nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 37
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 95
Kadınların Adetli olduğu zamanlar eğer Ramazan, kadir gecesi, bayram, gaz lambası gibi şerefli ve kıymetli, müminlerin günahlarının bağışlanacağı ve derecelerinin yükseleceği kutsal zaman ve zamanlara rastlıyacak olursa,
o mümin ve müslüman kadınların kalplerindeki niyetlerine tarafından Her kişiye, muhakkakniyetinin hakkı verilirhadisi şerfleri uyarınca, o hayırlı günleri ve geceleri ibadetle geçmek niyetinde idiyseler, hiç kuşkusuz, o kutsal ve hoş günlerin ve gecelerin rahmet ve bereketlerinden nasiplerini ayrıca de eksiksiz olarak alacaklardır
Çünkü kadınların bu namazsızlık halleri, ellerinde olmayan bir özür kabilinden olduğu ve kendi istekleriyle olmadığı için yoksun olmalarını gerektirmez Gaye, laf ve amelden hayırlıdır; çünkü söz ve amele gösteriş karışabilir, lakin niyete hiçbir şey karışamaz Bayan İlmihali, MCemal Nasihat,1971, Bahar Yayınları, 9Baskı (3) Bu dönemlerde kadınlar, Kelimei Şehâdet, Kelimei Tevhid, istiğfar, salavatı şerife gibi tevhid ve zikir cümlelerini bir ya da aniden artı okuyabilirler Hem bu dönemlerinde her namaz vakti abdest alıp seccadelerinde o namaz süresi kadar oturup tesbihat ve duayla meşgul olmaları da , onlara kıldıkları en güzel namazları kadar büyük sevap kazandırır
Adetli kadın neler okuyabilir?
1 Kur ’ânı Kerim okuyabilirler mi?
2 Âyetü ’lkürsi ve İhlâs okuyabilirler mi?
3 Besmele, kelimei tevhid, kelimei şehadet, salavatı şerife, tesbih ve zikir çekebilirler mi?
4 Dini kitapları okuyabilirler mi?
5 Radyodan dinledikleri Kur ’ân ’ı içlerinden tekrarlayabilirler mi?
6 Arapça Besmele yazabilirler mi?
Bu soruların tamamına toplu olarak şöyle cevap vermeye çalışalım:
Cünüp, âdetli ya da lohusa olan kadın Kur ’ân âyetlerinden hiç birini okuyamaz, caiz değildir
Bu hususta Resulullah (asm) şöyle buyururlar:
“Cünüp ve âdetli bayan Kur ’ân ’dan hiçbir şey okuyamaz1
Yani sırf Kur ’ânı Kerim okumak niyetiyle bir âyetten daha eksik bile okuyamaz Fakat dua, senâ, Allah ’a sığınma, zikir ya da bir işe başlangıcında yoksa bilgi vermek maksadıyla Kur ’ân ’dan bazı âyetleri okumak caizdir
Meselâ, bir ulaşım aracına binerken okunması sünnet olan “Sübhânellezî sahhara lenâ hâzâ vemâ künnâ lehû mukrinîn (Her türlü noksandan münezzehtir o Allah oysa, bunu bizim hizmetimize verdi, yoksa bizim buna gücümüz yetmezdi2
Benzer araçtan inerken de “Rabbenâ enzilnî münzelen mübâreken ve ente hayrü ’lmünzilîn (Ey Rabbim, beni hayır ve bereketi bol bir yere indir Konuk ağırlayanların en hayırlısı Sensin)3
Bir kötülük ve vefat haberi alınca, “İnnâ lillâhi ve innâ ileyhi râciûn (Belirlenmiş biz Allah içiniz ve belli yalnız Ona dönücüleriz)4
Yine bir işe başlarken “Bismillâhirrahmânirrahîm demek, şükür maksadıyla “Elhamdülillah aramak de bu kabildendir
Benzer şekilde Fâtiha, Âyetü ’lkürsî, Felâk, Nâs ve İhlâs Sûrelerini zikir maksadıyla, Allah ’ı yâd etmek düşüncesiyle okumak haram değildir
Mâlikî mezhebine tarafından, hayızlı ve lohusa olan kadının az miktarda Kur ’ân okumasında bir mahzur bulunmamaktadır Bu az miktar da yukarıda adı geçen sûreler miktarıdır Bu meseleye delil olarak; kadınların uzun zaman bu halde kalmış olduklarından dolayı istihsânen caiz görmüşlerdir
Hanbeli ve Hanefi mezhebine göre, Kur ’ânı Kerimin kelimelerini heceleyerek, harf harf okumak caizdir Çünkü böyle bir okuyuş “kıraate girmemektedir Tekrar tilavet olmadan Mushafa bakmayı, sesini çıkarmadan içinden okumasını da caiz kabul etmişlerdir Çünkü bu durumda da kıraatten (okumaktan) söz edilmez5
Tüm bu görüşler müçtehid imamların çeşitli delillere dayanarak vardıkları içtihad farklılıklarıdır ve hepsi de doğrudur
Bunun yanına, Sözcüki Şehâdet, Sözcüki Tevhid, istiğfar, salavatı şerife gibi tevhid ve zikir cümlelerini bir veya aniden artı okumak caizdir
Hanımların bugünlerde Kur ’âni Kerimin dışında tefsir, hadis ve fıkıh gibi dinî kitapları ellerine almaları İmamı Âzama tarafından caizdir Oysa bu kitapların içinde bulunan âyetlere el sürmemeleri gerekir
Kur ’ân âyetlerinin bu durumda iken yazılması meselesinde elFeteva ’lHindiyye ’de şu kayıtları okuyoruz:
“Cünüp ya da hayızlı olanların yazmakta oldukları satırların arasına Kur ’ân ’dan bir âyet yazmaları mekruhtur Lakin yazdıkları bu âyetleri okumazlarsa mekruh olmaz
“İmamı Muhammed ise, bu kimselerin Kur ’ân yazmamaları bana kadar en şirin davranıştır, diyerek bu hususta sağduyulu ve tedbirli olmayı tavsiye etmektedir
Buna kadar, Besmele de Kur ’ân ’dan bir âyet olduğundan hayızlı iken yazılmaması daha isabetli olur
bu vesileyle hangi mezhebe bağlı olursa olsun, bu haldeki bir bayan Kur ’ân ’ın bir âyetine bile el süremez Ama Kur ’ân ’a yapış yapış olmayan pak bir kumaş ve kâğıtla tutabilir *
o mümin ve müslüman kadınların kalplerindeki niyetlerine tarafından Her kişiye, muhakkakniyetinin hakkı verilirhadisi şerfleri uyarınca, o hayırlı günleri ve geceleri ibadetle geçmek niyetinde idiyseler, hiç kuşkusuz, o kutsal ve hoş günlerin ve gecelerin rahmet ve bereketlerinden nasiplerini ayrıca de eksiksiz olarak alacaklardır
Çünkü kadınların bu namazsızlık halleri, ellerinde olmayan bir özür kabilinden olduğu ve kendi istekleriyle olmadığı için yoksun olmalarını gerektirmez Gaye, laf ve amelden hayırlıdır; çünkü söz ve amele gösteriş karışabilir, lakin niyete hiçbir şey karışamaz Bayan İlmihali, MCemal Nasihat,1971, Bahar Yayınları, 9Baskı (3) Bu dönemlerde kadınlar, Kelimei Şehâdet, Kelimei Tevhid, istiğfar, salavatı şerife gibi tevhid ve zikir cümlelerini bir ya da aniden artı okuyabilirler Hem bu dönemlerinde her namaz vakti abdest alıp seccadelerinde o namaz süresi kadar oturup tesbihat ve duayla meşgul olmaları da , onlara kıldıkları en güzel namazları kadar büyük sevap kazandırır
Adetli kadın neler okuyabilir?
1 Kur ’ânı Kerim okuyabilirler mi?
2 Âyetü ’lkürsi ve İhlâs okuyabilirler mi?
3 Besmele, kelimei tevhid, kelimei şehadet, salavatı şerife, tesbih ve zikir çekebilirler mi?
4 Dini kitapları okuyabilirler mi?
5 Radyodan dinledikleri Kur ’ân ’ı içlerinden tekrarlayabilirler mi?
6 Arapça Besmele yazabilirler mi?
Bu soruların tamamına toplu olarak şöyle cevap vermeye çalışalım:
Cünüp, âdetli ya da lohusa olan kadın Kur ’ân âyetlerinden hiç birini okuyamaz, caiz değildir
Bu hususta Resulullah (asm) şöyle buyururlar:
“Cünüp ve âdetli bayan Kur ’ân ’dan hiçbir şey okuyamaz1
Yani sırf Kur ’ânı Kerim okumak niyetiyle bir âyetten daha eksik bile okuyamaz Fakat dua, senâ, Allah ’a sığınma, zikir ya da bir işe başlangıcında yoksa bilgi vermek maksadıyla Kur ’ân ’dan bazı âyetleri okumak caizdir
Meselâ, bir ulaşım aracına binerken okunması sünnet olan “Sübhânellezî sahhara lenâ hâzâ vemâ künnâ lehû mukrinîn (Her türlü noksandan münezzehtir o Allah oysa, bunu bizim hizmetimize verdi, yoksa bizim buna gücümüz yetmezdi2
Benzer araçtan inerken de “Rabbenâ enzilnî münzelen mübâreken ve ente hayrü ’lmünzilîn (Ey Rabbim, beni hayır ve bereketi bol bir yere indir Konuk ağırlayanların en hayırlısı Sensin)3
Bir kötülük ve vefat haberi alınca, “İnnâ lillâhi ve innâ ileyhi râciûn (Belirlenmiş biz Allah içiniz ve belli yalnız Ona dönücüleriz)4
Yine bir işe başlarken “Bismillâhirrahmânirrahîm demek, şükür maksadıyla “Elhamdülillah aramak de bu kabildendir
Benzer şekilde Fâtiha, Âyetü ’lkürsî, Felâk, Nâs ve İhlâs Sûrelerini zikir maksadıyla, Allah ’ı yâd etmek düşüncesiyle okumak haram değildir
Mâlikî mezhebine tarafından, hayızlı ve lohusa olan kadının az miktarda Kur ’ân okumasında bir mahzur bulunmamaktadır Bu az miktar da yukarıda adı geçen sûreler miktarıdır Bu meseleye delil olarak; kadınların uzun zaman bu halde kalmış olduklarından dolayı istihsânen caiz görmüşlerdir
Hanbeli ve Hanefi mezhebine göre, Kur ’ânı Kerimin kelimelerini heceleyerek, harf harf okumak caizdir Çünkü böyle bir okuyuş “kıraate girmemektedir Tekrar tilavet olmadan Mushafa bakmayı, sesini çıkarmadan içinden okumasını da caiz kabul etmişlerdir Çünkü bu durumda da kıraatten (okumaktan) söz edilmez5
Tüm bu görüşler müçtehid imamların çeşitli delillere dayanarak vardıkları içtihad farklılıklarıdır ve hepsi de doğrudur
Bunun yanına, Sözcüki Şehâdet, Sözcüki Tevhid, istiğfar, salavatı şerife gibi tevhid ve zikir cümlelerini bir veya aniden artı okumak caizdir
Hanımların bugünlerde Kur ’âni Kerimin dışında tefsir, hadis ve fıkıh gibi dinî kitapları ellerine almaları İmamı Âzama tarafından caizdir Oysa bu kitapların içinde bulunan âyetlere el sürmemeleri gerekir
Kur ’ân âyetlerinin bu durumda iken yazılması meselesinde elFeteva ’lHindiyye ’de şu kayıtları okuyoruz:
“Cünüp ya da hayızlı olanların yazmakta oldukları satırların arasına Kur ’ân ’dan bir âyet yazmaları mekruhtur Lakin yazdıkları bu âyetleri okumazlarsa mekruh olmaz
“İmamı Muhammed ise, bu kimselerin Kur ’ân yazmamaları bana kadar en şirin davranıştır, diyerek bu hususta sağduyulu ve tedbirli olmayı tavsiye etmektedir
Buna kadar, Besmele de Kur ’ân ’dan bir âyet olduğundan hayızlı iken yazılmaması daha isabetli olur
bu vesileyle hangi mezhebe bağlı olursa olsun, bu haldeki bir bayan Kur ’ân ’ın bir âyetine bile el süremez Ama Kur ’ân ’a yapış yapış olmayan pak bir kumaş ve kâğıtla tutabilir *