iltasyazilim
FD Üye
“Sana kitabı indiren O’dur Kur’an’ın bazı ayetleri muhkemdir ki, bunlar kitabın esasıdır Diğerleri de müteşabihtir Kalplerinde eğrilik olanlar, fitne çıkarmak ve onu tevil etmek için ondaki müteşabih ayetlerin peşine düşerler Halbuki onun tevilini ancak Allah bilir İlimde yüksek payeye ulaşanlar ise; ona inandık; hepsi Rabbimiz tarafındandır, derler Bu inceliği ancak aklıselim sahipleri düşünüp anlar (Ali İmran:7) buyrulur
Müteşabih ayetlerin manası, ilmin gelişmesi ile zamanla çözülür
Kur’an okunurken anlamı da okunmalıdır Müteşabih ayetler üzerinde yorum yapılmamalıdır
Abdestsiz, maddi manevi temiz olmadan okunmamalıdır
“O Kur’an, korunmuş bir kitaptır Ona ancak temizlenenler dokunabilir (Vakıa:7779) buyurur Allah
Kur’an abdestsiz ellenmez ama ezbere okunabilir Cünüp, hayızlı ve nifaslı kimse, Kur’an’a el süremediği gibi okuyamaz da
Bazı kardeşlerimiz hasta iken besmele çekmeden fatihayı okuyabilir miyiz? diye soruyor İkinci hata da işlenmiş olur
Bir insanın Kur’an’ı yalnız kendisinin öğrenip, okuması yeterli değildir Peygamberimiz: “En hayırlınız Kur’an’ı öğrenen ve öğreteninizdir buyurmuştur
Kur’an okumadan önce maddi manevi temizlik yapılmalıdır Yüce Allah’la konuşmak demek olduğundan Kur’an’ı elimize almadan her türlü kirlilikten temizlenilmelidir
Peygamberimiz, Cebrail ile buluşacağında; soğan, sarımsak yemezdi Onun için Kur’an okuyan ağzın temiz olması lazımdır Soğan sarımsak yenmemeli, yendiyse de koku giderilmelidir Sigara kokan ağızla Kur’an okunmamalıdır
Kur’an’ı elimize almadan kalp de lüzumsuz şeylerden arındırılmalıdır İnsanın zevk alması, haz duyması buna bağlıdır
Kur’an’ı okumak için özel yer ve vakit seçilmelidir
Kur’an 23 yılda indirilmiştir Sindire sindire indirilmiştir Acele edilmeden sindire sindire okunmalıdır
Namazda içinden okunmaz, kendi kulağı duyacak kadar dıştan okunur Ancak dilsiz ve sağır içinden okur
Hızlı da okunmaz, yuvarlanıvermez Böyle okuma olmaz
Tilavet secdelerini okuyan ve dinleyenin secde yapması lazımdır
Lam harfi durma manasınadır Diğer harflerde durulur Kur’an’daki bazı yazı ve işaretlere dikkat edilmelidir Bunlar yollardaki trafik işaretleri gibidir
Bir de okumasını bilen tecvid öğrenmelidir Kur’an’ı güzel okuma bundan sonra olur Kur’an, kurallarına uygun okunursa, öyle bir zevk öyle bir huzur verir ki, devamlı okumak istenir
Bakara 121 “Kur’an’ı hakkını gözeterek okurlar
Müzzemmil 4 “Kur’an’ı tane tane oku
Kur’an, anlaşılamayacak kadar hızlı okunmaz Üç günden daha az bir günde hatim olmaz Şuursuzca da okunmaz
a) Kur’an okumak ibadettir
“De ki: bana Müslümanlardan olmam ve Kur’an okumam emredildi (Neml: 92)
“Resulüm sana vahyedilen kitabı oku ve namaz kıl (Ankebut: 45)
“Allah’ın kitabını okuyanlar, namazı kılanlar, kendilerine verdiğimiz rızıktan Allah için gizli ve açık sarfedenler, asla zarara uğramayacak kazanç umabilirler (Fatır: 29)
Kur’an, okuyanı kabirde de sıratta da şefaat edecektir
Kur’an okuyanın etrafına melekler toplanır, dinler yanlışı düzeltir ve Allah’a arz ederler
b) Okunan Kur’an da dikkatle dinlenmelidir
Kur’an’dan ancak can kulağı ile dileyen, saygı gösterenler istifade edebilirler Müşrikler bile gizlice dinliyor ve Müslüman oluyordu
“Kur’an okunduğu zaman onu dinleyin ve susun ki, size merhamet edilsin (A’raf: 204)
Başkaları dinlemiyorsa ses kısılmalıdır Çünkü Kur’an’ı dinlemek farzdır
“Kur’an okuduğun zaman seninle ahirete inanmayanların arasına gizleyici bir örtü çekeriz (İsra: 45)
c) Kur’an’ı huşu içinde gözyaşlarıyla okumalıyız
Kur’an, gazel okunur gibi okunmaz Kur’an okurken şov yapılmaz
Bir gün Efendimiz(SA) buyurdular:
“Bana Kur’an okuyun
İbn Mes’ud (RA) diyor ki, bunun üzerine Resullullah (SA) Efendimize:
Ya Resullullah sana Kur’an okuyayım Fakat Kur’an sana indirilmiştir, dedim Efendimiz buyurdu ki:
Başkalarından Kur’an dinlemeyi çok severim
Onun bu emri ve arzusu üzerine Nisa suresini okumaya başladım, ta ki 41 ayete geldim: “Her ümmetten bir şahit getireceğimiz, seni de onlar üzerine şahit getireceğimiz zaman halleri nice olur Mealindeki ayeti okudum Resullullah (SA) “Artık yeter buyurdu Dönüp yüzüne baktığımda iki gözü yaşla doluydu
Yine Peygamber efendimiz buyurdular:
“Kur’an okuyun ve ağlayın, eğer ağlayamıyorsanız birbirinizin haline ağlayın göz ile ağlayamazsan gönülden ağlamalısın
Salih Meri Hazretleri diyor ki:
Rüyamda Kur’anı Kerim’i, Resuli Ekrem’in huzurunda hatmettim Resuli Ekrem:
“Ya Salih! Kur’an’ı okudun, fakat göz yaşın hani? diye buyurdular
Biri hava atarak Kur’an okuyormuş
Ne yapıyorsun?
Allah aşkına Kur’an okuyorum demiş
Allah aşkına sen bu Kur’an’ı okuma demişler
Namazda Kur’an, ancak kendi dili ile okunur Bu namazın şartlarındandır Başka dille okunmaz, tercümesi de okunmaz
d) Kur’an ücret ve menfaat temini için okunmaz:
Dini hizmetler aslında bir ücret karşılığı yapılmaz Fakat bu gün bazı işler var ki ücret verilmediği ve alınmadığı zaman yerine gelmiyor Diyanet İşleri Başkanlığı’ndan camii bakıcısına kadar, böyle Hatta Kur’an öğretmenliği de dahil Burada hayırlı işler yapılıyor Ücret verilmese o iş olmayacak O zaman meşru oluveriyor
Bir de Allah rızası için yapılan işin sonunda hediye veriliyor Pazarlık yok, beklenti yok… hediyeleşmek sünnettir İhlas ve samimiyetin sonunda gelen ikramdır
Cenabı Allah: “Ayetlerimi az bir karşılık ile satmayın (Bakara:41)
“Az bir paha karşılığı değişenler yok mu? işte onların yiyip de karınlarına doldurdukları, ateşten başka bir şey değildir Allah kıyamet günü ne kendileri ile konuşur, ne de onları temize çıkarır Orada onlar için can yakıcı bir azap vardır (Bakara:174) buyurur
Burada sakıncalı olan mevlit okumayı, Kur’an okumayı meslek haline getirip, pazarlık konusu yapmak, Kur’an’ı istismar etmektir Bir de işi dilenciliğe dökmektir
Bir zamanlar biri, namazdan sonra Kur’an okur ve yardım talep eder, bir sahabe de:
Peygamber şöyle dedi: “Kur’an’ı alet edip, dilenecek kimseler olacak, sakın onlara bir şey vermeyin (Hz Kur’an, TAltıkulaç:55)
Mezarlıklarda dolaşıp, hazır yasin, hatim satanlar da böyledir Kesinlikle para verip okutmayın ve okumayın, sevabı olmaz
Kur’an’a hepimiz saygı duymalıyız Hürmetsizlik etmemeliyiz…bazıları da, hürmetsizlik edebiliriz diye eve Kur’an sokmadıklarını söylüyorlar Kur’an bulundurmamak, en büyük ilgisizlik ve saygısızlıktır Şeytanı rahatsız eden Kur’an olmayınca eve şeytan kolay girer ve orayı mesken tutar
Kur’an’ı bir de sadece torbaya koyup yatak odasına asmak,
Kur’an okurken bid’atlar icad etmek,
Kur’an’ı ölü kitabı, fal kitabı, isim kitabı olarak görmek,
Kur’an’da hocamızın adı geçiyor, falanın adı geçiyor demek,
Kur’an’ı diğer kitaplarla aynı tutmak yanlıştır
Bazıları bize ne? Kur’an bize inmedi, diyor Kur’an kıyamet kitabıdır Bütün insanlığa inmiştir
KUR’AN’IN MUHATABI ARAPLAR MI?
İslam Peygamberi ins ve cinin peygamberidir İslam, son din, bütün insanlığın dinidir İslam’dan başka din, Peygamberimizden başka peygamber, Kur’an’dan başka kitap gelmeyecektir
İbrahim suresinin 4 ayetinde, peygamberin kavmine vahyi apaçık anlatabilmesi için o kavmin dili ile gönderildiği bildirilmiştir
İslam ve İslam Peygamberi alemlere rahmettir
İslam’da mesaj evrenseldir “Ey insanlar diye hitap eder O belli bir dönem belli bir topluluk için inmemiş, bütün insanlığa ve çağlara seslenmiştir Kıyamet dinidir
KUR’AN MÜZİKLE ÇALGI ALETİ İLE OKUNUR MU?
Bu Kur’an’a duyulan saygıyı zayıflatır Kur’an’ı şarkı türkü sözleri seviyesine indirmek gayretidir
Kur’an’da:
“Dinlerini bir oyuncak ve bir eğlence edinen ve dünya hayatının aldattığı kimseleri bir tarafa bırak (Enam:70) denilmektedir
Allah’ın ayetlerinin inkar edildiğini yahut onlarla alay edildiğini işittiğiniz zaman; onlar bir başka konuya geçinceye kadar onlarla oturmayın Yoksa siz de onlar gibi olursunuz (Nisa:140)
“Ayetlerimiz hakkında ileri geri konuşmaya dalanları gördüğünde, onlar başka bir söze geçinceye kadar onlardan uzak dur O zalimler topluluğu ile oturma (Enam:68)
“Kur’an asla bir eğlence ve şaka değildir (Tarık:114) buyrulur
Bugün İncil’i ve Tevrat’ı başka türlü okuma durumu olsa mutlaka büyük tepki görür
Kur’an okunurken teğanni hoş görülmemiştir
İbadette, zikirde, Kur’an okumakta müzik olmaz
Ömer Nesefi, akaid adlı eserinde (214): “Kur’an’ı tef, dümbelek vs çalarak okumak küfre götürür der
Peygamberimiz: “Kur’an’la menfaat sağlamayınız (HGünenç GMF 181) buyurur
Kur’an, Müslüman’ların kutsal kitabıdır Saygı gerekir
KUR’AN BAŞKA DİLE ÇEVRİLİR Mİ? TERCÜME VE TEFSİR OKUNUR MU?
Bazıları, Allah’ın ayetlerde ne murat ettiğini insanın tam olarak anlayıp, anlatamayacağı gerekçesiyle tercüme tefsir okumanın doğru olmadığını ifade ediyor
Bazıları da, Kur’an okuyanlara ne anladınız ? diyerek tercüme ve tefsir okumadan sevap kazanamazsınız, demektedir
Bu iki ifade de doğru değildir Biri Kur’anı hayattan koparma, biri de Kur’an’ın manevi etkisinden uzaklaştırmaya yöneliktir
Şimdi soralım: Kur’an niçin inmiştir ? okunsun, anlaşılsın, yaşansın…
Elbette Kur’an’ın aynen tercümesi yapılamaz Çünkü kıyamete kadar mucize olan, hükmü kıyamete kadar baki, Allah kelamıdır Ne dünün, ne sadece bugünün ve nede sadece geleceğin kitabıdır
Bütün İslam alimleri Kur’an’ın tercüme ve tefsirini caiz görmüş ve yapmışlardır Kürsülerde, minberlerde ayetler okuyup Türkçe olarak “Rabbimiz böyle diyor demişlerdir
Bazı TV ve Radyolarda mealli hatim programları yayınlanmaktadır Büyük ilgiyle takip edilmekte ve istifade edilmektedir
Kur’an’ı okuyup geçmektense anlamı ile beraber okumak iki sevap birden kazandıracaktır
Kur’an’ın emir, yasak ve hükümlerini bilmek her Müslüman’ın görevidir
Nahl: 44’de : “Rasülüm biz sana Kur’an’ı indirdik ki inanlara ne indirildiğini açıkça anlatasın
“Anlayasınız diye biz onu Arapça bir Kur’an olarak indirdik (Yusuf: 2) buyrulmuştur
Burada iki endişe var Biri Kur’an yanlış anlaşılır, diğeri de İslam ya tam olarak anlaşılıverirse…
Kur’an’ı anlamazsak nasıl yaşarız? Allah’tan gelen mesajları nasıl anlarız
İslami ilimleri bilen, uzmanlık derecesine ulaşmış kimseler tercüme tefsir etmişlerdir Buna ihtiyaç vardır
1 Müslüman dinini öğrenecek ve yaşayacaktır
2 Gayrimüslim de kendi dilinde okuyup Müslüman olacaktır
Bugün tercüme tefsir olmasaydı kaç Müslüman Arapça biliyor?…
İran’lılar Selmanı Farisi’den Fatiha suresinin tercümesini istemişler O da tercüme etmiş Peygamberimiz müdahale etmemiştir
Ayrıca 4 mezhep de tercüme ve tefsiri caiz görür Ancak kötü niyetli bir hareket asla tasvip edilmez
İnsanlık Kur’an’a muhtaçtır
Misyoner İncil’i Türkçe’ye çevirip insanımızın eline tutuşturuyor
Kur’an’ı okumanın sevabı olduğu gibi anlamanın da sevabı vardır
“Size iki şey bırakıyorum Kur’an ve sünnetim diyor peygamberimiz
Tercümelerdeki ifade tarzından doğan farklılıklar kimseyi şüpheye sevk etmemelidir
Kur’an’ın yolumuzu aydınlatan ışık olabilmesi için önce anlaşılması lazımdır Sözün özü bu…
ÖLÜNÜN ÜZERİNE KUR’AN KONUR MU?
Kur’an, öncelikle ölü kitabı değil Niçin inmiş? İnsanlar okusun istifade etsin Ona uysun; hem dünyada hem ahirette kurtulsun, sevap kazansın diye inmiştir
Her şeyden önce cenaze yıkanmadıysa cünüptür Üzerine Kur’an konamaz Ölü yıkanmadıysa yanında Kur’an okunmaz
Ölüye Kur’an konsun, kurtulsun öyle yağma yok, ucuz kurtuluş yok
Bir insan nasıl kurtulur? Nasıl imanlı gider ? insan öldükten sonra kurtuluş aranmaz Kurtuluş ve imanlı gitmek hayattayken olur İmanlı amelli yaşanırsa kurtuluş vardır
Hadiste: “Nasıl yaşıyorsanız öyle ölürsünüz, nasıl ölürseniz öyle haşrolunursunuz, buyuruluyor
Atalarımızın ifadesiyle; “ ne ekersen onu biçeceksin varsa ektiğin biçeceksin Yoksa ne biçeceksin Dünya ahiretin tarlası
Herkes, her şey yaparken sen, “Nerede çalgı orada kalgı dersen elini kıtlata kıtlata gidersin
Kur’an kime şefaat edecek? Kabirde “Kitabın ne sorusu sorulunca, Kur’an ehlini Kur’an gelip kurtaracak Sıratta Kur’an durağına gelince, Kur’an ehlindensen, Kur’an gelip kurtaracak
Ölmüş, teslim alınmış dünyada Kur’an’i bir hayat yaşamamış birinin üzerine Kur’an koymak, Kur’an’ı istismar etmektir
Bu davranış onu kurtarmaz Bize düşen nedir? Eğer ölen, imanlı ve layık bir kimse ise; dua ederiz, Kur’an okur sevabını bağışlarız, ardından hayır hasenat yaparız
Sonuç olarak; bu tür bid’at işlenmemesi lazım Kur’an’la kurtulunacağına inanıyorsan, dünyada o Kur’an’ı neden baş tacı yapmıyorsun?…
Bu dünyadan bir kefenle gidilir Bir de hayattayken yaptığın amellerle gidilir
Cenabı Allah hepimize son anda iman, Kur’an nasip etsin inşallah
ÖLENİN ARDINDA KUR’AN OKUNUR MU?
Kur’an ölüye de diriye de fayda verir İnançlı olursa tabi Hz peygamber ölen için namaz kılmış dua etmiştir
Hz peygamber:
“Ölülerinizi hayırla yad edin
“Ölü için yasin okunursa azabı hafifler (Ramuz: 794) buyurmuştur
“Devamlı sadaka, faydalanılan ilim, dua eden salih evladın sadakai cariye olduğu (İs Fık An: 3428) bildirilmiştir
Hud: 114: “İyilikler kötülükleri yok eder denmiştir
Ölenin borcu ödense, borçtan kurtulur mu? kurtulur
Ölenin cenaze namazını kılmanın, mezar taşına Fatiha yazdırmanın, mevlit okutmanın, hayır hasenat yapıp sevabını göndermenin bir anlamı yok mu?
Allah herkese inandığı şekilde muamele edecektir Ona göre inanın
ÖLÜ DE DİRİ DE VE BÜTÜN İNSANLIK KUR’AN’A MUHTAÇTIR
Kur’an Cenabı Allah’ın hayat verici davetidir Kurtuluş reçetesidir
Hz Peygamber: “Kur’an okunmayan evde hayır az, şer çok olur Ev içindekileri sıkar (Ramuz: 8010)
“Kim Kur’an’ı önüne alırsa Kur’an onu cennete götürür Kim de arkasına alırsa onu da cehenneme götürür demiştir
“Kim Kur’an’dan yüz çevirirse, şüphesiz onun sıkıntılı bir hayatı olacak Ve biz onu kıyamet günü kör olarak haşredeceğiz (Taha: 124) diye bildirmiştir Cenabı Allah
MÜ’MİNİN KUR’AN’LA İLİŞKİSİ NASIL OLMALIDIR
Önce Müslüman, Kur’an ahlakı ile ahlaklanması lazımdır ki, Kur’an ona fayda versin
Hz Peygamber: “Kalbinde Kur’an’dan bir şey olmayan kimse harap bir ev gibidir (Tirmizi Fezaili Kur’an: 53079)
“En hayırlınız Kur’an’ı öğrenen ve öğretendir (Buhari, Fezaili Kur’an: 111775)
“Allah Kur’an’a uyanları yüceltir, uymayanları alçaltır (Müslim: 2817)
Allah da: – “Kur’an okununca susun, onu dinleyin ki size rahmet edilsin (A’raf: 204)
“Kur’an şifadır, hidayettir, rahmettir (Yunus: 57+ İsra: 82)
Kur’an çağları ardından sürükleyen bir kitaptır Hiç bir devirde modası geçmemiştir, geçmeyecektir
MÜSLÜMAN’IN KUR’AN’A KARŞI GÖREVLERİ
Kur’an, Müslüman’ın kutsal kitabıdır Yolunu o aydınlatacaktır, hayatını o tanzim edecektir
Müslüman, onu bir torbaya koyup asma yerine önce Kur’an’ı okumasını öğrenmelidir Kur’an’da Allah’ın emir ve yasaklarını öğrenmelidir Eğer bir Müslüman Kur’an’ı öğrenemiyor veya öğrenme arzusu taşımıyorsa veya Kur’an’ın emir ve yasaklarını hayatında yer vermiyorsa, önce: haram yiyor musunuz? Hak yiyor musunuz?, faize, rüşvete bulaşıyor musunuz? Ona bakın Yani mideniz temiz mi? sonra kafanız temiz mi?, kalbiniz temiz mi? ona bakın
Kur’an’ı Müslüman, zevkine vara vara okumalıdır Sadece okumak değil, güzel okumalıdır Aynı zamanda anlamını da okumalıdır
Müslüman, Kur’an’ı abdestsiz dokunmayacak, göbekten aşağı indirmeyecektir
Müslüman, Kur’an’a uyacak, Kur’an ahlakı ile ahlaklanacak, Kur’an’ı çoluk, çocuğuna ve başkalarına tebliğ edecektir
Müslüman, Kur’an’a müdahaleye, ayetlerin hükmünü değiştirmeye kalkışmayacaktır İşine geliyor uyuyor, işine gelmiyor uymuyor
“Bize Kur’an yeter diyenler gibi Kur’an adına sünneti terk etmeyecek Hz Peygamberin vasiyeti var: “Size iki şey bırakıyorum Kur’an ve sünnetim Onlara uyarsanız yolunuzu şaşırmazsınız Uymayan yolunu şaşıracaktır
Kur’an Allah’ın bize uzattığı bir iptir Ona sarılan kurtulur Kur’an’sız hiçbir yere varılamaz
Müslüman Allah bana Kur’an’da ne diyor? Diye merak edecek, yaptığı işin Kur’an’a uyup uymadığına bakacaktır
Kur’an okuyan, okuduğuna uymalıdır Okuduğu ayet ne diyorsa icabını yapmalıdır Ne güzel akşam sabah Kur’an okuyoruz Kur’an “hak yeme, rüşvet alma, faiz yeme, günah işleme diyor Örtün diyor biz aksini yapıyorsak, o Kur’an okumak bize fayda vermemiş demektir
Rabbim bizi Kur’an’ın şefaatinden mahrum etmesin
Rabbim bizi Kur’an ahlakıyla ahlaklanmamızı sağlasın
Rabbim bizi Kur’an’ın rehberliğinde kurtulan kullarından eylesin
Araştırmacı Yazar
Mustafa ÖSELMİŞ
Müteşabih ayetlerin manası, ilmin gelişmesi ile zamanla çözülür
Kur’an okunurken anlamı da okunmalıdır Müteşabih ayetler üzerinde yorum yapılmamalıdır
Abdestsiz, maddi manevi temiz olmadan okunmamalıdır
“O Kur’an, korunmuş bir kitaptır Ona ancak temizlenenler dokunabilir (Vakıa:7779) buyurur Allah
Kur’an abdestsiz ellenmez ama ezbere okunabilir Cünüp, hayızlı ve nifaslı kimse, Kur’an’a el süremediği gibi okuyamaz da
Bazı kardeşlerimiz hasta iken besmele çekmeden fatihayı okuyabilir miyiz? diye soruyor İkinci hata da işlenmiş olur
Bir insanın Kur’an’ı yalnız kendisinin öğrenip, okuması yeterli değildir Peygamberimiz: “En hayırlınız Kur’an’ı öğrenen ve öğreteninizdir buyurmuştur
Kur’an okumadan önce maddi manevi temizlik yapılmalıdır Yüce Allah’la konuşmak demek olduğundan Kur’an’ı elimize almadan her türlü kirlilikten temizlenilmelidir
Peygamberimiz, Cebrail ile buluşacağında; soğan, sarımsak yemezdi Onun için Kur’an okuyan ağzın temiz olması lazımdır Soğan sarımsak yenmemeli, yendiyse de koku giderilmelidir Sigara kokan ağızla Kur’an okunmamalıdır
Kur’an’ı elimize almadan kalp de lüzumsuz şeylerden arındırılmalıdır İnsanın zevk alması, haz duyması buna bağlıdır
Kur’an’ı okumak için özel yer ve vakit seçilmelidir
Kur’an 23 yılda indirilmiştir Sindire sindire indirilmiştir Acele edilmeden sindire sindire okunmalıdır
Namazda içinden okunmaz, kendi kulağı duyacak kadar dıştan okunur Ancak dilsiz ve sağır içinden okur
Hızlı da okunmaz, yuvarlanıvermez Böyle okuma olmaz
Tilavet secdelerini okuyan ve dinleyenin secde yapması lazımdır
Lam harfi durma manasınadır Diğer harflerde durulur Kur’an’daki bazı yazı ve işaretlere dikkat edilmelidir Bunlar yollardaki trafik işaretleri gibidir
Bir de okumasını bilen tecvid öğrenmelidir Kur’an’ı güzel okuma bundan sonra olur Kur’an, kurallarına uygun okunursa, öyle bir zevk öyle bir huzur verir ki, devamlı okumak istenir
Bakara 121 “Kur’an’ı hakkını gözeterek okurlar
Müzzemmil 4 “Kur’an’ı tane tane oku
Kur’an, anlaşılamayacak kadar hızlı okunmaz Üç günden daha az bir günde hatim olmaz Şuursuzca da okunmaz
a) Kur’an okumak ibadettir
“De ki: bana Müslümanlardan olmam ve Kur’an okumam emredildi (Neml: 92)
“Resulüm sana vahyedilen kitabı oku ve namaz kıl (Ankebut: 45)
“Allah’ın kitabını okuyanlar, namazı kılanlar, kendilerine verdiğimiz rızıktan Allah için gizli ve açık sarfedenler, asla zarara uğramayacak kazanç umabilirler (Fatır: 29)
Kur’an, okuyanı kabirde de sıratta da şefaat edecektir
Kur’an okuyanın etrafına melekler toplanır, dinler yanlışı düzeltir ve Allah’a arz ederler
b) Okunan Kur’an da dikkatle dinlenmelidir
Kur’an’dan ancak can kulağı ile dileyen, saygı gösterenler istifade edebilirler Müşrikler bile gizlice dinliyor ve Müslüman oluyordu
“Kur’an okunduğu zaman onu dinleyin ve susun ki, size merhamet edilsin (A’raf: 204)
Başkaları dinlemiyorsa ses kısılmalıdır Çünkü Kur’an’ı dinlemek farzdır
“Kur’an okuduğun zaman seninle ahirete inanmayanların arasına gizleyici bir örtü çekeriz (İsra: 45)
c) Kur’an’ı huşu içinde gözyaşlarıyla okumalıyız
Kur’an, gazel okunur gibi okunmaz Kur’an okurken şov yapılmaz
Bir gün Efendimiz(SA) buyurdular:
“Bana Kur’an okuyun
İbn Mes’ud (RA) diyor ki, bunun üzerine Resullullah (SA) Efendimize:
Ya Resullullah sana Kur’an okuyayım Fakat Kur’an sana indirilmiştir, dedim Efendimiz buyurdu ki:
Başkalarından Kur’an dinlemeyi çok severim
Onun bu emri ve arzusu üzerine Nisa suresini okumaya başladım, ta ki 41 ayete geldim: “Her ümmetten bir şahit getireceğimiz, seni de onlar üzerine şahit getireceğimiz zaman halleri nice olur Mealindeki ayeti okudum Resullullah (SA) “Artık yeter buyurdu Dönüp yüzüne baktığımda iki gözü yaşla doluydu
Yine Peygamber efendimiz buyurdular:
“Kur’an okuyun ve ağlayın, eğer ağlayamıyorsanız birbirinizin haline ağlayın göz ile ağlayamazsan gönülden ağlamalısın
Salih Meri Hazretleri diyor ki:
Rüyamda Kur’anı Kerim’i, Resuli Ekrem’in huzurunda hatmettim Resuli Ekrem:
“Ya Salih! Kur’an’ı okudun, fakat göz yaşın hani? diye buyurdular
Biri hava atarak Kur’an okuyormuş
Ne yapıyorsun?
Allah aşkına Kur’an okuyorum demiş
Allah aşkına sen bu Kur’an’ı okuma demişler
Namazda Kur’an, ancak kendi dili ile okunur Bu namazın şartlarındandır Başka dille okunmaz, tercümesi de okunmaz
d) Kur’an ücret ve menfaat temini için okunmaz:
Dini hizmetler aslında bir ücret karşılığı yapılmaz Fakat bu gün bazı işler var ki ücret verilmediği ve alınmadığı zaman yerine gelmiyor Diyanet İşleri Başkanlığı’ndan camii bakıcısına kadar, böyle Hatta Kur’an öğretmenliği de dahil Burada hayırlı işler yapılıyor Ücret verilmese o iş olmayacak O zaman meşru oluveriyor
Bir de Allah rızası için yapılan işin sonunda hediye veriliyor Pazarlık yok, beklenti yok… hediyeleşmek sünnettir İhlas ve samimiyetin sonunda gelen ikramdır
Cenabı Allah: “Ayetlerimi az bir karşılık ile satmayın (Bakara:41)
“Az bir paha karşılığı değişenler yok mu? işte onların yiyip de karınlarına doldurdukları, ateşten başka bir şey değildir Allah kıyamet günü ne kendileri ile konuşur, ne de onları temize çıkarır Orada onlar için can yakıcı bir azap vardır (Bakara:174) buyurur
Burada sakıncalı olan mevlit okumayı, Kur’an okumayı meslek haline getirip, pazarlık konusu yapmak, Kur’an’ı istismar etmektir Bir de işi dilenciliğe dökmektir
Bir zamanlar biri, namazdan sonra Kur’an okur ve yardım talep eder, bir sahabe de:
Peygamber şöyle dedi: “Kur’an’ı alet edip, dilenecek kimseler olacak, sakın onlara bir şey vermeyin (Hz Kur’an, TAltıkulaç:55)
Mezarlıklarda dolaşıp, hazır yasin, hatim satanlar da böyledir Kesinlikle para verip okutmayın ve okumayın, sevabı olmaz
Kur’an’a hepimiz saygı duymalıyız Hürmetsizlik etmemeliyiz…bazıları da, hürmetsizlik edebiliriz diye eve Kur’an sokmadıklarını söylüyorlar Kur’an bulundurmamak, en büyük ilgisizlik ve saygısızlıktır Şeytanı rahatsız eden Kur’an olmayınca eve şeytan kolay girer ve orayı mesken tutar
Kur’an’ı bir de sadece torbaya koyup yatak odasına asmak,
Kur’an okurken bid’atlar icad etmek,
Kur’an’ı ölü kitabı, fal kitabı, isim kitabı olarak görmek,
Kur’an’da hocamızın adı geçiyor, falanın adı geçiyor demek,
Kur’an’ı diğer kitaplarla aynı tutmak yanlıştır
Bazıları bize ne? Kur’an bize inmedi, diyor Kur’an kıyamet kitabıdır Bütün insanlığa inmiştir
KUR’AN’IN MUHATABI ARAPLAR MI?
İslam Peygamberi ins ve cinin peygamberidir İslam, son din, bütün insanlığın dinidir İslam’dan başka din, Peygamberimizden başka peygamber, Kur’an’dan başka kitap gelmeyecektir
İbrahim suresinin 4 ayetinde, peygamberin kavmine vahyi apaçık anlatabilmesi için o kavmin dili ile gönderildiği bildirilmiştir
İslam ve İslam Peygamberi alemlere rahmettir
İslam’da mesaj evrenseldir “Ey insanlar diye hitap eder O belli bir dönem belli bir topluluk için inmemiş, bütün insanlığa ve çağlara seslenmiştir Kıyamet dinidir
KUR’AN MÜZİKLE ÇALGI ALETİ İLE OKUNUR MU?
Bu Kur’an’a duyulan saygıyı zayıflatır Kur’an’ı şarkı türkü sözleri seviyesine indirmek gayretidir
Kur’an’da:
“Dinlerini bir oyuncak ve bir eğlence edinen ve dünya hayatının aldattığı kimseleri bir tarafa bırak (Enam:70) denilmektedir
Allah’ın ayetlerinin inkar edildiğini yahut onlarla alay edildiğini işittiğiniz zaman; onlar bir başka konuya geçinceye kadar onlarla oturmayın Yoksa siz de onlar gibi olursunuz (Nisa:140)
“Ayetlerimiz hakkında ileri geri konuşmaya dalanları gördüğünde, onlar başka bir söze geçinceye kadar onlardan uzak dur O zalimler topluluğu ile oturma (Enam:68)
“Kur’an asla bir eğlence ve şaka değildir (Tarık:114) buyrulur
Bugün İncil’i ve Tevrat’ı başka türlü okuma durumu olsa mutlaka büyük tepki görür
Kur’an okunurken teğanni hoş görülmemiştir
İbadette, zikirde, Kur’an okumakta müzik olmaz
Ömer Nesefi, akaid adlı eserinde (214): “Kur’an’ı tef, dümbelek vs çalarak okumak küfre götürür der
Peygamberimiz: “Kur’an’la menfaat sağlamayınız (HGünenç GMF 181) buyurur
Kur’an, Müslüman’ların kutsal kitabıdır Saygı gerekir
KUR’AN BAŞKA DİLE ÇEVRİLİR Mİ? TERCÜME VE TEFSİR OKUNUR MU?
Bazıları, Allah’ın ayetlerde ne murat ettiğini insanın tam olarak anlayıp, anlatamayacağı gerekçesiyle tercüme tefsir okumanın doğru olmadığını ifade ediyor
Bazıları da, Kur’an okuyanlara ne anladınız ? diyerek tercüme ve tefsir okumadan sevap kazanamazsınız, demektedir
Bu iki ifade de doğru değildir Biri Kur’anı hayattan koparma, biri de Kur’an’ın manevi etkisinden uzaklaştırmaya yöneliktir
Şimdi soralım: Kur’an niçin inmiştir ? okunsun, anlaşılsın, yaşansın…
Elbette Kur’an’ın aynen tercümesi yapılamaz Çünkü kıyamete kadar mucize olan, hükmü kıyamete kadar baki, Allah kelamıdır Ne dünün, ne sadece bugünün ve nede sadece geleceğin kitabıdır
Bütün İslam alimleri Kur’an’ın tercüme ve tefsirini caiz görmüş ve yapmışlardır Kürsülerde, minberlerde ayetler okuyup Türkçe olarak “Rabbimiz böyle diyor demişlerdir
Bazı TV ve Radyolarda mealli hatim programları yayınlanmaktadır Büyük ilgiyle takip edilmekte ve istifade edilmektedir
Kur’an’ı okuyup geçmektense anlamı ile beraber okumak iki sevap birden kazandıracaktır
Kur’an’ın emir, yasak ve hükümlerini bilmek her Müslüman’ın görevidir
Nahl: 44’de : “Rasülüm biz sana Kur’an’ı indirdik ki inanlara ne indirildiğini açıkça anlatasın
“Anlayasınız diye biz onu Arapça bir Kur’an olarak indirdik (Yusuf: 2) buyrulmuştur
Burada iki endişe var Biri Kur’an yanlış anlaşılır, diğeri de İslam ya tam olarak anlaşılıverirse…
Kur’an’ı anlamazsak nasıl yaşarız? Allah’tan gelen mesajları nasıl anlarız
İslami ilimleri bilen, uzmanlık derecesine ulaşmış kimseler tercüme tefsir etmişlerdir Buna ihtiyaç vardır
1 Müslüman dinini öğrenecek ve yaşayacaktır
2 Gayrimüslim de kendi dilinde okuyup Müslüman olacaktır
Bugün tercüme tefsir olmasaydı kaç Müslüman Arapça biliyor?…
İran’lılar Selmanı Farisi’den Fatiha suresinin tercümesini istemişler O da tercüme etmiş Peygamberimiz müdahale etmemiştir
Ayrıca 4 mezhep de tercüme ve tefsiri caiz görür Ancak kötü niyetli bir hareket asla tasvip edilmez
İnsanlık Kur’an’a muhtaçtır
Misyoner İncil’i Türkçe’ye çevirip insanımızın eline tutuşturuyor
Kur’an’ı okumanın sevabı olduğu gibi anlamanın da sevabı vardır
“Size iki şey bırakıyorum Kur’an ve sünnetim diyor peygamberimiz
Tercümelerdeki ifade tarzından doğan farklılıklar kimseyi şüpheye sevk etmemelidir
Kur’an’ın yolumuzu aydınlatan ışık olabilmesi için önce anlaşılması lazımdır Sözün özü bu…
ÖLÜNÜN ÜZERİNE KUR’AN KONUR MU?
Kur’an, öncelikle ölü kitabı değil Niçin inmiş? İnsanlar okusun istifade etsin Ona uysun; hem dünyada hem ahirette kurtulsun, sevap kazansın diye inmiştir
Her şeyden önce cenaze yıkanmadıysa cünüptür Üzerine Kur’an konamaz Ölü yıkanmadıysa yanında Kur’an okunmaz
Ölüye Kur’an konsun, kurtulsun öyle yağma yok, ucuz kurtuluş yok
Bir insan nasıl kurtulur? Nasıl imanlı gider ? insan öldükten sonra kurtuluş aranmaz Kurtuluş ve imanlı gitmek hayattayken olur İmanlı amelli yaşanırsa kurtuluş vardır
Hadiste: “Nasıl yaşıyorsanız öyle ölürsünüz, nasıl ölürseniz öyle haşrolunursunuz, buyuruluyor
Atalarımızın ifadesiyle; “ ne ekersen onu biçeceksin varsa ektiğin biçeceksin Yoksa ne biçeceksin Dünya ahiretin tarlası
Herkes, her şey yaparken sen, “Nerede çalgı orada kalgı dersen elini kıtlata kıtlata gidersin
Kur’an kime şefaat edecek? Kabirde “Kitabın ne sorusu sorulunca, Kur’an ehlini Kur’an gelip kurtaracak Sıratta Kur’an durağına gelince, Kur’an ehlindensen, Kur’an gelip kurtaracak
Ölmüş, teslim alınmış dünyada Kur’an’i bir hayat yaşamamış birinin üzerine Kur’an koymak, Kur’an’ı istismar etmektir
Bu davranış onu kurtarmaz Bize düşen nedir? Eğer ölen, imanlı ve layık bir kimse ise; dua ederiz, Kur’an okur sevabını bağışlarız, ardından hayır hasenat yaparız
Sonuç olarak; bu tür bid’at işlenmemesi lazım Kur’an’la kurtulunacağına inanıyorsan, dünyada o Kur’an’ı neden baş tacı yapmıyorsun?…
Bu dünyadan bir kefenle gidilir Bir de hayattayken yaptığın amellerle gidilir
Cenabı Allah hepimize son anda iman, Kur’an nasip etsin inşallah
ÖLENİN ARDINDA KUR’AN OKUNUR MU?
Kur’an ölüye de diriye de fayda verir İnançlı olursa tabi Hz peygamber ölen için namaz kılmış dua etmiştir
Hz peygamber:
“Ölülerinizi hayırla yad edin
“Ölü için yasin okunursa azabı hafifler (Ramuz: 794) buyurmuştur
“Devamlı sadaka, faydalanılan ilim, dua eden salih evladın sadakai cariye olduğu (İs Fık An: 3428) bildirilmiştir
Hud: 114: “İyilikler kötülükleri yok eder denmiştir
Ölenin borcu ödense, borçtan kurtulur mu? kurtulur
Ölenin cenaze namazını kılmanın, mezar taşına Fatiha yazdırmanın, mevlit okutmanın, hayır hasenat yapıp sevabını göndermenin bir anlamı yok mu?
Allah herkese inandığı şekilde muamele edecektir Ona göre inanın
ÖLÜ DE DİRİ DE VE BÜTÜN İNSANLIK KUR’AN’A MUHTAÇTIR
Kur’an Cenabı Allah’ın hayat verici davetidir Kurtuluş reçetesidir
Hz Peygamber: “Kur’an okunmayan evde hayır az, şer çok olur Ev içindekileri sıkar (Ramuz: 8010)
“Kim Kur’an’ı önüne alırsa Kur’an onu cennete götürür Kim de arkasına alırsa onu da cehenneme götürür demiştir
“Kim Kur’an’dan yüz çevirirse, şüphesiz onun sıkıntılı bir hayatı olacak Ve biz onu kıyamet günü kör olarak haşredeceğiz (Taha: 124) diye bildirmiştir Cenabı Allah
MÜ’MİNİN KUR’AN’LA İLİŞKİSİ NASIL OLMALIDIR
Önce Müslüman, Kur’an ahlakı ile ahlaklanması lazımdır ki, Kur’an ona fayda versin
Hz Peygamber: “Kalbinde Kur’an’dan bir şey olmayan kimse harap bir ev gibidir (Tirmizi Fezaili Kur’an: 53079)
“En hayırlınız Kur’an’ı öğrenen ve öğretendir (Buhari, Fezaili Kur’an: 111775)
“Allah Kur’an’a uyanları yüceltir, uymayanları alçaltır (Müslim: 2817)
Allah da: – “Kur’an okununca susun, onu dinleyin ki size rahmet edilsin (A’raf: 204)
“Kur’an şifadır, hidayettir, rahmettir (Yunus: 57+ İsra: 82)
Kur’an çağları ardından sürükleyen bir kitaptır Hiç bir devirde modası geçmemiştir, geçmeyecektir
MÜSLÜMAN’IN KUR’AN’A KARŞI GÖREVLERİ
Kur’an, Müslüman’ın kutsal kitabıdır Yolunu o aydınlatacaktır, hayatını o tanzim edecektir
Müslüman, onu bir torbaya koyup asma yerine önce Kur’an’ı okumasını öğrenmelidir Kur’an’da Allah’ın emir ve yasaklarını öğrenmelidir Eğer bir Müslüman Kur’an’ı öğrenemiyor veya öğrenme arzusu taşımıyorsa veya Kur’an’ın emir ve yasaklarını hayatında yer vermiyorsa, önce: haram yiyor musunuz? Hak yiyor musunuz?, faize, rüşvete bulaşıyor musunuz? Ona bakın Yani mideniz temiz mi? sonra kafanız temiz mi?, kalbiniz temiz mi? ona bakın
Kur’an’ı Müslüman, zevkine vara vara okumalıdır Sadece okumak değil, güzel okumalıdır Aynı zamanda anlamını da okumalıdır
Müslüman, Kur’an’ı abdestsiz dokunmayacak, göbekten aşağı indirmeyecektir
Müslüman, Kur’an’a uyacak, Kur’an ahlakı ile ahlaklanacak, Kur’an’ı çoluk, çocuğuna ve başkalarına tebliğ edecektir
Müslüman, Kur’an’a müdahaleye, ayetlerin hükmünü değiştirmeye kalkışmayacaktır İşine geliyor uyuyor, işine gelmiyor uymuyor
“Bize Kur’an yeter diyenler gibi Kur’an adına sünneti terk etmeyecek Hz Peygamberin vasiyeti var: “Size iki şey bırakıyorum Kur’an ve sünnetim Onlara uyarsanız yolunuzu şaşırmazsınız Uymayan yolunu şaşıracaktır
Kur’an Allah’ın bize uzattığı bir iptir Ona sarılan kurtulur Kur’an’sız hiçbir yere varılamaz
Müslüman Allah bana Kur’an’da ne diyor? Diye merak edecek, yaptığı işin Kur’an’a uyup uymadığına bakacaktır
Kur’an okuyan, okuduğuna uymalıdır Okuduğu ayet ne diyorsa icabını yapmalıdır Ne güzel akşam sabah Kur’an okuyoruz Kur’an “hak yeme, rüşvet alma, faiz yeme, günah işleme diyor Örtün diyor biz aksini yapıyorsak, o Kur’an okumak bize fayda vermemiş demektir
Rabbim bizi Kur’an’ın şefaatinden mahrum etmesin
Rabbim bizi Kur’an ahlakıyla ahlaklanmamızı sağlasın
Rabbim bizi Kur’an’ın rehberliğinde kurtulan kullarından eylesin
Araştırmacı Yazar
Mustafa ÖSELMİŞ