Zürafa Zebra Kanguru Deve Kuşu Gibi Hayvanların Eti Caiz midir?
Kur'an-ı Kerim’de ve Hz. Muhammed (asv)’in hadislerinde yenmesi helal ve haram olan etler ile ilgili bazı açıklamalar yer almıştır. Bu açıklamalar bir bütün olarak göz önüne alındığında, her şeyden önce etleri yenebilecek hayvanlarla ilgili bir liste verme yönüne gidilmediği, sadece belli ilke ve ölçüler getirilmekle yetinildiği görülür.
İslam bilginleri, Kur’an-ı Kerim’de ve Hz. Peygamber (asv)’in hadislerinde belirtilen amaç ve ilkeler ışığında ictihad ederek, hangi hayvanların etinin helal ve haram olduğunu ya tek tek veya gruplandırarak belirlemeye çalışmışlardır. Buna göre, geyik, ceylan, dağ keçisi, yabani sığır, deve kuşu, tavuk, kaz, ördek, zürafa, güvercin, bıldırcın, koyun, keçi, deve, sığır, manda, ekin kargası, tavus, kırlangıç, tavşan ve turna vb. hayvanların eti yenir. Vahşi hayvanlar gibi ot yeyip geviş getiren hayvanlardan olan bufalonun eti de yenir. Saldırgan olmayan, geviş getiren ve otçul bir hayvan olan kanguru, eti yenen hayvanlar arasında yer alır ve isteyenler etini yeyebilir. Zebra, yaban eşeği türlerinden biridir.
Her ikisinin yenmesi de helaldir. At etine gelince: Şafii ve Hanbeli mezhepleriyle Malikilerden gelen bir rivayete göre, at etinin yenilmesi mubahtır (yenilmesinde sakınca yoktur). Bu konuda Cabir b. Abdullah'ın rivayet ettiği, "Resulullah Hayber günü ehli merkep etini yasak etmiş, at etine izin vermiştir. (Buhari, "Zebaih", 27; Müslim, "Sayd", 36, 37, 38) mealindeki hadis delil olarak kabul edilmiştir. Hanefilerden Ebu Yusuf ve Muhammed de bu görüşü benimsemişlerdir. Hanefi Mezhebi'nde tercih edilen görüş ile Malikilerden gelen ikinci bir rivayete göre ise, at etinin yenilmesi tenzihen mekruhtur (hoş karşılanmamıştır).
At etinin, tahrimen mekruh, hatta haram olduğunu söyleyen alimler de vardır. Kuşkusuz, bu hükme varılmasında atın, o dönemde gerek askeri gerekse sivil hizmetlerde yoğun bir şekilde kullanılan bir hayvan olmuş olması etkili olmuştur. Buna göre günümüzde at etinin yenmesinde sakınca yoktur denilebilir. Bir at cinsi olarak Middili'yi de bu kategoride değerlendirmek mümkündür.
Kur'an-ı Kerim’de ve Hz. Muhammed (asv)’in hadislerinde yenmesi helal ve haram olan etler ile ilgili bazı açıklamalar yer almıştır. Bu açıklamalar bir bütün olarak göz önüne alındığında, her şeyden önce etleri yenebilecek hayvanlarla ilgili bir liste verme yönüne gidilmediği, sadece belli ilke ve ölçüler getirilmekle yetinildiği görülür.
İslam bilginleri, Kur’an-ı Kerim’de ve Hz. Peygamber (asv)’in hadislerinde belirtilen amaç ve ilkeler ışığında ictihad ederek, hangi hayvanların etinin helal ve haram olduğunu ya tek tek veya gruplandırarak belirlemeye çalışmışlardır. Buna göre, geyik, ceylan, dağ keçisi, yabani sığır, deve kuşu, tavuk, kaz, ördek, zürafa, güvercin, bıldırcın, koyun, keçi, deve, sığır, manda, ekin kargası, tavus, kırlangıç, tavşan ve turna vb. hayvanların eti yenir. Vahşi hayvanlar gibi ot yeyip geviş getiren hayvanlardan olan bufalonun eti de yenir. Saldırgan olmayan, geviş getiren ve otçul bir hayvan olan kanguru, eti yenen hayvanlar arasında yer alır ve isteyenler etini yeyebilir. Zebra, yaban eşeği türlerinden biridir.
Her ikisinin yenmesi de helaldir. At etine gelince: Şafii ve Hanbeli mezhepleriyle Malikilerden gelen bir rivayete göre, at etinin yenilmesi mubahtır (yenilmesinde sakınca yoktur). Bu konuda Cabir b. Abdullah'ın rivayet ettiği, "Resulullah Hayber günü ehli merkep etini yasak etmiş, at etine izin vermiştir. (Buhari, "Zebaih", 27; Müslim, "Sayd", 36, 37, 38) mealindeki hadis delil olarak kabul edilmiştir. Hanefilerden Ebu Yusuf ve Muhammed de bu görüşü benimsemişlerdir. Hanefi Mezhebi'nde tercih edilen görüş ile Malikilerden gelen ikinci bir rivayete göre ise, at etinin yenilmesi tenzihen mekruhtur (hoş karşılanmamıştır).
At etinin, tahrimen mekruh, hatta haram olduğunu söyleyen alimler de vardır. Kuşkusuz, bu hükme varılmasında atın, o dönemde gerek askeri gerekse sivil hizmetlerde yoğun bir şekilde kullanılan bir hayvan olmuş olması etkili olmuştur. Buna göre günümüzde at etinin yenmesinde sakınca yoktur denilebilir. Bir at cinsi olarak Middili'yi de bu kategoride değerlendirmek mümkündür.