iltasyazilim
FD Üye
Teknoloji hakkında data, teknolojinin eğitimdeki rolü nedir
Teknoloji maddi ve deneysel anlamda temel olarak teknik yönden tatmin edici küçük bir grubun örgütlü bir hiyerarşi yardımıyla bütünün geri kalanı (halk müziği, olaylar, makineler vb) üstünde denetimi sağlamasıdır
Eğitimde Teknolojinin Rolü Nedir? Eğer teknoloji yukarıda sunulduğu şekli ile algılanırsa, teknolojinin insan hayatında çok manâlı bir yer tuttuğu da rahatlıkla anlaşılması mümkün bu nedenle konumuz teknolojiyi göstermek veya kullanmamak değil, insan hayatında teknolojinin nasıl bir yeri ve konumu olacağıdır Bu üzerinde çoğu kıymetli kişi ve kuruluşun çalıştığı kayda değer bir konu olmuştur
1 Herbert Simon teknolojiyi insanın kendi yapay iç dünyasıyla dış çevre (doğa) arasında bir arayüz olarak görmektedir
2 Carnegie Komisyonunun bu konuyla ilgili vardığı netice şöyledir: Teknoloji öğretimde tezgâhtar bir rol üstlenmelidir, öğretimin amacı haline getirilmemelidir Teknoloji sadece var olduğu için kullanılmaya çalışılmamalı ya da teknoloji kullanılmadığında devir dışı kalınacakmış gibi bir korkuya kapılmamalıdır Bizler, gelişmiş teknoloji kullanımının öğretimde doyum ve başarıya ulaşabilmek için tek başına yeterli olduğuna inanmıyoruz Çoğu ders için dönemde birkaç saatlik teknoloji desteği tatmin edici olmaktadır Bir Takım dersler için teknoloji, dönemin yarısından çoğunda kullanılabilir; lakin tüm bir dönemde böylesine bir teknoloji desteğine gereksinim duyulabileceği ders sayısı değil denebilecek kadar azdır (Carnegie Commission On Higher Education, 1972, s11)
3 Eğitimi etkileyen teknolojik gelişmeleri tartışan çok artı yayınlama, makale vardır Bunlar arasında göze çarpan olanlar aşağıya çıkarılmıştır
a) Alfabe, insanoğlunun bilgiyi paylaşması, kaydetmesi, ve saklaması için entelektüel bir araç olmuştur Kağıdın icadı ve imlâ araçlarının geliştirilmesi, alfabe yardımıyla yapılan işlemlerin daha basit gerçekleştirilebildiği bir süreci başlatmıştır Kitap, çoğu sayfadan oluşan, öbür tasarımlara sahip, arzetmek istediği bilgiyi seri halinde olarak veren bir araç olarak düşünülebilir Özetle kitap, teknik açıdan bakıldığında televizyon gibi, bilgisayar gibi atamak istediği bilgiden bambaşka bir yapıya sahip bir araçtır
Matbaanın icadından sonradan kitap yaygınlaşarak hemen herkesin ulaşabildiği bir araç oldu Karatahta ayrıca öğrencinin keza de öğretmenin benzer anda benzer konu üzerinde çalışabilmesine ihtimal sağlayan birincil derslik içi iletişim araçlarından birisidir Mektep otobüsü öğrencilerin uzaktan yerlerden öğretim yerlerine taşınması ve dolayısıyla uygun eğitim ortamının sağlanması açısından bir öğretim arabulucu olarak görülebilir (Knezevich & Eye, 1970, ss1922)
b) Engler teknolojiyi eğitimin ayrılmaz bir parçası olarak görmektedir Şöyle der: Eğer eğitim her yönüyle öğretmen, öğrenci, ve çevre arasındaki bir iletişim ağı olarak görülürse, o zaman öğretim teknolojisinin bu ilişkileri tanımlamada manâlı bir görevi olduğu anlaşılabilir(Engler, 1972, s62)
c) Indiana Universityden Robert Heinich öğretmenlerin eğitim teknolojisine yaklaşımlarını şöyle dile getirmektedir: Peter Druckerin bir makalesinde söyledikleri büyük oranda yanlış anlaşılmıştır; bu makalede özetle şöyle denmekteydi:Öğrenme ve öğretme, yeni yöntemlerden, hayatın diğer hiçbir safhasının etkilenmeyeceği dek içten etkilenecektir İnsanoğlunun en muhafazakar olduğu bu eski öğretme sanatında yeni yaklaşımlara, usul ve araçlara gereklilik vardır Bu yeni geliştirilecek yöntemler bir uçtan bir uca, öğretmenler maharet ve yeterliliklerini arttırarak daha etkili olacaklardır Bu sayede öğretme, henüz araçları ile günümüze üçgenin taban olmayan kenarı uyduramamış geleneksel bir sanat olsa da, banal bir insanın üstün bir performans sergileyebilmesini olası kılacaktır
Hatalı anlaşıldığından bahsettim; çünkü birçok eğitimci bu makaleyi okuduktan sonradan başlarını sallayacak ve kullanılacak araçlar sayesinde derslik içerisinde öğrenim başarısının artacağını düşüneceklerdir Fakat burada ana yakınmak istenen, ancak öğretim teknolojileri kullanıldığında banal bir insanın üstün bir performans gösterebileceğidir; yahut gelişmiş teknoloji kullanmak tek başına yeterli olmayacaktır *
Teknoloji maddi ve deneysel anlamda temel olarak teknik yönden tatmin edici küçük bir grubun örgütlü bir hiyerarşi yardımıyla bütünün geri kalanı (halk müziği, olaylar, makineler vb) üstünde denetimi sağlamasıdır
Eğitimde Teknolojinin Rolü Nedir? Eğer teknoloji yukarıda sunulduğu şekli ile algılanırsa, teknolojinin insan hayatında çok manâlı bir yer tuttuğu da rahatlıkla anlaşılması mümkün bu nedenle konumuz teknolojiyi göstermek veya kullanmamak değil, insan hayatında teknolojinin nasıl bir yeri ve konumu olacağıdır Bu üzerinde çoğu kıymetli kişi ve kuruluşun çalıştığı kayda değer bir konu olmuştur
1 Herbert Simon teknolojiyi insanın kendi yapay iç dünyasıyla dış çevre (doğa) arasında bir arayüz olarak görmektedir
2 Carnegie Komisyonunun bu konuyla ilgili vardığı netice şöyledir: Teknoloji öğretimde tezgâhtar bir rol üstlenmelidir, öğretimin amacı haline getirilmemelidir Teknoloji sadece var olduğu için kullanılmaya çalışılmamalı ya da teknoloji kullanılmadığında devir dışı kalınacakmış gibi bir korkuya kapılmamalıdır Bizler, gelişmiş teknoloji kullanımının öğretimde doyum ve başarıya ulaşabilmek için tek başına yeterli olduğuna inanmıyoruz Çoğu ders için dönemde birkaç saatlik teknoloji desteği tatmin edici olmaktadır Bir Takım dersler için teknoloji, dönemin yarısından çoğunda kullanılabilir; lakin tüm bir dönemde böylesine bir teknoloji desteğine gereksinim duyulabileceği ders sayısı değil denebilecek kadar azdır (Carnegie Commission On Higher Education, 1972, s11)
3 Eğitimi etkileyen teknolojik gelişmeleri tartışan çok artı yayınlama, makale vardır Bunlar arasında göze çarpan olanlar aşağıya çıkarılmıştır
a) Alfabe, insanoğlunun bilgiyi paylaşması, kaydetmesi, ve saklaması için entelektüel bir araç olmuştur Kağıdın icadı ve imlâ araçlarının geliştirilmesi, alfabe yardımıyla yapılan işlemlerin daha basit gerçekleştirilebildiği bir süreci başlatmıştır Kitap, çoğu sayfadan oluşan, öbür tasarımlara sahip, arzetmek istediği bilgiyi seri halinde olarak veren bir araç olarak düşünülebilir Özetle kitap, teknik açıdan bakıldığında televizyon gibi, bilgisayar gibi atamak istediği bilgiden bambaşka bir yapıya sahip bir araçtır
Matbaanın icadından sonradan kitap yaygınlaşarak hemen herkesin ulaşabildiği bir araç oldu Karatahta ayrıca öğrencinin keza de öğretmenin benzer anda benzer konu üzerinde çalışabilmesine ihtimal sağlayan birincil derslik içi iletişim araçlarından birisidir Mektep otobüsü öğrencilerin uzaktan yerlerden öğretim yerlerine taşınması ve dolayısıyla uygun eğitim ortamının sağlanması açısından bir öğretim arabulucu olarak görülebilir (Knezevich & Eye, 1970, ss1922)
b) Engler teknolojiyi eğitimin ayrılmaz bir parçası olarak görmektedir Şöyle der: Eğer eğitim her yönüyle öğretmen, öğrenci, ve çevre arasındaki bir iletişim ağı olarak görülürse, o zaman öğretim teknolojisinin bu ilişkileri tanımlamada manâlı bir görevi olduğu anlaşılabilir(Engler, 1972, s62)
c) Indiana Universityden Robert Heinich öğretmenlerin eğitim teknolojisine yaklaşımlarını şöyle dile getirmektedir: Peter Druckerin bir makalesinde söyledikleri büyük oranda yanlış anlaşılmıştır; bu makalede özetle şöyle denmekteydi:Öğrenme ve öğretme, yeni yöntemlerden, hayatın diğer hiçbir safhasının etkilenmeyeceği dek içten etkilenecektir İnsanoğlunun en muhafazakar olduğu bu eski öğretme sanatında yeni yaklaşımlara, usul ve araçlara gereklilik vardır Bu yeni geliştirilecek yöntemler bir uçtan bir uca, öğretmenler maharet ve yeterliliklerini arttırarak daha etkili olacaklardır Bu sayede öğretme, henüz araçları ile günümüze üçgenin taban olmayan kenarı uyduramamış geleneksel bir sanat olsa da, banal bir insanın üstün bir performans sergileyebilmesini olası kılacaktır
Hatalı anlaşıldığından bahsettim; çünkü birçok eğitimci bu makaleyi okuduktan sonradan başlarını sallayacak ve kullanılacak araçlar sayesinde derslik içerisinde öğrenim başarısının artacağını düşüneceklerdir Fakat burada ana yakınmak istenen, ancak öğretim teknolojileri kullanıldığında banal bir insanın üstün bir performans gösterebileceğidir; yahut gelişmiş teknoloji kullanmak tek başına yeterli olmayacaktır *