iltasyazilim
FD Üye
Kur’an Tilaveti’nin kuşkusuz birtakım kural ve kaideleri vardır Tecvidadı altında öğretile gelen bu kural ve kaideler tam olarak ve kamil manadaöğrenilmediği sürece Kur’anı hakkıyla okumak da asla mümkün olmamaktadırÇünkü, İlahi Kelam’ın güzel okunabilmesi için en asgari şartlardır bu kurallarıbilmek Ancak, bu gibi kaideleri öğrendikten sonra öylesi meseleler vardır ki,işte, bunları bilebilmek ve öğrenebilmek insanda potansiyel bir aşk ve iştiyakıgerektirdiği gibi, öte yandan ciddi bir süreç ve emek sarf etmeyi degerektirmektedir
Kur’anı Kerim’i güzel okuyabilmek için insanın durmaksızın o İlahi Kelamıokuması ve dinlemesi gerekir İnsanda öylesine bir ilgi ve alaka olacak ki,kişi her anını bu muhteşem na’melerle geçirmeye gayret edecektir Hangi işleuğraşıyorsa uğraşsın insanın kalbi ve kulağı mutlaka o na’meyle olmalıdır Kişininbu hususta başarılı olabilmesi için, boş zamanlarını mutlaka Kur’an’ı okuyarakve dinleyerek geçirmesi gerekir Öncelikle bolca okumalıdır ama buna fırsatıyoksa mutlaka Femi Muhsin bir okuyucudan yani tilavet hususunda mahir birhocaefendinin ses kayıtlarından yararlanmasını son derece iyi bilecektir
Tekniksel boyutuyla bu meselenin nasıl olması gerektiğini ifade ettiktensonra acaba Kur’an’a göre Kur’an nasıl okunmalıdır? O’nun tilaveti hangikriterleri taşımalıdır? Bu gibi soruların cevabını Müzzemmil suresinin ilkayetleriyle vermeye çalışalım Yüce Allah, Efendimiz (sav)’e yönelikyaptığı hitapla, onun Kur’an’a dönük çalışmalarının nasıl ve ne şekildeolacağını şöyle tarif etmektedir:
Rahman ve Rahim olan Allah’ın adıyla
· Ey örtünüp bürünen (Resulüm)!
· Geceleyin kalk da, az bir kısmı hariç geceyiibadetle geçir
· Duruma göre gecenin yarısında veya bundan birazdaha azında veya fazlasında ibadet etmen de yeterlidir
· Kur’an’ı tertil ile, düşünerek oku
(Müzzemmil, 7314)
Ayetlerden öncelikle şunu anlıyoruz ki, gece eğitimi şahsiyetin gelişmesinoktasında büyük önem arz ediyor Hele hele mevzu Kur’an eğitimi olduğunda bununönemi daha bir ön plana çıkıyor ve Kadir suresinde buna cevap alınıyor Kur’an,gece inmeye başlandı deniliyor Yani İlahi eğitim gece başlatılmış oluyor Dolayısıylagecelerini eğlenmek yerine, okuyarak ve ilim tahsilinde bulunarak geçirmeyibizzat Kur’an getirmiş olmaktadır Mevlana, yukarıda vermiş olduğumuzayetlerden hareketle geceye olgunlaştırıcı bir özellik yükler Gece dost olmayalayıktır ve kötüden kaçanların sığınak zamanıdır Ve yine ona göre gece,beraber olunan bir çadır ve rahmete nail olacak yüzün örtüsüdür Bu sebeple,İlahi eğitimin gece versiyonu asla ihmal edilmemeli, gecenin aşk için ayrıldığıve aşkında, insanı eğiten, pişiren ve olgunlaştıran en yüce bir duygu ve ruhhali olduğu unutulmamalıdır
Ayet, aynı zamanda bize tedriciliği de öğretmektedir Yani, azar azar çalışmaylaeğitime devam etmek yine Kur’ani bir nasihattir Buradan Kur’an eğitimi içinşunu rahatlıkla söyleyebiliriz: İlahi Kelama yaklaşırken kişi kendisini bıktıracakve anlayışını zorlayacak kadar kendisine zulmetmemelidir “Azı karar çoğuzarar düsturundan hareketle her gün bir önceki günden geri kalmamak suretiyleyavaş yavaş o derya da yüzmeye ve O’nun engin ikliminden istifade etmeye çalışılmalıdır
Bu ayetler gurubundan özellikle bir ayete temas etmek istiyoruz ki, oayet Kur’an’ın tilavetinin nasıl yapılması gerektiği hususunda bize genelhatlarıyla bilgi vermektedir ????????? ???????????????????? ifadesi anlamı itibariyle “Kur’an’ıağır ağır oku demektir “Kur’an’ı tertil üzere okumak derken, O’nu en uygunbiçimde, harflerini ihlal etmeden, her harfin hakkını vererek ve acele etmedenbir düzen içerisinde sunabilmek anlaşılmalıdır Çünkü Kur’an, ne kadartertiline dikkat edilerek okunursa manası da o nispette anlaşılmış olur vekendisini güzel okuyan o kişiye o nispette açar Dolayısıyla bu formattayapılan bir tilavet neticesinde kişi o yüce Kelamı gönlüne bu sayede indirmiş veyerleştirmiş olacaktır Efendimiz (sav)’e yapılan bu nasihat O’nun nezdinde bütüninananlara yapılmıştır Bizler de tıpkı O’nun gibi gece uykusundan fedakarlıkederek ve bu Kelamı yavaşça, sindirerek ve gönlümüze yerleştirerek okumalıyız
Öte yandan, Kur’an tilavetinde başarılı olabilmek kuşkusuz uzun bir süreve sabırla yoğrulmuş bir eğitimi gerektirmektedir O’nu kısa bir süre içinde engüzel şekilde okurum ve de hayatıma tatbik ederim düşüncesini kabul etmekmümkün değildir Hemen belirtelim ki, Kur’an çok kısa bir süre içindeindirilmedi 23 yıl gibi uzunca bir zaman dilimine yayılan indirme politikasıki, O’nu gönüllere kabul ettirdi ve kalplerde O’na karşı büyük bir sevgimeydana getirdi Bu sebeple, bizlerde Kur’an’ın üzerine çok kafa yormalı vealtın ikliminden mümkün mertebe istifade etmeye çalışmalıyız
Günümüzde Kur’an tilavetiyle nice ilgilinen niceleri vardır ki, üzülerekbelirtelim, manasının sunulamadığı ve dinleyicilere çok hoş gelmeyen birtilavet sergilemektedirler Bu da insanlara Kur’an’ı sevdirmek yerine onlarıiyice İlahi Kelamdan soğutmakta ve gitgide Kur’an’la insanlar arasındakapanması zor mesafeler oluşturmaktadır Kur’an’ın tilaveti, insanı Kur’an’açekmeli, rahlei tedrisine çöktürmeli ve kişiye O’nun engin deryasında neler bulunduğunumerak ettirmelidir Öylesine bir çöküş ve merak ki, Kur’an’a karşı muhteşem birsevgi, saygı ve ilgi meydana getirmelidir
Kur’an’a göre tilavetin en genel şekli, O’nu ağır ağır okumak, anlamınısindirmek ve üzerine bolca kafa yormaktır Meseleyi dünyanın en güzel ve endoğru okuyucuları nezdinde değerlendirmek istersek şu şekilde bir özetmümkündür: Dünya üzerinde kuşkusuz en rağbet gören okuyuş stilleri Mısır veArabistan okuyucucularının sunumlarıdır Özellikle, Mısırlı okuyuculardan Mustafaİsmail, Muhammed Sıddık Minşavi, Abdulbasit Abdussamed, Ahmed Na’ina; Suudokuyuculardan İbrahim Şureym, Abdurrahman Sudeysi, Ebubekir Şatri, Ahmed Acemigibi meşhur hafızlar hem sunum bazında ve hem de mana itibariyle mükemmel birtilavet icra etmektedirler Kuşkusuz Kur’an’ın tarifi yörüngeligerçekleştirilen bu tilavetler Müslümanları Kur’an’a yaklaştırmakta ve O’nugönüllere sevdirmektedir
Kur’an tilaveti deyince akla Arap ve Mısırlı okuyucular gelse de bizimcoğrafyamızda da Kur’an’a gönül vermiş ve O’nun tilaveti hususunda mahir niceokuyucular mevcuttur Abdurrahman Gürses Hocaefendi ile önemli bir mesafekateden bu kutlu çalışma, İsmail Biçer, Hayati Kılıç, Nihat Temel, Fatih Çollakve Mehmet Sevinç gibi hocalarımız sayesinde önemli bir merhale kat etmiştirTürkiye topraklarında da kuşkusuz kısa bir gelecekte anlamını vurgularmahiyette tilavet örnekleri icra edilecektir Özellikle Mısır coğrafyasındaeğitimlerini tamamlamış ve bugün kendi vatanımızda Kur’an hizmetine gelmiş nicehafız ve karilerimiz bulunmaktadır Bunlar sayesinde ümidimiz o ki, Kur’anİstanbul’da da okundu denilecektir İnşallah
Kaynak: islamiforum
Kur’anı Kerim’i güzel okuyabilmek için insanın durmaksızın o İlahi Kelamıokuması ve dinlemesi gerekir İnsanda öylesine bir ilgi ve alaka olacak ki,kişi her anını bu muhteşem na’melerle geçirmeye gayret edecektir Hangi işleuğraşıyorsa uğraşsın insanın kalbi ve kulağı mutlaka o na’meyle olmalıdır Kişininbu hususta başarılı olabilmesi için, boş zamanlarını mutlaka Kur’an’ı okuyarakve dinleyerek geçirmesi gerekir Öncelikle bolca okumalıdır ama buna fırsatıyoksa mutlaka Femi Muhsin bir okuyucudan yani tilavet hususunda mahir birhocaefendinin ses kayıtlarından yararlanmasını son derece iyi bilecektir
Tekniksel boyutuyla bu meselenin nasıl olması gerektiğini ifade ettiktensonra acaba Kur’an’a göre Kur’an nasıl okunmalıdır? O’nun tilaveti hangikriterleri taşımalıdır? Bu gibi soruların cevabını Müzzemmil suresinin ilkayetleriyle vermeye çalışalım Yüce Allah, Efendimiz (sav)’e yönelikyaptığı hitapla, onun Kur’an’a dönük çalışmalarının nasıl ve ne şekildeolacağını şöyle tarif etmektedir:
Rahman ve Rahim olan Allah’ın adıyla
· Ey örtünüp bürünen (Resulüm)!
· Geceleyin kalk da, az bir kısmı hariç geceyiibadetle geçir
· Duruma göre gecenin yarısında veya bundan birazdaha azında veya fazlasında ibadet etmen de yeterlidir
· Kur’an’ı tertil ile, düşünerek oku
(Müzzemmil, 7314)
Ayetlerden öncelikle şunu anlıyoruz ki, gece eğitimi şahsiyetin gelişmesinoktasında büyük önem arz ediyor Hele hele mevzu Kur’an eğitimi olduğunda bununönemi daha bir ön plana çıkıyor ve Kadir suresinde buna cevap alınıyor Kur’an,gece inmeye başlandı deniliyor Yani İlahi eğitim gece başlatılmış oluyor Dolayısıylagecelerini eğlenmek yerine, okuyarak ve ilim tahsilinde bulunarak geçirmeyibizzat Kur’an getirmiş olmaktadır Mevlana, yukarıda vermiş olduğumuzayetlerden hareketle geceye olgunlaştırıcı bir özellik yükler Gece dost olmayalayıktır ve kötüden kaçanların sığınak zamanıdır Ve yine ona göre gece,beraber olunan bir çadır ve rahmete nail olacak yüzün örtüsüdür Bu sebeple,İlahi eğitimin gece versiyonu asla ihmal edilmemeli, gecenin aşk için ayrıldığıve aşkında, insanı eğiten, pişiren ve olgunlaştıran en yüce bir duygu ve ruhhali olduğu unutulmamalıdır
Ayet, aynı zamanda bize tedriciliği de öğretmektedir Yani, azar azar çalışmaylaeğitime devam etmek yine Kur’ani bir nasihattir Buradan Kur’an eğitimi içinşunu rahatlıkla söyleyebiliriz: İlahi Kelama yaklaşırken kişi kendisini bıktıracakve anlayışını zorlayacak kadar kendisine zulmetmemelidir “Azı karar çoğuzarar düsturundan hareketle her gün bir önceki günden geri kalmamak suretiyleyavaş yavaş o derya da yüzmeye ve O’nun engin ikliminden istifade etmeye çalışılmalıdır
Bu ayetler gurubundan özellikle bir ayete temas etmek istiyoruz ki, oayet Kur’an’ın tilavetinin nasıl yapılması gerektiği hususunda bize genelhatlarıyla bilgi vermektedir ????????? ???????????????????? ifadesi anlamı itibariyle “Kur’an’ıağır ağır oku demektir “Kur’an’ı tertil üzere okumak derken, O’nu en uygunbiçimde, harflerini ihlal etmeden, her harfin hakkını vererek ve acele etmedenbir düzen içerisinde sunabilmek anlaşılmalıdır Çünkü Kur’an, ne kadartertiline dikkat edilerek okunursa manası da o nispette anlaşılmış olur vekendisini güzel okuyan o kişiye o nispette açar Dolayısıyla bu formattayapılan bir tilavet neticesinde kişi o yüce Kelamı gönlüne bu sayede indirmiş veyerleştirmiş olacaktır Efendimiz (sav)’e yapılan bu nasihat O’nun nezdinde bütüninananlara yapılmıştır Bizler de tıpkı O’nun gibi gece uykusundan fedakarlıkederek ve bu Kelamı yavaşça, sindirerek ve gönlümüze yerleştirerek okumalıyız
Öte yandan, Kur’an tilavetinde başarılı olabilmek kuşkusuz uzun bir süreve sabırla yoğrulmuş bir eğitimi gerektirmektedir O’nu kısa bir süre içinde engüzel şekilde okurum ve de hayatıma tatbik ederim düşüncesini kabul etmekmümkün değildir Hemen belirtelim ki, Kur’an çok kısa bir süre içindeindirilmedi 23 yıl gibi uzunca bir zaman dilimine yayılan indirme politikasıki, O’nu gönüllere kabul ettirdi ve kalplerde O’na karşı büyük bir sevgimeydana getirdi Bu sebeple, bizlerde Kur’an’ın üzerine çok kafa yormalı vealtın ikliminden mümkün mertebe istifade etmeye çalışmalıyız
Günümüzde Kur’an tilavetiyle nice ilgilinen niceleri vardır ki, üzülerekbelirtelim, manasının sunulamadığı ve dinleyicilere çok hoş gelmeyen birtilavet sergilemektedirler Bu da insanlara Kur’an’ı sevdirmek yerine onlarıiyice İlahi Kelamdan soğutmakta ve gitgide Kur’an’la insanlar arasındakapanması zor mesafeler oluşturmaktadır Kur’an’ın tilaveti, insanı Kur’an’açekmeli, rahlei tedrisine çöktürmeli ve kişiye O’nun engin deryasında neler bulunduğunumerak ettirmelidir Öylesine bir çöküş ve merak ki, Kur’an’a karşı muhteşem birsevgi, saygı ve ilgi meydana getirmelidir
Kur’an’a göre tilavetin en genel şekli, O’nu ağır ağır okumak, anlamınısindirmek ve üzerine bolca kafa yormaktır Meseleyi dünyanın en güzel ve endoğru okuyucuları nezdinde değerlendirmek istersek şu şekilde bir özetmümkündür: Dünya üzerinde kuşkusuz en rağbet gören okuyuş stilleri Mısır veArabistan okuyucucularının sunumlarıdır Özellikle, Mısırlı okuyuculardan Mustafaİsmail, Muhammed Sıddık Minşavi, Abdulbasit Abdussamed, Ahmed Na’ina; Suudokuyuculardan İbrahim Şureym, Abdurrahman Sudeysi, Ebubekir Şatri, Ahmed Acemigibi meşhur hafızlar hem sunum bazında ve hem de mana itibariyle mükemmel birtilavet icra etmektedirler Kuşkusuz Kur’an’ın tarifi yörüngeligerçekleştirilen bu tilavetler Müslümanları Kur’an’a yaklaştırmakta ve O’nugönüllere sevdirmektedir
Kur’an tilaveti deyince akla Arap ve Mısırlı okuyucular gelse de bizimcoğrafyamızda da Kur’an’a gönül vermiş ve O’nun tilaveti hususunda mahir niceokuyucular mevcuttur Abdurrahman Gürses Hocaefendi ile önemli bir mesafekateden bu kutlu çalışma, İsmail Biçer, Hayati Kılıç, Nihat Temel, Fatih Çollakve Mehmet Sevinç gibi hocalarımız sayesinde önemli bir merhale kat etmiştirTürkiye topraklarında da kuşkusuz kısa bir gelecekte anlamını vurgularmahiyette tilavet örnekleri icra edilecektir Özellikle Mısır coğrafyasındaeğitimlerini tamamlamış ve bugün kendi vatanımızda Kur’an hizmetine gelmiş nicehafız ve karilerimiz bulunmaktadır Bunlar sayesinde ümidimiz o ki, Kur’anİstanbul’da da okundu denilecektir İnşallah
Kaynak: islamiforum