iltasyazilim
FD Üye
adet döneminde dua,
Adet Döneminde Okunacak Dua,
adet döneminde dua okunurmu
Kadınlar adet döneminde Kur'anKerim'e abdestsiz dokunamaz
Adetli veya lohusa olan bayan Kur ’ân âyetlerinden hiç birini okuyamaz, caiz değildir
Bu hususta Resulullah (asm) şöyle buyururlar:
“Cünüp ve âdetli bayan Kur ’ân ’dan hiçbir şey okuyamaz1
Yani sırf Kur ’ânı Kerim okumak niyetiyle bir âyetten daha eksik bile okuyamaz Fakat dua, senâ, Allah ’a sığınma, zikir ya da bir işe başlangıcında yahut bilgi vermek maksadıyla Kur ’ân ’dan bir takım âyetleri okumak caizdir
Meselâ, bir ulaşım aracına binerken okunması sünnet olan “Sübhânellezî sahhara lenâ hâzâ vemâ künnâ lehû mukrinîn (Her türlü noksandan münezzehtir o Allah ancak, bunu bizim hizmetimize verdi, yoksa bizim buna gücümüz yetmezdi2
Benzer araçtan inerken de “Rabbenâ enzilnî münzelen mübâreken ve ente hayrü ’lmünzilîn (Ey Rabbim, beni hayır ve bereketi bol bir yere indir Davetli ağırlayanların en hayırlısı Sensin)3
Bir musibet ve vefat haberi alınca, “İnnâ lillâhi ve innâ ileyhi râciûn (Kesin biz Allah içiniz ve belirlenmiş yalnız Ona dönücüleriz)4
Tekrar bir işe başlarken “Bismillâhirrahmânirrahîm seslenmek, şükür maksadıyla “Elhamdülillah çağırmak de bu kabildendir
Benzer şekilde Fâtiha, Âyetü ’lkürsî, Felâk, Nâs ve İhlâs Sûrelerini zikir maksadıyla, Allah ’ı anımsamak düşüncesiyle okumak haram değildir
Mâlikî mezhebine tarafından, hayızlı ve lohusa olan kadının eksik miktarda Kur ’ân okumasında bir mahzur bulunmamaktadır Bu az tedarik da yukarıda adı geçen sûreler miktarıdır Bu meseleye delil olarak; kadınların uzun zaman bu halde kalmış olduklarından dolayı istihsânen caiz görmüşlerdir
Hanbeli ve Hanefi mezhebine tarafından, Kur ’ânı Kerimin kelimelerini heceleyerek, harf harf okumak caizdir Çünkü böyle bir okuyuş “kıraate girmemektedir Yeniden tilavet olmadan Mushafa bakmayı, sesini çıkarmadan içinden okumasını da caiz kabul etmişlerdir Çünkü bu durumda da kıraatten (okumaktan) söz edilmez5
Bütün bu görüşler müçtehid imamların çeşitli delillere dayanarak vardıkları içtihad farklılıklarıdır ve hepsi de doğrudur
Bunun yanında, Sözcüki Şehâdet, Kelimei Tevhid, istiğfar, salavatı şerife gibi tevhid ve zikir cümlelerini bir veya aniden pozitif okumak caizdir
Hanımların bugünlerde Kur ’âni Kerimin dışında tefsir, hadis ve fıkıh gibi dinî kitapları ellerine almaları İmamı Âzama kadar caizdir Ancak bu kitapların içinde yer alan âyetlere el sürmemeleri gerekir
neten alıntı *
Adet Döneminde Okunacak Dua,
adet döneminde dua okunurmu
Kadınlar adet döneminde Kur'anKerim'e abdestsiz dokunamaz
Adetli veya lohusa olan bayan Kur ’ân âyetlerinden hiç birini okuyamaz, caiz değildir
Bu hususta Resulullah (asm) şöyle buyururlar:
“Cünüp ve âdetli bayan Kur ’ân ’dan hiçbir şey okuyamaz1
Yani sırf Kur ’ânı Kerim okumak niyetiyle bir âyetten daha eksik bile okuyamaz Fakat dua, senâ, Allah ’a sığınma, zikir ya da bir işe başlangıcında yahut bilgi vermek maksadıyla Kur ’ân ’dan bir takım âyetleri okumak caizdir
Meselâ, bir ulaşım aracına binerken okunması sünnet olan “Sübhânellezî sahhara lenâ hâzâ vemâ künnâ lehû mukrinîn (Her türlü noksandan münezzehtir o Allah ancak, bunu bizim hizmetimize verdi, yoksa bizim buna gücümüz yetmezdi2
Benzer araçtan inerken de “Rabbenâ enzilnî münzelen mübâreken ve ente hayrü ’lmünzilîn (Ey Rabbim, beni hayır ve bereketi bol bir yere indir Davetli ağırlayanların en hayırlısı Sensin)3
Bir musibet ve vefat haberi alınca, “İnnâ lillâhi ve innâ ileyhi râciûn (Kesin biz Allah içiniz ve belirlenmiş yalnız Ona dönücüleriz)4
Tekrar bir işe başlarken “Bismillâhirrahmânirrahîm seslenmek, şükür maksadıyla “Elhamdülillah çağırmak de bu kabildendir
Benzer şekilde Fâtiha, Âyetü ’lkürsî, Felâk, Nâs ve İhlâs Sûrelerini zikir maksadıyla, Allah ’ı anımsamak düşüncesiyle okumak haram değildir
Mâlikî mezhebine tarafından, hayızlı ve lohusa olan kadının eksik miktarda Kur ’ân okumasında bir mahzur bulunmamaktadır Bu az tedarik da yukarıda adı geçen sûreler miktarıdır Bu meseleye delil olarak; kadınların uzun zaman bu halde kalmış olduklarından dolayı istihsânen caiz görmüşlerdir
Hanbeli ve Hanefi mezhebine tarafından, Kur ’ânı Kerimin kelimelerini heceleyerek, harf harf okumak caizdir Çünkü böyle bir okuyuş “kıraate girmemektedir Yeniden tilavet olmadan Mushafa bakmayı, sesini çıkarmadan içinden okumasını da caiz kabul etmişlerdir Çünkü bu durumda da kıraatten (okumaktan) söz edilmez5
Bütün bu görüşler müçtehid imamların çeşitli delillere dayanarak vardıkları içtihad farklılıklarıdır ve hepsi de doğrudur
Bunun yanında, Sözcüki Şehâdet, Kelimei Tevhid, istiğfar, salavatı şerife gibi tevhid ve zikir cümlelerini bir veya aniden pozitif okumak caizdir
Hanımların bugünlerde Kur ’âni Kerimin dışında tefsir, hadis ve fıkıh gibi dinî kitapları ellerine almaları İmamı Âzama kadar caizdir Ancak bu kitapların içinde yer alan âyetlere el sürmemeleri gerekir
neten alıntı *