Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Türk Tezhip Sanatı Nedir?

Türk Tezhip Sanatı Nedir?
0
96

ahmet0135

FD Üye
Katılım
Nis 13, 2018
Mesajlar
3,755
Etkileşim
88
Puan
48
F-D Coin
0
Türk Tezhip Sanatı Nedir? tezhip sanatı nedir teship sanatı nedir tezhip hakkında data tezhib 1549310989 1549310989 turktezhipsanatinedir5c589c170f371turktezhipsanatinedir5c589c170f371 http:sinemdencomwpcontentuploads01tezhip1​Altın ile süsleme anlamına gelen tezhip, Farsça bir kelimedir Ferman, berat ve Kur’lahza ayetleri gibi kıymetli doküman ve levhaların yüksek manevi değerini tanımlamak nedeniyle büyüyen bir sanat dalıdır Ancak tezhip sanatının kökeni Uygur Türklerine değin dayanır Bay Sungur devrinde Türk ve İran ustalarının eserleri “Herat Ekolünü doğurmuştur Bu Ekol 15 yüzyılın ikinci yarısıyla 17 yüzyılın başlarına değin sürer Bu dönemlerde Baba Nakkaş öncelikle almak üzere, Saray Nakkaşhanesi’nde yetişen o kadar fazla artist Türk Tezhip Sanatı’nın şaheserlerini ortaya çıkarmışlardır Bilhassa Osmanlı döneminde saray bürokrasisinde yerini bölge tezhip sanatı, ferman, berat gibi resmi evrakların süslemesinde de kullanılmaya başlanmış, böylece gelişiminin arkasına Osmanlı Sarayı’nı alarak en parlak devrini yaşamıştır Kur’lahzaı Kerim’in ilk ve son sayfaları (Serlevha ve zahriye), anlar gibi el yazması değerli kitaplar, levhalar, fermanlar, nağmeler ve beratlar gibi çeşitli eserlerin tezhiplenmesi bir gelenek halini almıştır Kanuni Sultan Süleyman Devri (15201966) tezhip sanatının en parlak dönemlerindendir Tezhip çalışmalarında, bilhassa zahriye, serlevha, sure başları ve hatime sahifelerinde varlıklı bir işçilik ön plana çıkar Altının çokça kullanıldığı bu dönemin karakteristik rengi laciverttir xfUid21549310989 1549310989 turktezhipsanatinedir5c589c172554eturktezhipsanatinedir5c589c172554e http:sinemdencomwpcontentuploads01tezhip4 Zahriye sayfalarında dörtgen, altıgen ve sekizgen formlar göze çarpmaktadır İşçilik artmış, bordür çeşitliliği fazlalaşmış, bilhassa tığlar oldukça zengin bir çeşitliliğe ulaşmıştır Saz yolu üslubunun ortaya çıkışı da bu döneme rastlamaktadır Bunu Nakkaşhane’de çalışan doğulu nakkaşlara bağlayanlar çoğunluktadır Kanuni Sultan Süleyman döneminin meşhur nakkaşları arasında, Şah Kulu ve Kara Memi sayılabilir 15201926 yılları arasında araştırmalar yapan Şah Kulu, Osmanlı sanatında kitap bezemeleri, kumaş, çini ve mücevher gibi alanlara yayılan eşsiz saz üslubunun yaratıcısıdır Onun öğrencilerinden olan Kara Memi ise, Osmanlı süsleme sanatının en manâlı sanatçılarından biri olarak kabul edilir Gerçekte müzehhib olan Kara Memi, özellikle kitap süslemesinde alışılmış kuralları esneten ve o güne dek görülmemiş bir üslubun yaratıcısı olmuştur Bu dönemde kullanılan renkler ise altın ve laciverdin uyumu ile birlikte turuncu, yeşil, vişneçürüğü, pembe, sarı, eflatun, siyah ve bu renklerin çeşitli tonlarıdır Çiçek motiflerinde az daha bütün renklere yer verildiği görülür Genel Olarak gül, lale, süsen, nergis, sümbül, hasekiküpesi, zerrin ve kır çiçekleri kullanılmıştır 1549310989 1549310989 turktezhipsanatinedir5c589c1735d3cturktezhipsanatinedir5c589c1735d3c http:sinemdencomwpcontentuploads01tezhipi2 17 yüzyılda tezhip sanatı, 16 Yüzyılın birikimlerini korumuş oysa üzerine bir şey eklememiştir Bir anlamda durgunluk dönemi olarak da düşünülebilir Sadece altın kullanımının birazcık arttığı görülür Osmanlı tezhip sanatı bu dönemden sonra her alanda başlayan Batılılaşma akımları etkisinde bir başkalaşım sürecine girmiştir 18 yüzyılda III Ahmed Devri süresince Batılılaşma akımlarının etkisi daha net hissedilmeye başlamıştır Fransız Rokoko akımı 1721′den sonra Osmanlı sanatlarını etkisi altına almıştır Yaklaşık Olarak tüm sanat dallarını etkileyen bu akımdan tezhip de nasibini almıştır Bu dönemde Avrupa Barok üslubuna Türk sanatının unsurlarının katılmasıyla oldukça zevkli eserler verilmiştir Bir Takım sanat öğreticilerimiz bu dönem sanatına “Türk Baroğu adını vermekte bir sakınca görmemektedirler III Ahmed döneminde başlayan başkalaşım yaygınlaşıp 19 yüzyılın başlarına değin sürmüştür Asır sonuna kadar devam eden süreçle alışılmış tezhip üslubu epeyce değişmiş ve barok unsurları olan kocaman çiçekler, buketler, vazo, saksı ya da sepet içinde buketler, kurdele ile bağlanmış çiçekler bol miktarda kullanılmıştır Ülkemizde, tezhip sanatının öğretildiği ilk eğitim kurumu, 1914′de “Medresetül Hattatin adı ile açılmıştır İstanbul’da, Cağaloğlu’nda İran Konsolosluğu binasının arkasındaki yokuşun başında yer alan Sübyan Mektebi binasında eğitime başlayan okulun birincil müdürü hattat Arif Bey’dir Hat, tezhip, halı, cilt, ebru ve ahar gibi geleneksel sanatların yaşamasını temin etmek üzere kurulan mektep, harf devrimine dek, önce “Medresetül Hattatin sonraki adıyla “Hattat Mektebi ve sonunda “Şark Tezyini Sanatlar Mektebi adları aşağı eğitim vermiştir 1936 yılında, Osman Hamdi Bey’in kurmuş olduğu “Hoş Sanatlar Akademisi’ne (Sanayii Nefîse MektebiI Âlî’si) bağlanmıştır xfUid41549310989 1549310989 turktezhipsanatinedir5c589c17490dcturktezhipsanatinedir5c589c17490dc http:sinemdencomwpcontentuploads01tezhip3 Şark Tezyini Sanatlar Mektebi Hocaları; 1933 yılında, Sümerbank Sanayi Dairesi başkanlarından olan Reşat Eğriboz’un teşvikiyle Ankara’da bir sergi açmışlardır 2 kasım 1933 günü sergiyi gezen Atatürk eserlerden oldukça etkilenerek, bu alanda öğrenci yetiştirilmek üzere gereken düzenlemelerin geliştirilerek yapılması talimatını verir Okulun “Akademiye bağlanması, bu olay üstüne Ulusal Eğitim Bakanı Saffet Arıkan’ın talimatı ile olmuştur Bu sırada kadrosunda bulunan öğretim elemanları şunlardır: Yazı Hocası Kamil Akdik (Reisül Hattatin), Yazı Hocası İsmail Hakkı Altunbezer (Tuğrakeş), Hakkak İsmail Yümni Sanver, Sedefkar Vasıf Öğretmen, Müzehhib Bahaeddin Tokatlıoğlu, Mücellid Necmeddin Okyay, Müzehhib Yusuf Çapanoğlu Bu kadroya Hattat Rakım Unan sonra katılmıştır Bu öğretim görevlilerinden oluşan Birim Öğretmenler Kurulu, birincil toplantısını Akademi Müdürü Burhan Toprak’ın başkanlığında 20 temmuz1936 tarihinde yapmış ve 19361937 öğretim yılı başında eğitime başlanmıştır Günümüzde Mimar Sinan Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi, Erzurum Atatürk Üniversitesi, Geleneksel Türk El Sanatları Bölümlerinde tezyini sanatlar eğitimi devam etmektedir 1549310989 1549310989 turktezhipsanatinedir5c589c175cd6dturktezhipsanatinedir5c589c175cd6d http:sinemdencomwpcontentuploads01tezhip5  
 
858,536Konular
981,826Mesajlar
32,338Kullanıcılar
ahmet80Son üye
Üst Alt