iltasyazilim
FD Üye
Maide Suresi Okumanın Fazileti Nedir
Maide suresini okumanın fazileti ile ilgili hadisler şöyledir:
Târik bin Şihâb radiyallahu anh'dan: Yahudilerden bir adam Ömer'e gelip dedi fakat: Kitabınızda okuduğunuz bir âyet vardır ancak, eğer o, biz yahudi topluluğuna inseydi o günü biz bayram edinirdik
Hangi âyettir o?
işte ben bugün sizin için dininizi ikmal ettim, üzerinizdeki nimeti de tamamladım Sizin için din olarak İslâm'ı seçip memnun oldummealindeki âyettir(Mâide, 3)
Ömer dedi oysa: Ben onun indiği günü ve indiği yeri biliyorum O âyet, Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'e Arafat'ta, cuma günü nazil olduBuharı, Müslim, Nesâî ve Tirmizî
Onun (Tirmizî'nin) İbn Abbâs'tan rivayeti:
Ona bir yahudi dedi ancak: Eğer bu âyet bize inseydi o günü biz bayram yapardıkBunun üstüne İbn Abbâs dedi ancak: O zaten iki bayramda inmiştir: Cuma ve Arefe günü
elBerâ radiyallahu anh'dan: Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'in
yanından yüzü kömürle karartılmış ve dayak atılmış bir yahudi geçirdiler Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem onları çağırıp sordu:
'Siz kitabınızda zina cezasının bu şekilde olduğunu mu okumaktasınız?'
'Evet'dediler
Şer'î cezalar bahsinde geçen hadisin sanki söylenti edildi
Hem burada şöyle geçer: Bunun üzerine emretti, recm edildi Ondan sonradan şu ayet nazil oldu: 'Ey Peygamber! Küfre koşanlar seni üzmesin!' 'Size bir (fetva) verilirse alın'a dek (Mâide, 41)
(Yahudiler) diyordu ki: Muhammed'e gidin! Eğer size ceza olarak yüzü kömüre boyamayı ve dayağı emrederse, alın; recmi emrederse kaçının!Bunun üstüne şu âyet nazil oldu:
Kim Allah'ın indirdiğiyle hükmetmezse, onlar zalimlerin ta kendileridir,(Mâide, 45)
Kim Allah'ın indirdiğiyle hükmetmezse, onlarfasıkların ta kendileridir(Mâide, 47) Bunların tümü kâfirler hakkında nazil olmuştur |Ebû Dâvud ve Müslim
İbn Abbâs radiyallahu anh'dan:
(Yahudilerden) Kurayza ve Nadîr kabileleri vardı Nadîr Kurayza'dan daha onurlu idi Kureyza'dan bir adam Nadîr'den bir adamı öldürdüğü zaman, karşılığında öldürülürdü Nadîr'den bir adam Kurayza'dan bir adamı öldürdüğü vakit, karşılığında öldürülmez, yerine yüz vaşak hurma perhiz olarak verilirdi
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, peygamber olarak gönderildiği vakit, Nadîr'den bir adam Kurayza'dan bir adamıöldürdü Bunun üzerine Kureyzaoğullan: 'Onu bize verin de kısasen öldürelim' dediler Nadiroğulları ise: 'Sizinle bizim aramızda Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem hakem olsun!' diye teklif ettiler ve Resûlullah'ın yanında vardılar
Bunun üstüne: 'Hükmettiğin süre aralarında adaletle hükmet' mealindeki âyet (Mâide, 43) nazil oldu Buradaki adaletten murad kısasın cana can olarak uygulanmasıdır Ondan daha sonra şu âyet nazil oldu: 'Cahiliye devri hükmünü mü istiyorlar?'(Mâide, 50)
Nesâî ve Ebû Dâvud)
İbn Abbâs radiyallahu anh'dan: Dedi ki: Ey Allah'ın Resulü! Henüz Içki yasağı gelmeden, alkol içerken ölenler hakkında ne dersin?Bunun üstüne: İman edip hoş güzel amel ve harekette bulunanlar, daha önce tatmış olduklarından dolayı herhangi bir günah yokturayeti nazil öldü (Mâide, 93) |Tirmizî|
Ömer radiyallahu anh'dan:
Dedi kî: Allahım! Içki hakkında bize tatminkâr ve doyurucu bir izah etme yap!Bunun üstüne Bakara süresindeki: Sana alkol ve kumardan soruyorlar De ancak: İkisinde ayrıca büyük günah ayrıca de millet için yararlar vardırmealindeki âyet (âyet 219) nazil oldu Ömer çağırıldı ve bu âyet kendisine okundu Daha Sonra yine şöyle dedi: Allahım! Içki hakkında bize tam bir tanımlama yap!Bunun üstüne Nisa süresindeki: Siz sarhoşken namaza yaklaşmayın!âyeti (âyet 43) indi
Çağırıldı, bu da ona okundu Tekrar dedi oysa: Allahım! Bize içki hakkında tatminkâr bir yorumlama yap!Bunun üstüne Mâide süresindeki: Iblis içki ve kumarla fakat aranıza düşmanlık ve kin sokmak ister Hâlâ vazgeçmiyecek misiniz?âyeti (Mâide, 901) nazil oldu
Çağırıldı ve bu âyet kendisine okundu Ondan sonra şöyle dedi: Vazgeçtik bundan böyle, vazgeçtikSünen ashabı
Ebû Dâvud, Siz sarhoşkenkavlinden daha sonra şunu ilave etti:
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'in münadisi namaza kamet getirildiği vakit şöyle seslenirdi: Dikkat edin; namaza ayyaş olan katiyen yanaşmasın!
Enes radiyallahu anh'dan:
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem güneş gök yüzünden kayıp öğle vakti girdiği zaman çıkıp öğle namazını kıldırdı ve minbere çıkıp kıyameti ve içindeki dehşetli olayları anlattı Sonra şöyle dedi: 'Kim bana bir şey sormak isterse sorsun Ben burada durdukça bana sorduğunuz bütün sorularınızı cevaplandıracağım' Cemaat hıçkıra hiçkıra ağladı O da sürekli olarak 'Bana sorun!' buyuru yordu
Bunun üstüne Abdullah bin Huzâfe esSehmî kalkıp: 'Benim babam kimdir?'diye sordu
'Senin baban Huzâfe'dir'dedi
Sonra 'Bana sorun, sorun!' dedi Ömer dizleri üzerine çöküp şöyle dedi:
'Rab olarak Allah'ı, din olarak İslâm'ı,
peygamber olarak da Muhammed'i kabul edip memnun olduk'
Ondan daha sonra sükût buyurdu, sonradan şöyle dedi: 'Az önce şu duvarın karşısında bana cennet ve cehennem sunuldu Bugünkü değin hayır ve şerrin indiğini görmedim'
İbn Şihâb der ki; Bana Ubeydullah bin Abdillah bin Utbe bildirdi:
Abdullah bin Huzâfe'nin annesi daha sonra Abdullah'a dedi ancak: 'Senden daha hayırsız birini görmedim Annene güvenmeyip, cahiliyet ehlinin irtikâp ettikleri bazı şeyleri annenin de irtikâp ettiğini sanıp, onu insanların gözü önünde rezil ediyorsun'Bunun üzerine Abdullah bin Huzâfe dedi ama: 'Şayet Resûlullah beni, siyah bir köleye nisbet etseydi, onu baba kabul ederdim' Buhârî ile Müslim *
Maide suresini okumanın fazileti ile ilgili hadisler şöyledir:
Târik bin Şihâb radiyallahu anh'dan: Yahudilerden bir adam Ömer'e gelip dedi fakat: Kitabınızda okuduğunuz bir âyet vardır ancak, eğer o, biz yahudi topluluğuna inseydi o günü biz bayram edinirdik
Hangi âyettir o?
işte ben bugün sizin için dininizi ikmal ettim, üzerinizdeki nimeti de tamamladım Sizin için din olarak İslâm'ı seçip memnun oldummealindeki âyettir(Mâide, 3)
Ömer dedi oysa: Ben onun indiği günü ve indiği yeri biliyorum O âyet, Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'e Arafat'ta, cuma günü nazil olduBuharı, Müslim, Nesâî ve Tirmizî
Onun (Tirmizî'nin) İbn Abbâs'tan rivayeti:
Ona bir yahudi dedi ancak: Eğer bu âyet bize inseydi o günü biz bayram yapardıkBunun üstüne İbn Abbâs dedi ancak: O zaten iki bayramda inmiştir: Cuma ve Arefe günü
elBerâ radiyallahu anh'dan: Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'in
yanından yüzü kömürle karartılmış ve dayak atılmış bir yahudi geçirdiler Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem onları çağırıp sordu:
'Siz kitabınızda zina cezasının bu şekilde olduğunu mu okumaktasınız?'
'Evet'dediler
Şer'î cezalar bahsinde geçen hadisin sanki söylenti edildi
Hem burada şöyle geçer: Bunun üzerine emretti, recm edildi Ondan sonradan şu ayet nazil oldu: 'Ey Peygamber! Küfre koşanlar seni üzmesin!' 'Size bir (fetva) verilirse alın'a dek (Mâide, 41)
(Yahudiler) diyordu ki: Muhammed'e gidin! Eğer size ceza olarak yüzü kömüre boyamayı ve dayağı emrederse, alın; recmi emrederse kaçının!Bunun üstüne şu âyet nazil oldu:
Kim Allah'ın indirdiğiyle hükmetmezse, onlar zalimlerin ta kendileridir,(Mâide, 45)
Kim Allah'ın indirdiğiyle hükmetmezse, onlarfasıkların ta kendileridir(Mâide, 47) Bunların tümü kâfirler hakkında nazil olmuştur |Ebû Dâvud ve Müslim
İbn Abbâs radiyallahu anh'dan:
(Yahudilerden) Kurayza ve Nadîr kabileleri vardı Nadîr Kurayza'dan daha onurlu idi Kureyza'dan bir adam Nadîr'den bir adamı öldürdüğü zaman, karşılığında öldürülürdü Nadîr'den bir adam Kurayza'dan bir adamı öldürdüğü vakit, karşılığında öldürülmez, yerine yüz vaşak hurma perhiz olarak verilirdi
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, peygamber olarak gönderildiği vakit, Nadîr'den bir adam Kurayza'dan bir adamıöldürdü Bunun üzerine Kureyzaoğullan: 'Onu bize verin de kısasen öldürelim' dediler Nadiroğulları ise: 'Sizinle bizim aramızda Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem hakem olsun!' diye teklif ettiler ve Resûlullah'ın yanında vardılar
Bunun üstüne: 'Hükmettiğin süre aralarında adaletle hükmet' mealindeki âyet (Mâide, 43) nazil oldu Buradaki adaletten murad kısasın cana can olarak uygulanmasıdır Ondan daha sonra şu âyet nazil oldu: 'Cahiliye devri hükmünü mü istiyorlar?'(Mâide, 50)
Nesâî ve Ebû Dâvud)
İbn Abbâs radiyallahu anh'dan: Dedi ki: Ey Allah'ın Resulü! Henüz Içki yasağı gelmeden, alkol içerken ölenler hakkında ne dersin?Bunun üstüne: İman edip hoş güzel amel ve harekette bulunanlar, daha önce tatmış olduklarından dolayı herhangi bir günah yokturayeti nazil öldü (Mâide, 93) |Tirmizî|
Ömer radiyallahu anh'dan:
Dedi kî: Allahım! Içki hakkında bize tatminkâr ve doyurucu bir izah etme yap!Bunun üstüne Bakara süresindeki: Sana alkol ve kumardan soruyorlar De ancak: İkisinde ayrıca büyük günah ayrıca de millet için yararlar vardırmealindeki âyet (âyet 219) nazil oldu Ömer çağırıldı ve bu âyet kendisine okundu Daha Sonra yine şöyle dedi: Allahım! Içki hakkında bize tam bir tanımlama yap!Bunun üstüne Nisa süresindeki: Siz sarhoşken namaza yaklaşmayın!âyeti (âyet 43) indi
Çağırıldı, bu da ona okundu Tekrar dedi oysa: Allahım! Bize içki hakkında tatminkâr bir yorumlama yap!Bunun üstüne Mâide süresindeki: Iblis içki ve kumarla fakat aranıza düşmanlık ve kin sokmak ister Hâlâ vazgeçmiyecek misiniz?âyeti (Mâide, 901) nazil oldu
Çağırıldı ve bu âyet kendisine okundu Ondan sonra şöyle dedi: Vazgeçtik bundan böyle, vazgeçtikSünen ashabı
Ebû Dâvud, Siz sarhoşkenkavlinden daha sonra şunu ilave etti:
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'in münadisi namaza kamet getirildiği vakit şöyle seslenirdi: Dikkat edin; namaza ayyaş olan katiyen yanaşmasın!
Enes radiyallahu anh'dan:
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem güneş gök yüzünden kayıp öğle vakti girdiği zaman çıkıp öğle namazını kıldırdı ve minbere çıkıp kıyameti ve içindeki dehşetli olayları anlattı Sonra şöyle dedi: 'Kim bana bir şey sormak isterse sorsun Ben burada durdukça bana sorduğunuz bütün sorularınızı cevaplandıracağım' Cemaat hıçkıra hiçkıra ağladı O da sürekli olarak 'Bana sorun!' buyuru yordu
Bunun üstüne Abdullah bin Huzâfe esSehmî kalkıp: 'Benim babam kimdir?'diye sordu
'Senin baban Huzâfe'dir'dedi
Sonra 'Bana sorun, sorun!' dedi Ömer dizleri üzerine çöküp şöyle dedi:
'Rab olarak Allah'ı, din olarak İslâm'ı,
peygamber olarak da Muhammed'i kabul edip memnun olduk'
Ondan daha sonra sükût buyurdu, sonradan şöyle dedi: 'Az önce şu duvarın karşısında bana cennet ve cehennem sunuldu Bugünkü değin hayır ve şerrin indiğini görmedim'
İbn Şihâb der ki; Bana Ubeydullah bin Abdillah bin Utbe bildirdi:
Abdullah bin Huzâfe'nin annesi daha sonra Abdullah'a dedi ancak: 'Senden daha hayırsız birini görmedim Annene güvenmeyip, cahiliyet ehlinin irtikâp ettikleri bazı şeyleri annenin de irtikâp ettiğini sanıp, onu insanların gözü önünde rezil ediyorsun'Bunun üzerine Abdullah bin Huzâfe dedi ama: 'Şayet Resûlullah beni, siyah bir köleye nisbet etseydi, onu baba kabul ederdim' Buhârî ile Müslim *