nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 37
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 95
Kur'ânı Kerîm'i Ücretli Okumak
Kur'ânı Kerîm'i tilavet etmek büyük ibâdetlerden biridir Cenâbı Yargı muhtelif âyetlerde Kur'ânı Kerîm'i tilavet eden kimseleri medh ve sena ederek büyük mükafatlarla mükafatlandıracağını vadediyor Peygamber (sa) de Kur'ânı Kerîm in her harfi için on hasene olduğunu müjdeliyor Yalnız başkası için Kur'ânı Kerîm'i tilavet etmek hususunda ihtilâf vardır İmam Şâfi'î ile çoğu ashab; namaz, oruç ve zekât gibi ibâdetler başka biri için caiz olmadığı gibi tilavet de başkası için caiz olmaz diyorlar Hanefî ulemâsı ile Safi'i ulemâsının bir kısmı duaya karşılaştırma etmek suretiyle başka biri için Kurânı Kerîm'i okumak caizdir diyorlar Ama Şafiî mezhebine göre kabristanda ve meyyitin yanında Kur'ânı Kerîm'i okumak rahmetin inmesine vesile olduğu gibi birisini kalbden hatırlayıp okunan Kur'ânı Kerîm in sevabı kadar filan adama verdiyerek dua etmek de hatırlanan adamın (kimsenin) rahmete mazhar olmasına vesile olur Bu takdirde tilavet ücreti alınabilir Lakin Hanefi mezhebinde ise ta'at ve ibâdet karşılığında vergi almak haram olduğundan Kurânı Kerîm'i menfaat karşılığı okumak caiz değildir Ödenti bölge da yükümlü, veren de mesuldür Peygamber (sa) şöyle buyuruyor: Kur'ânı Kerîm'i tilavet ediniz Ama karşılığında aidat alıp avantaj sağlamayınızFakat Hanefi mezhebinin son âlimleri ezan, imamet, va'z ve Kur'ânı Kerîm aydınlatmak mukabilinde aidat almaya cevaz vermişlerdir Çünkü ücret mukabilinde muayyen kimselere bu vazife yaptırılmazsa vazife aksaklığı olacak ve şeairi İslâmiyyenin ortadan kalkmasına sebep olacaktır Peygamber (sa)'in zamanında ölü için Kur'ânı Kerim okunduğuna dair sahih bir hadîs vârid olmamıştır Ancak yukarda belirttiğim gibi Hanefi ulemâsı, duaya kıyasla, ölmüş olan kimse için okunur diye hüküm etmişledir Hülasa: Hanefi mezhebinde imamet, ezan ve tedris dahil, her ibâdet mukabilinde ne aidat alınır, ne de verilir Übey bin Ka'b diyor ama: Birisine Kur'ânı Kerîm'i öğrettim O da bana bir yay hediye etti, durumu Peygamber'e (sa) naklettim Bu münasebetle Peygamber (sa) buyurdu ama: Almışsan, ateşten bir yay almış olursunBunun üstüne yayı geri çevirdim Peygamber (sa) bir hadîsinde de şöyle buyurmuştur: Kur'ânı Kerîm'i okuyunuz ve dileklerinizi Allah'a götürünüz Sizden sonra o kadar kimseler gelecek ancak Kur'ânı Kerîm'i okuyacak ve halka el açacaklar Fakat ulemâyı müte'ahhirîn, (Hicretten üçyüz yıl sonradan gelen ulemâ) beytü'lmalın (devlet hazinesinin) yardımı kesilip dine sadakât gevşedikten daha sonra, imamet, ezan ve tedris gibi İslâm'ın şi'arı farzedilen ibâdetler mukabilinde ödenti verildiği takdirde bunların ihmale uğrayıp ortadan kalkması endişesi ile aidat almaya ve vermeye cevaz vermişlerdir Lakin İslâm'ın şi'arı değil, kişisel ibâdet sayılan Kur'ânı Kerîm tilavet etmek gibi bir ibâdet mukabilinde katiyen vergi elde etmek ve tahsis etmek caiz değildir
Alıntıdır *
Kur'ânı Kerîm'i tilavet etmek büyük ibâdetlerden biridir Cenâbı Yargı muhtelif âyetlerde Kur'ânı Kerîm'i tilavet eden kimseleri medh ve sena ederek büyük mükafatlarla mükafatlandıracağını vadediyor Peygamber (sa) de Kur'ânı Kerîm in her harfi için on hasene olduğunu müjdeliyor Yalnız başkası için Kur'ânı Kerîm'i tilavet etmek hususunda ihtilâf vardır İmam Şâfi'î ile çoğu ashab; namaz, oruç ve zekât gibi ibâdetler başka biri için caiz olmadığı gibi tilavet de başkası için caiz olmaz diyorlar Hanefî ulemâsı ile Safi'i ulemâsının bir kısmı duaya karşılaştırma etmek suretiyle başka biri için Kurânı Kerîm'i okumak caizdir diyorlar Ama Şafiî mezhebine göre kabristanda ve meyyitin yanında Kur'ânı Kerîm'i okumak rahmetin inmesine vesile olduğu gibi birisini kalbden hatırlayıp okunan Kur'ânı Kerîm in sevabı kadar filan adama verdiyerek dua etmek de hatırlanan adamın (kimsenin) rahmete mazhar olmasına vesile olur Bu takdirde tilavet ücreti alınabilir Lakin Hanefi mezhebinde ise ta'at ve ibâdet karşılığında vergi almak haram olduğundan Kurânı Kerîm'i menfaat karşılığı okumak caiz değildir Ödenti bölge da yükümlü, veren de mesuldür Peygamber (sa) şöyle buyuruyor: Kur'ânı Kerîm'i tilavet ediniz Ama karşılığında aidat alıp avantaj sağlamayınızFakat Hanefi mezhebinin son âlimleri ezan, imamet, va'z ve Kur'ânı Kerîm aydınlatmak mukabilinde aidat almaya cevaz vermişlerdir Çünkü ücret mukabilinde muayyen kimselere bu vazife yaptırılmazsa vazife aksaklığı olacak ve şeairi İslâmiyyenin ortadan kalkmasına sebep olacaktır Peygamber (sa)'in zamanında ölü için Kur'ânı Kerim okunduğuna dair sahih bir hadîs vârid olmamıştır Ancak yukarda belirttiğim gibi Hanefi ulemâsı, duaya kıyasla, ölmüş olan kimse için okunur diye hüküm etmişledir Hülasa: Hanefi mezhebinde imamet, ezan ve tedris dahil, her ibâdet mukabilinde ne aidat alınır, ne de verilir Übey bin Ka'b diyor ama: Birisine Kur'ânı Kerîm'i öğrettim O da bana bir yay hediye etti, durumu Peygamber'e (sa) naklettim Bu münasebetle Peygamber (sa) buyurdu ama: Almışsan, ateşten bir yay almış olursunBunun üstüne yayı geri çevirdim Peygamber (sa) bir hadîsinde de şöyle buyurmuştur: Kur'ânı Kerîm'i okuyunuz ve dileklerinizi Allah'a götürünüz Sizden sonra o kadar kimseler gelecek ancak Kur'ânı Kerîm'i okuyacak ve halka el açacaklar Fakat ulemâyı müte'ahhirîn, (Hicretten üçyüz yıl sonradan gelen ulemâ) beytü'lmalın (devlet hazinesinin) yardımı kesilip dine sadakât gevşedikten daha sonra, imamet, ezan ve tedris gibi İslâm'ın şi'arı farzedilen ibâdetler mukabilinde ödenti verildiği takdirde bunların ihmale uğrayıp ortadan kalkması endişesi ile aidat almaya ve vermeye cevaz vermişlerdir Lakin İslâm'ın şi'arı değil, kişisel ibâdet sayılan Kur'ânı Kerîm tilavet etmek gibi bir ibâdet mukabilinde katiyen vergi elde etmek ve tahsis etmek caiz değildir
Alıntıdır *