iltasyazilim
FD Üye
Zihinsel Engelli çocukların eğitimi
Zihinsel Engelli çocuğun bireysel potansiyelini geliştirme
Zihinsel engelli çocukların eğitimi ile ilgili mücadele ve deneyimlere dikkat edildiğinde bir soru akla gelebilir Zihinsel engelli çocuk da alışılagelmiş gelişim belirten çocuklar gibi kendini bilme ve kavrama ihtiyacında mıdır?Artma gelişmenin sınırları hala bilinmediğinden toplumun da bu konudaki önyargıları önemsenmediğinde hiçbir şeyin olanaksız olmadığı söylenebilir Bu konuda olumlu düşünmeye devam edecek olursak zihinsel engelli çocukların, adi çocuklardan öbür olmaktan fazla onlara benzediğini düşünebiliriz
Bu düşüncelere dayanarak zihinsel engelli çocuğa kişisel potansiyelini geliştirmesi ve böylece kendini tanıtması ve anlaması manalı deneyimler kazanmasını sağlayacak eğitsel yardımlar yapılabileceğini söyleyebiliriz
Zihinsel engelli çocuklarla çalışırken önce kişisel değerinde duygusunun geliştirilmesi gerekir Çocuk Bana gereklilik var, ben isteniyorum, ben seviliyorumbiçiminde düşünmelidir Bu duygunun etkin bir şekilde geliştirilmesi çocuk ile öğretici arasında manâlı duygusal ve tepkisel ilişkinin doğmasına neden olur Bu olumlu zihin ve yaklaşım ile çocuğun hareket deneyimleri ile bireysel potansiyeli ortaya çıkarılabilir
Amaçlı ve anlamlı biçimde düzenlenen hareket eğitimi programları çocuğun hissi, toplumsal ve psikosomatik yönlerini etkiler Hareket kavramı, spor, oyun, dans, alıştırma ve keşfedici hareketleri kapsar Kısacası bütün insan hareketleri bu anlamdadır Hareketler yolu ile elde edilen bu deneyimler kendi başlarına bir maksat yok artış ve gelişmede kesintisiz ve etkin esas bir araç olarak düşünülmelidir
Zihinsel engelli çocuklarda artış ve gelişmeyi etkileyen manâlı eğitsel yardımlardan biri de hareket deneyimlerinin kazandırıldığı gövde eğitimi programlarıdır Bu programların uygulanmasında böylece çok güçlükler ile karşılaşılabilir Yerinde bir salonun bulunmayışı, yetkisiz aletler, bu konuda yetişmiş bir öğretmenin bulunamayışı gibi nedenler ile bu tip etkinliklere etkin katılım sağlanamayabilir Bütün güçlüklere karşın çocukların genel gelişimine büyük katkılarına inandığımız vücut eğitimi
programlarının mutlaka uygulanması gerekmektedir
Bu programlar sırasında çocuk, program, eğitici konularında aralıksız değerlendirmeler yapılarak, etkili programların ve tekniklerin ortaya çıkarılması mümkündür Öğretmenler çocuk ile sıcak ilişki kurup onlara güven verecek şekilde tepkilerini ayarlamalı, incelemeler esnasında çocukların kendi gövde parçalarını tanımalarına tezgâhtar olmalıdırlar Ayrıca çocuklarda kişisel farklılıklar göz önünde bulundurularak, hareketler basitten zora, oyun düzeninden kurallı hareketlere içten düzenlenmelidir Öğretmen hareketler esnasında mükemmel model olmalıdır Kısa komutlar vererek ve sinyal araçlarından yararlanarak hareketin başlangıç ve bitiş noktalarını belirtmelidir Hareket öğretimi esnasında hoca, çocuğun emniyetini sağlamalı, fiziksel olarak yakın olmalı, çocuğu cesaretlendirmeli ve hareketin sonunda çocuğu ödüllendirmelidir
Bir cisim eğitimi programında üç aşamadan geçilir
1 Harekete düzgün etkinlikler: Çalışmalara genel olarak harekete düzgün etkinlikler ile başlanır Yürüme, koşma, sıçrama gibi zindelik verici hoşa giden aktiviteler yapılır Uygun vücut tutuluşu ve doğru hareket yeteneği kazanılan bu hareketler, muhtemel olduğu değin dağıtılmış olmalıdır bununla beraber çalışmanın bu aşamasında neşeli bir atmosfer ve canlılık olmalıdır Bu aşamayı takiben işlevsel egzersizler yaptırılmalıdır
2 Işlevsel egzersizler: Fonksiyonel egzersizler eklemleri hareketlendirme, kasları güçlendirme için yapılan hareketlerdir Hoca hareketlerin amaca ulaşması için kontrollü olmalı ve hareketlerin canlı bir biçimde yapılmasını sağlamalıdır Hareketler sırasında eller, kollar, omuzlar, bel, kalça, bacaklar, but bilekleri ve ayaklar çalıştırılmalıdır
Hareketlerde eklemleri çalıştırmanın yanı sıra esnekliğe de yer verilmesi gerekir Hareketler taklidi yaptırılabilir Ayrıca dağıtılmış ufak aletler de kullanılabilir
Hareket dizileri program baştan başa basitten, zora dürüst seçilir Hareket dizileri farklı ceset parçalarına ait olabilir Çocuklar bir diziyi en ince ayrıntısına kadar öğrendikten sonra öteki bir diziye geçilebilir
3 Grup etkinlikleri: Grup etkinlikleri çalışmanın en önemli aşamasıdır Çocukların yaş düzeyleri, gelişimsel özellikleri göz önüne alınarak, gelişimi destekleyen ve oldukça pozitif beceriyi içeren incelemeler planlanabilir Bu bölümde yaş ve gelişimsel düzeye uygun şekilde vücut eğitiminin herhangi bir dalı ile ilgili uygulamalar yaptırılabilir
Yeteneklerine ve gelişimsel özelliklerine kadar çocuklar gruplara ayrılır Yeteneklerde çeşitlilik bile olsa hoca alt ve üstteki düzeylerde hareket yaptırabilir Incelemeler sırasında gelişmiş çocuklar diğerlerine muavin olabilirler Bu Nedenle çocuklara işbirliği yapmaları için fırsat tanınır
Ayrıca, hoca hareketler esnasında çocuklara başarılı olduklarını çoğu kez hissettirmelidir çoğunlukla grup etkinliklerinin avantajları şunlardır Hareketlerde çeşitlilik vardır Sınırlı araçlardan en iyi şekilde yararlanılır, çocuklara daha çok çalışma olanağı verilir Çalışmalarda grup ne dek minik olursa çalışma da o ölçüde başarılı olur *
Zihinsel Engelli çocuğun bireysel potansiyelini geliştirme
Zihinsel engelli çocukların eğitimi ile ilgili mücadele ve deneyimlere dikkat edildiğinde bir soru akla gelebilir Zihinsel engelli çocuk da alışılagelmiş gelişim belirten çocuklar gibi kendini bilme ve kavrama ihtiyacında mıdır?Artma gelişmenin sınırları hala bilinmediğinden toplumun da bu konudaki önyargıları önemsenmediğinde hiçbir şeyin olanaksız olmadığı söylenebilir Bu konuda olumlu düşünmeye devam edecek olursak zihinsel engelli çocukların, adi çocuklardan öbür olmaktan fazla onlara benzediğini düşünebiliriz
Bu düşüncelere dayanarak zihinsel engelli çocuğa kişisel potansiyelini geliştirmesi ve böylece kendini tanıtması ve anlaması manalı deneyimler kazanmasını sağlayacak eğitsel yardımlar yapılabileceğini söyleyebiliriz
Zihinsel engelli çocuklarla çalışırken önce kişisel değerinde duygusunun geliştirilmesi gerekir Çocuk Bana gereklilik var, ben isteniyorum, ben seviliyorumbiçiminde düşünmelidir Bu duygunun etkin bir şekilde geliştirilmesi çocuk ile öğretici arasında manâlı duygusal ve tepkisel ilişkinin doğmasına neden olur Bu olumlu zihin ve yaklaşım ile çocuğun hareket deneyimleri ile bireysel potansiyeli ortaya çıkarılabilir
Amaçlı ve anlamlı biçimde düzenlenen hareket eğitimi programları çocuğun hissi, toplumsal ve psikosomatik yönlerini etkiler Hareket kavramı, spor, oyun, dans, alıştırma ve keşfedici hareketleri kapsar Kısacası bütün insan hareketleri bu anlamdadır Hareketler yolu ile elde edilen bu deneyimler kendi başlarına bir maksat yok artış ve gelişmede kesintisiz ve etkin esas bir araç olarak düşünülmelidir
Zihinsel engelli çocuklarda artış ve gelişmeyi etkileyen manâlı eğitsel yardımlardan biri de hareket deneyimlerinin kazandırıldığı gövde eğitimi programlarıdır Bu programların uygulanmasında böylece çok güçlükler ile karşılaşılabilir Yerinde bir salonun bulunmayışı, yetkisiz aletler, bu konuda yetişmiş bir öğretmenin bulunamayışı gibi nedenler ile bu tip etkinliklere etkin katılım sağlanamayabilir Bütün güçlüklere karşın çocukların genel gelişimine büyük katkılarına inandığımız vücut eğitimi
programlarının mutlaka uygulanması gerekmektedir
Bu programlar sırasında çocuk, program, eğitici konularında aralıksız değerlendirmeler yapılarak, etkili programların ve tekniklerin ortaya çıkarılması mümkündür Öğretmenler çocuk ile sıcak ilişki kurup onlara güven verecek şekilde tepkilerini ayarlamalı, incelemeler esnasında çocukların kendi gövde parçalarını tanımalarına tezgâhtar olmalıdırlar Ayrıca çocuklarda kişisel farklılıklar göz önünde bulundurularak, hareketler basitten zora, oyun düzeninden kurallı hareketlere içten düzenlenmelidir Öğretmen hareketler esnasında mükemmel model olmalıdır Kısa komutlar vererek ve sinyal araçlarından yararlanarak hareketin başlangıç ve bitiş noktalarını belirtmelidir Hareket öğretimi esnasında hoca, çocuğun emniyetini sağlamalı, fiziksel olarak yakın olmalı, çocuğu cesaretlendirmeli ve hareketin sonunda çocuğu ödüllendirmelidir
Bir cisim eğitimi programında üç aşamadan geçilir
1 Harekete düzgün etkinlikler: Çalışmalara genel olarak harekete düzgün etkinlikler ile başlanır Yürüme, koşma, sıçrama gibi zindelik verici hoşa giden aktiviteler yapılır Uygun vücut tutuluşu ve doğru hareket yeteneği kazanılan bu hareketler, muhtemel olduğu değin dağıtılmış olmalıdır bununla beraber çalışmanın bu aşamasında neşeli bir atmosfer ve canlılık olmalıdır Bu aşamayı takiben işlevsel egzersizler yaptırılmalıdır
2 Işlevsel egzersizler: Fonksiyonel egzersizler eklemleri hareketlendirme, kasları güçlendirme için yapılan hareketlerdir Hoca hareketlerin amaca ulaşması için kontrollü olmalı ve hareketlerin canlı bir biçimde yapılmasını sağlamalıdır Hareketler sırasında eller, kollar, omuzlar, bel, kalça, bacaklar, but bilekleri ve ayaklar çalıştırılmalıdır
Hareketlerde eklemleri çalıştırmanın yanı sıra esnekliğe de yer verilmesi gerekir Hareketler taklidi yaptırılabilir Ayrıca dağıtılmış ufak aletler de kullanılabilir
Hareket dizileri program baştan başa basitten, zora dürüst seçilir Hareket dizileri farklı ceset parçalarına ait olabilir Çocuklar bir diziyi en ince ayrıntısına kadar öğrendikten sonra öteki bir diziye geçilebilir
3 Grup etkinlikleri: Grup etkinlikleri çalışmanın en önemli aşamasıdır Çocukların yaş düzeyleri, gelişimsel özellikleri göz önüne alınarak, gelişimi destekleyen ve oldukça pozitif beceriyi içeren incelemeler planlanabilir Bu bölümde yaş ve gelişimsel düzeye uygun şekilde vücut eğitiminin herhangi bir dalı ile ilgili uygulamalar yaptırılabilir
Yeteneklerine ve gelişimsel özelliklerine kadar çocuklar gruplara ayrılır Yeteneklerde çeşitlilik bile olsa hoca alt ve üstteki düzeylerde hareket yaptırabilir Incelemeler sırasında gelişmiş çocuklar diğerlerine muavin olabilirler Bu Nedenle çocuklara işbirliği yapmaları için fırsat tanınır
Ayrıca, hoca hareketler esnasında çocuklara başarılı olduklarını çoğu kez hissettirmelidir çoğunlukla grup etkinliklerinin avantajları şunlardır Hareketlerde çeşitlilik vardır Sınırlı araçlardan en iyi şekilde yararlanılır, çocuklara daha çok çalışma olanağı verilir Çalışmalarda grup ne dek minik olursa çalışma da o ölçüde başarılı olur *