iltasyazilim
FD Üye
Soru : Şeytan nedir ve insana hangi yollarla yanaşır?
Cevap:
Şeytanlar, hayra hiçbir kabiliyeti olmayan, sırf şer işleyen ruhani bir varlık türüdür “Dumansız ve harareti çok şiddetli bir ateşten yaratılmışlardır (Hicr Sûresi, 27) İblisin asıl adı, Azazil idi Cenabı Hakkın Hz Âdeme (as) secde etme emrinden yüz çevirmesi ve bu secde emrine kibirlenerek isyan etmesinden sonra, “iblis ve “şeytan isimlerini aldı
İnsanlığın manevi terakkisinde, Allaha kulluk vazifesini yerine getirmesinde en büyük engel, şeytandır Kuranı Kerimde şeytan, insan için “adüvvü mübinapaçık bir düşman olarak tavsif edilmiştir Cenabı Hak, Kuranı Kerimde pek çok ayeti kerimede müminleri şeytandan istiazeye, yani Allaha sığınmaya davet etmiştir
Şeytanın en büyük hedefi insanları dinsiz yapmak, ateist yapmaktır Bunu başaramazsa onları şirke sevk eder
Şeytan, insanı müşrik etmekle de yetinmez; zalim bir müşrik eder, sefih eder Bununla da kalmaz, onu şirk adına, gece gündüz çalışan bir dava adamı yapmaya çalışır Bu onun son hedefidir Zira, dava sahibi olmayan bir müşrik şeytanın bendesi ise, şirki dava edinenler onun can yoldaşlarıdır
Şeytan, bütün oyunlarını boşa çıkararak hakkı, doğruyu, hayrı seçen müminlerde taktik değiştirir Müminin imanına ilişemeyeceğini anladı mı, onun ibadetiyle uğraşır; ibadetsiz bir mümin olmasını arzu eder Bunu başaramazsa, farzlarla yetinmesini, sünnetlere, nafilelere yanaşmamasını ister Bu isteği de gerçekleşmezse, onun sadece şahsî ibadetiyle meşgûl olmasını, başkalara bir şeyler anlatmamasını arzu eder Ve mümine şu yollu telkinlerde bulunur: “Koyunu koyun, keçiyi keçi ayağından asarlar
Şeytan, insanı yoldan çıkarmak için birçok hileye başvurur Bu hile ve desiselerin bazıları şunlardır:
1 Şehvet ve öfke: Bunlar şeytanın insana tesir etme yollarının en büyükleridir Bu sebepledir ki, hadisi şerifte: “Şeytan kanın bedende cereyanı gibi insan vücuduna hulul eder Onun yollarını açlıkla (oruçla) daraltınız buyurulmuştur Çünkü şeytanın insana en büyük hulul yolu şehvettir Açlık ise şehveti kırar
2 Hased ve hırs: Hırslı insan, hakkı görmekten kör ve hakikati duymaktan sağır olur
3 Tama: Şeytan insana tama ettiği şeyleri çeşitli riya ve hilelerle sevdirir Öyle ki, adeta tama ettiği şey, insanın mabudu olur
4 Acelecilik : Acele anında insan düşünmeye fırsat bulamaz Şeytan da bu anda ona vesvese verebilir
5 Yoksulluk korkusu : Bu korku, insanı infaktan alıkoyar ve mal yığmaya davet eder
6 Taassup: Şeytanın kalbe nüfuz ettiği kapılarından biri de kendi meşrebinde olmayan müslümanlara karşı kin tutmak, onları küçümsemektir
7 İhtilâf
8 Şüphe: Şeytanın kalbe giriş kapılarından biri de cehalet ve gafletleri veya günahlara dalmaları sebebiyle akılları darlaşan bazı kimseleri, akıllarının almayacağı imani meseleler üzerinde şüpheye düşürmesidir
9 SuiZan: Kim bir insan hakkında kötü düşünmeye başlarsa, şeytan bu kimseyi o adamın aleyhinde gıybet etmeye sevk eder Yahut o adamın hakkına riayet ettirmez Ona hakaret gözüyle baktırır
Şeytanın hile ve desiseleri, insana nüfuz yolları elbette sadece bunlardan ibaret değildir Kişilere, devirlere, şartlara göre çok değişik şekiller arz eder
Cevap:
Şeytanlar, hayra hiçbir kabiliyeti olmayan, sırf şer işleyen ruhani bir varlık türüdür “Dumansız ve harareti çok şiddetli bir ateşten yaratılmışlardır (Hicr Sûresi, 27) İblisin asıl adı, Azazil idi Cenabı Hakkın Hz Âdeme (as) secde etme emrinden yüz çevirmesi ve bu secde emrine kibirlenerek isyan etmesinden sonra, “iblis ve “şeytan isimlerini aldı
İnsanlığın manevi terakkisinde, Allaha kulluk vazifesini yerine getirmesinde en büyük engel, şeytandır Kuranı Kerimde şeytan, insan için “adüvvü mübinapaçık bir düşman olarak tavsif edilmiştir Cenabı Hak, Kuranı Kerimde pek çok ayeti kerimede müminleri şeytandan istiazeye, yani Allaha sığınmaya davet etmiştir
Şeytanın en büyük hedefi insanları dinsiz yapmak, ateist yapmaktır Bunu başaramazsa onları şirke sevk eder
Şeytan, insanı müşrik etmekle de yetinmez; zalim bir müşrik eder, sefih eder Bununla da kalmaz, onu şirk adına, gece gündüz çalışan bir dava adamı yapmaya çalışır Bu onun son hedefidir Zira, dava sahibi olmayan bir müşrik şeytanın bendesi ise, şirki dava edinenler onun can yoldaşlarıdır
Şeytan, bütün oyunlarını boşa çıkararak hakkı, doğruyu, hayrı seçen müminlerde taktik değiştirir Müminin imanına ilişemeyeceğini anladı mı, onun ibadetiyle uğraşır; ibadetsiz bir mümin olmasını arzu eder Bunu başaramazsa, farzlarla yetinmesini, sünnetlere, nafilelere yanaşmamasını ister Bu isteği de gerçekleşmezse, onun sadece şahsî ibadetiyle meşgûl olmasını, başkalara bir şeyler anlatmamasını arzu eder Ve mümine şu yollu telkinlerde bulunur: “Koyunu koyun, keçiyi keçi ayağından asarlar
Şeytan, insanı yoldan çıkarmak için birçok hileye başvurur Bu hile ve desiselerin bazıları şunlardır:
1 Şehvet ve öfke: Bunlar şeytanın insana tesir etme yollarının en büyükleridir Bu sebepledir ki, hadisi şerifte: “Şeytan kanın bedende cereyanı gibi insan vücuduna hulul eder Onun yollarını açlıkla (oruçla) daraltınız buyurulmuştur Çünkü şeytanın insana en büyük hulul yolu şehvettir Açlık ise şehveti kırar
2 Hased ve hırs: Hırslı insan, hakkı görmekten kör ve hakikati duymaktan sağır olur
3 Tama: Şeytan insana tama ettiği şeyleri çeşitli riya ve hilelerle sevdirir Öyle ki, adeta tama ettiği şey, insanın mabudu olur
4 Acelecilik : Acele anında insan düşünmeye fırsat bulamaz Şeytan da bu anda ona vesvese verebilir
5 Yoksulluk korkusu : Bu korku, insanı infaktan alıkoyar ve mal yığmaya davet eder
6 Taassup: Şeytanın kalbe nüfuz ettiği kapılarından biri de kendi meşrebinde olmayan müslümanlara karşı kin tutmak, onları küçümsemektir
7 İhtilâf
8 Şüphe: Şeytanın kalbe giriş kapılarından biri de cehalet ve gafletleri veya günahlara dalmaları sebebiyle akılları darlaşan bazı kimseleri, akıllarının almayacağı imani meseleler üzerinde şüpheye düşürmesidir
9 SuiZan: Kim bir insan hakkında kötü düşünmeye başlarsa, şeytan bu kimseyi o adamın aleyhinde gıybet etmeye sevk eder Yahut o adamın hakkına riayet ettirmez Ona hakaret gözüyle baktırır
Şeytanın hile ve desiseleri, insana nüfuz yolları elbette sadece bunlardan ibaret değildir Kişilere, devirlere, şartlara göre çok değişik şekiller arz eder