nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 37
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 95
Ayıplı mal, tüketiciye teslimi hemen, taraflarca kararlaştırılmış olan örnek veya modele yerinde olmaması ya da tarafsız olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması sebebiyle sözleşmeye tutarsız olan maldır
Ama, bir malın ayıplı olup olmadığının tespit edilebilmesi için bazı kriterler bulunmaktadır
Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve yararlanma kılavuzunda, internet portalında veya ve ilanlarında yer alan özelliklerinden bir veya birdenbire fazlasını taşımayan; satıcı göre bildirilen ya da teknik düzenlemesinde saptama edilen niteliğe aykırı olan; muadili olan malların başvuru amacını karşılamayan, tüketicinin makul olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran somut, yasal veya hesaplı eksiklikler taşıyan mallar da ayıplı olarak kabul edilir
Malın ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda tüketicinin seçimlik hakları bulunmaktadır
Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme, Satılanı alıkoyup ayıp oranında satmak bedelinden indirim isteme, Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, tüm masrafları satıcıya ait edinmek üzere satılanın bedava onarılmasını isteme, İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme, Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür
Tüketici, ücretsiz yenileme ya da malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi haklarını üretici ya da ithalatçıya karşı da kullanılabilir Belirtilmiş bu hakların yerine getirilmesi konusunda satıcı, imalatçı ve ithalatçı müteselsilen sorumludur Imalatçı veya ithalatçı, malın kendisi tarafından piyasaya sürülmesinden sonradan ayıbın doğduğunu ispat ettiği takdirde sorumluluk sahibi tutulmaz Ücretsiz yenileme veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesinin satıcı için orantısız güçlükleri beraberinde getirecek olması hâlinde tüketici, sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim haklarından birini kullanabilir Orantısızlığın tayininde malın ayıpsız değeri, ayıbın önemi ve öteki seçimlik haklara başvurmanın tüketici açısından sorun teşkil edip etmeyeceği gibi hususlar dikkate alınır Ayıplı maldan sorumluluk, ayıp sonradan ortaya çıkmış olsa bile malın tüketiciye teslim tarihinden
iki takvim vakit aşılına ast bulunmaktadır Bu zaman ikinci el satışlarda satıcının ayıplı maldan sorumluluğu bir yıldan, konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallarda ise üç yıldan eksik olamaz Bu vakit kanunlarda veya taraflar arasındaki sözleşmede daha uzun bir zaman belirlenmediği takdirde kullanılacak süredir
Fakat, ayıp, ağır hata yada kandırma ile gizlenmiş ise vakit aşımı süreleri uygulanmayacaktır *
Ama, bir malın ayıplı olup olmadığının tespit edilebilmesi için bazı kriterler bulunmaktadır
Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve yararlanma kılavuzunda, internet portalında veya ve ilanlarında yer alan özelliklerinden bir veya birdenbire fazlasını taşımayan; satıcı göre bildirilen ya da teknik düzenlemesinde saptama edilen niteliğe aykırı olan; muadili olan malların başvuru amacını karşılamayan, tüketicinin makul olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran somut, yasal veya hesaplı eksiklikler taşıyan mallar da ayıplı olarak kabul edilir
Malın ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda tüketicinin seçimlik hakları bulunmaktadır
Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme, Satılanı alıkoyup ayıp oranında satmak bedelinden indirim isteme, Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, tüm masrafları satıcıya ait edinmek üzere satılanın bedava onarılmasını isteme, İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme, Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür
Tüketici, ücretsiz yenileme ya da malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi haklarını üretici ya da ithalatçıya karşı da kullanılabilir Belirtilmiş bu hakların yerine getirilmesi konusunda satıcı, imalatçı ve ithalatçı müteselsilen sorumludur Imalatçı veya ithalatçı, malın kendisi tarafından piyasaya sürülmesinden sonradan ayıbın doğduğunu ispat ettiği takdirde sorumluluk sahibi tutulmaz Ücretsiz yenileme veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesinin satıcı için orantısız güçlükleri beraberinde getirecek olması hâlinde tüketici, sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim haklarından birini kullanabilir Orantısızlığın tayininde malın ayıpsız değeri, ayıbın önemi ve öteki seçimlik haklara başvurmanın tüketici açısından sorun teşkil edip etmeyeceği gibi hususlar dikkate alınır Ayıplı maldan sorumluluk, ayıp sonradan ortaya çıkmış olsa bile malın tüketiciye teslim tarihinden
iki takvim vakit aşılına ast bulunmaktadır Bu zaman ikinci el satışlarda satıcının ayıplı maldan sorumluluğu bir yıldan, konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallarda ise üç yıldan eksik olamaz Bu vakit kanunlarda veya taraflar arasındaki sözleşmede daha uzun bir zaman belirlenmediği takdirde kullanılacak süredir
Fakat, ayıp, ağır hata yada kandırma ile gizlenmiş ise vakit aşımı süreleri uygulanmayacaktır *