iltasyazilim
FD Üye
Soru:
Sakal uzamadan kesilebilir mi? Dudak altından dört parmak uzunluğunda uzatmak sünnet deniliyor Bu şekilde de bırakmak uygun mudur?
Fıkıh kitaplarımızda sakalı kökünden tıraş etmenin haram olduğu belirtilmiştir Mazeretsiz olarak sürekli kesmek ile ara sıra kesmek arasında bir fark yoktur
Sakalın uzamadan da uzadıktan sonra da kesilmesi meşru değildir Çünkü sakalın kökünden tıraş edilmesinin meşruluğuna delalet eden hiçbir rivayet bulunmamaktadır HzPeygamber (SAV) Efendimizden rivayet edilen birçok sahih hadisi şeriflerde, sakalların tabii halleri üzere terk edilmesi ve uzatılması emredilmektedir Bu konudaki hadisi şeriflerden bazıları şunlardır:
“Abdullah İbni Ömer (RA)’den rivayete göre Nebi (SAV): Bıyıkları tıraş edin, sakalları bırakın buyurmuştur1
“On şey vardır ki bunlar fıtrattandır: Bıyığı kesmek, sakalı uzatmak, misvak kullanmak, burna su çekmek, tırnak kesmek, mafsallarını yıkamak, koltuk altını yolmak, kasıkları tıraş etmek ve suyla taharetlenmek, istinca2
Görüldüğü üzere hadisi şeriflerde hem bıyıkların kısaltılması ve hem de sakalların uzatılması emredilmektedir Bu nedenle fahihlerin çoğunluğu, sakalların uzatılmasının emredilmesinden dolayı sakalı kökünden tıraş etmenin haram olduğuna hükmetmişlerdir Sakalı kökünden tıraş etmeye cevaz veren hiçbir fakih yoktur İşte bazı muteber fıkıh kitaplarımızdan konuyla ilgili hükümler şunlardır:
“…Kişinin sakalını kesmesi, erkeğin kadına benzemesi helal olmadığı gibi helal değildir Bu sebeple, erkeğin sakalını tıraş etmesi kadına benzemek olduğu için haram olmuştur3
“…Erkeğe sakalını kesmesi haramdır4
“…Yüzden tüyü izale etmek haramdır Ancak kadının sakal ve bıyıkları çıkarsa, kesmesi haram olmaz Bilakis müstehaptır5
“…Muhakkak ki sakal erkeğin süsüdür Sakal yaratılışın tamamındandır Dış görünüşte erkek sakal ile kadından ayrılır Sakal hiçbir zaman çirkin olmamıştır Çünkü sakallı olan, her zaman hürmet, saygı ve tazim görür6
Metin ve mealleri verilen hadisi şerifler ve muteber fıkıh kitaplarımızdan nakledilen fetvalardan anlaşılmaktadır ki: Sakalı kökünden tıraş etmek haramdır
Sakalda sünnet miktarı: Bir kabza yani bir tutamdır Kabza miktarı olmayan sakaldan almayı hiçbir fakih mubah görmemiştir7
Sakal bir kabzadan fazla uzadığı zaman onu eninden ve boyundan bir parça almakta beis yoktur Çünkü sakalın kılları kendi haline bırakılırsa sakal uzunluğuna ve genişliğine çirkinleşir, hatta dile destan ve misal olur Yüzün manzarasını bozar, başkalarının alay, eğlence ve istihzasına maruz kalır Fakat bir tutamdan az olan sakalı kısaltmak caiz görülmemektedir
dipnot
(1) Müslim Taharet:5253 Edeb:18, Tirmizi Edeb:18, Nesei Taharet:15
(2) Müslim Taharet:56
(3) Kitabul Fıkhi alel Mezabihil Erbaa 245
(4) El Durrul Muhtar 5261
(5) İbni Abidin 5239
(6) Gazali İhya:1150
(7) EdDürrü\'lMuhtar, 2113
Sakal kesmenin hem ayet hemde hadisi şeriflerden haram oluşu ve dört mezhep görüşü
Allah’u Teala Nisa Suresi 118 ve 119 Ayetik erimlerinde mealen buyuruyor ki:
“(Onlar öyle bir şeytana tapmaktadırlar ki,: )Allah ona lanet etmiştir O da (Allah’a karşı) demiştir ki: (Senin izzet ve celaline) andolsun ki, elbette senin kullarından kesin olarak belirlenmiş bir nasip edineceğim! Ondolsun ki; mutlaka onları (doğru yoldan) saptır(maya çalış)acağım! Kasem olsun ki; kesinlikle onları umutlandır(mak üzere uzun yaşayacakları ve dirilip azapla karşılaşmayacakları gibi asılsız kuruntulara boğ)acağım!
Yemin olsun ki; muhakakkak onlara emredeceğim de hemen davarların kulaklarını çokça yaracaklar Yine andolsun ki; elbette onlara emredeceğim de hemen Allah’ın yaratılışını (tümüyle veya kısmen) değiştirecekler (Ve köleleri burma, dövme yaptırma ve sakal kesme gibi suretlerle Allah’ın yarattığı şekle müdahale edecekler) Kim Allah’ı bırakıp da şeytanı bir dost edinirse muhakkak ki o pek açık bir zararla hüsrana uğramıştır (Zira Allah’In rızasını bırakıp şeytanın rızasını tercih ederek, cenneteki yerini cehennemdeki yeriyle değiştirmişlerdir)
Ayeti Celilede İblis’in sözü olarak geçen: “Allah’ın yaratılışını değiştirme ifadesinden ne kastedildiği hakkında müfessirler iki görüş serdetmişlerdir:
1 Sa’id İbni Cübeyr ve Haseni Basri (Radıyallahu Anhüma) gibi tabi’inin ileri gelenerinden nakledilen görüş, bunun: “Allah’ın dinini değiştirme manasında oluşudur ki, bu ya kafir olan kişinin, Allah’u Teala’Nın kendisinden kalu bela’da aldığı sözü bozarak, yaratıldığı İslam fıtratını değiştirmesi olarak yorumlanmış veya sonradan helali harama, haramı da helale çevirerek yapmış olduğu değiştirmeyle tefsir edilmiştir
2 Buradaki “değiştirme insanın, şeytanın isteği doğrultusunda kendisini Allah’u Teala’nın yasakladığı birtakım şekillere sokmasıdır ki, (sıhhi zaruret dışında) estetik yaptırmak, peruk takmak, dövme yapmak, hayvanları burmak, livata yapmak, lezbiyenlik, kadının erkek elbisesierkeğin kadın elbisesi giymesi, kadının erkeğe erkeğin akdına benzemesi, kadını saçını tıraş etmesi ve erkeğin sakalını kesmesi gibi bazı yasaklar, Allah’u Teala’nın yarattığı fıtratı değiştirmeye örnek olarak zikredilmiştir
Evet! Sakalı traş etmek fıtratı tağyire girmekte ve dört mezhebe göre haram kabul edilmektedir: Nitekim ElMenhelü’l‘azbul Mevrud isimli kitapta şöyle zikredilmiştir: “Sakal tıraşı müçtehid imamlar olan Ebu Hanife, İmamı Malik, İmamı Şafi ve İmamı Ahmed (Rahimehumullah) ve diğerleri indinde haramdır Ayet ve hadislerden hüküm çıkarma görevinde bulunan bütün fukahanın sözleri sakal tıraşının haram olduğu hakkında açıktır (elMenhel:1186188)
MEZHEP İMAMLARININ GÖRÜŞLERİ
1 HANEFİ MEZHEBİ: Hanefi fıkhının muteber kitaplarından “edDurru’l Muhtarda zikredildiğine göre:
“Erkeğin sakalını kesmesi haramdır(5261)
Ayrıca “Fethu’l Kadirde, Zeyla’i (Rahimehullah)ın “Kenz Şerhinde Şurumbulali (Rahimehullah)ın “Dürer Haşiyesiinde ve Hanefi büyüklerinin daha nice eserlerinde bu fetva yer almaktadır
2 MALİKİ MEZHEBİ: Maliki imamlarından Ebu’l Hasen (Rahimehullah)ın “Şerhu’r Risalesinde ve ‘Adevi (Rahimehullah)ın ona yaptığı haşiyesinde zikredildiğine göre:
“Sakalı tıraş haram olduğu gibi müsle (bir uzvu kesme) sayıldığı takdirde kısaltmak da haramdır
3 ŞAFİİ MEZHEBİ: Allame Şeyh Ahmed İbni Kasım elAbbadi (Rahimehullah) “Tuhftu’l Minhac fi Şerhi’l Minhac isimli esere yaptığı haşiyesinde Akika bahsinin sonunda şöyle buyurmuştur:
“Şifi ulemasının büyüklerinden İmamı Rafi’i ve İmamı Nevevi (Rahimehullah): “Sakalı tıraş etmek mekruhtur demişlerse de “Kafiye Şerhinde İbnu’Rif’a (Rahimehullah) buna itiraz ederek, İmamı Şafi (Rahimehullah)ın ‘Ümm isimli eserinde sakalı tıraş etmenin haram olduğuna dair fetva verdiğini bildirmiştir
4 HANBELİ MEZHEBİ: Allame Şeyh Muhammed EsSefarini elHanbeli (Rahimehullah) “Menzumetü’lAdab şerhi “Gizaü’lElbab da:
“Hanbeli mezhebinde güvenilir fetva, sakal tıraşının haram oluşudur Demiştir
Ayrıca “elİkna kitabında da “Sakal tıraşı haramdır diye zikredilmiştir Allame Şeyh Mansur İbni Yunus (Rahimehullah) “Münteha şerhinde de böylece zikretmiştir
Sakalda sünnet olan miktar ise bir tutam olmasıdır Nitekim Amr ibni Şuayb’ın babasındandan, onunda dedesinden (Radıyallahu anhum) rivayetine göre:
“Resulüllah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) sakalının eninden ve boyundan (bir tutamdan fazlasını) alırdı (Tirmizi, Edeb:17, no:2762, 594)
Görüldüğü gibi sakalı tıraş etmenin bütün mezheplerde hükmü açıktır
Alıntıdır
Soru 2:Sakal kesmek haramdır demişsiniz Ben memurum yani kesmem lazım Bizim durumumuz nedir?
Bu konuda büyüklerimiz memurlar vazifelerinden ötürü mazur yani özür sahibidirbuyurmuşlardır
Fakat devlet dairesinde çalışıyor olmak, sakalı kesmek için bir özür olsa da kişi bununla yetinmemelidir Bu durumundan rahatsızlık duymalı, ekmeğini kazanabileceği bir başka iş imkanı peşinde olmalıdır
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
Not:Kimseyi sakalsız diyede küçük görmüyoruzAllah bırakmayan kardeşlerimizede bırakmayı nasip etsinLinkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız sitesine kafanıza takılan soruları yöneltebilirsiniz
Sakal uzamadan kesilebilir mi? Dudak altından dört parmak uzunluğunda uzatmak sünnet deniliyor Bu şekilde de bırakmak uygun mudur?
Fıkıh kitaplarımızda sakalı kökünden tıraş etmenin haram olduğu belirtilmiştir Mazeretsiz olarak sürekli kesmek ile ara sıra kesmek arasında bir fark yoktur
Sakalın uzamadan da uzadıktan sonra da kesilmesi meşru değildir Çünkü sakalın kökünden tıraş edilmesinin meşruluğuna delalet eden hiçbir rivayet bulunmamaktadır HzPeygamber (SAV) Efendimizden rivayet edilen birçok sahih hadisi şeriflerde, sakalların tabii halleri üzere terk edilmesi ve uzatılması emredilmektedir Bu konudaki hadisi şeriflerden bazıları şunlardır:
“Abdullah İbni Ömer (RA)’den rivayete göre Nebi (SAV): Bıyıkları tıraş edin, sakalları bırakın buyurmuştur1
“On şey vardır ki bunlar fıtrattandır: Bıyığı kesmek, sakalı uzatmak, misvak kullanmak, burna su çekmek, tırnak kesmek, mafsallarını yıkamak, koltuk altını yolmak, kasıkları tıraş etmek ve suyla taharetlenmek, istinca2
Görüldüğü üzere hadisi şeriflerde hem bıyıkların kısaltılması ve hem de sakalların uzatılması emredilmektedir Bu nedenle fahihlerin çoğunluğu, sakalların uzatılmasının emredilmesinden dolayı sakalı kökünden tıraş etmenin haram olduğuna hükmetmişlerdir Sakalı kökünden tıraş etmeye cevaz veren hiçbir fakih yoktur İşte bazı muteber fıkıh kitaplarımızdan konuyla ilgili hükümler şunlardır:
“…Kişinin sakalını kesmesi, erkeğin kadına benzemesi helal olmadığı gibi helal değildir Bu sebeple, erkeğin sakalını tıraş etmesi kadına benzemek olduğu için haram olmuştur3
“…Erkeğe sakalını kesmesi haramdır4
“…Yüzden tüyü izale etmek haramdır Ancak kadının sakal ve bıyıkları çıkarsa, kesmesi haram olmaz Bilakis müstehaptır5
“…Muhakkak ki sakal erkeğin süsüdür Sakal yaratılışın tamamındandır Dış görünüşte erkek sakal ile kadından ayrılır Sakal hiçbir zaman çirkin olmamıştır Çünkü sakallı olan, her zaman hürmet, saygı ve tazim görür6
Metin ve mealleri verilen hadisi şerifler ve muteber fıkıh kitaplarımızdan nakledilen fetvalardan anlaşılmaktadır ki: Sakalı kökünden tıraş etmek haramdır
Sakalda sünnet miktarı: Bir kabza yani bir tutamdır Kabza miktarı olmayan sakaldan almayı hiçbir fakih mubah görmemiştir7
Sakal bir kabzadan fazla uzadığı zaman onu eninden ve boyundan bir parça almakta beis yoktur Çünkü sakalın kılları kendi haline bırakılırsa sakal uzunluğuna ve genişliğine çirkinleşir, hatta dile destan ve misal olur Yüzün manzarasını bozar, başkalarının alay, eğlence ve istihzasına maruz kalır Fakat bir tutamdan az olan sakalı kısaltmak caiz görülmemektedir
dipnot
(1) Müslim Taharet:5253 Edeb:18, Tirmizi Edeb:18, Nesei Taharet:15
(2) Müslim Taharet:56
(3) Kitabul Fıkhi alel Mezabihil Erbaa 245
(4) El Durrul Muhtar 5261
(5) İbni Abidin 5239
(6) Gazali İhya:1150
(7) EdDürrü\'lMuhtar, 2113
Sakal kesmenin hem ayet hemde hadisi şeriflerden haram oluşu ve dört mezhep görüşü
Allah’u Teala Nisa Suresi 118 ve 119 Ayetik erimlerinde mealen buyuruyor ki:
“(Onlar öyle bir şeytana tapmaktadırlar ki,: )Allah ona lanet etmiştir O da (Allah’a karşı) demiştir ki: (Senin izzet ve celaline) andolsun ki, elbette senin kullarından kesin olarak belirlenmiş bir nasip edineceğim! Ondolsun ki; mutlaka onları (doğru yoldan) saptır(maya çalış)acağım! Kasem olsun ki; kesinlikle onları umutlandır(mak üzere uzun yaşayacakları ve dirilip azapla karşılaşmayacakları gibi asılsız kuruntulara boğ)acağım!
Yemin olsun ki; muhakakkak onlara emredeceğim de hemen davarların kulaklarını çokça yaracaklar Yine andolsun ki; elbette onlara emredeceğim de hemen Allah’ın yaratılışını (tümüyle veya kısmen) değiştirecekler (Ve köleleri burma, dövme yaptırma ve sakal kesme gibi suretlerle Allah’ın yarattığı şekle müdahale edecekler) Kim Allah’ı bırakıp da şeytanı bir dost edinirse muhakkak ki o pek açık bir zararla hüsrana uğramıştır (Zira Allah’In rızasını bırakıp şeytanın rızasını tercih ederek, cenneteki yerini cehennemdeki yeriyle değiştirmişlerdir)
Ayeti Celilede İblis’in sözü olarak geçen: “Allah’ın yaratılışını değiştirme ifadesinden ne kastedildiği hakkında müfessirler iki görüş serdetmişlerdir:
1 Sa’id İbni Cübeyr ve Haseni Basri (Radıyallahu Anhüma) gibi tabi’inin ileri gelenerinden nakledilen görüş, bunun: “Allah’ın dinini değiştirme manasında oluşudur ki, bu ya kafir olan kişinin, Allah’u Teala’Nın kendisinden kalu bela’da aldığı sözü bozarak, yaratıldığı İslam fıtratını değiştirmesi olarak yorumlanmış veya sonradan helali harama, haramı da helale çevirerek yapmış olduğu değiştirmeyle tefsir edilmiştir
2 Buradaki “değiştirme insanın, şeytanın isteği doğrultusunda kendisini Allah’u Teala’nın yasakladığı birtakım şekillere sokmasıdır ki, (sıhhi zaruret dışında) estetik yaptırmak, peruk takmak, dövme yapmak, hayvanları burmak, livata yapmak, lezbiyenlik, kadının erkek elbisesierkeğin kadın elbisesi giymesi, kadının erkeğe erkeğin akdına benzemesi, kadını saçını tıraş etmesi ve erkeğin sakalını kesmesi gibi bazı yasaklar, Allah’u Teala’nın yarattığı fıtratı değiştirmeye örnek olarak zikredilmiştir
Evet! Sakalı traş etmek fıtratı tağyire girmekte ve dört mezhebe göre haram kabul edilmektedir: Nitekim ElMenhelü’l‘azbul Mevrud isimli kitapta şöyle zikredilmiştir: “Sakal tıraşı müçtehid imamlar olan Ebu Hanife, İmamı Malik, İmamı Şafi ve İmamı Ahmed (Rahimehumullah) ve diğerleri indinde haramdır Ayet ve hadislerden hüküm çıkarma görevinde bulunan bütün fukahanın sözleri sakal tıraşının haram olduğu hakkında açıktır (elMenhel:1186188)
MEZHEP İMAMLARININ GÖRÜŞLERİ
1 HANEFİ MEZHEBİ: Hanefi fıkhının muteber kitaplarından “edDurru’l Muhtarda zikredildiğine göre:
“Erkeğin sakalını kesmesi haramdır(5261)
Ayrıca “Fethu’l Kadirde, Zeyla’i (Rahimehullah)ın “Kenz Şerhinde Şurumbulali (Rahimehullah)ın “Dürer Haşiyesiinde ve Hanefi büyüklerinin daha nice eserlerinde bu fetva yer almaktadır
2 MALİKİ MEZHEBİ: Maliki imamlarından Ebu’l Hasen (Rahimehullah)ın “Şerhu’r Risalesinde ve ‘Adevi (Rahimehullah)ın ona yaptığı haşiyesinde zikredildiğine göre:
“Sakalı tıraş haram olduğu gibi müsle (bir uzvu kesme) sayıldığı takdirde kısaltmak da haramdır
3 ŞAFİİ MEZHEBİ: Allame Şeyh Ahmed İbni Kasım elAbbadi (Rahimehullah) “Tuhftu’l Minhac fi Şerhi’l Minhac isimli esere yaptığı haşiyesinde Akika bahsinin sonunda şöyle buyurmuştur:
“Şifi ulemasının büyüklerinden İmamı Rafi’i ve İmamı Nevevi (Rahimehullah): “Sakalı tıraş etmek mekruhtur demişlerse de “Kafiye Şerhinde İbnu’Rif’a (Rahimehullah) buna itiraz ederek, İmamı Şafi (Rahimehullah)ın ‘Ümm isimli eserinde sakalı tıraş etmenin haram olduğuna dair fetva verdiğini bildirmiştir
4 HANBELİ MEZHEBİ: Allame Şeyh Muhammed EsSefarini elHanbeli (Rahimehullah) “Menzumetü’lAdab şerhi “Gizaü’lElbab da:
“Hanbeli mezhebinde güvenilir fetva, sakal tıraşının haram oluşudur Demiştir
Ayrıca “elİkna kitabında da “Sakal tıraşı haramdır diye zikredilmiştir Allame Şeyh Mansur İbni Yunus (Rahimehullah) “Münteha şerhinde de böylece zikretmiştir
Sakalda sünnet olan miktar ise bir tutam olmasıdır Nitekim Amr ibni Şuayb’ın babasındandan, onunda dedesinden (Radıyallahu anhum) rivayetine göre:
“Resulüllah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) sakalının eninden ve boyundan (bir tutamdan fazlasını) alırdı (Tirmizi, Edeb:17, no:2762, 594)
Görüldüğü gibi sakalı tıraş etmenin bütün mezheplerde hükmü açıktır
Alıntıdır
Soru 2:Sakal kesmek haramdır demişsiniz Ben memurum yani kesmem lazım Bizim durumumuz nedir?
Bu konuda büyüklerimiz memurlar vazifelerinden ötürü mazur yani özür sahibidirbuyurmuşlardır
Fakat devlet dairesinde çalışıyor olmak, sakalı kesmek için bir özür olsa da kişi bununla yetinmemelidir Bu durumundan rahatsızlık duymalı, ekmeğini kazanabileceği bir başka iş imkanı peşinde olmalıdır
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
Not:Kimseyi sakalsız diyede küçük görmüyoruzAllah bırakmayan kardeşlerimizede bırakmayı nasip etsinLinkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız sitesine kafanıza takılan soruları yöneltebilirsiniz