iltasyazilim
FD Üye
Kadir gecesinin gizliliği
Genel bir kabul olarak her sene ramazan ayının 27 nci gecesi kadir gecesi olarak düşünülse de, bin aydan hayırlı bu kutlu gecenin ne süre olduğu muhakkak belirlenmiş değildir Bu konuda bazı alimlerimiz 45 e ulaşan farklı görüşten laf ederler
Kadir gecesinin ne süre olduğuna dair görüşlerden bir kısmı şöyledir:
Kadir Gecesi bütün sene içinde bir gecedir, yıldan yıla zamanı değişken
Ramazan ayı içinde bir gecedir, fakat her sene ramazan içinde ayrı gecelere gelebilir
Ramazanın son yarısındadır
Ramazanın son onundadır
Ramazanın son yedisindedir
Ramazanın 17 nci gecesidir
Ramazanın 19 uncu gecesidir
Ramazanın 21 inci gecesidir
Ramazanın 23 üncü gecesidir
Ramazanın 27 inci gecesidir
Bütün bu ihtimaller içinde en muteber olanı ise, kadir gecesinin ramazanın son onunda, tek gecelerde ve büyük ihtimalle 27 nci gece olmasıdır
Kur anı Kerim in Peygamber ASa indirilişinin başlangıcı, ramazanın 17 nci gecesinde olmuştur Demek fakat o yıl kadir gecesi, 17 ramazana rastlamıştı
Doğrusu kadir gecesinin, Rasuli Ekrem AS Efendimiz e iyice kuytu kaldığı da düşünülemez Ama pozitif açıklanmasına izinli olmadığından, kesinlik açıklama etmeyen, teşvik ve ümit veren açıklamalarla yetinmiştir
İmamı Azam RhA Hazretleri nin kanaatine göre de, kadir gecesi yıl içinde farklı aylar ve gecelerde dönmektedir Başlıca ramazanın son onunda ve olasılıkla 27 inci gecesinde olsa da böyledir Hadisi şeriflerde ümit ve tavsiye olarak işaret edilen kadir geceleri, Rasulullah AS ın yaşadığı bambaşka yıllara mahsus olmalıdır
Kadir gecesinin belirtileri
Kadir gecesinin bazı alâmetlerinden söz edilmiştir O gecenin sabahında güneşin parıltısız olarak, yani çevresinde ışık hüzmeleri görünmeden ve gözü rahatsız etmeden dolunay gibi doğup yükselmesi, o gece havanın nisbeten ılıman olması gibi Hem, karanlık yerlerden deha nurlar parladığını farkına varmak, o gece yapılan duaların kabul olduğuna şahit olmak gibi haller de bu belirtilere dahil edilmiştir
Bu gecenin özel alâmetlerini farketmek, şüphesiz cümbür cemaat için mümkün değildir Ama ilâhi lütuf ve manevi keşifle birşeyler görülüp sezilebilir bununla beraber, o gece mucizevi şeyler görüp ibadetten uzak kalmaktansa, hiçbir şey görmediği halde dua ve ibadet halinde edinmek şüphesiz daha iyidir
Kadir gecesini iyilik ve ibadetle ihya ederek analiz etmek müstehap olduğu gibi, o geceyi zamanında farkeden kimsenin bu müşahedesini fazla açığa vurmadan gizlemesi, Allah a şükür ve duada bulunması da müstehaptır
Kadir gecesini takib eden gündüz de, cuma gecesi ve gününde olduğu gibi hayır ve ihya bakımından o geceye dahil sayılır
Kadir gecesinin ihyası
Bu geceyi ihya etmekten amaç, bir saat zeka olsa gecenin bir kısmının ibadetle, canlı ve uyanık geçirilmesidir Kur lahza ve hadis okuma, dua ve tevbe, tesbihat ve salâvat, dini sohbetler, gece namazı ve kaza namazları başta edinmek üzere, Allah rızası için daha diğer iyilik ve güzelliklerle, bu kutsal geceden mümkün mertebe faydalanmaya çalışmalıdır Bu gece, duaların öyle makbul oduğu bir gecedir
Kadir gecesi ümidi ve niyetiyle geceyi ihya eden, o geceye denk gelmese bile muhakkak bol sevaba kavuşur
Bu geceye mahsus, özel bir namaz ve ibadet şekli yoktur Kadir gecesi namazı olarak, yatsıdan sonradan bir beyhude namaz kılınması öteden beri hoş görülmüş bir adet ise de, güvenilir kaynaklarada bu konuda data mevcut değildir Öyleyse herkes istediği gibi beyhude namaz kılabilir Kaza namazı borcu olanın ise, bol miktarda kaza namazı kılması daha uygundur Ramazanın son on gecesi, kadir gecesine karşılaşma ümidiyle öbür bir öneme sahiptir ve ibadetlerle ihyası müstehaptır
Kadir gecesi, akşam ve yatsı namazlarını cemaatle kılmakla veya yatsı ve teravihin kılınmasıyla kısmen ihya edilmiş olur Yatsı ve sabahleyin namazının cemaatle kılınması da böyledir Natürel ki gecenin çoğunu ya da tamamını ibadetle ihya etmek çok daha güzeldir
Hanımların namazları zamanında kılıp, gecenin diğer amel ve adabını kollamakla; namaz kılma imkanı olmayan mazeretli kimselerin de ibadet niyetiyle dini eserler okuma, dinleme, tefekkür, dua, zikir ve tevbe gibi hallerle gecenin hakkını verip, hissedar olmaları mümkündür
Kadir gecesindeki sevaplar, bu gece açıktan bilinmese de bin aylık sevaba denktir Fakat açık açık bilinseydi, bu gecenin günahları da bin aylık olurdu Şu halde bundaki mahremiyet büyük bir nimettir *
Genel bir kabul olarak her sene ramazan ayının 27 nci gecesi kadir gecesi olarak düşünülse de, bin aydan hayırlı bu kutlu gecenin ne süre olduğu muhakkak belirlenmiş değildir Bu konuda bazı alimlerimiz 45 e ulaşan farklı görüşten laf ederler
Kadir gecesinin ne süre olduğuna dair görüşlerden bir kısmı şöyledir:
Kadir Gecesi bütün sene içinde bir gecedir, yıldan yıla zamanı değişken
Ramazan ayı içinde bir gecedir, fakat her sene ramazan içinde ayrı gecelere gelebilir
Ramazanın son yarısındadır
Ramazanın son onundadır
Ramazanın son yedisindedir
Ramazanın 17 nci gecesidir
Ramazanın 19 uncu gecesidir
Ramazanın 21 inci gecesidir
Ramazanın 23 üncü gecesidir
Ramazanın 27 inci gecesidir
Bütün bu ihtimaller içinde en muteber olanı ise, kadir gecesinin ramazanın son onunda, tek gecelerde ve büyük ihtimalle 27 nci gece olmasıdır
Kur anı Kerim in Peygamber ASa indirilişinin başlangıcı, ramazanın 17 nci gecesinde olmuştur Demek fakat o yıl kadir gecesi, 17 ramazana rastlamıştı
Doğrusu kadir gecesinin, Rasuli Ekrem AS Efendimiz e iyice kuytu kaldığı da düşünülemez Ama pozitif açıklanmasına izinli olmadığından, kesinlik açıklama etmeyen, teşvik ve ümit veren açıklamalarla yetinmiştir
İmamı Azam RhA Hazretleri nin kanaatine göre de, kadir gecesi yıl içinde farklı aylar ve gecelerde dönmektedir Başlıca ramazanın son onunda ve olasılıkla 27 inci gecesinde olsa da böyledir Hadisi şeriflerde ümit ve tavsiye olarak işaret edilen kadir geceleri, Rasulullah AS ın yaşadığı bambaşka yıllara mahsus olmalıdır
Kadir gecesinin belirtileri
Kadir gecesinin bazı alâmetlerinden söz edilmiştir O gecenin sabahında güneşin parıltısız olarak, yani çevresinde ışık hüzmeleri görünmeden ve gözü rahatsız etmeden dolunay gibi doğup yükselmesi, o gece havanın nisbeten ılıman olması gibi Hem, karanlık yerlerden deha nurlar parladığını farkına varmak, o gece yapılan duaların kabul olduğuna şahit olmak gibi haller de bu belirtilere dahil edilmiştir
Bu gecenin özel alâmetlerini farketmek, şüphesiz cümbür cemaat için mümkün değildir Ama ilâhi lütuf ve manevi keşifle birşeyler görülüp sezilebilir bununla beraber, o gece mucizevi şeyler görüp ibadetten uzak kalmaktansa, hiçbir şey görmediği halde dua ve ibadet halinde edinmek şüphesiz daha iyidir
Kadir gecesini iyilik ve ibadetle ihya ederek analiz etmek müstehap olduğu gibi, o geceyi zamanında farkeden kimsenin bu müşahedesini fazla açığa vurmadan gizlemesi, Allah a şükür ve duada bulunması da müstehaptır
Kadir gecesini takib eden gündüz de, cuma gecesi ve gününde olduğu gibi hayır ve ihya bakımından o geceye dahil sayılır
Kadir gecesinin ihyası
Bu geceyi ihya etmekten amaç, bir saat zeka olsa gecenin bir kısmının ibadetle, canlı ve uyanık geçirilmesidir Kur lahza ve hadis okuma, dua ve tevbe, tesbihat ve salâvat, dini sohbetler, gece namazı ve kaza namazları başta edinmek üzere, Allah rızası için daha diğer iyilik ve güzelliklerle, bu kutsal geceden mümkün mertebe faydalanmaya çalışmalıdır Bu gece, duaların öyle makbul oduğu bir gecedir
Kadir gecesi ümidi ve niyetiyle geceyi ihya eden, o geceye denk gelmese bile muhakkak bol sevaba kavuşur
Bu geceye mahsus, özel bir namaz ve ibadet şekli yoktur Kadir gecesi namazı olarak, yatsıdan sonradan bir beyhude namaz kılınması öteden beri hoş görülmüş bir adet ise de, güvenilir kaynaklarada bu konuda data mevcut değildir Öyleyse herkes istediği gibi beyhude namaz kılabilir Kaza namazı borcu olanın ise, bol miktarda kaza namazı kılması daha uygundur Ramazanın son on gecesi, kadir gecesine karşılaşma ümidiyle öbür bir öneme sahiptir ve ibadetlerle ihyası müstehaptır
Kadir gecesi, akşam ve yatsı namazlarını cemaatle kılmakla veya yatsı ve teravihin kılınmasıyla kısmen ihya edilmiş olur Yatsı ve sabahleyin namazının cemaatle kılınması da böyledir Natürel ki gecenin çoğunu ya da tamamını ibadetle ihya etmek çok daha güzeldir
Hanımların namazları zamanında kılıp, gecenin diğer amel ve adabını kollamakla; namaz kılma imkanı olmayan mazeretli kimselerin de ibadet niyetiyle dini eserler okuma, dinleme, tefekkür, dua, zikir ve tevbe gibi hallerle gecenin hakkını verip, hissedar olmaları mümkündür
Kadir gecesindeki sevaplar, bu gece açıktan bilinmese de bin aylık sevaba denktir Fakat açık açık bilinseydi, bu gecenin günahları da bin aylık olurdu Şu halde bundaki mahremiyet büyük bir nimettir *