Ataturkun Yuyuyen Koşku
Ataturkun Kaydırdığı Koşk Hakkında Bilgi
Ataturkun yapılsın dediği 21 Ağustostan 22 gun sonra tamamlanmıştır
Ancak, bu koşkun tanınmasına sebep olan asıl olay, bulunduğu yerden biraz doğuya doğru kaydırılması oldu
Ataturk, 1930 yılında, (olasılıkla Haziran ayı icinde), bir gun koşke gittiğinde, orada calışanlar, yandaki cınar ağacının dalının koşkun catısına vurduğunu, catı ve duvara zarar verdiğini soyleyerek, cınarın koşke doğru uzanan dalını kesmek icin izin istediler
Ataturk ise, cınar ağacının dalının kesilmesi yerine, binanın tramvay rayları uzerinde biraz ileriye alınmasını emretti
imagesataturkunkaydirdigikosk5b0e1a028733f
Bu gorev, İstanbul Belediyesine verildi
O sıralarda, Belediye Fen işleri Muduru Yusuf Ziya (Erdem) BeydiOnun direktifleriyle, Fen İşleri Yollar Kopruler Şubesi sorumluluğu ustlendi Başmuhendis Ali Galip (Alnar) Bey, yanına aldığı teknik elemanlarıyla Yalovaya gelerek calışmaya başladı
Once, bina cevresindeki toprak buyuk bir dikkatle kazılarak, temel seviyesine inildi İstanbuldan getirilen tramvay rayları, binanın temeline yerleştirildiSantim santim yapılan calışmalar sonunda bina, temelin altına sokulan raylar uzerine oturtuldu
imagesataturkunkaydirdigikosk5b0e1a03d9790
Ataturk, zaman zaman bu calışmaları izliyordu O gunlerde, Paris Buyukelcisi olan Fethi (Okyar) Bey, kendisini ziyarete geldi Fethi Bey, hatıralarında bu ziyaret sırasında koşkte yapılan calışmalarla ilgili olarak şunları anlatmıştır :
24 Temmuz 1930 gunu oğleden sonra Gazi, beni otomobille Yalovadaki ciftliklerini gezdirdi Araziyi, yapılan binaları ve altına kızaklar konarak bir kucuk koşkun mevkiini beş on metre değiştirmek icin nasıl calışıldığını gorduk Sonra koşkun yanında kurulmuş olan eski sultanlara ait iki guzel cadırın icinde istirahat ettik Cadırların her biri nefis sanat eseri idi Biraz istirahattan sonra, otomobil ile Yalova kaplıcalarına donduk
Şehremaneti Fen Heyeti (Belediye Fen İşleri), 7 Ağustos 1929 Perşembe gunu Yalovaya bir gezi duzenledi Bu geziye İstanbulda bulunan butun mimar ve muhendisler davet edildi Koşkun yurutme calışması, olasılıkla Ataturkun isteğiyle, muhendislerin onunde yapılacaktı
8 Ağustos 1930 Cuma gunu oğleden sonra saat 15 00 civarında, yurutme calışması başladı Bu calışmayı Gazi Hz (Ataturk), kız kardeşi Makbule (Atadan ) Hanım, Vali Vekili Muhittin (Ustundağ) Bey, Emanet Fen Muduru Yusuf Ziya (Erdem) Bey, İstanbuldan gelen muhendisler ve gazeteciler izlediler
Koşkun yurutulme işlemi iki safhada yapıldı
8 Ağustos 1930 Cuma gunu, oncelikle yapının teras bolumu ( toplantı salonu olarak kullanılan, uc yanı camlarla kaplı bolum) kaydırıldı Geri kalan iki gun icinde de, ana binanın raylar uzerinde yurutulmesi işlemi tamamlandı ve bina, 5 metre kadar doğuya kaydırıldı
Boylelikle koşk yıkılmaktan, cınar ağacı kesilmekten kurtuldu
imagesataturkunkaydirdigikosk5b0e1a0537693
Ataturkun Kaydırdığı Koşk Hakkında Bilgi
Ataturkun yapılsın dediği 21 Ağustostan 22 gun sonra tamamlanmıştır
Ancak, bu koşkun tanınmasına sebep olan asıl olay, bulunduğu yerden biraz doğuya doğru kaydırılması oldu
Ataturk, 1930 yılında, (olasılıkla Haziran ayı icinde), bir gun koşke gittiğinde, orada calışanlar, yandaki cınar ağacının dalının koşkun catısına vurduğunu, catı ve duvara zarar verdiğini soyleyerek, cınarın koşke doğru uzanan dalını kesmek icin izin istediler
Ataturk ise, cınar ağacının dalının kesilmesi yerine, binanın tramvay rayları uzerinde biraz ileriye alınmasını emretti
imagesataturkunkaydirdigikosk5b0e1a028733f
Bu gorev, İstanbul Belediyesine verildi
O sıralarda, Belediye Fen işleri Muduru Yusuf Ziya (Erdem) BeydiOnun direktifleriyle, Fen İşleri Yollar Kopruler Şubesi sorumluluğu ustlendi Başmuhendis Ali Galip (Alnar) Bey, yanına aldığı teknik elemanlarıyla Yalovaya gelerek calışmaya başladı
Once, bina cevresindeki toprak buyuk bir dikkatle kazılarak, temel seviyesine inildi İstanbuldan getirilen tramvay rayları, binanın temeline yerleştirildiSantim santim yapılan calışmalar sonunda bina, temelin altına sokulan raylar uzerine oturtuldu
imagesataturkunkaydirdigikosk5b0e1a03d9790
Ataturk, zaman zaman bu calışmaları izliyordu O gunlerde, Paris Buyukelcisi olan Fethi (Okyar) Bey, kendisini ziyarete geldi Fethi Bey, hatıralarında bu ziyaret sırasında koşkte yapılan calışmalarla ilgili olarak şunları anlatmıştır :
24 Temmuz 1930 gunu oğleden sonra Gazi, beni otomobille Yalovadaki ciftliklerini gezdirdi Araziyi, yapılan binaları ve altına kızaklar konarak bir kucuk koşkun mevkiini beş on metre değiştirmek icin nasıl calışıldığını gorduk Sonra koşkun yanında kurulmuş olan eski sultanlara ait iki guzel cadırın icinde istirahat ettik Cadırların her biri nefis sanat eseri idi Biraz istirahattan sonra, otomobil ile Yalova kaplıcalarına donduk
Şehremaneti Fen Heyeti (Belediye Fen İşleri), 7 Ağustos 1929 Perşembe gunu Yalovaya bir gezi duzenledi Bu geziye İstanbulda bulunan butun mimar ve muhendisler davet edildi Koşkun yurutme calışması, olasılıkla Ataturkun isteğiyle, muhendislerin onunde yapılacaktı
8 Ağustos 1930 Cuma gunu oğleden sonra saat 15 00 civarında, yurutme calışması başladı Bu calışmayı Gazi Hz (Ataturk), kız kardeşi Makbule (Atadan ) Hanım, Vali Vekili Muhittin (Ustundağ) Bey, Emanet Fen Muduru Yusuf Ziya (Erdem) Bey, İstanbuldan gelen muhendisler ve gazeteciler izlediler
Koşkun yurutulme işlemi iki safhada yapıldı
8 Ağustos 1930 Cuma gunu, oncelikle yapının teras bolumu ( toplantı salonu olarak kullanılan, uc yanı camlarla kaplı bolum) kaydırıldı Geri kalan iki gun icinde de, ana binanın raylar uzerinde yurutulmesi işlemi tamamlandı ve bina, 5 metre kadar doğuya kaydırıldı
Boylelikle koşk yıkılmaktan, cınar ağacı kesilmekten kurtuldu
imagesataturkunkaydirdigikosk5b0e1a0537693