Tuvalet ve banyodaki temizlik sunneti uzerine
Şuphesiz ki İslami temizlik sadece kalp ve gonul temizliği değil, elbise ve beden temizliği de ibadetin sahih olma şartlarından biri, hatta en birincisidir Bundan dolayı, İslam, temizlik temeli uzerine kurulmuştur!buyuran Efendimiz, Tuvaletlerde idrar sıcramasından kacının, kabir azabının coğu idrar sıcramasındandırikazıyla tuvalet ve banyo temizliklerine dikkat cekmiştir
Bu sebeple gecmişteki Muslumanlar ayakta idrardan kacınmış, kabir azabına sebep olan idrar sıcramasından korunmak icin diz bukup comelerek idrar sıcramasından korunmaya calışmışlardır Ancak modern tuvaletlerin hayatın her yerinde hizmete girdiği gunumuzde diz bukup comelmeye hem imkan hem de ihtiyac olmadığı duşunulebilir
Cunku esas olan diz bukmek değil, idrar sıcratmamaktır Bugunku tuvaletlerin yapısı bu temizliği temin ediyorsa artık comelmek gibi zorlanmaya ihtiyac duyulmayabilir Nitekim Gazali Hazretleri, İhya'sında, ayakta idrar yapmaya ruhsat olduğunu Huzeyfe bin Yemani rivayetine dayanarak ifade etmektedir Demek ki, muhim olan, kabir azabına sebep olan idrarın bedene sıcramamasıdır Hangi halde bu temizlik temin ediliyorsa onun uygunluğunda şuphe yoktur
Tuvalette muhim olan bir diğer husus da, kıbleye yonelmiş olarak oturmamaktır Hadiste 'şarriku, ev garribu!' buyurulmuştur Yani 'Ya doğuya, yahut da batıya meyledin, tam kıbleye yonelmeyin!' demektir
İmamı Şafii Hazretleri bu emrin, ev dışındaki acık alanlara ait olduğunu duşunur 'Her tarafın duvarla cevrili olduğu kapalı ev iclerinde kıbleye yonelme yasağı yoktur' der Ancak Hanefi'de ev icinde de dışında da olsa tuvalette kıbleye yonelmeme tavsiyesi vardır
Bu sebeple İslam medeniyetinde tuvalet taşları, kıbleye yonelik halde konulmamaya dikkat gosterilmiştir Şayet mecbur kalınıp da konulmuşsa, otururken hafif sağa sola meylederek oturma tavsiye edilmiş, kıbleye yonelik halde oturmamaya dikkat gosterilmiştir Tuvalet banyo temizliği konusunda ikazlarını surduren Efendimiz (sas) Hazretleri buyurmuş ki:
Sizden biriniz banyo yaptığı yere idrar yapmasın, idrar yaptığı yerde de banyo yapmasın, abdest almasın, vesvesenin coğu idrar ettiği yerde yıkanmasından meydana gelir
Bu itibarla, tuvaletle banyo ayrı yerlerde olmalı, mumkun olduğu kadarıyla temizliğe onem verilmelidir Ancak, yer darlığı gibi mecburiyetlerden dolayı tuvaletle banyonun birleştiği dar zeminlerde ise tuvalet kirlerinin ozel yerlerden akıp giderek yıkanan ve abdest alanlara kirli su sıcratmaması da yeterli sayılmıştır
Banyolarda etek ve koltuk altı temizliği de beden temizliğinin onemli sunnetlerinden biri olarak gorulmuştur
Ancak bu gibi beden temizlikleri sırasında, bedenden ayrılan tuy, sac ve tırnakların cunupken değil de, beden temizken ayrılmasında isabet olduğuna da işaret edilmiş, cunupken bu temizliğin yapılması caiz olsa da, uygun değildir denilmiştir Bu sebeple banyoda yapılacak beden tıraşları cunupken değil, beden temizlendikten sonra yapılmalı, bedenden ayrılan her parca vucut temizken ayrılmış olmalıdır Cunku bu parcalar son dirilmede yine insana donecek, bedenimiz bunlarla oluşacaktır Oyle ise bunlar temizken ayrılmalı, donerken de bedenimize temiz olarak donmelidir diye yorumda bulunulmuştur
Kucuk ev banyolarında temizliği tam temin etmek icin kısa bir muddet bedenin tamamı acık olarak yıkanmak caiz olabilirse de, buyuk ve umumi banyolarda tesettursuz yıkanmak caiz değildir Gobek ile diz kapağı arasının bir peştamal ile kapalı bulunması gereklidir Tesettursuz kimselerin goruntusunden koruyucu meleklerin rahatsızlık duyacakları uyarısı yapılmıştır
Alıntı
Şuphesiz ki İslami temizlik sadece kalp ve gonul temizliği değil, elbise ve beden temizliği de ibadetin sahih olma şartlarından biri, hatta en birincisidir Bundan dolayı, İslam, temizlik temeli uzerine kurulmuştur!buyuran Efendimiz, Tuvaletlerde idrar sıcramasından kacının, kabir azabının coğu idrar sıcramasındandırikazıyla tuvalet ve banyo temizliklerine dikkat cekmiştir
Bu sebeple gecmişteki Muslumanlar ayakta idrardan kacınmış, kabir azabına sebep olan idrar sıcramasından korunmak icin diz bukup comelerek idrar sıcramasından korunmaya calışmışlardır Ancak modern tuvaletlerin hayatın her yerinde hizmete girdiği gunumuzde diz bukup comelmeye hem imkan hem de ihtiyac olmadığı duşunulebilir
Cunku esas olan diz bukmek değil, idrar sıcratmamaktır Bugunku tuvaletlerin yapısı bu temizliği temin ediyorsa artık comelmek gibi zorlanmaya ihtiyac duyulmayabilir Nitekim Gazali Hazretleri, İhya'sında, ayakta idrar yapmaya ruhsat olduğunu Huzeyfe bin Yemani rivayetine dayanarak ifade etmektedir Demek ki, muhim olan, kabir azabına sebep olan idrarın bedene sıcramamasıdır Hangi halde bu temizlik temin ediliyorsa onun uygunluğunda şuphe yoktur
Tuvalette muhim olan bir diğer husus da, kıbleye yonelmiş olarak oturmamaktır Hadiste 'şarriku, ev garribu!' buyurulmuştur Yani 'Ya doğuya, yahut da batıya meyledin, tam kıbleye yonelmeyin!' demektir
İmamı Şafii Hazretleri bu emrin, ev dışındaki acık alanlara ait olduğunu duşunur 'Her tarafın duvarla cevrili olduğu kapalı ev iclerinde kıbleye yonelme yasağı yoktur' der Ancak Hanefi'de ev icinde de dışında da olsa tuvalette kıbleye yonelmeme tavsiyesi vardır
Bu sebeple İslam medeniyetinde tuvalet taşları, kıbleye yonelik halde konulmamaya dikkat gosterilmiştir Şayet mecbur kalınıp da konulmuşsa, otururken hafif sağa sola meylederek oturma tavsiye edilmiş, kıbleye yonelik halde oturmamaya dikkat gosterilmiştir Tuvalet banyo temizliği konusunda ikazlarını surduren Efendimiz (sas) Hazretleri buyurmuş ki:
Sizden biriniz banyo yaptığı yere idrar yapmasın, idrar yaptığı yerde de banyo yapmasın, abdest almasın, vesvesenin coğu idrar ettiği yerde yıkanmasından meydana gelir
Bu itibarla, tuvaletle banyo ayrı yerlerde olmalı, mumkun olduğu kadarıyla temizliğe onem verilmelidir Ancak, yer darlığı gibi mecburiyetlerden dolayı tuvaletle banyonun birleştiği dar zeminlerde ise tuvalet kirlerinin ozel yerlerden akıp giderek yıkanan ve abdest alanlara kirli su sıcratmaması da yeterli sayılmıştır
Banyolarda etek ve koltuk altı temizliği de beden temizliğinin onemli sunnetlerinden biri olarak gorulmuştur
Ancak bu gibi beden temizlikleri sırasında, bedenden ayrılan tuy, sac ve tırnakların cunupken değil de, beden temizken ayrılmasında isabet olduğuna da işaret edilmiş, cunupken bu temizliğin yapılması caiz olsa da, uygun değildir denilmiştir Bu sebeple banyoda yapılacak beden tıraşları cunupken değil, beden temizlendikten sonra yapılmalı, bedenden ayrılan her parca vucut temizken ayrılmış olmalıdır Cunku bu parcalar son dirilmede yine insana donecek, bedenimiz bunlarla oluşacaktır Oyle ise bunlar temizken ayrılmalı, donerken de bedenimize temiz olarak donmelidir diye yorumda bulunulmuştur
Kucuk ev banyolarında temizliği tam temin etmek icin kısa bir muddet bedenin tamamı acık olarak yıkanmak caiz olabilirse de, buyuk ve umumi banyolarda tesettursuz yıkanmak caiz değildir Gobek ile diz kapağı arasının bir peştamal ile kapalı bulunması gereklidir Tesettursuz kimselerin goruntusunden koruyucu meleklerin rahatsızlık duyacakları uyarısı yapılmıştır
Alıntı