Turkiyede yabancıların mulk edinmesi ile ilgili yasa ve yabancı mulkiyetler
Turkiye uluslararası emlak sektorunde en cazip yatırım bolgelerinden biri olarak artan ilgi gormektedir Turkiye'nin dunya coğrafyasındaki ozel konumu ve giderek daha yoğun şekilde farkedilen guzellikleri ve insani ve ekonomik anlamda cazibeleri, global ekonomi ile butunleşmesi, yeni mevzat ve duzenlemelerin getirdiği kolaylıklar, Avrupa Birliği ile ilişkilerin sıklaşması, bu ilginin nedenleri arasında başta yer almaktadır
Uluslararası emlak piyasası uzman danışmanlık şirketi Amberlamb tarafından Turkiye'nin ekonomik ve siyasi gostergelerinin incelenmesiyle Kasım 2006 tarihinde yayınlanmış olan bir raporda Turk emlak piyasasının sermaye kazancı acısından 2007'de Avrupa piyasaları arasında ilk 5'e girme yolunda emin adımlarla ilerlediği belirtilmiştir
Bu ilginin Turkiye ekonomisine getireceği katkının yanı sıra, uzman anlamda takip edilebilmesi, cıkabilecek sorunların doğmadan ortadan kaldırılabilmesi de, Turkiye, guzellikleri ve değerleri acısından onem taşımaktadır
Turkiye'nin dunya taşınmaz mulkiyet profilleri bakımından goze carpan cok onemli bir ozelliği de, hazine'ye ait olan veya vakıf konumu veya paralel bir başka ozel konumu bulunan arazilerin, ozellikle kırsal kesimde kapladığı yuksek orandır
Mevzuat altyapısı
Yabancıların Turkiye'de mulk edinmesine ilişkin esaslar 22 Kasım 1934 tarih ve 2644 sayılı Tapu Kanunu'nda ve ozellikle de bu Kanun'un 35 maddesinde ele alınmıştır Bu alandaki mevzuat Turkiye tarihinin tecrubeleri de dikkate alınarak tam bir karşılıklılık ve sıkı denetim esasına dayalıdır Bu kanunun bazı maddelerinin değiştirilerek yabancıların Turkiye'de mulk edinmelerinin kolaylaştırılması icin, 3 Temmuz 2003 tarih ve 4916 sayılı Ceşitli Kanunlarda ve Maliye Bakanlığı'nın Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararname'de Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun yururluğe konulmuş, ancak TBMM CHP Grubunun başvurusu uzerine Anayasa Mahkemesi'nin 14 Mart 2005 tarihli 200370 esas ve 200514 karar sayılı kararı ile ilgili Kanun'un temel bazı fıkra ve cumleleri iptal edilmiştir Ancak bu Kanun'un yururlukte kaldığı iki yıllık sure, yabancıların Turkiye'de emlak alımı trendlerini gosterdiği icin onemlidir
Anayasa Mahkemesi ’nin 14 Mart 2005 tarihinde Tapu Kanunu ’nun yabancılara mulk satışının onundeki engelleri kaldıran hukmunu iptal etmesinin ardından hazırlanan yeni kanun taslağı Bakanlar Kurulu ’nun ve Cumhurbaşkanı'nın onayından gecerek 29 Aralık 2005 tarihinde Tapu Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair 5444 sayılı Kanun şeklinde yasalaştı Bu Kanun ile yabancılara mulk satışının sınırları Anayasa Mahkemesi ’nin iptal kararının gerekceleri dikkate alınarak tekrar belirlendi 22 Aralık 1934 tarihli ve 2644 sayılı Tapu Kanununun Anayasa Mahkemesince iptal edilen 35'inci madde değişiklikleri yeniden duzenlendi 5444 sayılı yeni kanun, onceki mevzuatın gecerliliğinin sona erdiği 26 Temmuz 2005 tarihinden itibaren gecerli sayılmaktadır
Yabancıların Turkiye'de mulk alım trendleri
19342003 arası ve 3 Temmuz 2003 26 Temmuz 2005 arası (4916 sayılı Kanun) ve 26 Temmuz 2005'den gunumuze kadarki (5444 sayılı Kanun) donemlerde yabancıların Turkiye'de mulk alım trendleri farklı tablolar ortaya koymuştur
İrlanda, Danimarka, Norvec, İsvec, Hollanda ve Belcika ’dan da hatırı sayılır sayıda alıcı guney sahillerinde mulk edindi En cok tercih edilen ilcelerin Alanya, Fethiye, Didim, Bodrum, Kuşadası ve Urgup olduğu gorulmuştur Almanlar ve İskandinav ulkeleri vatandaşları ağırlıklı olarak Alanya ’da yaşıyor Fethiye ve Didim ise artık ‘Kucuk İngiltere ’ olarak anılıyor Diğer ulke vatandaşları ise bu altı bolgeye dağılmış durumda
2007 Ocak itibariyle, Antalya, İzmir ve Muğla ’da bugune kadar 41 bin 362 yabancı, 32 bin 635 adet mulk satın aldı Yabancılara en fazla mulk satışı Antalya, Aydın, İzmir ve Muğla ’da gercekleşti, yabancılar kapladığı yer bakımından en fazla Muğla ’dan yer edindi Adet olarak yabancılara en fazla mulk satışı 14 bin 124 ile Antalya ’da olurken, bu ili 8 bin 218 ile Muğla, 5 bin 744 ile Aydın, 4 bin 549 ile de İzmir illeri izledi
Bu arada Hatay ili acısından, Fransız mandası doneminden kalma Suriyeli mulk sahiplerinin ozel durumlarının sozkonusu olduğu belirtilmelidir Kamuoyunda yerleşik olduğu gorulen bir başka kaygı da, son donemde verime kavuşturulmuş GAP bolgesi topraklarının yabancı ulkelerin stratejik projeleri doğrultusunda satınalma yoluyla kontrol altına alınmasıdır
29 Aralık 2005 tarih ve 5444 sayılı kanun ile cizilen yeni yasal cerceve
Madde 35 — Yabancı uyruklu gercek kişiler, karşılıklı olmak ve kanuni sınırlamalara uyulmak kaydıyla, Turkiye'de işyeri veya mesken olarak kullanmak uzere, uygulama imar planı veya mevzii imar planı icinde bu amaclarla ayrılıp tescil edilen taşınmazları edinebilirler Sınırlı ayni hak tesis edilmesinde de aynı koşullar aranır Yabancı uyruklu bir gercek kişinin ulke genelinde edinebileceği taşınmazlar ile bağımsız ve surekli nitelikte sınırlı ayni hakların toplam yuzolcumu 25 hektarı gecemez Bu fıkrada belirtilen koşullarla, yuzolcumu miktarını 30 hektara kadar artırmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir
Yabancı ulkelerde kendi ulkelerinin kanunlarına gore kurulan tuzel kişiliğe sahip ticaret şirketleri, ancak ozel kanun hukumleri cercevesinde taşınmaz mulkiyeti ve taşınmazlar uzerinde sınırlı ayni hak edinebilirler
Yabancı uyruklu gercek kişiler ile yabancı ulkelerde kendi ulkelerinin kanunlarına gore kurulan tuzel kişiliğe sahip ticaret şirketleri lehine Turkiye'de taşınmaz rehni tesisinde birinci ve ikinci fıkralarda yer alan kayıt ve sınırlamalar aranmaz
Yabancı uyruklu gercek kişiler ile yabancı ulkelerde kendi ulkelerinin kanunlarına gore kurulan tuzel kişiliğe sahip ticaret şirketleri dışındakiler Turkiye'de taşınmaz edinemez ve lehlerine sınırlı ayni hak tesis edilemez (başka bir deyişle, sadece yabancı ozel kişiler ve ticari şirketler Turkiye'de mulk alabilmekte, vakıf, dernek, kooperatif, cemiyet, topluluk ve cemaatlar alamamaktadır)
Turkiye Cumhuriyeti ile arasında karşılıklılık olan devlet vatandaşlarının kanuni miras yoluyla intikal eden taşınmazları icin birinci fıkrada belirtilen kayıt ve sınırlamalar uygulanmaz Olume bağlı tasarruflarda yukarıdaki fıkralarda belirtilen kayıt ve sınırlamalar uygulanır Turkiye Cumhuriyeti ile arasında karşılıklılık olmayan devlet vatandaşlarının kanuni miras yoluyla edindikleri taşınmaz ve sınırlı ayni hakların intikal işlemleri yapılarak tasfiye edilir
Karşılıklılığın tespitinde hukuki ve fiili durum esas alınır Bu ilkenin kişilere toprak mulkiyeti hakkının tanınmadığı, ulke uyruklarına uygulanmasında, yabancı devletin taşınmaz ediniminde kendi vatandaşlarına tanıdığı hakların, Turkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına da tanınması esastır
Yabancı uyruklu gercek kişiler ile yabancı ulkelerde kendi ulkelerinin kanunlarına gore kurulan tuzel kişiliğe sahip ticaret şirketlerinin; sulama, enerji, tarım, maden, sit, inanc ve kulturel ozellikleri nedeniyle korunması gereken alanlar, ozel koruma alanları ile flora ve fauna ozelliği nedeniyle korunması gereken hassas alanlarda ve stratejik yerlerde kamu yararı ve ulke guvenliği bakımından taşınmaz ve sınırlı ayni hak edinemeyecekleri alanları, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının tescile esas koordinatlı harita ve planları iceren teklifi uzerine belirlemeye ve yabancı uyruklu gercek kişilerin il bazında edinebilecekleri taşınmazların, illere ve il yuzolcumune gore binde beşi gecmemek uzere oranını tespite Bakanlar Kurulu yetkilidir Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğunun bağlı olduğu Bakanlık bunyesinde ilgili idare temsilcilerinden oluşan komisyon tarafından, bu madde uyarınca Bakanlar Kuruluna verilen yetkiler dahilinde calışmalar yapılmak suretiyle kamu kurum ve kuruluşlarının bu kapsamdaki teklifleri incelenip değerlendirilerek Bakanlar Kuruluna sunulur
Bu Kanunun yururluğe girdiği tarihten sonra belirlenecek askeri yasak bolgeler, askeri ve ozel guvenlik bolgeleri ile stratejik bolgelere ve değişiklik kararlarına ait harita ve koordinat değerleri Milli Savunma Bakanlığınca geciktirilmeksizin Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğunun bağlı olduğu Bakanlığa verilir
Yukarıdaki fıkralarda belirtilen bolgeler icerisinde kalması nedeniyle kamulaştırılması gereken ya da tapu sicilinde şerh verilmesine gerek duyulan parsellere ilişkin bildirimler ilgili idarelerince tapu sicil mudurluklerine yapılır
Bu madde hukumlerine aykırı edinilen veya kanuni zorunluluk dışında edinim amacına aykırı kullanıldığı tespit edilen taşınmazlar ile sınırlı ayni haklar, Maliye Bakanlığınca verilecek sure icerisinde maliki tarafından tasfiye edilmediği takdirde tasfiye edilerek bedele cevrilir ve bedeli hak sahibine odenir
GECİCİ MADDE 2 — Bu Kanunun yururluğe girdiği tarihte mevcut olan askeri yasak bolgeler, askeri ve ozel guvenlik bolgeleri ile stratejik bolgelere ilişkin kararlara ait harita ve koordinat değerlerinin tamamı, Milli Savunma Bakanlığı tarafından en gec uc ay icerisinde Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğunun bağlı olduğu Bakanlığa gonderilir
Yukarıda belirtilen bolgelere ilişkin kararlara ait harita ve koordinat değerlerinin, Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğune gonderilmesi ve sayısal ortama aktarılarak taşra birimlerine intikal ettirilmesine kadar gececek surede yetkili askeri makamlardan sorulmak suretiyle, belirtilen işlemler tamamlandıktan sonra gonderilen belge ve bilgilere gore tapu işlemleri yurutulur
Gorulduğu gibi, yeni duzenleme, sadece yabancı ozel kişilerin ve ticari şirketlerin Turkiye'de mulk edinebilmesini, alıcı bazında 25 hektarın (Bakanlar Kurulu izniyle 30 hektar) aşılmamasını, ceşitli nedenlerle (sulama, enerji, tarım, maden, sit, inanc ve kulturel ozellikler, ozel koruma alanları, flora ve fauna ozelliği, stratejik ve askeri alanlar) mulk edinilemeyecek alanları belirlenmesinde il yuzolcumunun binde beşini gecmemek kaydıyla Bakanlar Kurulu'nun yetkili kılınması esaslarını getirmektedir Mevzuat boylece daha derli toplu hale gelmiştir
Turkiye uluslararası emlak sektorunde en cazip yatırım bolgelerinden biri olarak artan ilgi gormektedir Turkiye'nin dunya coğrafyasındaki ozel konumu ve giderek daha yoğun şekilde farkedilen guzellikleri ve insani ve ekonomik anlamda cazibeleri, global ekonomi ile butunleşmesi, yeni mevzat ve duzenlemelerin getirdiği kolaylıklar, Avrupa Birliği ile ilişkilerin sıklaşması, bu ilginin nedenleri arasında başta yer almaktadır
Uluslararası emlak piyasası uzman danışmanlık şirketi Amberlamb tarafından Turkiye'nin ekonomik ve siyasi gostergelerinin incelenmesiyle Kasım 2006 tarihinde yayınlanmış olan bir raporda Turk emlak piyasasının sermaye kazancı acısından 2007'de Avrupa piyasaları arasında ilk 5'e girme yolunda emin adımlarla ilerlediği belirtilmiştir
Bu ilginin Turkiye ekonomisine getireceği katkının yanı sıra, uzman anlamda takip edilebilmesi, cıkabilecek sorunların doğmadan ortadan kaldırılabilmesi de, Turkiye, guzellikleri ve değerleri acısından onem taşımaktadır
Turkiye'nin dunya taşınmaz mulkiyet profilleri bakımından goze carpan cok onemli bir ozelliği de, hazine'ye ait olan veya vakıf konumu veya paralel bir başka ozel konumu bulunan arazilerin, ozellikle kırsal kesimde kapladığı yuksek orandır
Mevzuat altyapısı
Yabancıların Turkiye'de mulk edinmesine ilişkin esaslar 22 Kasım 1934 tarih ve 2644 sayılı Tapu Kanunu'nda ve ozellikle de bu Kanun'un 35 maddesinde ele alınmıştır Bu alandaki mevzuat Turkiye tarihinin tecrubeleri de dikkate alınarak tam bir karşılıklılık ve sıkı denetim esasına dayalıdır Bu kanunun bazı maddelerinin değiştirilerek yabancıların Turkiye'de mulk edinmelerinin kolaylaştırılması icin, 3 Temmuz 2003 tarih ve 4916 sayılı Ceşitli Kanunlarda ve Maliye Bakanlığı'nın Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararname'de Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun yururluğe konulmuş, ancak TBMM CHP Grubunun başvurusu uzerine Anayasa Mahkemesi'nin 14 Mart 2005 tarihli 200370 esas ve 200514 karar sayılı kararı ile ilgili Kanun'un temel bazı fıkra ve cumleleri iptal edilmiştir Ancak bu Kanun'un yururlukte kaldığı iki yıllık sure, yabancıların Turkiye'de emlak alımı trendlerini gosterdiği icin onemlidir
Anayasa Mahkemesi ’nin 14 Mart 2005 tarihinde Tapu Kanunu ’nun yabancılara mulk satışının onundeki engelleri kaldıran hukmunu iptal etmesinin ardından hazırlanan yeni kanun taslağı Bakanlar Kurulu ’nun ve Cumhurbaşkanı'nın onayından gecerek 29 Aralık 2005 tarihinde Tapu Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair 5444 sayılı Kanun şeklinde yasalaştı Bu Kanun ile yabancılara mulk satışının sınırları Anayasa Mahkemesi ’nin iptal kararının gerekceleri dikkate alınarak tekrar belirlendi 22 Aralık 1934 tarihli ve 2644 sayılı Tapu Kanununun Anayasa Mahkemesince iptal edilen 35'inci madde değişiklikleri yeniden duzenlendi 5444 sayılı yeni kanun, onceki mevzuatın gecerliliğinin sona erdiği 26 Temmuz 2005 tarihinden itibaren gecerli sayılmaktadır
Yabancıların Turkiye'de mulk alım trendleri
19342003 arası ve 3 Temmuz 2003 26 Temmuz 2005 arası (4916 sayılı Kanun) ve 26 Temmuz 2005'den gunumuze kadarki (5444 sayılı Kanun) donemlerde yabancıların Turkiye'de mulk alım trendleri farklı tablolar ortaya koymuştur
İrlanda, Danimarka, Norvec, İsvec, Hollanda ve Belcika ’dan da hatırı sayılır sayıda alıcı guney sahillerinde mulk edindi En cok tercih edilen ilcelerin Alanya, Fethiye, Didim, Bodrum, Kuşadası ve Urgup olduğu gorulmuştur Almanlar ve İskandinav ulkeleri vatandaşları ağırlıklı olarak Alanya ’da yaşıyor Fethiye ve Didim ise artık ‘Kucuk İngiltere ’ olarak anılıyor Diğer ulke vatandaşları ise bu altı bolgeye dağılmış durumda
2007 Ocak itibariyle, Antalya, İzmir ve Muğla ’da bugune kadar 41 bin 362 yabancı, 32 bin 635 adet mulk satın aldı Yabancılara en fazla mulk satışı Antalya, Aydın, İzmir ve Muğla ’da gercekleşti, yabancılar kapladığı yer bakımından en fazla Muğla ’dan yer edindi Adet olarak yabancılara en fazla mulk satışı 14 bin 124 ile Antalya ’da olurken, bu ili 8 bin 218 ile Muğla, 5 bin 744 ile Aydın, 4 bin 549 ile de İzmir illeri izledi
Bu arada Hatay ili acısından, Fransız mandası doneminden kalma Suriyeli mulk sahiplerinin ozel durumlarının sozkonusu olduğu belirtilmelidir Kamuoyunda yerleşik olduğu gorulen bir başka kaygı da, son donemde verime kavuşturulmuş GAP bolgesi topraklarının yabancı ulkelerin stratejik projeleri doğrultusunda satınalma yoluyla kontrol altına alınmasıdır
29 Aralık 2005 tarih ve 5444 sayılı kanun ile cizilen yeni yasal cerceve
Madde 35 — Yabancı uyruklu gercek kişiler, karşılıklı olmak ve kanuni sınırlamalara uyulmak kaydıyla, Turkiye'de işyeri veya mesken olarak kullanmak uzere, uygulama imar planı veya mevzii imar planı icinde bu amaclarla ayrılıp tescil edilen taşınmazları edinebilirler Sınırlı ayni hak tesis edilmesinde de aynı koşullar aranır Yabancı uyruklu bir gercek kişinin ulke genelinde edinebileceği taşınmazlar ile bağımsız ve surekli nitelikte sınırlı ayni hakların toplam yuzolcumu 25 hektarı gecemez Bu fıkrada belirtilen koşullarla, yuzolcumu miktarını 30 hektara kadar artırmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir
Yabancı ulkelerde kendi ulkelerinin kanunlarına gore kurulan tuzel kişiliğe sahip ticaret şirketleri, ancak ozel kanun hukumleri cercevesinde taşınmaz mulkiyeti ve taşınmazlar uzerinde sınırlı ayni hak edinebilirler
Yabancı uyruklu gercek kişiler ile yabancı ulkelerde kendi ulkelerinin kanunlarına gore kurulan tuzel kişiliğe sahip ticaret şirketleri lehine Turkiye'de taşınmaz rehni tesisinde birinci ve ikinci fıkralarda yer alan kayıt ve sınırlamalar aranmaz
Yabancı uyruklu gercek kişiler ile yabancı ulkelerde kendi ulkelerinin kanunlarına gore kurulan tuzel kişiliğe sahip ticaret şirketleri dışındakiler Turkiye'de taşınmaz edinemez ve lehlerine sınırlı ayni hak tesis edilemez (başka bir deyişle, sadece yabancı ozel kişiler ve ticari şirketler Turkiye'de mulk alabilmekte, vakıf, dernek, kooperatif, cemiyet, topluluk ve cemaatlar alamamaktadır)
Turkiye Cumhuriyeti ile arasında karşılıklılık olan devlet vatandaşlarının kanuni miras yoluyla intikal eden taşınmazları icin birinci fıkrada belirtilen kayıt ve sınırlamalar uygulanmaz Olume bağlı tasarruflarda yukarıdaki fıkralarda belirtilen kayıt ve sınırlamalar uygulanır Turkiye Cumhuriyeti ile arasında karşılıklılık olmayan devlet vatandaşlarının kanuni miras yoluyla edindikleri taşınmaz ve sınırlı ayni hakların intikal işlemleri yapılarak tasfiye edilir
Karşılıklılığın tespitinde hukuki ve fiili durum esas alınır Bu ilkenin kişilere toprak mulkiyeti hakkının tanınmadığı, ulke uyruklarına uygulanmasında, yabancı devletin taşınmaz ediniminde kendi vatandaşlarına tanıdığı hakların, Turkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına da tanınması esastır
Yabancı uyruklu gercek kişiler ile yabancı ulkelerde kendi ulkelerinin kanunlarına gore kurulan tuzel kişiliğe sahip ticaret şirketlerinin; sulama, enerji, tarım, maden, sit, inanc ve kulturel ozellikleri nedeniyle korunması gereken alanlar, ozel koruma alanları ile flora ve fauna ozelliği nedeniyle korunması gereken hassas alanlarda ve stratejik yerlerde kamu yararı ve ulke guvenliği bakımından taşınmaz ve sınırlı ayni hak edinemeyecekleri alanları, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının tescile esas koordinatlı harita ve planları iceren teklifi uzerine belirlemeye ve yabancı uyruklu gercek kişilerin il bazında edinebilecekleri taşınmazların, illere ve il yuzolcumune gore binde beşi gecmemek uzere oranını tespite Bakanlar Kurulu yetkilidir Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğunun bağlı olduğu Bakanlık bunyesinde ilgili idare temsilcilerinden oluşan komisyon tarafından, bu madde uyarınca Bakanlar Kuruluna verilen yetkiler dahilinde calışmalar yapılmak suretiyle kamu kurum ve kuruluşlarının bu kapsamdaki teklifleri incelenip değerlendirilerek Bakanlar Kuruluna sunulur
Bu Kanunun yururluğe girdiği tarihten sonra belirlenecek askeri yasak bolgeler, askeri ve ozel guvenlik bolgeleri ile stratejik bolgelere ve değişiklik kararlarına ait harita ve koordinat değerleri Milli Savunma Bakanlığınca geciktirilmeksizin Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğunun bağlı olduğu Bakanlığa verilir
Yukarıdaki fıkralarda belirtilen bolgeler icerisinde kalması nedeniyle kamulaştırılması gereken ya da tapu sicilinde şerh verilmesine gerek duyulan parsellere ilişkin bildirimler ilgili idarelerince tapu sicil mudurluklerine yapılır
Bu madde hukumlerine aykırı edinilen veya kanuni zorunluluk dışında edinim amacına aykırı kullanıldığı tespit edilen taşınmazlar ile sınırlı ayni haklar, Maliye Bakanlığınca verilecek sure icerisinde maliki tarafından tasfiye edilmediği takdirde tasfiye edilerek bedele cevrilir ve bedeli hak sahibine odenir
GECİCİ MADDE 2 — Bu Kanunun yururluğe girdiği tarihte mevcut olan askeri yasak bolgeler, askeri ve ozel guvenlik bolgeleri ile stratejik bolgelere ilişkin kararlara ait harita ve koordinat değerlerinin tamamı, Milli Savunma Bakanlığı tarafından en gec uc ay icerisinde Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğunun bağlı olduğu Bakanlığa gonderilir
Yukarıda belirtilen bolgelere ilişkin kararlara ait harita ve koordinat değerlerinin, Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğune gonderilmesi ve sayısal ortama aktarılarak taşra birimlerine intikal ettirilmesine kadar gececek surede yetkili askeri makamlardan sorulmak suretiyle, belirtilen işlemler tamamlandıktan sonra gonderilen belge ve bilgilere gore tapu işlemleri yurutulur
Gorulduğu gibi, yeni duzenleme, sadece yabancı ozel kişilerin ve ticari şirketlerin Turkiye'de mulk edinebilmesini, alıcı bazında 25 hektarın (Bakanlar Kurulu izniyle 30 hektar) aşılmamasını, ceşitli nedenlerle (sulama, enerji, tarım, maden, sit, inanc ve kulturel ozellikler, ozel koruma alanları, flora ve fauna ozelliği, stratejik ve askeri alanlar) mulk edinilemeyecek alanları belirlenmesinde il yuzolcumunun binde beşini gecmemek kaydıyla Bakanlar Kurulu'nun yetkili kılınması esaslarını getirmektedir Mevzuat boylece daha derli toplu hale gelmiştir