sendika kurma hakları ellerinden alınınca,öğretmenler dernek kurma yoluna gitmişler ve değişik dernekler altında örgütlenmişlerdirBu dernek öğretmenler arasında dayanışmayı sağlamaktan daha çok kamplaşmaya yol açtığı gerekçesiyle 12 eylül 1980 harekatından daha sonra kapatılmıştır1990 lı yıllardan daha sonra öğretmenler tekrar sendikalar kurarak örgütlenme çalışmalarını başlatmışlardır
TÜRKİİYE'DE HOCA YETİŞTİRME MODELLERİ
Türkiye hoca yetiştirme bakımından 150 yılı aşkın bir geçmişe ve varlıklı bir deneyime sahiptirülkemizde öğretmenlik mesleği ve hoca yetiştirme konusu,her dönemde güncelliğini korumuş önemini hiç bir süre yitirmemiş, bütün tersine değişik boyutlar kazanmıştır
Türkiye'de Cumhuriyet'in ilanından sonra, eğitime yapılan en önemli katkı, öğretmenliğin yasal olarak meslekdurumuna getirilmesidir1924 tarih ve 439 sayılıo yasada öğretmenlik devletin genel hizmetlerinden eğitim ve öğretim görevini üzerine bölge, egemen sınıf ve derecelere ayrılan bir meslekolarak tanımlanmıştır
Cumhuriye döneminde geliştirilen esas hoca yetiştirme modelleri:
* köy muallim mektepleri
* köy enstitüleri
* ilk öğretim okulları
* üç yıllık eğitim enstitüleri
* yüksek öğretmen okulları
ÖĞRETMENLERİN HİZMET İÇİNDE YETİŞTİRİLMESİ
Öğretmenlerin hizmet öncesi eğitimleri ne kadar kayda değer ise, mesleğe atandıktan daha sonra hizmet içinde eğitilmeleri de o kadar önemlidir çünkü, öğretmenlerin bilimsel, teknolojik ve mesleki gelişmelerden farkında olan olabilmeleri, kendilerini yenileyebilmeleri, görevlerini etkin ve bereketli biçimde yerine getirebilmeleri, durmadan eğitilmelerini gerektirmektedirbu da, ancak öğretmenlerin hizmet içinde eğitilmeleriyle olanaklıdır
hizmetçi eğitim belirtilmiş bir maaş veya aidat karşılığında çalışan personele görevleri ile ilgili data,hüner ve tutumlar kazandırmak nedeniyle yapılan eğitimdir
Öğretmenlere dönük hizmet için, eğitim,öğretmenlerin iş yaşantıları içinde performans ve verimliliklerini geliştirmeye karşın her türlü eğitsel etkinlikleri kapsar
Öğretmenlerin hizmetçi eğitim programları,merkezde ulusal eğitim bakanlığı hizmet içi eğitim dairesi başkanlığı, illerde il milli eğitim müdürlüğü kadar planlanmakta ve uygulamaya konulmaktadır
1öğretmenlerin mesleki örgütlenme haklarını elde ettiği Türkiye öğretmenler sendikasının kurulduğu tarih aşağıdakilerden hangisidir?
a 1971
b 1982
c 1961
d 1940
e 1985
yanıt: cdir
2 aşağıdakilerden hangisi cumhuriyet döneminde geliştirilen başlıca hoca yetiştirme modelleri aralarında yer almaz?
a köy muallim mektepleri
b hoş sanatlar akademisi
c köy enstitüleri
d birincil hoca okulları
e yüksek hoca okulları
yanıt: bdir
3 kayıtlı bir ücret ya da aidat karşılığında çalışan personele görevleri ile ilgili veri maharet ve tutumlar kazandırmak amacıyla yapılan eğitime ne denir?
a informal eğitim
b formal eğitim
c yaygın eğitim
d örgün eğitim
e hizmet içi eğitim
yanıt : edir
4 öğrencileri bulundukları ortamdan uzaklaştırmadan onları köy yaşamının içinde yetiştiren ,öğretmenlik sıhhat memurluğu ve ebelik elde etmek üzere 3 dalda program uygulayan 1940 yılında kurulan hoca yetiştiren eğitim kurumu aşağıdakilerden hangisidir?
a köy enstitüleri
b köy muallim mektepleri
c ilk hoca okulları
d üç yıllık eğitim enstitüleri
e yüksek hoca okulları
cevap: adır
5 aşağıdakilerden hangisi öğretmenlik mesleğine ilişkin söylenecek olumlu özelliklerden biridir?
a öğretmenlik mesleğinin gelir düzeyi düşüktür
b öğretmenlik mesleğinin toplumsal statüsü yüksek değildir
c öğretmenlik mesleğinde kariyer yapma ve mesleki gelişim olanakları sınırlı düzeydedir
d öğretmenlik bütün ülkelerde yaygın olarak görülen bir meslektir
e öğretmenlik mesleğinden ayrılma oranı yüksektir
yanıt:ddir
6 öğretmenlik mesleğinin özellikleriyle ilgili olarak aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
aöğretmenlik insanı,öğrenmeyi ve öğretmeyi sevenler için ideal bir meslektir
b öğretmenlik tüm ülkelerde yaygın olarak görülen bir meslektir
c öğretmenlik başlıca orta ve ortanın aşağı gelire sahip aile çocukları kadar seçim edilmektedir
d öğretmenlik diğer mesleklere oranla toplumsal statüsü en yüksek olan bir meslektir
e öğretmenlik mesleğinin gelir düzeyi düşüktür
yanıt: ddir
7ülkemizde öğretmenlik mesleğine giriş denetimi hangi kurum göre yapılmaktadır?
a başbakanlık
b milli eğitim bakanlığı
c devlet tasarlama teşkilatı
d üniversiteler
e hoca sendikaları
yanıt: bdır
8 aşağıdakilerden hangisi hoca iş örgütlerinin sağladığı yararlardan biri değildir?
a üyeler arasında tanışma ve kaynaşmayı sağlama
b mesleğe ilişkin standartlar geliştirme
c mesleki yayınlar yapma
d meslek ahlakının oluşmasına katkıda bulunma
e üyelerinin maaşlarını arttırma
yanıt : edir
9 Türkiye'de öğretmenlik başta hangi yasayla iş durumuna getirilmiştir?
a 1924 tarih ve 439 sayılı yasa
b 1926 tarih ve 789 sayılı yasa
c 1940 tarih ve 3803 sayılı yasa
d 1954 tarih ve 6234 sayılı yasa
e 1973 tarih ve 1739 sayılı yasa
yanıt: adır
10 aşağıdakilerden hangisi öğretmenlerin hizmet içinde yetiştirilmesini gerektiren etmenlerden biri değildir?
a bilim ve teknolojideki gelişmeler
b öğretmenlik mesleğindeki gelişmeler
c öğretmenlerin bilgilerini tazelemek istemeleri
d öğrenilen bilgilerin kısa sürede işlevini yitirmesi
e öğrencilerin toplumsal idareli konumlarındaki değişmeler
YANIT e
*
2öğretmenlerin büyük bir bölümü devlet memurudur
3öğretmenlik bütün ülkelerde en yaygın olarak görülen bir meslektir
4öğretmenlik kadınların yoğun olarak çalıştığı bir meslek alanıdır
5öğretmenlik,daha fazla orta ve ortanın aşağı gelire sahip grupların tercih ettiği meslektir
6öğretmenlik mesleğinin gelir düzeyi düşüktür
7öğretmenlik mesleğinin toplumsal statüsü yüksek değildir
8öğretmenlik mesleğinde kariyer yapma ve mesleki gelişim olanakları sınırlı düzeydedir
9öğretmenlik mesleğinden bölünme oranı yüksektir
KİMİ AVRUPA ÜLKELERİNDE ÖĞRETMEN EĞİTİMİ
Almanya'da hoca yetiştirme
Almanya'da hoca eğitimi eyalatlerinin sorumluluğunda olup, yükseköğretim, 1devlet sınavı, stajyerlik eğitimi ve 2 devlet sınavı almak üzere dört aşamayı kapsar
Fransa'da hoca yetiştirme
günümüzde fransada, öğretmen ortaöğretimden sonra beş takvim bir yükseköğretimden geçmeyi gerektirmektedirilk öğretim ve ortaöğretim I basamakta devir yapacak öğretmenler, lise olgunluk diplomalarını aldıktan sonradan üç yıllık bir yüksek öğrenim görürler ve bu öğrenim sonrası bir sınavdan geçerek eğitim yüksek okullarında iki sene daha öğrenim görürler
ortaöğretim IIbasamakta öğretmen olmayı amaçlayan adaylar ise üniversitelerde veya yüksekokullarda minimum üç yıllık bir öğrenim görürler, daha sonra da bir seçme sınavı ile öğretmen eğitim ensititülerine alınırlarAdaylar, bu enstitülerde amaçladıkları öğretmenlik alanlarına göre 23 yıl daha öğrenim görürler
fransa da bütün öğretmenler,hizmetçi eğitim etkinliklerine bulunma zorundadırlar
İngiltere'de hoca yetiştirme
ingiltere'de öğretmenlere,eğitim kolejleri,üniversitelerin öğretmen yetiştiren fakülteleri ya da bölümlerinden yetiştirilmektedir
TÜRKİYE'DE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN DURUMU
1982 yılında çıkartılan yasa gücündeki kararname ile hoca yetiştiren bütün yükseköğretim kurumları üniversitelerin yapısında toplanmış ve üniversiteler bu tarihten başlayarak hoca yetiştirme göreviyle ilk elden yetkili kılınmıştır
19891990 öğretim yılında ilköğretim I devreye öğretmen yetiştiren eğitim yüksek okullarının öğrenim süresi dört yıla çıkartılmış ve bu konularda da dört takvim lisans uygulaması başlatılmıştır
ülkemizde öğretmenlik mesleğine giriş ulusal eğitim bakanlığının denetimindedir
Türkiye'de öğretmenlerin mesleki örgütlenme hareketleri 1908 yılına kadar dayanmaktadırancak öğretmenler hakiki anlamda mesleki örgütlenme haklarını 1961 anayasası ile elde etmişler ve türkiye öğretmenler sendikasını (TÖS) kurmuşlardır1971 yılında devlet memurlarının sendika kurma hakları ellerinden alınınca,öğretmenler dernek kurma yoluna gitmişler ve değişik dernekler altında örgütlenmişlerdirBu dernek öğretmenler arasında dayanışmayı sağlamaktan daha çok kamplaşmaya yol açtığı gerekçesiyle 12 eylül 1980 harekatından daha sonra kapatılmıştır1990 lı yıllardan daha sonra öğretmenler tekrar sendikalar kurarak örgütlenme çalışmalarını başlatmışlardır
TÜRKİİYE'DE HOCA YETİŞTİRME MODELLERİ
Türkiye hoca yetiştirme bakımından 150 yılı aşkın bir geçmişe ve varlıklı bir deneyime sahiptirülkemizde öğretmenlik mesleği ve hoca yetiştirme konusu,her dönemde güncelliğini korumuş önemini hiç bir süre yitirmemiş, bütün tersine değişik boyutlar kazanmıştır
Türkiye'de Cumhuriyet'in ilanından sonra, eğitime yapılan en önemli katkı, öğretmenliğin yasal olarak meslekdurumuna getirilmesidir1924 tarih ve 439 sayılıo yasada öğretmenlik devletin genel hizmetlerinden eğitim ve öğretim görevini üzerine bölge, egemen sınıf ve derecelere ayrılan bir meslekolarak tanımlanmıştır
Cumhuriye döneminde geliştirilen esas hoca yetiştirme modelleri:
* köy muallim mektepleri
* köy enstitüleri
* ilk öğretim okulları
* üç yıllık eğitim enstitüleri
* yüksek öğretmen okulları
ÖĞRETMENLERİN HİZMET İÇİNDE YETİŞTİRİLMESİ
Öğretmenlerin hizmet öncesi eğitimleri ne kadar kayda değer ise, mesleğe atandıktan daha sonra hizmet içinde eğitilmeleri de o kadar önemlidir çünkü, öğretmenlerin bilimsel, teknolojik ve mesleki gelişmelerden farkında olan olabilmeleri, kendilerini yenileyebilmeleri, görevlerini etkin ve bereketli biçimde yerine getirebilmeleri, durmadan eğitilmelerini gerektirmektedirbu da, ancak öğretmenlerin hizmet içinde eğitilmeleriyle olanaklıdır
hizmetçi eğitim belirtilmiş bir maaş veya aidat karşılığında çalışan personele görevleri ile ilgili data,hüner ve tutumlar kazandırmak nedeniyle yapılan eğitimdir
Öğretmenlere dönük hizmet için, eğitim,öğretmenlerin iş yaşantıları içinde performans ve verimliliklerini geliştirmeye karşın her türlü eğitsel etkinlikleri kapsar
Öğretmenlerin hizmetçi eğitim programları,merkezde ulusal eğitim bakanlığı hizmet içi eğitim dairesi başkanlığı, illerde il milli eğitim müdürlüğü kadar planlanmakta ve uygulamaya konulmaktadır
1öğretmenlerin mesleki örgütlenme haklarını elde ettiği Türkiye öğretmenler sendikasının kurulduğu tarih aşağıdakilerden hangisidir?
a 1971
b 1982
c 1961
d 1940
e 1985
yanıt: cdir
2 aşağıdakilerden hangisi cumhuriyet döneminde geliştirilen başlıca hoca yetiştirme modelleri aralarında yer almaz?
a köy muallim mektepleri
b hoş sanatlar akademisi
c köy enstitüleri
d birincil hoca okulları
e yüksek hoca okulları
yanıt: bdir
3 kayıtlı bir ücret ya da aidat karşılığında çalışan personele görevleri ile ilgili veri maharet ve tutumlar kazandırmak amacıyla yapılan eğitime ne denir?
a informal eğitim
b formal eğitim
c yaygın eğitim
d örgün eğitim
e hizmet içi eğitim
yanıt : edir
4 öğrencileri bulundukları ortamdan uzaklaştırmadan onları köy yaşamının içinde yetiştiren ,öğretmenlik sıhhat memurluğu ve ebelik elde etmek üzere 3 dalda program uygulayan 1940 yılında kurulan hoca yetiştiren eğitim kurumu aşağıdakilerden hangisidir?
a köy enstitüleri
b köy muallim mektepleri
c ilk hoca okulları
d üç yıllık eğitim enstitüleri
e yüksek hoca okulları
cevap: adır
5 aşağıdakilerden hangisi öğretmenlik mesleğine ilişkin söylenecek olumlu özelliklerden biridir?
a öğretmenlik mesleğinin gelir düzeyi düşüktür
b öğretmenlik mesleğinin toplumsal statüsü yüksek değildir
c öğretmenlik mesleğinde kariyer yapma ve mesleki gelişim olanakları sınırlı düzeydedir
d öğretmenlik bütün ülkelerde yaygın olarak görülen bir meslektir
e öğretmenlik mesleğinden ayrılma oranı yüksektir
yanıt:ddir
6 öğretmenlik mesleğinin özellikleriyle ilgili olarak aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
aöğretmenlik insanı,öğrenmeyi ve öğretmeyi sevenler için ideal bir meslektir
b öğretmenlik tüm ülkelerde yaygın olarak görülen bir meslektir
c öğretmenlik başlıca orta ve ortanın aşağı gelire sahip aile çocukları kadar seçim edilmektedir
d öğretmenlik diğer mesleklere oranla toplumsal statüsü en yüksek olan bir meslektir
e öğretmenlik mesleğinin gelir düzeyi düşüktür
yanıt: ddir
7ülkemizde öğretmenlik mesleğine giriş denetimi hangi kurum göre yapılmaktadır?
a başbakanlık
b milli eğitim bakanlığı
c devlet tasarlama teşkilatı
d üniversiteler
e hoca sendikaları
yanıt: bdır
8 aşağıdakilerden hangisi hoca iş örgütlerinin sağladığı yararlardan biri değildir?
a üyeler arasında tanışma ve kaynaşmayı sağlama
b mesleğe ilişkin standartlar geliştirme
c mesleki yayınlar yapma
d meslek ahlakının oluşmasına katkıda bulunma
e üyelerinin maaşlarını arttırma
yanıt : edir
9 Türkiye'de öğretmenlik başta hangi yasayla iş durumuna getirilmiştir?
a 1924 tarih ve 439 sayılı yasa
b 1926 tarih ve 789 sayılı yasa
c 1940 tarih ve 3803 sayılı yasa
d 1954 tarih ve 6234 sayılı yasa
e 1973 tarih ve 1739 sayılı yasa
yanıt: adır
10 aşağıdakilerden hangisi öğretmenlerin hizmet içinde yetiştirilmesini gerektiren etmenlerden biri değildir?
a bilim ve teknolojideki gelişmeler
b öğretmenlik mesleğindeki gelişmeler
c öğretmenlerin bilgilerini tazelemek istemeleri
d öğrenilen bilgilerin kısa sürede işlevini yitirmesi
e öğrencilerin toplumsal idareli konumlarındaki değişmeler
YANIT e
*