Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Fethullah Gülen ve Hocaefendi okumaları

Fethullah Gülen ve Hocaefendi okumaları

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
14
Ahmet Kurucan

Fethullah Gülen ve Hocaefendi okumaları 1
Ahmet Kurucan kaleme aldı

Yanlış okumadınız; Fethullah Tebessüm Eden ve Hocaefendi Başlıca bizim örfümüzde herhangi bir şahsa Öğretmen; Hocaefendinitelemesi iki sebeple verilir; birincisi ve öncelikle dini sahadaki bilgisi ve selahiyeti nedeniyle


İkincisi de yine ilim ve irfanından dolayı bir hürmet ifadesi olarak Yine De son bir asırdır lüzum temsilcilerinin kifayetsizliğinden, gerekse dine karşı tavır alan kişi ve grupların ideolojik tutumlarıyla amansızca ve sistematik olarak sürdürdüğü düşmanlıktan dolayı adeta kavramın içi boşaltılıp itibarı düşük bir hale getirildi İtibarsızlaştırmason asırda dine ve dindara aleyhinde yapılan sistemli bir psikolojik savaş taktiği idi az daha ama bu ameliye bahsi aher

Sadede gelirsek; Öğretmenveya Hocaefendigerçekte kelimenin tam anlamıyla alimlere bahşedilen bir sıfattır Fethullah Gülen, bu vasıfları hakkıyla haiz olduğu için Hocave Hocaefendionun da sıfatı olmuştur Fethullah Gülümseyen, zamanla bu vasıfla öylesine bütünleşmiştir fakat, önadona adolmuş ve bugün Anadolu insanının zihninde Hocaefendidendiği zaman akla gelen Fethullah Gülümseyen olmuştur Elbette diğer hocaefendiler de var

Halbuki Fethullah Tebessüm Eden sadece Hoca, sadece Hocaefendideğildir Onun entelektüel bir kimliği de var Modern Batı ve Doğu edebiyatına, siyasi us tarihine, zihin ve felsefe dünyasına yakın âşinalığı var Dünden bugüne ilim, irfan ve felsefe dünyasını iyi takip eder Alternatif us üretir, eleştiriler yapar Birey, kurum ve olaylar aralarında derin analizler, mukayeseler, sür'atle intikaller ve geçişler yapar Uzun geçmişi düne, dünü bugüne, bugünü de yarınlara ve uzak geleceğe bağlayabilen, ideal ve hatta bir medeniyet projesi üretebilecek seyyal ve kuşatıcı bir us dünyası ve kişiliği var Bu yönüyle entelektüel ve geniş aydın bir kimliği de var

üstelik o, yalnızca akıl ve idealleri ile baş başa yaşayan bir entelektüel değildir Toplumsal pratik olarak dönüştürücü bir liderlik ve rehberlik profili de var Özellikle eğitim ve öğretim alanında, küresel düzeyde etkinlik belirten yüzlerce kurumun öncüsü, yol göstericisi ve rehber hocası olmuştur Yine toplumsal pratik olarak dönüştürücü bir aktör olarak çatışan dünyaları uzlaşma adına gösterdiği çabalardan hareketle barış gönüllüsü özelliği de vardır Kuşkusuz bütün bunların yanında diğer taraftan dünya geneline yayılmış gönüllüler hareketine fikri açıdan mimarlık ve liderlik yapan başka bir özelliği de vardır Tüm bunlara dayanarak diyebiliriz ancak Fethullah Tebessüm Eden'in hocaefendiprofili, gelenek ve örfte kullandığımız klasik hocaefendiprofilini aşmış, daha cami bir profildir Bu cami şahsı anlamaya çalışırken, çokları bütünden parçaya yok de parçadan bütüne gitmeyi tercih eder ve onun için bu ayrı yönlerinden hareketle Gazzali, Mevlânâ ve Nizamu'lmal benzetmeleri yapar; kimileri İbni Haldun'u ek eder; kimileri Seyyid Yelken Direği, Hasanü'l Benna profilinden bakar lakin son tahlilde gelinen yer onun cami kimliğidir; işte Hocaefendibunu ifade eder

Bu dek uzun girişin sebebi

Sıfatın ad, ismin müsemma olması bir yandan, onun kitaplarını okuma adına bir usul öneri edeceğimiz bu yazıda camiyyetine kadar değil, münferid özelliklere kadar bir tasnifte bulunacağız Onun için yazının başlığında bu ayrıma işaretle Fethullah Gülen Hocaefendi okumalarıyerine, Fethullah Gülen ve Hocaefendi okumalarıdemeyi tercih ettim Burada ilk yalın haliyle onun totaliter kimliğine, ikinci haliyle de yani Hocaefendinitelemesi ile de din adamı, alim kimliğine şive yapmış olacağız Ağız alışkanlığı gereği hocaefendi nitelemesini her ismi geçtiğinde kullandığımız için burada alim kimliğini kastettiğim yerlerde geçen Hocaefenasfını tırnak içinde yazacağım ki yaptığım ayırım okuyucu zihninde netlik kazansın

Peki böyle bir tasnife gerek var mı? Bence var Çünkü daha sistemli bir okuma için bunun durum olduğunu düşünüyorum Buna binaen de altında Hocaefendi'nin kitaplarını kategorize ederken onun din adamlığı ve alim yönünü ön plana çıkartan kitaplarını Hocaefendikitapları, sair alanlardaki kitaplarını da aydın, sivil toplum lideri vb diye nitelendireceğim Ama elbette bu tasnif azıcık daha derin ve sistemli bir okuma için zorunlu Yoksa daha hazmı basit okuma biçimleri için illa da bir tasnife gitmeye gereksinim görülmeyebilir Zira Hocaefendi'yi her seviyeden insan okuyor Onu okuma ve tanıma adına ayrı düzeylerde yapılacak okumalar için böyle bir tasnifin koşul olduğunu bir defa daha tekrarlıyorum

Hatalı değerlendirmelere kapı açmaz mı bu? Kendimce açmaz ve açmamalı Açmaması için meramımı anlatma adına antre kısmını bu dek uzun tuttum

Ilk Kez zorlandığımı ifade etmeliyim İşin zorluğu şurada; onun Hocaefendiözelliğini nazara veren yönü çok daha derin bir çalışmayı hak ediyor Bilindiği gibi bizde alimkimliği, tefsir, fıkıh, kelam, hadis, tasavvuf vb İslami ilimlerin derhal hepsinde vukufiyeti ifade ediyor Hocaefendi, doğrudan tüm bu alanlarda eser yazmadıysa da bu arkadaki planla konuşan bir bilgin Sohbet, makale ve kitapları, bu zengin arka planla dinlenip okunarak oysa hakkıyla anlaşılabilir Bazı alanlarla doğrudan ilgili müstakil kitapları var Bunları değer biçmek ve tasnif etmek nispeten daha basit Lakin değişik sohbet vesileleri ile dile getirdiği ve çoğu yazısında öylesine değerlendirmeleri var fakat bunların her birinin ayrı olarak ele alınması gerekir Nitekim merhum İbrahim Canan hadis, Suat Şimşek Kur'an, İsmail Albayrak tefsir, Faruk Beşer fıkıh diyerek bu cins eser ve konuşmalarından yola çıkarak müstakil birer eser kaleme aldılar Selman Ünlü'nün Fethullah Tebessüm Eden'in Eserlerinde Duakitabının ve akademik konferanslarda tebliğ konusu olan çoğu makalelerin de bu çerçevede zikredilmesi gerekli Kaldı ki bunların tatmin edici olduğunu anlatmak de epeyce şiddet Olanak söz konusu kitapların müelliflerine sorsak bu soruyu; onlar da yazdıklarını tatmin edici görmeyecek, kapsayıcı olmadıdiyecek, sadece bir veçheden muttali olduğumuz kadarıyla bir takım yönlerini nazara verdiktürü izahlarda bulunacaklardır üstelik bunlara yukarıda açıklama ettiğimiz gibi Hocaefendi'nin Fethullah Tebessüm Edenolarak kaleme aldığı kitapları ek edecek olursak, işin zorluğu kendiliğinden ortaya çıkıyor Mevzum Hocaefendi'yi izah etmek değil; fakat F Tebessüm Eden ve Hocaefendiokumaları için bir usul önereceğimiz yazıda bitmiş bunların bilinmesi lazımdı bana göre Yukarıda söyledim; sözü uzatmamın sebebi bu

Madem sözü uzattım; bir hususa daha göze çarpan ettikten daha sonra yazıya gireyim; Hocaefendi'nin sözlü müdevvenatı Henüz basımevi mürekkebiyle deha buluşmamış; kâğıdakaleme dökülmemiş vaaz ve sohbetlerini kastediyorum Bunlar öyle büyük bir yekün teşkil ediyor ama; doğrusu kelimenin tam anlamıyla müdevvenatolarak nitelendirmeye değerinde Çünkü Hocaefendi'nin özellikle İzmir hayatından bu yandan ama başlangıcı 1967'dir az kalsın hiçbir sözü yere düşmemiştir Kahve sohbetlerinden 1980 ihtilaline kadar sürdürdüğü resmi vaizlik sürecinde yaptığı vaazları; kuytu ve geniş, hususi ve umumi çevrede gerçekleşen sorulu cevaplı sohbetleri de Fethullah Gülümseyen ve Hocaefendiokumaları bağlamında müstakil olarak ele alınması gereken, tasnif ve keşfedilmeyi, umuma mal edilmeyi bekleyen bambaşka bir hazinedir Olur Ya aynı zaviyeden Fethullah Güler Yüzlü ve Hocaefendi dinlemeleribaşlıklı bambaşka bir yöntem teklifinin yapılacağı kaleme almak gerek

Acilen gelelim baskı bir iş dediğimiz işin en zorlama kısmına


20 Ocak 2019, Cuma


süre gazetesi AA *
 
858,505Konular
982,668Mesajlar
33,048Kullanıcılar
Mega00Son üye
Üst Alt