Nitel Celişki Kısaca Bilgi
İc karşıtlıklar arasında niteliksel karşıtlıktan doğan celişki
Eytişimsel ozdekci celişkiyle Hegelci celişkiyi birbirinden ayıran ve ozellikle karşıtların birliği ve savaşımı yasasında celişkinin mekanik yorumunu meydana koyan ve buyuk yanılgıları onleyen cok onemli bir terimdir Her celişme karşıtların birliğini ve savaşımını gercekleştirmez, karşıtların birliği ve savaşımını gercekleştiren ic karşıtlıklar arasında niteliksel karşıtlıktan doğan nitel celişki ’dir Bu cok onemli bilgi goz onunde tutulmazsa karşıtlar arasındaki bağımlılık mekanik bir devimselliğe burunur ve bir saatin rakkası gibi surekli olarak iki karşıtlık arasında gidip gelir Orneğin anamalcılık toplumculuğa donuştukten sonra toplumculuk da gene anamalcılığa donuşur Bunun gibi savaş barışa donuşur, barış da gene savaşa donuşur, demek ki savaş sonsuzca surup gidecek ve insanlık savaştan kurtulamayacaktır Oysa anamalcılık toplumculuğa donuşur ama toplumculuk yeniden anamalcılığa donuşmez, savaş barışa donuşur ama barış yeniden savaşa donuşmez Cunku bunların birliğini ve savaşımını oluşturan soyut kavramsal karşıtlıkları değil, icsel ve niteliksel karşıtlıklarıdır, eş deyişle ic karşıtlıkları arasında niteliksel karşıtlıktan doğan nitel celişki ’leridir Orneğin anamalcılık toplumculukla karşıtlaştığından oturu değil kendi ic nitel celişki ’sinin aşılmasından oturu toplumculuğa donuşur Toplumculuksa yeniden anamalcılığa donuşmez, cunku onu oluşturan anamalcılığın ic nitel celişkisi artık aşılmıştır ve yok olmuştur Daha acık bir deyişle, toplumculuğun icinde anamalcılığın ic nitel celişkisi yoktur ki onu yeniden anamalcılığa donuştursun Toplumculuğun ic nitel celişkileriyse onu yeniden anamalcılığa donuşturmez, tersine, bizzat kendisini aştırır ve geliştirir Bir olayın ya da surecin karşıt gibi gorunen yanlarının eytişimsel karşıtlığı temsil etmediği ve hele ic nitel celişki ’yle hicbir ilgisi bulunmadığı asla unutulmamalıdır
İc karşıtlıklar arasında niteliksel karşıtlıktan doğan celişki
Eytişimsel ozdekci celişkiyle Hegelci celişkiyi birbirinden ayıran ve ozellikle karşıtların birliği ve savaşımı yasasında celişkinin mekanik yorumunu meydana koyan ve buyuk yanılgıları onleyen cok onemli bir terimdir Her celişme karşıtların birliğini ve savaşımını gercekleştirmez, karşıtların birliği ve savaşımını gercekleştiren ic karşıtlıklar arasında niteliksel karşıtlıktan doğan nitel celişki ’dir Bu cok onemli bilgi goz onunde tutulmazsa karşıtlar arasındaki bağımlılık mekanik bir devimselliğe burunur ve bir saatin rakkası gibi surekli olarak iki karşıtlık arasında gidip gelir Orneğin anamalcılık toplumculuğa donuştukten sonra toplumculuk da gene anamalcılığa donuşur Bunun gibi savaş barışa donuşur, barış da gene savaşa donuşur, demek ki savaş sonsuzca surup gidecek ve insanlık savaştan kurtulamayacaktır Oysa anamalcılık toplumculuğa donuşur ama toplumculuk yeniden anamalcılığa donuşmez, savaş barışa donuşur ama barış yeniden savaşa donuşmez Cunku bunların birliğini ve savaşımını oluşturan soyut kavramsal karşıtlıkları değil, icsel ve niteliksel karşıtlıklarıdır, eş deyişle ic karşıtlıkları arasında niteliksel karşıtlıktan doğan nitel celişki ’leridir Orneğin anamalcılık toplumculukla karşıtlaştığından oturu değil kendi ic nitel celişki ’sinin aşılmasından oturu toplumculuğa donuşur Toplumculuksa yeniden anamalcılığa donuşmez, cunku onu oluşturan anamalcılığın ic nitel celişkisi artık aşılmıştır ve yok olmuştur Daha acık bir deyişle, toplumculuğun icinde anamalcılığın ic nitel celişkisi yoktur ki onu yeniden anamalcılığa donuştursun Toplumculuğun ic nitel celişkileriyse onu yeniden anamalcılığa donuşturmez, tersine, bizzat kendisini aştırır ve geliştirir Bir olayın ya da surecin karşıt gibi gorunen yanlarının eytişimsel karşıtlığı temsil etmediği ve hele ic nitel celişki ’yle hicbir ilgisi bulunmadığı asla unutulmamalıdır