iltasyazilim
FD Üye
Sahur Hakkında , İdeal Sahur Menüsü
Sahur; Oruç yetişmek üzere gecenin son altıda birinde yenen yemektir Hz Peygamber sahur yemeğini özellikle teşvik ederek, Yahudilerden sahur yemeği ile ayrılacağımızı açıklama etmiş; mutlaka yenmesini nasihat ile bunda bereket olduğunu söylemiştir Bu Nedenle sahur yemeği oruç tutan müslümanların ağırlık verdikleri bir yemek yemek olmuştur Hz Peygamber (sas) Sahurda kalkınız, sahurda bereket vardırbuyurmuştur
İslâm dini, insanların keza kişisel ayrıca de toplumsal davranışlarını en iyi şekilde düzenleyerek onları nezaket etmeyi amaç almıştır Dolayısıyla, Allah'ın karşısındaki konumunu ancak kulluğunu en şekilde ifa etmekle koruyabilecek olan insana, belirli tahsis ve yükümlülüklerin ve gerekli ibadetlerin belirlenmiş zamanlarda yapılması emredilmiştir Bu ibadetlerden biri olan oruç disiplini gerektiren ibadetlerden biridir Uykudan uyanarak yemek yemek epeyce zorlama bir meslek olduğu için, bu günkü yaşam şartlarında sahur yemeği daha da tartı kazanmıştır Çünkü sahurun oruç zamanını kısaltmaktan öte bir rolü vardır
Orucun başlayış ve bitiş vakti gündüze göre devir edilmiştir Gündüz ise güneşin doğuşu ile batışı arasındaki zamandır Kur'ânı Kerimin orucun başlangıcını bildirirken kullandığı ifade ile, orucun bitimini bildirirken kullandığı ifade arasında farklı bir üslup vardır Ayette orucun başlangıç zamanı için siyah iplikle beyaz ipliğin birbirinden ayrılmasıibaresi kullanılırken; orucun bitimi için de geceye kadarifadesi kullanılır
Kur'ânı Kerim'de orucun vakti için kullanılan ifade gayet açıktır Şafağın beyaz ipliği, siyah iplikten sizce ayırdedilinceye dek yiyin, için (elBakara, 2187) Bu ayette, vaktin sınırlarını tespit edecek olan öğe, oruç tutan kimsedir Çünkü sahur ve iftar vaktinin sınırları tahsis edilirken, sizceifadesi kullanılmıştır Aşağıda da göreceğimiz gibi Hz Peygamber'in ve sahabelerinin tatbikatı da bu hususu doğrulamaktadır
Rasûlüllah (sas): Bilal'in ezanı ve ufuktaki boylu boyunca beyazlık,sizi sahur yemenizde aldatmasın Beyazlık yayılana dek yiyin, için (Müslim) buyurmuştur
Zirr b Hubeys diyor ki: Sahuru yedim, sonra mescide gidiyordum Yolda Huzeyfe İbnülYemanî'ye uğradım ve yanında girdim Doğuracak bir devenin sağılmasını emretti Getirilen süt kaynatıldı, daha sonra bana yaklaşıp, yededi Oruç yakalamak niyetindeyimcevabını verdim O da ben de oruç yakalamak niyetindeyimdedi Yedik, içtik, daha sonra mescide geldik namaz başladı Daha Sonra Huzeyfe, bir defasında Rasûlüllah'la böyle yapmıştıkdedi Sabahleyin daha sonra mı?diye sordum Evet sabahtı fakat güneş az önce doğmamıştıcevabını verdi(Müsnedi Ahmed İbn Hanbel) Bu zaman de çoğunlukla ikinci fecrin başlangıcından daha sonra gece karanlığının aralandığı vakittir
Ebu Zübeyr diyor oysa: Cabir b Abdullah'a oruç yetişmek isteyen lakin kap elinde su meşrubat iken, ezan okunduğunu işiten bir kimsenin durumunu sordum Cabir, Rasûlüllah'ın içsindediğinin rivayet edildiğini söyledi (Müsnedi Ahmed İbn Hanbel)
Hubeyb'in halası Uneyse bir rivayette diyor ki: Eğer bir bayan sahurunu bitirememiş ise, Bilal'e derdi ancak, Bekle sahurumu bitireyim(Abdurrezzak b Memmam, elMusannef)
İbn Münzir, Hz Ali sabahtan namazını kıldırdıktan sonradan, İşte derhal beyaz ipliğin siyah iplikten ayrılıp farkedildiği vakittirdediğini nakleder(elAyni, UmdetülKari li Şer'ilBuhâri)
Sadece bir kaç örnekle bile yetinildiğinde, Hz Peygamber'in ve sahabelerinin sahur konusundaki tavırlarının anlaşılması mümkündür Nitekim Maide suresindeki Ey millet, Allah dini sizi sıkmak için va'z etmemiştirayetini tefsir ederken, Fahreddin erRazi Mefatih'ul Gaybadlı eserinde şöyle söylüyor:
Bu ayeti kerime dinde manâlı bir ve prensiptir Bu prensip zararlı şeylerin meşru olmaması prensibidir
Kur'ân'da ve Hz Peygamber'in tatbikatında da görüldüğü üzere, sahurun vakti gündüzün geceden ayrıldığı ve bunun kanımca açık açık yükümlünün şahsi gözleriyle saptama edildiği vakittir
Genelde fukahanın sahur vaktini belirlerken izledikleri sünnet şu olmuştur Hz Peygamber (sas) sahura son verip imsak ettikten sonradan Kur'ânı Kerim'den elli âyet dek okur veya okuyacak bir vakit bekledikten daha sonra sabahtan namazını kıldırırdı Bu imsak vakti de yaklaşık güneşin doğmasından 7590 dakika dek öncesi olur oysa; sahur yemeği için en son kabul edilen vakittir
Şâmil İA
Örnek Sahur Menüsü
1 Su bardağı yarım yağlı süt
1 Adet haşlanmış yumurta
12 Kibrit kutusu değin yarım yağlı beyaz lor peynir
510 Adet zeytin ya da 24 adet cevizveya 5adet badem ya da fındık
4 Adet kuru kayısı veya 1 orta yükseklik armut
Domatessalatalıkybiberrokateresemizotu (1 tatlı kaşığı zyağıve nar ekşili ilaveli olabilir)
34 İnce dilim kepeği alınmamış ekmek
Beslenme aralarında 34 bardak ılık su *
Sahur; Oruç yetişmek üzere gecenin son altıda birinde yenen yemektir Hz Peygamber sahur yemeğini özellikle teşvik ederek, Yahudilerden sahur yemeği ile ayrılacağımızı açıklama etmiş; mutlaka yenmesini nasihat ile bunda bereket olduğunu söylemiştir Bu Nedenle sahur yemeği oruç tutan müslümanların ağırlık verdikleri bir yemek yemek olmuştur Hz Peygamber (sas) Sahurda kalkınız, sahurda bereket vardırbuyurmuştur
İslâm dini, insanların keza kişisel ayrıca de toplumsal davranışlarını en iyi şekilde düzenleyerek onları nezaket etmeyi amaç almıştır Dolayısıyla, Allah'ın karşısındaki konumunu ancak kulluğunu en şekilde ifa etmekle koruyabilecek olan insana, belirli tahsis ve yükümlülüklerin ve gerekli ibadetlerin belirlenmiş zamanlarda yapılması emredilmiştir Bu ibadetlerden biri olan oruç disiplini gerektiren ibadetlerden biridir Uykudan uyanarak yemek yemek epeyce zorlama bir meslek olduğu için, bu günkü yaşam şartlarında sahur yemeği daha da tartı kazanmıştır Çünkü sahurun oruç zamanını kısaltmaktan öte bir rolü vardır
Orucun başlayış ve bitiş vakti gündüze göre devir edilmiştir Gündüz ise güneşin doğuşu ile batışı arasındaki zamandır Kur'ânı Kerimin orucun başlangıcını bildirirken kullandığı ifade ile, orucun bitimini bildirirken kullandığı ifade arasında farklı bir üslup vardır Ayette orucun başlangıç zamanı için siyah iplikle beyaz ipliğin birbirinden ayrılmasıibaresi kullanılırken; orucun bitimi için de geceye kadarifadesi kullanılır
Kur'ânı Kerim'de orucun vakti için kullanılan ifade gayet açıktır Şafağın beyaz ipliği, siyah iplikten sizce ayırdedilinceye dek yiyin, için (elBakara, 2187) Bu ayette, vaktin sınırlarını tespit edecek olan öğe, oruç tutan kimsedir Çünkü sahur ve iftar vaktinin sınırları tahsis edilirken, sizceifadesi kullanılmıştır Aşağıda da göreceğimiz gibi Hz Peygamber'in ve sahabelerinin tatbikatı da bu hususu doğrulamaktadır
Rasûlüllah (sas): Bilal'in ezanı ve ufuktaki boylu boyunca beyazlık,sizi sahur yemenizde aldatmasın Beyazlık yayılana dek yiyin, için (Müslim) buyurmuştur
Zirr b Hubeys diyor ki: Sahuru yedim, sonra mescide gidiyordum Yolda Huzeyfe İbnülYemanî'ye uğradım ve yanında girdim Doğuracak bir devenin sağılmasını emretti Getirilen süt kaynatıldı, daha sonra bana yaklaşıp, yededi Oruç yakalamak niyetindeyimcevabını verdim O da ben de oruç yakalamak niyetindeyimdedi Yedik, içtik, daha sonra mescide geldik namaz başladı Daha Sonra Huzeyfe, bir defasında Rasûlüllah'la böyle yapmıştıkdedi Sabahleyin daha sonra mı?diye sordum Evet sabahtı fakat güneş az önce doğmamıştıcevabını verdi(Müsnedi Ahmed İbn Hanbel) Bu zaman de çoğunlukla ikinci fecrin başlangıcından daha sonra gece karanlığının aralandığı vakittir
Ebu Zübeyr diyor oysa: Cabir b Abdullah'a oruç yetişmek isteyen lakin kap elinde su meşrubat iken, ezan okunduğunu işiten bir kimsenin durumunu sordum Cabir, Rasûlüllah'ın içsindediğinin rivayet edildiğini söyledi (Müsnedi Ahmed İbn Hanbel)
Hubeyb'in halası Uneyse bir rivayette diyor ki: Eğer bir bayan sahurunu bitirememiş ise, Bilal'e derdi ancak, Bekle sahurumu bitireyim(Abdurrezzak b Memmam, elMusannef)
İbn Münzir, Hz Ali sabahtan namazını kıldırdıktan sonradan, İşte derhal beyaz ipliğin siyah iplikten ayrılıp farkedildiği vakittirdediğini nakleder(elAyni, UmdetülKari li Şer'ilBuhâri)
Sadece bir kaç örnekle bile yetinildiğinde, Hz Peygamber'in ve sahabelerinin sahur konusundaki tavırlarının anlaşılması mümkündür Nitekim Maide suresindeki Ey millet, Allah dini sizi sıkmak için va'z etmemiştirayetini tefsir ederken, Fahreddin erRazi Mefatih'ul Gaybadlı eserinde şöyle söylüyor:
Bu ayeti kerime dinde manâlı bir ve prensiptir Bu prensip zararlı şeylerin meşru olmaması prensibidir
Kur'ân'da ve Hz Peygamber'in tatbikatında da görüldüğü üzere, sahurun vakti gündüzün geceden ayrıldığı ve bunun kanımca açık açık yükümlünün şahsi gözleriyle saptama edildiği vakittir
Genelde fukahanın sahur vaktini belirlerken izledikleri sünnet şu olmuştur Hz Peygamber (sas) sahura son verip imsak ettikten sonradan Kur'ânı Kerim'den elli âyet dek okur veya okuyacak bir vakit bekledikten daha sonra sabahtan namazını kıldırırdı Bu imsak vakti de yaklaşık güneşin doğmasından 7590 dakika dek öncesi olur oysa; sahur yemeği için en son kabul edilen vakittir
Şâmil İA
Örnek Sahur Menüsü
1 Su bardağı yarım yağlı süt
1 Adet haşlanmış yumurta
12 Kibrit kutusu değin yarım yağlı beyaz lor peynir
510 Adet zeytin ya da 24 adet cevizveya 5adet badem ya da fındık
4 Adet kuru kayısı veya 1 orta yükseklik armut
Domatessalatalıkybiberrokateresemizotu (1 tatlı kaşığı zyağıve nar ekşili ilaveli olabilir)
34 İnce dilim kepeği alınmamış ekmek
Beslenme aralarında 34 bardak ılık su *