Hafıza Engelli Çocuklar ve Özellikleri zihinsel engellilerin özellikleri zihin engellilerin özellikleri zihinsel engelliler engelli çocuklar engelliler ve Verdana, Arial, Helvetica, sansserifUs engellilik, gelişimsel dönemde ortaya meydana çıkan, uyumsal davranışlarda görülen yetersizliğe ilaveten genel zeka fonksiyonları açısından normalin altında olma durumudur Zihinsel engellilikte, gelişimsel dönem olarak kastedilen dönem 18 yaşına kadar olan süreçtir Akıl fonksiyonlarında normalin altında olma durumu ise zeka testlerinde elde edilen zeka bölüm puanının belirlenen akıl bölüm puanından aşağıda olma durumudur Zihinsel engelli çocuklarda uyumsal davranışlarda görülen yetersizlik ise çocuğun kendi yaşından beklenen ve içinde bulunduğu toplumun bireylerinden beklediği sosyal davranışları gösterememe durumudurZihinsel engellilik hastalıkların tıbbi sınıflanmasında yer almakla birlikte tıbbi bir hastalık değildir Psikiyatrik bir bozukluk olarak sınıflandırılabilmekle birlikte ruhsal bir bozukluk değildir Zihinsel engellilik çocukluk döneminde başlayan işlevlerdeki belirtilmiş bir durumu tanımlamaktadırBu şart zekadaki sınırlılıklar ile bununla birlikte görülen uyumsal becerilerdeki sınırlılıklardır Zihinsel engelli çocukların gelişimi hangi düzeyde olursa olsunlar normal çocuklardan farklıdırlar Ama bu çocukların gelişim ihtiyaçları onlarınkinden farklı değildir Bu çocuklarda yemeğe,içmeye,sevilmeye,başarmaya,kabul edilmeye ve toplumun bir üyesi gibi yaşamaya gereksinimleri vardır Zihinsel engelli bireylerin sosyal çevrede yaşamlarını sürdürmeleri için gereken karakter olgunluğuna erişmeleri sözü edilen ihtiyaçların karşılanması ile mümkündür Zihinsel engelli çocukların maddesel görünümleri ve sağlık durumu durumları engelin siklet derecesine göre değişmektedir Hafif derecede zihinsel engelli olan çocukların dış görünüş ve motor becerileri genelde bayağı yaşıtlarından bambaşka değildirOrta ve ağır derecede zihinsel engelli olan çocuklarda ise bu şart bambaşka olabilirZihinsel engelli çocuklar, yaşıtlarına oranla daha sık hasta olurlarKendilerini korumayı normaller gibi bilemezlerZihinsel engelli çocuklarda psikodevinimsel alanlarda açıklanmış derecede gerilik gösterirler Büyük ve ufak kaslarını kullanmada yeteneksizlik gösterirlerElgöz koordinasyonunu sağlamada güçlük çekerlerGörme ve işitme gibi ilave bedeni özürlere daha sık rastlanmaktadırZihinsel engelli çocukların konuşma ve dil gelişimleri alışılagelmiş yaşıtlarınkine aynı aşamaları izlemektedirKonuşmayı normal çocuklar gibi öğrenirler,oysa zihinsel yetersizliğe tabi olarak konuşmaları daha geç gelişmekte ve daha artı konuşmada bozukluk göstermektedirlerZihinsel yetersizlik arttıkça dil ve hitabe problemleri de artmaktadırDikkat süreleri kısa ve dağınıktırDevamlı izleme,ödül ve değişiklik isterlerKısa süreli bellekteki bilgileri uzun süreli belleğe aktarmada değişik güçlükleri vardır Zihinsel engelli çocuklarda o kadar çok beceriyi adi yaşıtları gibi öğrenirAma öğrenmeleri daha yavaş ve güç olmaktadır Zihinsel engelin önem derecesi arttıkça öğrenmeleri yavaşlamakta ve zorlaşmaktadırSoyut terim,tarif ve kavramları çok zorlama anlamakta ve kavramaktadırlarSomut kavramları daha basit ve iyi kavrarlarKavramların somutlaştırılması bu çocukların anlamalarını kolaylaştırmaktadırHafif derecede zihinsel engelliler grubuna çocukların okumayazma,matematik gibi esas akademik becerileri öğrenebilecekleri kabul edilmektedirOrta derecede zihinsel engelliler grubuna giren çocukların ise; akademik becerilerde eğitilemezlerse de,gündelik yaşamın gerektirdiği sosyal düzen,pratik irtibat ve özbakım becerileri (giyinme,yemek yemek yeme,kişisel temizlik becerileri vb)gibi becerileri öğrenebilecekleri beklenmektedirAğır ve fazla ağır derecede zihinsel engelli çocuklar ise yaşamları boyunca sürekli bakım ve yardıma ihtiyaç duymaktadırlarZihinsel engelli çocuklar sosyal hayatın gereklerini yerine getirmede eksik beceriler sergilerler(kendilerini açıklama etme,sosyal uyumluluk,sosyal ihtiyaçlarını karşılama)Okul ve iş yaşamlarında sıkça başarısız yaşantılar yaşamaktadırlarOyun ve toplum kurallarına uymakta zorluk çekerlerKuralları şiddet oyunlara ve sosyal faaliyetlere katılamazlarKendilerinden küçükler ile ilişki kurmayı ve oynamayı seçim ederler Zihinsel engelli çocukları yetersizliklerinin ağırlıklarına göre hafif,orta,ağır ya da buna paralel olarak eğitilebilir,öğretilebilir,ağır ve fazla ağır şeklinde sınıflandırabileceğimiz gibi fikir engelli çocukların gereklilik duydukları yardımın aşırılık düzeylerine göre de sınıflandırabiliriz Fikir engelli çocukların sınıflandırılması çocuğun eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi,bu gereksinimleri en iyi ve uygun olarak karşılayacak şekilde eğitim programlarının hazırlanması ve çocuk için en yerinde eğitim ortamının bulunması amacıyla yapılmaktadır Verdana, Arial, Helvetica, sansserifErdi Kanbaş Özel Eğitim Uzmanı