Yalan yere yemin etmenin cezası
Allah'ı yeminine şahid etmek
Yalan yere yemin, vakıaya aykırı olan bir şeyin doğruluğuna yemin etmek
Yalan yere yemin eden kişi, Allah'ı yeminine şahid gostererek insanları kandırmak istediği icin O'nun mukaddes adını istismar etmekte, O'na iftirada bulunmaktadır Bu nedenle Hz Peygamber (asm), buyuk gunahların en buyuklerinden birinin de yalan yemin olduğunu soylemiştir (Buhari, Edeb, 6)
Birbirinizi aldatmak icin (yalan) yemin etmeyin, bu yuzden yere sağlam basan ayak surcebilir ve Allah yolundan alıkoymanıza karşılık kotu bir azab tadarsınız Bunun icin size (ahirette de) buyuk bir azab vardır(Nahl,1694)
ayeti, yalan yeminin cezasının ilahi azab olduğunu belirtmektedir
Bir kimse geleceğe yonelik yaptığı bir yemini bozduğunda, kefaretini odemek suretiyle yeminin gunahından kurtulur (bk Yemin Keffareti); fakat yalan yemin oyle buyuk bir gunahtır ki, onun cezasını keffaret dahi duşuremeyeceği icin, yalan yeminde keffaret olmaz Boyle bir gunah işleyen kişi, yalanına şahid gosterdiği Allah'a tovbe etmeli, af dilemeli ve bir daha bu gunahı işlememelidir Onun gunahını ancak Allah affedebilir
Yalan yeminle başkalarının hakkı alınmışsa, velev ki bu kanun yoluyla olsun, ikinci bir gunah daha işlenmiş olur Haksız yere elde edilen bu hak, sahibine odenmedikce tovbe ile kurtuluş olmaz
Mesela bir kimse, odemediği borcunu bile bile odedimdiye yemin etse, karşı taraf da alacağını isbat edemese ve hakim, yalan yemin edenin borcsuz olduğuna hukmetse, bu kişi iki buyuk gunahı birden işlemiş olur
Bir de dikkatsizlik, kotu alışkanlık, hata gibi sebeplerle yalan yere yemin etmek durumuna duşulur Şuphesiz ki bunun gunahı diğeri gibi değildir Fakat gelişiguzel, luzumsuz yere Allah'ın adını anmak da bir gunahtır Bu nedenle dile hakim olmalı, yemini alışkanlık haline getirmemeli, ancak cok onemli durumlarda yemin etmelidir
Yeminde niyet, yemin ettirenin maksadına goredir Bu nedenle, yemin eden kişi kalbinden başka şeyleri gecirerek yemin ederse, yine yalan yemin etmiş olur Mesela, Ahmed'e olan borcu icin yemin ettirilen kişi, Mehmed'e odemiş olduğu borcu kasdederek, borcumu odedimdiye yemin ederse, yalan yemin etmiş olur
(Akif KOTEN, Şamil İslam Ans)
Allah'ı yeminine şahid etmek
Yalan yere yemin, vakıaya aykırı olan bir şeyin doğruluğuna yemin etmek
Yalan yere yemin eden kişi, Allah'ı yeminine şahid gostererek insanları kandırmak istediği icin O'nun mukaddes adını istismar etmekte, O'na iftirada bulunmaktadır Bu nedenle Hz Peygamber (asm), buyuk gunahların en buyuklerinden birinin de yalan yemin olduğunu soylemiştir (Buhari, Edeb, 6)
Birbirinizi aldatmak icin (yalan) yemin etmeyin, bu yuzden yere sağlam basan ayak surcebilir ve Allah yolundan alıkoymanıza karşılık kotu bir azab tadarsınız Bunun icin size (ahirette de) buyuk bir azab vardır(Nahl,1694)
ayeti, yalan yeminin cezasının ilahi azab olduğunu belirtmektedir
Bir kimse geleceğe yonelik yaptığı bir yemini bozduğunda, kefaretini odemek suretiyle yeminin gunahından kurtulur (bk Yemin Keffareti); fakat yalan yemin oyle buyuk bir gunahtır ki, onun cezasını keffaret dahi duşuremeyeceği icin, yalan yeminde keffaret olmaz Boyle bir gunah işleyen kişi, yalanına şahid gosterdiği Allah'a tovbe etmeli, af dilemeli ve bir daha bu gunahı işlememelidir Onun gunahını ancak Allah affedebilir
Yalan yeminle başkalarının hakkı alınmışsa, velev ki bu kanun yoluyla olsun, ikinci bir gunah daha işlenmiş olur Haksız yere elde edilen bu hak, sahibine odenmedikce tovbe ile kurtuluş olmaz
Mesela bir kimse, odemediği borcunu bile bile odedimdiye yemin etse, karşı taraf da alacağını isbat edemese ve hakim, yalan yemin edenin borcsuz olduğuna hukmetse, bu kişi iki buyuk gunahı birden işlemiş olur
Bir de dikkatsizlik, kotu alışkanlık, hata gibi sebeplerle yalan yere yemin etmek durumuna duşulur Şuphesiz ki bunun gunahı diğeri gibi değildir Fakat gelişiguzel, luzumsuz yere Allah'ın adını anmak da bir gunahtır Bu nedenle dile hakim olmalı, yemini alışkanlık haline getirmemeli, ancak cok onemli durumlarda yemin etmelidir
Yeminde niyet, yemin ettirenin maksadına goredir Bu nedenle, yemin eden kişi kalbinden başka şeyleri gecirerek yemin ederse, yine yalan yemin etmiş olur Mesela, Ahmed'e olan borcu icin yemin ettirilen kişi, Mehmed'e odemiş olduğu borcu kasdederek, borcumu odedimdiye yemin ederse, yalan yemin etmiş olur
(Akif KOTEN, Şamil İslam Ans)