“Sınav tasası nedir ve neden olur?”, “Öğrenciler imtihana hazırlanırken neden imtihan gerilimi yapar?”, “Sınav derdi artınca ne olur?”, “Sınav gerilimi nasıl geçer?”.. üzere sorular aklınıza takılıyorsa yahut çocuklarınız ya da yakınlarınız bu durumu yaşıyorsa bu yazıyı okuyup, onlara takviye olabilirsiniz. İmtihanlardan husus açılınca ya da imtihan anında fikirlerinizi denetim edemiyor ve kalbiniz süratle atmaya mı başlıyor? Öncelikle bilmelisiniz ki: YALNIZ DEĞİLSİNİZ..
Hepimiz hayatımızda en az bir kez imtihana girmişizdir ve bu girdiğimiz imtihan öncesinde çok dertli ya da gerilimli hissettiğimiz vakitler illaki olmuştur. İmtihanlar; bilhassa günümüz gençlerinin hayatlarında birer dönüm noktası haline gelmiştir. Bu sebeple; çok gerilim ve korku beraberinde olumsuz sonuçları da getirmiş oluyor. Aslında, bir ölçü imtihan tasası yaşamak epey tipiktir. Hatta araştırmalara nazaran biraz korku duymanın bizi evvelce çalışmaya, imtihan sırasında tetikte kalmaya ve eldeki misyona odaklanmaya motive etmeye yardımcı olduğunu gösteriyor. Bu yüzden, yüksek seviyede korku, konsantrasyonu ve testlerde güzel performans gösterme yeteneğini etkileyebilir. Herkesin imtihan telaşı tecrübesi birbirininden farklıdır. Bu nedenle, telaş seviyeleri bireyden bireye farklılık gösterir. Tıpkı husustan bahse ve testten teste farklılık gösterdiği üzere.. Hepsi bir formda öğrencinin yahut kişinin teste verdiği bedele bağlıdır. Yıkıcı tesirlere sahip olan yüksek korku ve gerilim ile baş etmek için imtihanlardan evvel birtakım tedbirlerin alınmasında yarar var.
İmtihan telaşıyla, kaygı hisleri ve kendinden kuşku duymak, imtihan performansınızı etkileyebilir ve sizleri mutsuz edebilir. İster ilkokul ister ortaokul öğrencisi olun, ister üniversite öğrencisi olun, ister meslek gelişimi yahut sertifikasyon için testlere girmesi gereken bir çalışan olun, imtihan korkusu herkesi etkileyebilir. Telaş, olması beklenen olumsuz bir sıkıntıyla ilgili tasa duyma olarak tanımlanır ve korku aslında doğal bir insan reaksiyonudur. Yani; savaş ya da kaç savunma düzeneğimizin bir göstergesidir. Savaş ya da kaç hakkında test yapma ile ilgili olarak düşünürsek, testin kendisi tehdittir ve bedenimizin yansıları ekseriyetle bizimle tehdit ortasına ara koyma girişimlerimizdir. Tekrar de bir imtihanda savaş ya da kaç, her vakit (veya sıklıkla) bizi “kurtaracak” sonuçlar vermez. İmtihan gerilimi ve imtihan tasası durumunda bedende birtakım fizikî değişiklikler (uykusuzluk, karın ağrı, mide bulantısı, kusma, baş dönmesi, titreme, çarpıntı, terleme gibi) meydana gelir. Korku seviyesini bazen öğrencilerimiz yahut şahıslar gerçek denetim edemeyebilirler, ellerinde olmadan gerilime yenik düşebilirler, bu durum kendisinin baş edebileceğinden büyük bir sorun olabilir. Bu türlü durumlarda uzman takviyesi alınmasının çok büyük yararı olacaktır. İmtihan tasasının sebebi belirlenip, başa çıkma yöntemleri/becerileri geliştirilir. Böylelikle öğrencilerin yahut şahısların sahip olduğu bilgileri verimli kullanmasına takviye olunur.