iltasyazilim
FD Üye
sınıfta vakit yönetimi
vakit yönetimi
zaman yönetimi hakkında bilgi
Zaman Yönetimi Nedir?
Zaman yönetimi, amaçlara ve hedeflere ulaşmada kayda değer bir kaynak olan zamanı verimli yararlanma çabasıdır Zaman yönetiminde söz konusu olan, mevcut zamanda nelerin yapılabileceğinin planlanmasıdır Şüphesiz ki, zamanımızın tamamına yakınını çalışarak vermek, zamanı yönetmek çağrıda bulunmak değildir Böyle bir durumda sadece zamanın bizi yönettiğinden laf edebiliriz Evet, zamanın akıp gittiği gerçeğine karşı direnmekten söz etmiyoruz Fakat psikolojik, sosyolojik ve öteki ihtiyaçlarımızın karşılanabilmesi için de zamana ihtiyacımız vardır
Etkin Vakit Yönetimi
Etkin zaman yöntemi için kabul etmemiz gereken bazı gerçekler vardır Bunlardan birincisi süre kaybının gerçekte bizim hatalarımızdan kaynaklandığıdır İkincisi, zaman kaybına niçin oldukları için başkalarını suçlamanın basit bir yol olduğunu bilmektir Üçüncüsü ise zamanı etkin göstermek için biraz zaman harcamamız ve elimizdeki zamanı planlamamız gerektiğidir Üçüncü madde de olduğu gibi öğretmenler işlerinin gereği zaten plan yaptıkları için bu konuda daha uğurlu sayılabilirler Süre yöntemi ile ilgili problemleri çözmek için bir öğretmenin yapması gereken işlerin başında daha etkin, daha ayrıntılı planlar yapmak gelir
1Öğrencilerin sınıfa giriş ve çıkışları
Öğrencilere ders zili çalar çalmaz sınıfa girmeleri, yerlerine oturmaları ve bahşedilen etkinlik üstünde hemen çalışmaya başlamaları öğretilebilir Ama bunun için öğrenciler sınıfa girdiğinde ne yapacağının öğretmen tarafından muhakkak olması ve bunun tahtaya yazılı ya da tepegöz kullanarak öğrencilerin görebileceği bir yere yansıtmış olması gerekir
2Teftiş, devamsızlık ve gecikme
Yoklamanın yapılması öğretmenin görevleri arasında bulunan bir iştir Fakat öğrenciler öğretmenin dersin başında teftiş için fazla süre harcadığını ve kayda değer bir şey yapmadığını düşünürse derse geç kalmayı alışılmışlık haline getirebilirler
Teftiş yapılarak devamsızlığı olan öğrenciler belirlenebilir Bunu engellemek için de devamsızlığın nedeni araştırılır Öğrencilerin okulu değersiz görmesi ve öğretim programının onların ihtiyaçlarına yanıt vermemesi de devamsızlığa neden olabilir Bu durumda işe gelmeme yapmalarını durdurmak için olumlu bir öğrenme ortamı yaratmalı ve öğretim etkinliklerini öğrencilerin ihtiyaçlarına göre düzenlemeliyiz
3Öğrencilerin sınıfta dolaşmaları
Sınıfta dolaşan öğrenciler diğerleriyle konuşarak sınıfta güçlük yaratırlar Gelişim özellikleri düşünüldüğünde bu öğrencilerin değişmez olarak ders boyunca oturmaları oldukça zordur Oysa hoca hazır bulunduracağı evvelden ucu çözülmüş kalemler ya da silgiler, kağıt, çaput vb Öğrencilerin dolaşmalarını azaltacaktır
4Gerekli materyallerin sınıfa getirilmesi
Bu durumlar içinde öğretmenin değiştirme birkaç kitap veya teksir vb gibi zorunlu materyalleri bulundurması yerinde olur Ama “nasılsa öğretmende pozitif vardır düşüncesi ile materyalleri unutulma sıklığının artmaması içinde gereken önlemlerin alınması gerekir
5Verilen ödevlerin bir yörünge doğrultusunda hazırlanması
Ödevlerin yapılışı için açık bir yörünge belirlemek oldukça önemlidir Somurtkan takdirde öğrenciden gelecek birçok sorunla yüz yüze gelmek mümkündür Bunun için sınıfta daha evvelden belirlenen bir köşeye ödevlerle ilgili yörüngeleri asmak ya da fotokopi ile çoğaltıp öğrencilere yaymak ve öğrencilere arasıra bunlara bakmalarını hatırlatmak iyi bir yoldur
6Sınıfta birbiriyle hitabe
Öğrencilerin sınıfta birbirleriyle konuşmaları gurup çalışmaları dışında istenen bir durum değildir Fakat öğrenciler sosyal varlıklar oldukları için ve birbirleriyle etkileşimde bulunma ihtiyacı hissettiklerini de unutmamak gerekir Bir Takım öğretmenler her türlü konuşmayı yasaklayabilir bazıları ise daha elastik davranabilir Seçim öğretmene bağlıdır
7Söz alma
Tartışmalar esnasında öğrenciler nasıl laf alıp konuşacaklar? Belirlenmiş bir sıra mı izleyecekler yahut konuşma sırasını öğretmen mi belirleyecek? Çoğunlukla izlenen yol parmak veya el kaldırılması ve öğretmenin de bunlar arasından seçim yapmasıdır Fakat her hoca kendine tarafından kurallar geliştirebilir
8Öğretmenden destek isteme
Öğrenciler bireysel ya da grup halinde çalışırken ara sıra öğretmenin yardımına gereksinim duyabilirler Öğrenciler yardıma ihtiyaç duyduklarında öğretmenin masasına gidip destek mı isteyecekler yahut öğretmeni yanlarına mı çağıracaklar? Eğer öğrencilerden hoca masasına gelmeleri bekleniyorsa bu şart zaman kaybına ve sınıfı denetim edememeye niçin olabilir Çünkü masanın etrafına toplanan öğrenciler sınıfın tümünün görülmesini engeller bu nedenle öğretmen takviye isteyen öğrencinin yanına gidip gerekenleri söyledikten sonra bir başka öğrenciye yardım etmek üzere sınıfı dolaşıyor olabilir
9Araç gereçlerin kullanımı
Öğretim esnasında kullanılacak araç ve gereçlerin ders başlamadan önce hazırlanmış duruma getirilmesi gereklidir Aracın çalışıp çalışmadığı denetleme edilmeli, sınıfa uygun bir yere yerleştirilmelidir Bu şart öğretim esnasında karşılaşacağımız sorunları ortadan kaldıracaktır
Bu kuralların oluşturulması sınıftaki öğrencilerin özelliklerine, öğretmenin tercihine ve yaratıcılığına bağlıdır Oluşturulan kurallar yalnızca işlerin daha ivedi yapılması ve süre kazanmayı sağlamaz Ne yapacağını bilen öğrenciler daha eksik disiplin problemlerine neden olurlar Böylece öğretmen yersiz işlerle uğraşmadığı için enerjisini öğretim üzerinde harcamış olur Öğrenciler de öğrenme için daha çok zaman kazanırlar *
vakit yönetimi
zaman yönetimi hakkında bilgi
Zaman Yönetimi Nedir?
Zaman yönetimi, amaçlara ve hedeflere ulaşmada kayda değer bir kaynak olan zamanı verimli yararlanma çabasıdır Zaman yönetiminde söz konusu olan, mevcut zamanda nelerin yapılabileceğinin planlanmasıdır Şüphesiz ki, zamanımızın tamamına yakınını çalışarak vermek, zamanı yönetmek çağrıda bulunmak değildir Böyle bir durumda sadece zamanın bizi yönettiğinden laf edebiliriz Evet, zamanın akıp gittiği gerçeğine karşı direnmekten söz etmiyoruz Fakat psikolojik, sosyolojik ve öteki ihtiyaçlarımızın karşılanabilmesi için de zamana ihtiyacımız vardır
Etkin Vakit Yönetimi
Etkin zaman yöntemi için kabul etmemiz gereken bazı gerçekler vardır Bunlardan birincisi süre kaybının gerçekte bizim hatalarımızdan kaynaklandığıdır İkincisi, zaman kaybına niçin oldukları için başkalarını suçlamanın basit bir yol olduğunu bilmektir Üçüncüsü ise zamanı etkin göstermek için biraz zaman harcamamız ve elimizdeki zamanı planlamamız gerektiğidir Üçüncü madde de olduğu gibi öğretmenler işlerinin gereği zaten plan yaptıkları için bu konuda daha uğurlu sayılabilirler Süre yöntemi ile ilgili problemleri çözmek için bir öğretmenin yapması gereken işlerin başında daha etkin, daha ayrıntılı planlar yapmak gelir
1Öğrencilerin sınıfa giriş ve çıkışları
Öğrencilere ders zili çalar çalmaz sınıfa girmeleri, yerlerine oturmaları ve bahşedilen etkinlik üstünde hemen çalışmaya başlamaları öğretilebilir Ama bunun için öğrenciler sınıfa girdiğinde ne yapacağının öğretmen tarafından muhakkak olması ve bunun tahtaya yazılı ya da tepegöz kullanarak öğrencilerin görebileceği bir yere yansıtmış olması gerekir
2Teftiş, devamsızlık ve gecikme
Yoklamanın yapılması öğretmenin görevleri arasında bulunan bir iştir Fakat öğrenciler öğretmenin dersin başında teftiş için fazla süre harcadığını ve kayda değer bir şey yapmadığını düşünürse derse geç kalmayı alışılmışlık haline getirebilirler
Teftiş yapılarak devamsızlığı olan öğrenciler belirlenebilir Bunu engellemek için de devamsızlığın nedeni araştırılır Öğrencilerin okulu değersiz görmesi ve öğretim programının onların ihtiyaçlarına yanıt vermemesi de devamsızlığa neden olabilir Bu durumda işe gelmeme yapmalarını durdurmak için olumlu bir öğrenme ortamı yaratmalı ve öğretim etkinliklerini öğrencilerin ihtiyaçlarına göre düzenlemeliyiz
3Öğrencilerin sınıfta dolaşmaları
Sınıfta dolaşan öğrenciler diğerleriyle konuşarak sınıfta güçlük yaratırlar Gelişim özellikleri düşünüldüğünde bu öğrencilerin değişmez olarak ders boyunca oturmaları oldukça zordur Oysa hoca hazır bulunduracağı evvelden ucu çözülmüş kalemler ya da silgiler, kağıt, çaput vb Öğrencilerin dolaşmalarını azaltacaktır
4Gerekli materyallerin sınıfa getirilmesi
Bu durumlar içinde öğretmenin değiştirme birkaç kitap veya teksir vb gibi zorunlu materyalleri bulundurması yerinde olur Ama “nasılsa öğretmende pozitif vardır düşüncesi ile materyalleri unutulma sıklığının artmaması içinde gereken önlemlerin alınması gerekir
5Verilen ödevlerin bir yörünge doğrultusunda hazırlanması
Ödevlerin yapılışı için açık bir yörünge belirlemek oldukça önemlidir Somurtkan takdirde öğrenciden gelecek birçok sorunla yüz yüze gelmek mümkündür Bunun için sınıfta daha evvelden belirlenen bir köşeye ödevlerle ilgili yörüngeleri asmak ya da fotokopi ile çoğaltıp öğrencilere yaymak ve öğrencilere arasıra bunlara bakmalarını hatırlatmak iyi bir yoldur
6Sınıfta birbiriyle hitabe
Öğrencilerin sınıfta birbirleriyle konuşmaları gurup çalışmaları dışında istenen bir durum değildir Fakat öğrenciler sosyal varlıklar oldukları için ve birbirleriyle etkileşimde bulunma ihtiyacı hissettiklerini de unutmamak gerekir Bir Takım öğretmenler her türlü konuşmayı yasaklayabilir bazıları ise daha elastik davranabilir Seçim öğretmene bağlıdır
7Söz alma
Tartışmalar esnasında öğrenciler nasıl laf alıp konuşacaklar? Belirlenmiş bir sıra mı izleyecekler yahut konuşma sırasını öğretmen mi belirleyecek? Çoğunlukla izlenen yol parmak veya el kaldırılması ve öğretmenin de bunlar arasından seçim yapmasıdır Fakat her hoca kendine tarafından kurallar geliştirebilir
8Öğretmenden destek isteme
Öğrenciler bireysel ya da grup halinde çalışırken ara sıra öğretmenin yardımına gereksinim duyabilirler Öğrenciler yardıma ihtiyaç duyduklarında öğretmenin masasına gidip destek mı isteyecekler yahut öğretmeni yanlarına mı çağıracaklar? Eğer öğrencilerden hoca masasına gelmeleri bekleniyorsa bu şart zaman kaybına ve sınıfı denetim edememeye niçin olabilir Çünkü masanın etrafına toplanan öğrenciler sınıfın tümünün görülmesini engeller bu nedenle öğretmen takviye isteyen öğrencinin yanına gidip gerekenleri söyledikten sonra bir başka öğrenciye yardım etmek üzere sınıfı dolaşıyor olabilir
9Araç gereçlerin kullanımı
Öğretim esnasında kullanılacak araç ve gereçlerin ders başlamadan önce hazırlanmış duruma getirilmesi gereklidir Aracın çalışıp çalışmadığı denetleme edilmeli, sınıfa uygun bir yere yerleştirilmelidir Bu şart öğretim esnasında karşılaşacağımız sorunları ortadan kaldıracaktır
Bu kuralların oluşturulması sınıftaki öğrencilerin özelliklerine, öğretmenin tercihine ve yaratıcılığına bağlıdır Oluşturulan kurallar yalnızca işlerin daha ivedi yapılması ve süre kazanmayı sağlamaz Ne yapacağını bilen öğrenciler daha eksik disiplin problemlerine neden olurlar Böylece öğretmen yersiz işlerle uğraşmadığı için enerjisini öğretim üzerinde harcamış olur Öğrenciler de öğrenme için daha çok zaman kazanırlar *