Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Ürün Fiyatlarında Neden 9,99 TL Gibi Küsuratlar Kullanılır?

Ürün Fiyatlarında Neden 9,99 TL Gibi Küsuratlar Kullanılır?

teknolojiuzmani

FD Üye
Katılım
Ocak 9, 2022
Mesajlar
38,200
Etkileşim
1
Puan
36
Yaş
36
F-D Coin
99

Yıllar içerisinde değişen alışveriş alışkanlıklarımız, tüketim çılgınlığı düzeyine ulaşmış durumda. Alışveriş, hayatımızın ayrılmaz bir kesimi haline gelmişken eser fiyatlarını da görmezden gelemeyeceğimiz apaçık ortada.

Hepimiz alışverişlerimizde karşılaştığımız küsuratlı sayıların sebebini -örneğin, alacağımız gömleğin etiketinde neden 100 TL değil de 99.99 TL yazdığını- merak etmişizdir. Devamlı olarak maruz kaldığımız bol 9’lu fiyatların sebeplerini duyunca aydınlanma yaşayacaksınız. Buyurun başlayalım.

“200 TL ve üzeri alışverişlerinize 25 TL indirim kodu” aslında ne demek?


457046c1910f1ccd3e78bcea4f76e851c81ee614.jpeg

Online alışverişlerin popülaritesinin arttığı şu günlerde promosyon kodlarını çok sık kullanır olduk. Pekala ya bu kodların küsuratlı fiyatlarla nasıl bir ilgisi var?

Bir online alışveriş sitesinde “300 TL ve üzeri alışverişinize 30 TL indirim!” tabirini gördünüz lakin almak istediğiniz iki eserin biri 189 TL iken oburu 109 TL. Toplam 289 TL yapacak alışverişinizde indirim kodu kullanamayacağınız için bir eser daha almak için harekete geçiyorsunuz.

Alışverişlerde indirim kazanmanız için yahut aşikâr bir meblağda alışveriş yapmanız halinde çekilişe katılmanız için küsuratlı fiyatlarla baş etmeniz gerekebilir.

Beynimiz soldaki sayıya odaklanıyor

87e4f1aca17c95045a69c33b181e82b7ba65df61.jpeg

Satın almak istediğimiz eserin fiyatı 3,00 TL olduğunda beyin 3 sayısını, 2,99 TL olduğunda ise 2 sayısını dikkate alıyor. Yani farkında olmadan 2,99 TL fiyata sahip bir eserde 2 liranın yanında eklenmiş kuruşları pek önemsemeyiz ve ürün 3 liradan çok aşağıda bir fiyata sahipmiş üzere algılarız.

2008 yılında bu bahis hakkında Güney Brittany Üniversitesinde enteresan bir bilimsel çalışma gerçekleştirilmişti. Bir pizzacıda yapılan deneyde 8 euro fiyatı olan pizzaların fiyatları 7,99 euro olarak değiştirilmiş ve çarpıcı sonuçlar elde edilmişti. Sırf 0,01 euro indirim yapılmasına karşın satışlar %17 oranında artış görülmüştür.

9 sayısının insan beyniyle bağı çok daha karmaşık

cf160bb355f3b155282b2a95cc086ca807d21a79.jpeg

Ürün fiyatlarının küsuratlarının çoklukla “.99” yahut “.95” olduğunu görürüz. Bunun sebebi ise beynimizde birtakım sayıların ve hasebiyle birtakım küsuratların daha cazip olmasıyla ilgilidir.

Bu bahis ile ilgili MIT’den Duncan Simester ve Chicago Üniversitesinden Eric Anderson’un birlikte yürüttükleri bilimsel çalışmaya göz atalım. Üç farklı katalogda tıpkı eseri 44, 39 ve 34 dolar halinde farklı fiyatlandırmalar yapılmıştı.

İlginçtir ki tıpkı eserin daha 39 dolar fiyat biçilen eser daha çok satılmıştı. Daha ucuz bir alternatifi bulunuyorken 39 dolar fiyat verilen katalog neden daha fazla satış yapmış olabilir?

Bunun sebebinin fiyatın son sayısının 9 olmasının indirimli bir alışveriş yapıldığı fikrini tetiklediği keşfedildi. Lakin bu her vakit düzgün bir fikir olmayabiliyor. İnsanların lüks hizmetler almak istediği yerlerde, örneğin değerli restoranlarda alınan hizmetin ucuz olduğunu düşündürmemek için bu satış siyaseti çoklukla kullanılmıyor.

Damlaya damlaya göl oluyor

797392c20ff48203ee553bb70678b44abd168048.jpeg

Küsuratlı fiyatların sebepleri sırf ruhsal de değil. Alışverişlerinizde kartla ödemek yerine nakit ödeme seçeneğini kullanıyorsanız işletmelerin vergilerine sizin de katkınız olmuş olabilir. 29.99 TL’ye aldığınız bir eseri ödemek için kasaya vardığınızda cebinizden 30 TL çıkarır, ödemeyi yapar ve çıkarsınız. Pekala ya o kalan 1 kuruşlara ne oluyor?

Alışveriş yaptığınız işletmenin 10.000 şubesi olan bir zincir market olduğunu düşünelim. 10 kasası bulunan bu süpermarkette bir gün içinde her kasadan alışveriş yapan 200'er kişi olsa ve 1’er kuruş bırakmış olsalar gün sonunda toplam 20 TL eder ve bir yılda o 1 kuruşlardan tam 73.000.000 TL elde etmiş olunur.

Üstelik bu bir zincir market ise ve 1 kuruş dışında 5 kuruşların da alınmadığı düşünülürse bu ölçü çok önemli büyüklüklere ulaşır. Yani o umursamadığımız 1 kuruşlar ve 5 kuruşlar damlaya damlaya göl oluyor.

9d1e55b1b56a1510d088d366cfafb8b70c5c756e.jpeg

Sonuç olarak; eser etiketlerinde karşılaştığımız küsuratlı fiyatların şirketlerin kullandığı bir cins satış siyaseti olduğunu ve üstteki örneklerde de gördüğümüz üzere satış oranlarını önemli bir halde arttırdığını söyleyebiliriz.

Dipnot: Eğer uğraşıp bu para üstünü almak isterseniz firmaların karşı çıkma hakkı bulunmuyor. Olumsuz bir yanıt aldığınız takdirde firmalara dava açabilmek mümkün. 10.000 liraya varan tazminat ödenebiliyor.


 

Similar threads

Teknoloji marketleri arasında en çok tercih edilen markalardan olan Teknosa, dekorasyon vb. birçok yerde da sizlere seçenekler sunuyor. Evet bir dekorasyon alışverişi nasıl yapılıyor? Teknosa'da bunu sağlamak ne kadar mümkün? Teknosa'dan ne alınır? Teknosa'dan alışveriş yapmanın püf noktaları...
Cevaplar
0
Görüntüleme
444
Türkiye'de tüketicilerin karşılaştığı en büyük meselelerden birisi, iddia edebileceğiniz üzere kozmetikten besine birçok eserin kıymetinden çok daha yüksek fiyatlarla satışa sunulması. Hal bu türlü olunca beşerler, alışveriş yaparken tasarruf etmek ismine birinci olarak indirimli eserlere...
Cevaplar
0
Görüntüleme
91
"Taksitle alışveriş yapmak doğru/yanlış" üzere kesin bir cümle kurmamak gerekir. Zira taksitin faizleri, yaşadığınız ülkenin enflasyon oranı üzere faktörleri de dikkate alınmalıdır. Bu nedenle taksitli alışveriş duruma nazaran mantıklı ya da mantıksız olabilir. Eskiden senet kültürü varken...
Cevaplar
0
Görüntüleme
105
Son vakitlerde denetlemeleri sıklaştıran Ticaret Bakanlığı, "Fiyat Bilgisi İçeren Reklamlar ile İndirimli Satış Reklamları ve Ticari Uygulamaları Hakkında Kılavuz" yayınladı. Kılavuza nazaran hali hazırda birçok mağazanın kullandığı tabirler yasaklanırken, çeşitli düzenlemeler ile tüketicinin...
Cevaplar
0
Görüntüleme
66
Alışveriş hayatımızın önemli bir parçası. Özellikle son dönemde enflasyondaki artış alım gücümüze hasar verse de kapitalizmin bize yaptığı tüketim baskısına çoğunlukla karşı koyamıyoruz.  Diyelim karşı koyduk bu kez marketler ürünleri biz daha pahalısını ya da çoğunu alalım diye dizayn ediyor. ...
Cevaplar
0
Görüntüleme
147
858,505Konular
982,776Mesajlar
33,071Kullanıcılar
NefSeCihadSon üye
Üst Alt