iltasyazilim
FD Üye
Seferde namazı kısaltmak
Sual: Mezhepleri ve hadisi şerifleri kabul etmeyip (Yalnız Kur’an) diyen biri, (Seferde namazı kısaltmak diye bir şey Kur’anda yok) diyor Her şeyi Kur’anda aramak yanlış değil mi? Mesela Kur’ana göre namaz nasıl kılınır? Resulullah, nasıl kılınacağını tatbiki olarak göstermemiş mi? (Allah, “Niye namazı az kıldın? demesin de, “Niye çok kıldın? derse desin, seferde namazı tam kılmanın mahzuru olmaz) diyor Bu konuda dinimizin hükmü nedir?
CEVAP
(Yalnız Kur’an) diyenler, dinimizi içten yıkmaya çalışan mezhepsizlerdir Peygamber efendimiz, “sallallahü aleyhi ve sellem seferilik konusundaki hükümleri de bildirmiş, mezhebimiz de açıklamıştır Hadisi şerifleri yok saymak çok tehlikelidir Hadisi şerifler olmasaydı, namazların kaç rekât olduğu, nasıl kılınacağı, rükû ve secdede okunacak tesbihler, cenaze ve bayram namazlarının kılınış şekli, zekât nisabı, orucun, haccın farzları, hukuk bilgileri bilinemezdi Yani hiçbir âlim, bunları Kur'anı kerimden bulup çıkaramazdı Bunları Peygamber efendimiz açıklamıştır Mezhep imamları, hadisi şerifleri açıklamasaydı, sünnet kapalı kalırdı Sünneti, müctehid âlimler açıklamış, böylece mezhepler meydana çıkmıştır
Peygamber efendimiz, Nisa sûresinin, (Yeryüzünde sefere çıkınca, namazı kısaltabilirsiniz!) mealindeki yüz birinci âyetini açıklamış, seferde namazlarını kısaltmış ve kısaltılmasını emretmiştir Bu konudaki birkaç hadisi şerif meali şöyledir:
(Seferde namazı tamam kılan, mukimken eksik kılan gibidir) Dâre Kutnî, İbni Neccar
(Allahü teâlâ seferde, dört rekâtlı namazları iki rekât kılmayı emretmiştir) Tirmizî, Nesaî, Ebu Davud
İbni Abbas hazretleri buyuruyor ki: Allahü teâlâ, Resulullah'ın diliyle, dört rekâtlı farzları, seferde iki rekât olarak kılmayı emretmiştir (Müslim, Ebu Davud, Nesaî)
İbni Mesud hazretleri de, Resulullah'ın seferde yatsının dört rekât farzını iki rekât kıldığını bildirmiştir (Buharî)
Oruç tutup bayılan birini gören Resulullah, “sallallahü aleyhi ve sellem, (Seferde oruç tutmak, taat ve ibadet değildir) buyurdu (Buharî, Müslim, Ebu Davud, Nesaî)
Eshabı kiramın büyüklerinden Abdullah İbni Ömer hazretlerine, (Nisa sûresinde, sadece korku hâlinde ve seferde namazı kısaltmaya izin verildiği hâlde, niye namazları kısaltıyoruz?) diye sorulunca, (Resulullah, bize dinimizi anlatırken, seferde namazı iki rekât kılmayı öğretti) buyurdu (Nesaî)
Hanefî uleması, bu hadisi şerifleri ve benzerlerini delil alarak, seferde dört rekâtlı farzları iki rekât kılmanın vacib, dört rekât kılmanın ise günah olduğunu bildirmiştir (Tahtavî)
(Allah, “Niye namazı az kıldın? demesin de, “Niye çok kıldın? derse desin, seferde namazı tam kılmanın mahzuru olmaz) ifadesi de çok yanlıştır, ilmî değildir, bir mugalatadır, yanıltıcı bir sözdür Dinde esas olan emre uymaktır, emre uymamak suçtur Mesela, sabah namazını iki yerine üç, akşam namazını üç yerine dört rekât kılsak bu namazlar hiç sahih olmaz Üstelik emre uymamanın ötesinde, Allahü teâlânın emrini değiştirmiş oluruz
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
Sual: Mezhepleri ve hadisi şerifleri kabul etmeyip (Yalnız Kur’an) diyen biri, (Seferde namazı kısaltmak diye bir şey Kur’anda yok) diyor Her şeyi Kur’anda aramak yanlış değil mi? Mesela Kur’ana göre namaz nasıl kılınır? Resulullah, nasıl kılınacağını tatbiki olarak göstermemiş mi? (Allah, “Niye namazı az kıldın? demesin de, “Niye çok kıldın? derse desin, seferde namazı tam kılmanın mahzuru olmaz) diyor Bu konuda dinimizin hükmü nedir?
CEVAP
(Yalnız Kur’an) diyenler, dinimizi içten yıkmaya çalışan mezhepsizlerdir Peygamber efendimiz, “sallallahü aleyhi ve sellem seferilik konusundaki hükümleri de bildirmiş, mezhebimiz de açıklamıştır Hadisi şerifleri yok saymak çok tehlikelidir Hadisi şerifler olmasaydı, namazların kaç rekât olduğu, nasıl kılınacağı, rükû ve secdede okunacak tesbihler, cenaze ve bayram namazlarının kılınış şekli, zekât nisabı, orucun, haccın farzları, hukuk bilgileri bilinemezdi Yani hiçbir âlim, bunları Kur'anı kerimden bulup çıkaramazdı Bunları Peygamber efendimiz açıklamıştır Mezhep imamları, hadisi şerifleri açıklamasaydı, sünnet kapalı kalırdı Sünneti, müctehid âlimler açıklamış, böylece mezhepler meydana çıkmıştır
Peygamber efendimiz, Nisa sûresinin, (Yeryüzünde sefere çıkınca, namazı kısaltabilirsiniz!) mealindeki yüz birinci âyetini açıklamış, seferde namazlarını kısaltmış ve kısaltılmasını emretmiştir Bu konudaki birkaç hadisi şerif meali şöyledir:
(Seferde namazı tamam kılan, mukimken eksik kılan gibidir) Dâre Kutnî, İbni Neccar
(Allahü teâlâ seferde, dört rekâtlı namazları iki rekât kılmayı emretmiştir) Tirmizî, Nesaî, Ebu Davud
İbni Abbas hazretleri buyuruyor ki: Allahü teâlâ, Resulullah'ın diliyle, dört rekâtlı farzları, seferde iki rekât olarak kılmayı emretmiştir (Müslim, Ebu Davud, Nesaî)
İbni Mesud hazretleri de, Resulullah'ın seferde yatsının dört rekât farzını iki rekât kıldığını bildirmiştir (Buharî)
Oruç tutup bayılan birini gören Resulullah, “sallallahü aleyhi ve sellem, (Seferde oruç tutmak, taat ve ibadet değildir) buyurdu (Buharî, Müslim, Ebu Davud, Nesaî)
Eshabı kiramın büyüklerinden Abdullah İbni Ömer hazretlerine, (Nisa sûresinde, sadece korku hâlinde ve seferde namazı kısaltmaya izin verildiği hâlde, niye namazları kısaltıyoruz?) diye sorulunca, (Resulullah, bize dinimizi anlatırken, seferde namazı iki rekât kılmayı öğretti) buyurdu (Nesaî)
Hanefî uleması, bu hadisi şerifleri ve benzerlerini delil alarak, seferde dört rekâtlı farzları iki rekât kılmanın vacib, dört rekât kılmanın ise günah olduğunu bildirmiştir (Tahtavî)
(Allah, “Niye namazı az kıldın? demesin de, “Niye çok kıldın? derse desin, seferde namazı tam kılmanın mahzuru olmaz) ifadesi de çok yanlıştır, ilmî değildir, bir mugalatadır, yanıltıcı bir sözdür Dinde esas olan emre uymaktır, emre uymamak suçtur Mesela, sabah namazını iki yerine üç, akşam namazını üç yerine dört rekât kılsak bu namazlar hiç sahih olmaz Üstelik emre uymamanın ötesinde, Allahü teâlânın emrini değiştirmiş oluruz
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız