Trafik Kazalarının Başlıca Nedenleri
Trafik Kazalarının nedenleri nedir
Trafik Kazalarının Başlıca Nedenleri
Trafik kazalarının sebepleri aşağıda verilen Maddeler halinde gruplandırılabilir :
1 İnsan
a) Surucu
b) Yaya
c) Yolcu
2 Yol
3 Taşıt
4 Cevre
5 Trafik yonetim,denetim ve uygulaması
İnsan Faktorune Bağlı Trafik Kazalarının Nedenleri
a) Acemilik,
b) Dikkatsizlik,
c) Uzun sure uykusuzluk,
d) Hatalı sollama,
e) Aşırı hız,
f) Fazla yuk taşımak,
g) Alkollu arac kullanmak,
h) Bazı ilacları kullandıktan sonra arac kullanmak,
i) Trafik kurallarını dikkate almamak,
j) Rutin arac bakımlarını yaptırmamak
Trafik Kazalarından Korunma Yolları
a) Alkollu arac kullanmayınız,
b) Emniyet kemerinizi mutlaka takınız,
c) Arac kullanırken dikkatinizi dağıtmayınız,
d) Hız limitlerine uyunuz,
e) Far ayarlarınızı kontrol ediniz,
f) Tehlikeli suruş ve yakın takipten kacınınız,
g) Bisiklet ve motosiklet kullanırken kaskınızı takınız,
h) Karşıdan karşıya gecerken geciş kurallarına ve ışıklara riayet ediniz,
i) Kavşaklarda durunuz, tehlikeli yerlerde sollama yapmayınız,
j) Acelelikten kacınınız,
k) Trafikte dikkatli ve hoşgorulu olunuz
Emniyet Kemeri
Neden Emniyet Kemeri?
Emniyet kemeri kullanmıyorsanız, vucudunuz aracın hızıyla yol almaya devam eder Ta ki direksiyon, on Cam veya torpido sizi durduruncaya kadar İşte benzer durumlarda ikinci bir carpışmadan korunmak istiyorsanız bunun tek yolu emniyet kemeri kullanmaktır
Emniyet Kemeri ve Onlenen Riskler
Trafik literaturunde 30 kms hızla meydana gelen carpışmalarda oluşan hasar 1 birim olarak tanımlanırken, 50 kms hızla meydana gelen carpışmalarda bu hasarın 9 kat arttığı bilinmektedir
Emniyet kemeri; arac icinde meydana gelen olumleri %45, ağır yaralanmaları %50 oranında azaltmaktadır
Olumle olan yaralanmalar incelendiğinde baş boyun yaralanmalarının %37, omurga, goğus yaralanmalarının %8 oranında olduğu gorulmektedir
Surucu ile Yolcuların Olum ve Yaralanmalarında Hızın Etkisi
Araştırmalar 30 kms hızla carpmanın arac icerisinde bulunanların vucuduna etkisi 1kattan duşmeye, 90 kms hızla carpmanın ise 10kattan duşmeye eşdeğer olduğunu gostermektedir
Yine araştırmalar bırakın yuksek hızları, 80 kms hızla giden bir aracta yolculuk yapanların olası bir kazada olme ihtimalleri, 30 kms hızla giden aractakilere oranla 20 kat daha fazla olduğunu gostermektedir
Surucunun Gorme Yeteneği ile Hız Arasındaki İlişki
Hız arttıkca surucunun trafik cevresini algılama duzeyi yavaşlar Goz 190 ile 200 derecelik bir alanı algılar Ancak arac kullanırken gorme Acısı hız ile ters orantılıdır Orneğin 35 kms hızla gorme acısı 104 derece iken, hızı 130 kmste cıkardığımızda bu Acı 30 dereceye duşer
Hız Korluğu
Artan hız sonucunda surucunun yol ve cevresine yonelik gorsel verileri, yani eşya ve olayları tam olarak algılayamamasıdır Bunun en onemli ve riskli sonucu, surucunun aracın hızını olduğundan daha az hissetmesidir
Tunel Goruşu
Hızlı arac kullanırken gorme alanının daralması sonucu ortaya cıkan bir durumdur Aracın hızı ne kadar artarsa surucunun bakışları da o oranda uzağa odaklanır ve surucu cevresindeki olayları zamanında algılayamaz
Alkol ve Kaza İlişkisi
Grafikte gorulduğu gibi 0,5 promil değerinden sonra kaza ihtimali yuksek bir eğilim gostermektedir Bunun sonucunda kanında 1,00 promil Alkol bulunan suruculerin %70inin kazalara sebep olduğu saptanmıştır
1,00 Kandaki alkol miktarı (Promil)
Alkolun Uyuşturucu Etkileri
Kandaki alkol miktarı arttıkca kişinin denge, gorme ve işitme gibi beyinsel fonksiyonlarında azalmalar ortaya cıkar Kas kontrolu gibi cok onemli duyu ve kontrol kabiliyetleri azalır
Kurtarma Ekiplerinin Trafik Kazalarına Mudahalesi Guvenlik Onlemleri
1 Olay yerine varıldığında, kurtarma aracı başka kazalara sebebiyet vermeyecek şekilde uygun yere park edilir
2 Olay yerine emniyet şeridi cekilir, olay yerinin on ve arkasına 50150 m reflektor konulur
3 Gereksiz kişiler şerit dışına cıkarılır
4 Kaza yapan aracın kontak Anahtarı kapatılır, mumkunse Aku kutup başları sokulur
5 Yangına karşı gerekli onlemler alınır
6 Gaz kacaklarına karşı gerekli onlemler alınır
7 Diğer tehlikelere karşı (toprak kayması, kaya duşmesi vb) gerekli onlemler alınır
1 Durum Değerlendirmesi
a)Yaralının bilinc durumu,
b) Solunum yolları,
c) Dolaşım yolları,
d) Baş,
e) Boyun,
f) Goğus,
g) Karın,
h) Kollar ve bacaklar kontrol edilir
2 İlk Mudahale
a) Yaralıya bilinc kontrolu yapılması,
b) Solunumun sağlanması,
c) Dolaşımın sağlanması,
d) Kanamalara mudahale,
e) Kırıkların tespit edilmesi
f) Yaralar,
g) Yanıklar,
h) Şok,
i) Bayılma
3 Kurtarma
a) Gereksiz malzemelerin (cam,parca vb) temizlenmesi,
b) Sıkışma noktalarının belirlenmesi,
c) Kurtarma malzemelerini kullanarak yaralının kurtarılması,
d) Yaralıların aractan nakli,
e) Yaralıların ambulansla Sağlık kuruluşuna sevk edilmesi
Kurtarma Teknikleri
Tam Flep
Aracın kapı ve direklerinin kesilmesi ve tavanın komple alınmasına tam flep denir Tam flep şu hallerde uygulanır;
Arac tavanının tamamen coktuğu durumlarda,
Kapıların acılmaması halinde,
Yaralıların daha cabuk ve zedelenmeden cıkarılması icin
Yarım Flep
Aracın on veya arka kapı ile orta direklerinin kesilmesi ve tavanın yarım acılmasına yarım flep denir Yarım flep şu hallerde uygulanır;
Yaralıların sadece onde bulunması halinde,
Yaralıların sadece arkada bulunması halinde
Kapıların acılmaması halinde
Kapıların Acılması
Kapılar menteşe aralarından ayırıcı ile koparılarak yapılır Kapılar sokulur Kapıların acılması şu hallerde uygulanır;
Hafif yaralanma durumunda,
Kapıların sıkışarak acılmaması durumunda kullanılır
Direksiyon Simidi ve Pedalın Kesilmesi
Kaza sırasında genellikle direksiyon veya pedallar yaralıyı sıkıştırır
Uygulaması: Direksiyon simidi veya pedallar pedal kesici veya kesme aparatı ile kesilerek yaralı kurtarılır
Arac İcinin Genişletilmesi
Kaza sırasında ozellikle on koltukta oturan yolcu ve surucu, konsolun darbe sonucunda eğilmesi ile koltuk ve konsol arasına sıkışır Bu durumda arac icinin genişletilmesi gereklidir
Arac icinin genişletilmesi iki yontemle yapılabilir
a) Kazazedenin olduğu taraftaki on kapı; kapıların acılması yontemi ile alınır Daha sonra aracın orta direğinin Altından konsol hizasına carpraz olarak ayırma silindiri uygulanır veya ayırma aparatını koltuk onunden konsolun alt tarafına uygulayarak genişleme sağlanır
b) Yukarıdaki işlemlerin gercekleştirilememesi halinde; aracın on Camı kırılmamışsa kırılır, ayırma aparatı gerdirme zincirinin kancası konsulun uygun bir yerine takılır Ayırma aparatının diğer gerdirme zinciri de aracın on tampon bolgesinde sağlam uygun bir yere takılır ve iki zincir arasına takılan ayırma aparatı ile gerdirme yapılarak arac icinin genişlemesi sağlanır
Arac Ters Donmuş veya Yan Yatmış ise Kurtarma
a) Arac desteklenir
b) Camlar yaralıya zarar vermeden kırılır
c) Sıkışma yoksa, yaralı uygun şekilde cıkarılır
d) Sıkışma varsa, sıkışma noktaları gerekli aparatlarla acılır, yaralı serbestleştirilir
e) Eğer emniyet kemeri takılı ise kurtarma personeli yaralı sırtına gelecek şekilde iceri girer, emniyet kemeri cıkarılır veya kesilir, yaralı sırtında dışarıya cıkarılır
f) Arac yan yatmış ise on camlar kırılır
g) Ters yatmış pozisyonundaki kurtarma teknikleri uygulanır
Arac Su İcinde ise Kurtarma
a) Aracsu icine duşmuş ise kurtarma personelinden cok arac icindeki kişiler kendilerini kurtarabilirler
b) Panik ve heyecan yapılmamalıdır
c) Motor ne tarafta ise arac o tarafından batmaya ve iceri su girmeye başlar, hafif tarafa gecilir
d) Kapılar ve camlar ic ve dış Basınc eşitleninceye kadar acılamaz, beklenir veya varsa tavan camından cıkılır
e) Bekleme sırasında ağırlık yapan eşyalardan kurtulunur, gerekirse soyunulur
f) Baygın olanların kendisine gelmesi sağlanır
g) Emniyet kemeri varsa cıkarılır
h) Basınc eşitlenince kapılar acılır ve arac terk edilir
i) Arac terk edilirken duzenli bir cıkış sağlanır
j) Yuzme konusunda tecrubeli olanlar yaralı veya baygın kişilere yardım etmelidir
Trafik Kazalarının nedenleri nedir
Trafik Kazalarının Başlıca Nedenleri
Trafik kazalarının sebepleri aşağıda verilen Maddeler halinde gruplandırılabilir :
1 İnsan
a) Surucu
b) Yaya
c) Yolcu
2 Yol
3 Taşıt
4 Cevre
5 Trafik yonetim,denetim ve uygulaması
İnsan Faktorune Bağlı Trafik Kazalarının Nedenleri
a) Acemilik,
b) Dikkatsizlik,
c) Uzun sure uykusuzluk,
d) Hatalı sollama,
e) Aşırı hız,
f) Fazla yuk taşımak,
g) Alkollu arac kullanmak,
h) Bazı ilacları kullandıktan sonra arac kullanmak,
i) Trafik kurallarını dikkate almamak,
j) Rutin arac bakımlarını yaptırmamak
Trafik Kazalarından Korunma Yolları
a) Alkollu arac kullanmayınız,
b) Emniyet kemerinizi mutlaka takınız,
c) Arac kullanırken dikkatinizi dağıtmayınız,
d) Hız limitlerine uyunuz,
e) Far ayarlarınızı kontrol ediniz,
f) Tehlikeli suruş ve yakın takipten kacınınız,
g) Bisiklet ve motosiklet kullanırken kaskınızı takınız,
h) Karşıdan karşıya gecerken geciş kurallarına ve ışıklara riayet ediniz,
i) Kavşaklarda durunuz, tehlikeli yerlerde sollama yapmayınız,
j) Acelelikten kacınınız,
k) Trafikte dikkatli ve hoşgorulu olunuz
Emniyet Kemeri
Neden Emniyet Kemeri?
Emniyet kemeri kullanmıyorsanız, vucudunuz aracın hızıyla yol almaya devam eder Ta ki direksiyon, on Cam veya torpido sizi durduruncaya kadar İşte benzer durumlarda ikinci bir carpışmadan korunmak istiyorsanız bunun tek yolu emniyet kemeri kullanmaktır
Emniyet Kemeri ve Onlenen Riskler
Trafik literaturunde 30 kms hızla meydana gelen carpışmalarda oluşan hasar 1 birim olarak tanımlanırken, 50 kms hızla meydana gelen carpışmalarda bu hasarın 9 kat arttığı bilinmektedir
Emniyet kemeri; arac icinde meydana gelen olumleri %45, ağır yaralanmaları %50 oranında azaltmaktadır
Olumle olan yaralanmalar incelendiğinde baş boyun yaralanmalarının %37, omurga, goğus yaralanmalarının %8 oranında olduğu gorulmektedir
Surucu ile Yolcuların Olum ve Yaralanmalarında Hızın Etkisi
Araştırmalar 30 kms hızla carpmanın arac icerisinde bulunanların vucuduna etkisi 1kattan duşmeye, 90 kms hızla carpmanın ise 10kattan duşmeye eşdeğer olduğunu gostermektedir
Yine araştırmalar bırakın yuksek hızları, 80 kms hızla giden bir aracta yolculuk yapanların olası bir kazada olme ihtimalleri, 30 kms hızla giden aractakilere oranla 20 kat daha fazla olduğunu gostermektedir
Surucunun Gorme Yeteneği ile Hız Arasındaki İlişki
Hız arttıkca surucunun trafik cevresini algılama duzeyi yavaşlar Goz 190 ile 200 derecelik bir alanı algılar Ancak arac kullanırken gorme Acısı hız ile ters orantılıdır Orneğin 35 kms hızla gorme acısı 104 derece iken, hızı 130 kmste cıkardığımızda bu Acı 30 dereceye duşer
Hız Korluğu
Artan hız sonucunda surucunun yol ve cevresine yonelik gorsel verileri, yani eşya ve olayları tam olarak algılayamamasıdır Bunun en onemli ve riskli sonucu, surucunun aracın hızını olduğundan daha az hissetmesidir
Tunel Goruşu
Hızlı arac kullanırken gorme alanının daralması sonucu ortaya cıkan bir durumdur Aracın hızı ne kadar artarsa surucunun bakışları da o oranda uzağa odaklanır ve surucu cevresindeki olayları zamanında algılayamaz
Alkol ve Kaza İlişkisi
Grafikte gorulduğu gibi 0,5 promil değerinden sonra kaza ihtimali yuksek bir eğilim gostermektedir Bunun sonucunda kanında 1,00 promil Alkol bulunan suruculerin %70inin kazalara sebep olduğu saptanmıştır
1,00 Kandaki alkol miktarı (Promil)
Alkolun Uyuşturucu Etkileri
Kandaki alkol miktarı arttıkca kişinin denge, gorme ve işitme gibi beyinsel fonksiyonlarında azalmalar ortaya cıkar Kas kontrolu gibi cok onemli duyu ve kontrol kabiliyetleri azalır
Kurtarma Ekiplerinin Trafik Kazalarına Mudahalesi Guvenlik Onlemleri
1 Olay yerine varıldığında, kurtarma aracı başka kazalara sebebiyet vermeyecek şekilde uygun yere park edilir
2 Olay yerine emniyet şeridi cekilir, olay yerinin on ve arkasına 50150 m reflektor konulur
3 Gereksiz kişiler şerit dışına cıkarılır
4 Kaza yapan aracın kontak Anahtarı kapatılır, mumkunse Aku kutup başları sokulur
5 Yangına karşı gerekli onlemler alınır
6 Gaz kacaklarına karşı gerekli onlemler alınır
7 Diğer tehlikelere karşı (toprak kayması, kaya duşmesi vb) gerekli onlemler alınır
1 Durum Değerlendirmesi
a)Yaralının bilinc durumu,
b) Solunum yolları,
c) Dolaşım yolları,
d) Baş,
e) Boyun,
f) Goğus,
g) Karın,
h) Kollar ve bacaklar kontrol edilir
2 İlk Mudahale
a) Yaralıya bilinc kontrolu yapılması,
b) Solunumun sağlanması,
c) Dolaşımın sağlanması,
d) Kanamalara mudahale,
e) Kırıkların tespit edilmesi
f) Yaralar,
g) Yanıklar,
h) Şok,
i) Bayılma
3 Kurtarma
a) Gereksiz malzemelerin (cam,parca vb) temizlenmesi,
b) Sıkışma noktalarının belirlenmesi,
c) Kurtarma malzemelerini kullanarak yaralının kurtarılması,
d) Yaralıların aractan nakli,
e) Yaralıların ambulansla Sağlık kuruluşuna sevk edilmesi
Kurtarma Teknikleri
Tam Flep
Aracın kapı ve direklerinin kesilmesi ve tavanın komple alınmasına tam flep denir Tam flep şu hallerde uygulanır;
Arac tavanının tamamen coktuğu durumlarda,
Kapıların acılmaması halinde,
Yaralıların daha cabuk ve zedelenmeden cıkarılması icin
Yarım Flep
Aracın on veya arka kapı ile orta direklerinin kesilmesi ve tavanın yarım acılmasına yarım flep denir Yarım flep şu hallerde uygulanır;
Yaralıların sadece onde bulunması halinde,
Yaralıların sadece arkada bulunması halinde
Kapıların acılmaması halinde
Kapıların Acılması
Kapılar menteşe aralarından ayırıcı ile koparılarak yapılır Kapılar sokulur Kapıların acılması şu hallerde uygulanır;
Hafif yaralanma durumunda,
Kapıların sıkışarak acılmaması durumunda kullanılır
Direksiyon Simidi ve Pedalın Kesilmesi
Kaza sırasında genellikle direksiyon veya pedallar yaralıyı sıkıştırır
Uygulaması: Direksiyon simidi veya pedallar pedal kesici veya kesme aparatı ile kesilerek yaralı kurtarılır
Arac İcinin Genişletilmesi
Kaza sırasında ozellikle on koltukta oturan yolcu ve surucu, konsolun darbe sonucunda eğilmesi ile koltuk ve konsol arasına sıkışır Bu durumda arac icinin genişletilmesi gereklidir
Arac icinin genişletilmesi iki yontemle yapılabilir
a) Kazazedenin olduğu taraftaki on kapı; kapıların acılması yontemi ile alınır Daha sonra aracın orta direğinin Altından konsol hizasına carpraz olarak ayırma silindiri uygulanır veya ayırma aparatını koltuk onunden konsolun alt tarafına uygulayarak genişleme sağlanır
b) Yukarıdaki işlemlerin gercekleştirilememesi halinde; aracın on Camı kırılmamışsa kırılır, ayırma aparatı gerdirme zincirinin kancası konsulun uygun bir yerine takılır Ayırma aparatının diğer gerdirme zinciri de aracın on tampon bolgesinde sağlam uygun bir yere takılır ve iki zincir arasına takılan ayırma aparatı ile gerdirme yapılarak arac icinin genişlemesi sağlanır
Arac Ters Donmuş veya Yan Yatmış ise Kurtarma
a) Arac desteklenir
b) Camlar yaralıya zarar vermeden kırılır
c) Sıkışma yoksa, yaralı uygun şekilde cıkarılır
d) Sıkışma varsa, sıkışma noktaları gerekli aparatlarla acılır, yaralı serbestleştirilir
e) Eğer emniyet kemeri takılı ise kurtarma personeli yaralı sırtına gelecek şekilde iceri girer, emniyet kemeri cıkarılır veya kesilir, yaralı sırtında dışarıya cıkarılır
f) Arac yan yatmış ise on camlar kırılır
g) Ters yatmış pozisyonundaki kurtarma teknikleri uygulanır
Arac Su İcinde ise Kurtarma
a) Aracsu icine duşmuş ise kurtarma personelinden cok arac icindeki kişiler kendilerini kurtarabilirler
b) Panik ve heyecan yapılmamalıdır
c) Motor ne tarafta ise arac o tarafından batmaya ve iceri su girmeye başlar, hafif tarafa gecilir
d) Kapılar ve camlar ic ve dış Basınc eşitleninceye kadar acılamaz, beklenir veya varsa tavan camından cıkılır
e) Bekleme sırasında ağırlık yapan eşyalardan kurtulunur, gerekirse soyunulur
f) Baygın olanların kendisine gelmesi sağlanır
g) Emniyet kemeri varsa cıkarılır
h) Basınc eşitlenince kapılar acılır ve arac terk edilir
i) Arac terk edilirken duzenli bir cıkış sağlanır
j) Yuzme konusunda tecrubeli olanlar yaralı veya baygın kişilere yardım etmelidir