Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

EndÂd

EndÂd
0
127

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
14
Endâdkelimesi, niddin çoğuludur Nidd: Misil, denk, eş, benzer demektir İster tapınılsın veya tapınılmasın ilah yerine konan, tanrı olarak benimsenen Allah'ın dışındaki şeylere denir Birbiriyle çekişen, tartışan ortaklar için de bu kelime kullanılır

Kur'ânı Kerim'de Endâd Kavramı:

Kur'anı Kerim'de hepsi çoğul olarak endâdşeklinde ve 6 ayette geçer: O Rab ki, yeri sizin için bir döşek, göğü de (kubbemsi) bir tavan yaptı Gökten su indirerek onunla, size rızıkbesin olsun diye (yerden) çeşitli ürünler çıkardı Artık, bunu bile bile Allah'a endâdortaklar koşmayın(2Bakara, 22)

İnsanlardan bazıları, Allah'tan başkasını Allah'a endâddenk (ilahlar) edinir de onları Allah'ı sever gibi severler İman edenlerin Allah'a olan sevgileri ise (onlarınkinden) çok daha fazladır Keşke zalimler azabı gördükleri zaman (anlayacakları gibi) bütün kuvvetin Allah'a ait olduğunu ve Allah'ın azabının çok şiddetli olduğunu önceden anlayabilselerdi(2Bakara, 165)

(İnsanları) Allah yolundan saptırmak için O'na endâdortaklar koştular De ki: (İstediğiniz gibi) yaşayın! Çünkü dönüşünüz ateşedir(14İbrahim, 30)

Müstaz'aflarzayıf bırakılıp sömürülenler de müstekbirlerebüyüklük taslayanlara: Hayır! Gece gündüz (işiniz) tuzak kurmaktı Çünkü siz daima Allah'ı inkâr etmemizi, O'na endâd ortaklar koşmamızı bize emrederdiniz, derler Artık azabı gördüklerinde, için için yanarlar(34Sebe', 33)

İnsanın başına bir sıkıntı gelince, Rabbine yönelerek O'na yalvarır Sonra Allah kendisinden ona bir nimet verince, önceden yalvarmış olduğunu unutur Allah'ın yolundan saptırmak için O'na endâdeşler koşar De ki: Küfrünle biraz eğlenedur; çünkü sen, muhakkak cehennem ehlindensin!(39Zümer, 8)

De ki: Gerçekten siz, yeri iki günde yaratanı inkâr edip O'na endâdortaklar mı koşuyorsunuz? O, âlemlerin Rabbidir(41Fussilet, 9)

Endâd kelimesinin ayette neler veya kimler hakkında kullanıldığı konusunda Fahreddin Razi, şu bilgileri verir: Âlimler, endâd(ortaklar, eşler) kelimesi ile ne murad edildiği hususunda değişik görüşler ileri sürmüşlerdir Bu görüşler üç başlıkta incelenebilir:

1 Endâd, müşriklerin kendilerini Allah'a yaklaştırsınlar diye ilah edindikleri, fayda ve zararını umup bekledikleri, başları dara düştüğünde kendilerine yöneldikleri, adaklarda bulunup kurban kestikleri putlardır Bu, çoğu müfessirin görüşüdür Bu görüşe göre, putlar birbirlerinin endâdı (eşi, ortağı) dır; Allah'ın ortakları değil Veya bunun manası, o müşriklerin bozuk zanlarınca bu putlar, Allah'ın birer eşi ve ortağı (endâdı) dırlar

2 Onlar, müşriklerin kendilerine itaat edip, onlara itaat ettikleri zaman Allah'ın haramlarını helal, helallerini da haram saydıkları başkanlarıdır Müşrikler, mü'minlerin Allah'a boyun eğmeyi kendilerine gerekli görüğü gibi, reislerine boyun eğip onlara son derece saygı duymayı kendilerine gerekli görüp onları Allah'ın endâdı edinirler Bu görüş, Süddî'den rivayet edilmiştir

3 Sûfilerin ve âriflerin görüşüdür: Allah'tan başka kalbini meşgul eden her şeyi, sen, kalbinde Allah'ın birer niddi (eşi, ortağı) kabul etmişsin demektir Bu da Cenabı Hakk'ın: Hevâ û hevesini, ilahı edinen kimseyi gördün mü?(45Câsiye, 23) ayetinde murad ettiği manadır (Mefatihu'l Gayb (Tefsiri Kebir), Fahreddin Razi, Akçağ Y c 2, s132137, c 4 s 179188)

Bakara suresi 22 ayette geçen ca'l(uydurma) tabiri, gösteriyor ki, Allah'a hangi şeyden olursa olsun, misil (denk) tasavvur olunursa uydurma olur; bâtıl olur Bunu bile bile yaparsanız, korunanlardan olamazsınız, inatçı kâfirlerden olursunuz Allah'ın sizi ve sizden önceki insanları yaratan tek yaratıcı olduğunu, Dünya döşeğini, Gök tavanını sizin için meydana getirdiğini, yukarıdan yani bulutlardan su indirip de bu sebeple size türlü türlü meyvelerden, ürünlerden rızık çıkardığını bilmektesiniz Bakınız Rabbiniz nasıl merhametli ve kudretlidir Siz bu saydıklarımızı hep bilirsiniz O halde siz, bunları ve Yaratıcı'dan başka ilâh olamayacağını bilip dururken, Allah'a, bir olan o hak ma'bûda nidddenk aramaya, benzerler uydurmaya, ortaklar koşmaya ve Firavun'un yaptığı gibi yerdegökte kulelerden dürbünlerle Allah aramaya kalkmayın da, bu emri veren ve bütün bunları yapan, ihsan eden ve ortağı, benzeri bulunmayan yaratıcınız, Rabbiniz, Rahman ve Rahim bir Allah'a tevhid ile ibadet ve kulluk edin

Ey insanlar, sizi de, sizden öncekileri de yaratan Rabbinize ibadetkulluk edin Umulur ki, böylece korunmuş (Allah'ın azabından kendinizi kurtarmış) olursunuz O Rab ki, yeri sizin için bir döşek, göğü de (kubbemsi) bir tavan yaptı Gökten su indirerek onunla, size rızıkbesin olsun diye (yerden) çeşitli ürünler çıkardı Artık, bunu bile bile Allah'a endâdşirk koşmayın(Bakara, 2122) Bu ayetin muhtevası şudur: Allah, yeryüzünün sahibi, mâliki ve rızık verici yaratıcısıdır Bunun için yalnız O'na ibadet edilmesi ve hiçbir şeyin kendisine ortak koşulmaması gerekir Bu sebeple Allah Teala, bile bile Allah'a endâdşirk koşmayınbuyurmaktadır Buhari ve Müslim'de İbn Mes'ud'un naklettiği hadiste denilir ki: Ben, 'Ey Allah'ın Rasülü, günahların en büyüğü hangisidir?' diye sorduğumda, buyurdu ki: En tec'ale lillâhi nidden ve hüve halekake (Allah, seni yaratmış olduğu halde kendisine niddşirk koşmandır)Muaz'ın rivayet ettiği hadis de buna benzer Onun naklettiği hadiste Rasülüllah (sav) buyurur ki: Bilir misin, Allah'ın kulları üzerindeki hakkı nedir? Ona ibadet edip hiçbir şeyi O'na ortak koşmamalarıdırİbn Mace'nin rivayet ettiği bir başka hadiste ise şöyle buyrulur: Sizden hiç biriniz Allah isterse ve falan da isterse demesin 'İnşâallah', yani ' Allah isterse' desinBütün bunlar, Allah Teala'nın zatındaki tevhidi korumak ve muhafaza etmek içindir

Aslında âlemde varlığı, kudreti, yaratıcılığı, ilmi ve hikmeti bakımından Allah'a nidddenk olabilecek bir şerikiortağı Allah'a ispata çalışan hiç kimse yoktur Fakat, Allah'tan başka ma'bûd edinmeye gelince, bunu yapan pek çok grup vardır İşte bu kulluk da bile bile Allah'a endâddenk olabilecek ortaklar koşmak demektir

Allah, hiçbir şey benzemez O işitici ve görücüdür(42Şûrâ, 11) ayeti, mutlak tenzihi ifade etmektedir Nidd, nazir, şebih, küfüv, misl kelimeleri hemen hemen aynı anlama gelir Nidd: eş anlamına gelir Allah'a meseller vermeğe (birtakım benzerler ortaya çıkararak Allah'ı onlara benzetmeğe ve O'nu koştuğunuz ortaklarla kıyaslamaya) kalkmayın! Çünkü Allah bilir, siz bilmezsiniz(16Nahl, 74) Yani mutlak bilgisi olmayan ilah olamaz O halde Allah'ın zatında, fiillerinde ve sıfatlarında misli yoktur

İnsanlardan kimi, Allah'tan başka eşler tutar; Allah'ı sever gibi onları severler(2Bakara, 165) Allah'tan başka şeylere de Allah'ın sıfatları gibi sıfatlar verirler Veya Allah'ı sever gibi başka şeyleri severler Allah'ın verdiği nimetleri de sebeplerden bilirler Oysa insanı yaratan, yağmuru gönderen ve rızkı veren yalnız Allah'tır Fiillerinde yaratılana benzemeyen, zatında ve sıfatlarında da benzemez

Mevdudi, endâd (eş ve ortak tutma) konusunda şunları söyler: O'na endâdortak koşarlarOnlar, Allah'ın belirli nitelik ve güçlerini başkalarına atfetmişlerdir ve bu yüzden O'nun haklarını başka ilahlara verirler Örneğin, tüm tabiat güçleri üzerinde kontrolün sadece Allah'ın elinde olmasına, yaratıklarının ihtiyaçlarını karşılama, onların dua ve isteklerini duyma gücüne sadece Allah'ın sahip olmasına, gizli ve açığı sadece O'nun bilmesine rağmen, yine de başkalarını yardıma çağırırlar; Allah'ın sıfat ve güçlerini başkalarına atfederler ve böylece O'na ortak koşmuş olurlar

Kullarının O'nu tek Hâkim, tek otorite olarak kabul etmeleri, O'nun önünde secde etmeleri, gizli ve açıkça yalnız O'ndan korkmaları, Allah'ın kayıtsızşartsız hakkıdır Fakat kullar bu hakların bir kısmını veya hepsini başkalarına verirlerse o zaman O'na ortak koşmuş olurlar Neyin haram, neyin helal, neyin pis, neyin temiz olduğunu belirleme hakkı da Allah'a mahsustur Kullarının hak ve görevlerini belirleme, onlara belli yasaklar koyma otoritesi de O'nundur Bu nedenle, bu haklardan bir kısmını kendisine ait kabul eden kimseler, şirk koşmuşlardır Hâkim olarak tanınmak, sadece O'na lâyıktır Kulları olarak insanlar, O'nun emirlerini nihâî otorite olarak kabul etmeli ve doğru yola ulaşmak için O'na yönelmelidirler O halde bu hakları Allah'tan başkasına veren kişi, şirkortak koşmuş demektir Aynı şekilde bu nitelik ve haklardan herhangi birine sahip olduğunu iddia eden ve başkalarının, bu özelliklerin kendilerinde bulunduğuna inanmalarını isteyen kişi ve kurumlar, resmen ilahlık iddiasında bulunsalar da, bulunmasalar da kendilerini Allah'a ortak koşmuş olurlar (Tefhimu'l Kur'an, Mevdudi, İnsan Y c 1, s 135)

Tevhid akidesinin berraklığını ve sadeliğini korumak için Kur'anı Kerim'in şiddetle yasakladığı Allah'a endâdeş koşma keyfiyeti, her zaman müşriklerin yapageldiği gibi birtakım şeyleri ilah ittihaz edip Allah'la birlikte onlara da ibadet şeklinde olmaz Bunun, çeşitli şekilleriyle bir de gizli olanı vardır Mesela, ümitlerini herhangi bir şekilde Allah'tan başkasına bağlamak; Allah'tan başkasından korkmak; her ne suretle olursa olsun vâki olan zarar ve faydanın Allah'tan başkasından geldiğine inanmak şirkin bir çeşididir Yani gizlice Allah'a şirk koşmak demektir İbn Abbas (ra) bir rivayetinde şöyle demektedir: Ayette geçen endâdöyle bir gizli şirk çeşididir ki bu gizlilik, gecenin karanlığında kaypaksiyah taş üzerinde yürüyen karıncanın ayak seslerinden daha gizlidir Bir kimsenin Ey falan, Allah hakkı için, hayatımı sana borçluyumgibi tabirler kullanması; eğer şu köpek olmasaydı dün bize hırsız gelmişti, Ördek (veya kaz) evde olmasaydı hırsızlar gelirdişeklinde konuşması; arkadaşına: Allah ve sen isterseniz bu iş olur, Allah ile falan adam olmasaydı işimiz olmayacaktıgibi sözler söylemesi hep bu endâdın yani gizli şirkin bir çeşididir Diğer bir hadisi şerifte, bir adamın Peygamberimiz (sav)'e Allah ve sen istersenizdediği ve bu söze karşılık Raslüli Ekrem'in: E cealtenî lillâhi niddâ (Beni Allah'a eş mi koşuyorsun?buyurduğu rivayet edilir

Kur'anı Kerim'e ilk muhatap olanların gününde Allah'a endâd ve emsal edilen şeyler; ağaçlar, taşlar, yıldızlar, melekler veya şeytanlardan ibaretti Allah'a eş koşulan bu varlıklar, cahiliyyenin her devresinde eşya, şahıs, işaret ve değerler halinde ifade edilmiştir Bunlar, Allah'ın adıyla yanyana zikredildiği ve kalplerdeki Allah sevgisine ortak edildiği takdirde bu hal, gizli veya açık bir şirktir Ya kalplerden Allah sevgisini silip de, yerine O'na endâd ve emsâl edinilenlerin sevgileri yerleştirilirse?!
 

Similar threads

Şirkten Kaçınmak Şirk, kısa tarifiyle Allah'ın yanında O'ndan başka bazı varlıkları da ilah kabul etmektir Bu tarifin üzerine, kimi insanlar, aslında şirk içinde olmalarına rağmen biz Allah'tan başka ilah tanımıyoruz kidiyebilir Bu, onların şirkin ne olduğunu anlamamış olmalarından...
Cevaplar
0
Görüntüleme
120
Her türlü şirkten uzak olup Tevhid dininde ihlaslı olarak Allah'a ibadet etmek isteyen kişinin şu dört hakikati bilmesi gerekir: Birincisi: Rasulullah (sas)'in savaştığı kafirler, Allah (cc)'yu yaratan, rızıklandıran, öldürüp dirilten, fayda ve zarar veren, bütün işlerin elinde olduğu yüce...
Cevaplar
0
Görüntüleme
110
LA İLAHE: Tağutu ve kendini ilahlaştıranları tanımayıp inkar edeceğime, onlarla ilişkimi keseceğime, kalbimi bu pisliklerden temizlemek için bütün gücümü kullanacağıma dair Allah'a söz veriyorum İLLALLAH: İbadetimde ve ibadetimin gerektirdiği şeylerde tam anlamıyla ihlaslı olacağıma, ilim...
Cevaplar
0
Görüntüleme
154
Allah'la kesintisiz bağlantı kurmak müminlere neler kazandırır? Rabbimiz her nimeti insanların ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde ve en kusursuz detaylarla yaratmıştır Bu nedenle insanın, dünyaya geldiği ilk andan itibaren sahip olduğu her nimet çok önemli ve değerlidir Fakat insan yaşamı...
Cevaplar
0
Görüntüleme
105
Alıntı: Unutmayın ki Allah korkusudinin temelidir Allah, ancak Kendisinden korkup sakınana, doğruyu yanlıştan ayırma kabiliyetini verir ki bu bir insan için olabilecek en büyük nimetlerden biridir Çünkü hem kısa ve geçici olan dünya yaşamı hem de öldükten sonra başlayacak asıl olan sonsuz...
Cevaplar
0
Görüntüleme
104
858,500Konular
982,368Mesajlar
32,972Kullanıcılar
estergon37Son üye
Üst Alt