iltasyazilim
FD Üye
Sevgi Diliyle Yapilan Turkce Olimpiyatlari
Mustafa OGUZ
Bir milletin sosyal hayatinda yeni acilimlara sebep olan hareketler ve donemler vardir Bunlarin neticelerini hareketin gerceklesmeye basladigi donemin icinde butun boyutlariyla idrak etmek ve adlandirmak zor olabilir Aradan uzunca bir zaman gectikten sonra ancak o hareketlerin neticeleri ana hatlariyla gorulebilir
Turk okullari, ilk defa 90’li yillarin basinda Kafkaslar, Orta Asya ve kismen de Balkanlarda egitim faaliyetlerine basladi Bu okullar, Turk insaninin Cumhuriyet doneminde disa acilmasinin ilk adimidir
Kendi degerlerine baglilik icinde, ulastiklari yerlerin guzelliklerini de paylasmaya hazir, kucaklayici bir hareketti bu Kara sevdali gonullulerin hareketiydi
Bir acidan, Anadolu’da yeseren tohumlari dis dunyada ilk defa Turkî cografyalara atan bu “ornekleri kendinden hareket, giderek genisledi Bes kitada soylenilen bir turku oldu Bunyesine ‘her renk’ten, her irktan insanlari katan ve butun insanligi farkliliklariyla kucaklayan koroydu bu; bir baris ve kardeslik korosu
En son, yuz ulkeden ogrencilerin gelip katildigi Uluslararasi Turkce Olimpiyatlari ile on bes senede bu hareketin nereden nereye ulastigini gormek oyle cok zor degil On bes yil icinde dunyaya acilip en ucra yerlerdeki insanlarin gundemine Turkiye’yi ve Turkceyi sokan bu isIktan hareket, Turk insaninin ufkunu genisletmis ve genisletmeye devam da edecektir
Sadece Turkiye adina bir acilim degildir bu Ulastigi ulkelerin gelecegi adina da bir acilimdir Nesilleri birbiriyle kaynastirarak dunya barisini gerceklestirme yolunda bir adimdir bu
Dunya capindaki bu harekete omuz veren “isimsiz kahramanlar, dunyada sevgi ve hosgoru ile yasamanin mumkun oldugunun altini cizerken, kendi degerlerine ve tarihî mirasina sirtini donmeden de “aydin olunabileceginin, insanligi sunmanin ve once insan oldugumuzu hatirlamanin misallerini ortaya koymaktadir
Moldova – Turk Koleji’nden mezun olmus, simdi de kendi cocugunu mezun oldugu okula gonderen bir baba, bu okullarda calisan egitimcilerin model insan olma ozelligini soyle ifade ediyor: “Ben MoldovaTurk Koleji’ne giderken, annem babam her gun bana telkinlerde bulunuyor ve ogretmenlerimden sadece ogrettikleri dersleri ogrenmemi, onun disinda onlardan hicbir sey almamami ve onlara elimden gelen zorlugu gostermemi istiyorlardi Ben de oyle yapiyordum Yillarca bu boyle devam etti; fakat ogretmenlerim benim butun hircinligima ve dusmanligima ragmen sabrediyor, bana karsi kin ve nefret duymuyorlardi Kin, nefret duymak soyle dursun, seslerini dahi cikarmiyor, hatta kaslarini bile catmiyorlardi Simdi ben buyudum ve cocugumu mezun oldugum bu koleje gonderiyorum Her gun cocuguma diyorum ki, “Git onlarin her dediklerini yap, her seylerini al! Zira yillardir tecrube ettim ki, bu insanlar, annebabamin bana anlattiklari gibi degillermis
5 Uluslararasi Turkce Olimpiyatlari’na Kazakistan’dan katilan Mervet Ongarbayva’ nin1 dile getirdigi duygular, bu okullardaki egitimi ve egitimcileri ne guzel tasvir etmektedir: “Benim idealimdeki insanlar Jennifer Lopez, David Beckham, Cristina Aguilera degil Benim idealimdeki insanlar, bu ogretmenlerdir Gozlerimize aydinlik, aklimiza isIk, vicdanimiza ses veren, sevgi ve merhamet dolu kalbe sahip bu ogretmenler
Afganistan’dan gelen Ilyas Ahmet Nasrat da Mervet ile yakin duygu ve dusuncelere sahip: “Ben, AfganTurk okullari sayesinde sevgiyle beslendim Ama bizim ulkemizde savas, karamsarlik ve nefretten baskasini bilmeyen bircok insan var Ben ise onlara en iyi sekilde ornek olmak istiyorum Onlara savas yerine barisi, karamsarlik yerine iyimserligi ve nefret yerine sevgiyi anlatmak istiyorum Bunun icin de ben ogretmen olmak istiyorum
Kultur ve medeniyetimizi bes kitaya tasirken gittikleri her yerde model insan olan bu egitimciler, dunya barisinin temellerini de saglam bir sekilde atiyorlar ayni zamanda Olimpiyatlarda yuz ulkeden katilan 550 ogrencinin olusturdugu kardeslik ve baris tablosu da, atilan temellerin musahhas bir meyvesi Besinci Uluslararasi Turkce Olimpiyatlari icin Kirgizistan’dan gelen Gulniza Esaliyeva’ yi dinleyince dunya barisi yolunda epey yol alinmis oldugunu anladim: “Ben, cocuklugumda uzaya gidip oradaki insanlarla tanismayi, onlarla dost olmayi hayal ederdim Ama simdi sadece dunyadaki insanlarla tanisip onlarla dost olmayi hayal ediyorum Benim en buyuk hedefim, butun dunyadaki insanlari dostluga ve barisa cagirmaktir Onceleri bunun gerceklesmesinin imkânsiz oldugunu dusunurdum Ama buraya gelip butun dunyanin cocuklarinin bir arada dostluk icinde kaynastigini gorunce hedefimin gerceklesebilecegine inanmaya basladim Ben de bu hedefe ulasmak icin zorluklara katlanacagim ve bir gun bu hedefe ulasilacaktir Butun dunyayi dostluga ve barisa cagiracagim Benimle ayni hedefi paylasanlarla birlikte dunyaya sevgi, dostluk ve baris tohumlari sacacagim Gercekten de sizler bu olimpiyati duzenlemeseydiniz ben dostlugun, sevginin ve barisin bu kadar onemli oldugunu anlamazdim Olimpiyatin baris ve dostluk oldugunu ogrenmezdim Sizlere bana butun bunlari ogrettiginiz icin tesekkurler Sadece bana degil, butun dunyaya ogrettiniz Butun dunyayi dostluga cagirdiniz
Gulniza’nin soylediklerinin yani sira, Besinci Uluslararasi Turkce Olimpiyatlari’nda sevgi dili Turkce ile yarismak icin dunyanin degisIk ulkelerinden gelen ogrencilerin olusturdugu renk armonisini Kizilcahamam’da seyrettikce dunya barisina ve dostluga dogru adimlar atildigini, bu barisa katkida bulunan ogrencilerin birbirleriyle Turkce anlastiklarini ve aralarinda sIki dostluk baglari olusturduklarini yakindan gozlemledim ve Gulniza’nin da dedigi gibi bunun bir hayâl olmadigini gordum Ayni masada oturan iki ogrenci ile tanismak icin yanlarina vardim Biri Irakli Abdurrahman, digeri Moritanyali Ahmet idi Tablo gozlerimi yasartti Bu, sayisiz guzellikten sadece biriydi
Olimpiyatin ruhunda kazanmak vardir Bunu gerceklestirmek isteyenler arasinda da kiyasiya bir yaris olur Bir dil icin yapilan ve bu manada bir benzeri olmayan Turkce olimpiyatlarinda ogrenciler arasinda oyle kiyasiya bir yaris havasi yoktu Herkes yasadigi bu guzel atmosferin tadini cikarmaya calisirken, bir taraftan da yarisiyordu Yarismacilarin asil maksadi bir dostluk ve kardeslik havasi olusturmakti sanki Turkce siyahiyla, beyaziyla, sarisiyla degisIk renk ve kulturlerden gelen bu yarismacilari ortak bir noktada, sevgi ve barista birlestirmis, ortaya renklerin kardesligini cikarmisti
Turkce ile degisIk dallarda yarisilan bu olimpiyatta, ogrenciler geldikleri ulkelerin tanitimini da yapmaktadir Cogu insanin bilmedigi ve adini dahi duymadigi Gine, Mali, Nijer, Papua Yeni Gine, Burkine Faso gibi ulkeler, Amerika, Almanya, Japonya gibi taninmis ulkelerin yaninda yer alarak adlarini Turk insanina ve dunyanin degisIk ulkelerine duyurma imkânina kavusmaktadir
Dunya barisina ve dostluga bu buyuk katkiyi saglayan egitimci aydinlarimiz, Turk insaninin buyuk cogunlugunu bu hareketin icine cekmis, onlari derin bir uykudan uyandirmis, yatirimi dukkân acmakla sinirli olan Anadolu mutesebbisini dunyanin dort bir yaninda is yapan isadamlari konumuna getirmistir Bu topragin aydini olan bu egitimciler, Anadolu insaninin ufkuna gerilmis kalin ve kara perdeyi siyirmakla butun dunyada Turk insaninin onunu acmistir
Turk okullariyla baslayan bu acilim, toplumun genis bir kesimini icine alarak buyumeye devam etmektedir Bu buyumenin semerelerini gormek, dunya barisinin golgesinde huzur icinde yasamak icin cok fazla zamana gerek kalmayacagini, bunun onumuzdeki yillarda gerceklesebilecegini dusunuyorum Bu surecte egitimin dunya barisi ve kardesliginde ne kadar onemli bir unsur oldugunu da gormus olacagiz “Onden Giden Atlilar in her biri ayni zamanda bir egitim kahramani olarak dunya tarihindeki yerini alacaktir
Dipnotlar
1 Ogrencilerin gorusleri 5 Uluslararasi Turkce Olimpiyatlari kapsaminda yapilan Ileri Seviye Turkce yarismasinda yazdikl
Mustafa OGUZ
Bir milletin sosyal hayatinda yeni acilimlara sebep olan hareketler ve donemler vardir Bunlarin neticelerini hareketin gerceklesmeye basladigi donemin icinde butun boyutlariyla idrak etmek ve adlandirmak zor olabilir Aradan uzunca bir zaman gectikten sonra ancak o hareketlerin neticeleri ana hatlariyla gorulebilir
Turk okullari, ilk defa 90’li yillarin basinda Kafkaslar, Orta Asya ve kismen de Balkanlarda egitim faaliyetlerine basladi Bu okullar, Turk insaninin Cumhuriyet doneminde disa acilmasinin ilk adimidir
Kendi degerlerine baglilik icinde, ulastiklari yerlerin guzelliklerini de paylasmaya hazir, kucaklayici bir hareketti bu Kara sevdali gonullulerin hareketiydi
Bir acidan, Anadolu’da yeseren tohumlari dis dunyada ilk defa Turkî cografyalara atan bu “ornekleri kendinden hareket, giderek genisledi Bes kitada soylenilen bir turku oldu Bunyesine ‘her renk’ten, her irktan insanlari katan ve butun insanligi farkliliklariyla kucaklayan koroydu bu; bir baris ve kardeslik korosu
En son, yuz ulkeden ogrencilerin gelip katildigi Uluslararasi Turkce Olimpiyatlari ile on bes senede bu hareketin nereden nereye ulastigini gormek oyle cok zor degil On bes yil icinde dunyaya acilip en ucra yerlerdeki insanlarin gundemine Turkiye’yi ve Turkceyi sokan bu isIktan hareket, Turk insaninin ufkunu genisletmis ve genisletmeye devam da edecektir
Sadece Turkiye adina bir acilim degildir bu Ulastigi ulkelerin gelecegi adina da bir acilimdir Nesilleri birbiriyle kaynastirarak dunya barisini gerceklestirme yolunda bir adimdir bu
Dunya capindaki bu harekete omuz veren “isimsiz kahramanlar, dunyada sevgi ve hosgoru ile yasamanin mumkun oldugunun altini cizerken, kendi degerlerine ve tarihî mirasina sirtini donmeden de “aydin olunabileceginin, insanligi sunmanin ve once insan oldugumuzu hatirlamanin misallerini ortaya koymaktadir
Moldova – Turk Koleji’nden mezun olmus, simdi de kendi cocugunu mezun oldugu okula gonderen bir baba, bu okullarda calisan egitimcilerin model insan olma ozelligini soyle ifade ediyor: “Ben MoldovaTurk Koleji’ne giderken, annem babam her gun bana telkinlerde bulunuyor ve ogretmenlerimden sadece ogrettikleri dersleri ogrenmemi, onun disinda onlardan hicbir sey almamami ve onlara elimden gelen zorlugu gostermemi istiyorlardi Ben de oyle yapiyordum Yillarca bu boyle devam etti; fakat ogretmenlerim benim butun hircinligima ve dusmanligima ragmen sabrediyor, bana karsi kin ve nefret duymuyorlardi Kin, nefret duymak soyle dursun, seslerini dahi cikarmiyor, hatta kaslarini bile catmiyorlardi Simdi ben buyudum ve cocugumu mezun oldugum bu koleje gonderiyorum Her gun cocuguma diyorum ki, “Git onlarin her dediklerini yap, her seylerini al! Zira yillardir tecrube ettim ki, bu insanlar, annebabamin bana anlattiklari gibi degillermis
5 Uluslararasi Turkce Olimpiyatlari’na Kazakistan’dan katilan Mervet Ongarbayva’ nin1 dile getirdigi duygular, bu okullardaki egitimi ve egitimcileri ne guzel tasvir etmektedir: “Benim idealimdeki insanlar Jennifer Lopez, David Beckham, Cristina Aguilera degil Benim idealimdeki insanlar, bu ogretmenlerdir Gozlerimize aydinlik, aklimiza isIk, vicdanimiza ses veren, sevgi ve merhamet dolu kalbe sahip bu ogretmenler
Afganistan’dan gelen Ilyas Ahmet Nasrat da Mervet ile yakin duygu ve dusuncelere sahip: “Ben, AfganTurk okullari sayesinde sevgiyle beslendim Ama bizim ulkemizde savas, karamsarlik ve nefretten baskasini bilmeyen bircok insan var Ben ise onlara en iyi sekilde ornek olmak istiyorum Onlara savas yerine barisi, karamsarlik yerine iyimserligi ve nefret yerine sevgiyi anlatmak istiyorum Bunun icin de ben ogretmen olmak istiyorum
Kultur ve medeniyetimizi bes kitaya tasirken gittikleri her yerde model insan olan bu egitimciler, dunya barisinin temellerini de saglam bir sekilde atiyorlar ayni zamanda Olimpiyatlarda yuz ulkeden katilan 550 ogrencinin olusturdugu kardeslik ve baris tablosu da, atilan temellerin musahhas bir meyvesi Besinci Uluslararasi Turkce Olimpiyatlari icin Kirgizistan’dan gelen Gulniza Esaliyeva’ yi dinleyince dunya barisi yolunda epey yol alinmis oldugunu anladim: “Ben, cocuklugumda uzaya gidip oradaki insanlarla tanismayi, onlarla dost olmayi hayal ederdim Ama simdi sadece dunyadaki insanlarla tanisip onlarla dost olmayi hayal ediyorum Benim en buyuk hedefim, butun dunyadaki insanlari dostluga ve barisa cagirmaktir Onceleri bunun gerceklesmesinin imkânsiz oldugunu dusunurdum Ama buraya gelip butun dunyanin cocuklarinin bir arada dostluk icinde kaynastigini gorunce hedefimin gerceklesebilecegine inanmaya basladim Ben de bu hedefe ulasmak icin zorluklara katlanacagim ve bir gun bu hedefe ulasilacaktir Butun dunyayi dostluga ve barisa cagiracagim Benimle ayni hedefi paylasanlarla birlikte dunyaya sevgi, dostluk ve baris tohumlari sacacagim Gercekten de sizler bu olimpiyati duzenlemeseydiniz ben dostlugun, sevginin ve barisin bu kadar onemli oldugunu anlamazdim Olimpiyatin baris ve dostluk oldugunu ogrenmezdim Sizlere bana butun bunlari ogrettiginiz icin tesekkurler Sadece bana degil, butun dunyaya ogrettiniz Butun dunyayi dostluga cagirdiniz
Gulniza’nin soylediklerinin yani sira, Besinci Uluslararasi Turkce Olimpiyatlari’nda sevgi dili Turkce ile yarismak icin dunyanin degisIk ulkelerinden gelen ogrencilerin olusturdugu renk armonisini Kizilcahamam’da seyrettikce dunya barisina ve dostluga dogru adimlar atildigini, bu barisa katkida bulunan ogrencilerin birbirleriyle Turkce anlastiklarini ve aralarinda sIki dostluk baglari olusturduklarini yakindan gozlemledim ve Gulniza’nin da dedigi gibi bunun bir hayâl olmadigini gordum Ayni masada oturan iki ogrenci ile tanismak icin yanlarina vardim Biri Irakli Abdurrahman, digeri Moritanyali Ahmet idi Tablo gozlerimi yasartti Bu, sayisiz guzellikten sadece biriydi
Olimpiyatin ruhunda kazanmak vardir Bunu gerceklestirmek isteyenler arasinda da kiyasiya bir yaris olur Bir dil icin yapilan ve bu manada bir benzeri olmayan Turkce olimpiyatlarinda ogrenciler arasinda oyle kiyasiya bir yaris havasi yoktu Herkes yasadigi bu guzel atmosferin tadini cikarmaya calisirken, bir taraftan da yarisiyordu Yarismacilarin asil maksadi bir dostluk ve kardeslik havasi olusturmakti sanki Turkce siyahiyla, beyaziyla, sarisiyla degisIk renk ve kulturlerden gelen bu yarismacilari ortak bir noktada, sevgi ve barista birlestirmis, ortaya renklerin kardesligini cikarmisti
Turkce ile degisIk dallarda yarisilan bu olimpiyatta, ogrenciler geldikleri ulkelerin tanitimini da yapmaktadir Cogu insanin bilmedigi ve adini dahi duymadigi Gine, Mali, Nijer, Papua Yeni Gine, Burkine Faso gibi ulkeler, Amerika, Almanya, Japonya gibi taninmis ulkelerin yaninda yer alarak adlarini Turk insanina ve dunyanin degisIk ulkelerine duyurma imkânina kavusmaktadir
Dunya barisina ve dostluga bu buyuk katkiyi saglayan egitimci aydinlarimiz, Turk insaninin buyuk cogunlugunu bu hareketin icine cekmis, onlari derin bir uykudan uyandirmis, yatirimi dukkân acmakla sinirli olan Anadolu mutesebbisini dunyanin dort bir yaninda is yapan isadamlari konumuna getirmistir Bu topragin aydini olan bu egitimciler, Anadolu insaninin ufkuna gerilmis kalin ve kara perdeyi siyirmakla butun dunyada Turk insaninin onunu acmistir
Turk okullariyla baslayan bu acilim, toplumun genis bir kesimini icine alarak buyumeye devam etmektedir Bu buyumenin semerelerini gormek, dunya barisinin golgesinde huzur icinde yasamak icin cok fazla zamana gerek kalmayacagini, bunun onumuzdeki yillarda gerceklesebilecegini dusunuyorum Bu surecte egitimin dunya barisi ve kardesliginde ne kadar onemli bir unsur oldugunu da gormus olacagiz “Onden Giden Atlilar in her biri ayni zamanda bir egitim kahramani olarak dunya tarihindeki yerini alacaktir
Dipnotlar
1 Ogrencilerin gorusleri 5 Uluslararasi Turkce Olimpiyatlari kapsaminda yapilan Ileri Seviye Turkce yarismasinda yazdikl
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.