iltasyazilim
FD Üye
Pyrrhonculuk (Pironculuk) Ne Demektir?
Pyrrhon'un kuşkuculuk öğretisi
İnsan düşüncesinde metafizik uydurmalara bir tepki olarak beliren kuşkuculuk antikçağ Yunan bilgicileriyle başlar Ama bir felsefe çığırı olarak kuşkuculuk antikçağ Yunan düşünürü Pyrrhon veya Pyrron (İÖ 365275)'nun öğretisidir Pyrrhon şüpheciliğine felsefe dilinde kökten şüphecilik de denir Pyrrhonculuk, SokratesPlatonAristoteles üçlüsünün karşılıklı çabayla kotarıp yerleştirdikleri bilgi tutkusuna aleyhinde bir tepki olarak belirmiştir Pyrrhon, kukusuz, düşüncelerinin kaynağını özellikle Gorgias ve Protagoras gibi bilgicilerde buluyordu Tarihsel süreçte zorunlu bir safha olan Pyrrhonculuk, doğrusu törebilimsel (ahlaksal N) bir öğretidir Pyrrhon'un amacı bireysel mutluluğu sağlamaktı Bunun için de, zorunlu bilimsel verilerden mahrum bulunan insan düşüncesinin çelişik sorunlarla kurgulara kapılarak boşu boşuna tedirgin edilmesini durdurmak istiyordu İnsanlara, nesneler üzerine emin yargılardan kaçınılması aracılığıyla ruhsal dinginliğe ulaşmalarını öğütlemekteydi Bu öğütlerle antikçağın ilkel inakçılığını kökünden sarsıyordu Elis'li Pyrrhon'a göre nesnelerin özü anlaşılamaz, bundan ötürü kesin data olanaksızdır Hiçbir zihin yoktur fakat tersi de tanıtlanmasın Bilgiyi ne doğrulamalı ne de yadsımalıdır, kuşkulanmak yeter Yapılacak tek ve en içten meslek yargıdan kaçınmak'tır Millet ama nesnelerin görünüşlerini tanıyabilirler, fakat eylemlerini bu görünüşlerle düzenleyebilirler ancak bu da onlara yetmelidir Mutluluk, SokratesPlatonAristoteles üçlüsünün ilerisürdüğü gibi bilgide ve bilgelikte yok gönül rahatlığı'ndadır Bu gönül rahatlığını da belirli bilgiler elde etmek için boşu boşuna çabalar yok, tasasızlık sağlar Görüldüğü gibi Pyrrhon ne metafizikçiler gibi bilginin varlığını, ne de bilgiciler gibi bilginin olanaksızlığını savunmaktadır (? N) Onun dilediği sadece kavranılmaz olanın askıda bırakılması ve belirli yargılardan kaçınılmasıdır Ne var ama bu şüphecilik gene de tarafsız gerçeğin bilinemeyeceği gerekli sonucuna varır *
Pyrrhon'un kuşkuculuk öğretisi
İnsan düşüncesinde metafizik uydurmalara bir tepki olarak beliren kuşkuculuk antikçağ Yunan bilgicileriyle başlar Ama bir felsefe çığırı olarak kuşkuculuk antikçağ Yunan düşünürü Pyrrhon veya Pyrron (İÖ 365275)'nun öğretisidir Pyrrhon şüpheciliğine felsefe dilinde kökten şüphecilik de denir Pyrrhonculuk, SokratesPlatonAristoteles üçlüsünün karşılıklı çabayla kotarıp yerleştirdikleri bilgi tutkusuna aleyhinde bir tepki olarak belirmiştir Pyrrhon, kukusuz, düşüncelerinin kaynağını özellikle Gorgias ve Protagoras gibi bilgicilerde buluyordu Tarihsel süreçte zorunlu bir safha olan Pyrrhonculuk, doğrusu törebilimsel (ahlaksal N) bir öğretidir Pyrrhon'un amacı bireysel mutluluğu sağlamaktı Bunun için de, zorunlu bilimsel verilerden mahrum bulunan insan düşüncesinin çelişik sorunlarla kurgulara kapılarak boşu boşuna tedirgin edilmesini durdurmak istiyordu İnsanlara, nesneler üzerine emin yargılardan kaçınılması aracılığıyla ruhsal dinginliğe ulaşmalarını öğütlemekteydi Bu öğütlerle antikçağın ilkel inakçılığını kökünden sarsıyordu Elis'li Pyrrhon'a göre nesnelerin özü anlaşılamaz, bundan ötürü kesin data olanaksızdır Hiçbir zihin yoktur fakat tersi de tanıtlanmasın Bilgiyi ne doğrulamalı ne de yadsımalıdır, kuşkulanmak yeter Yapılacak tek ve en içten meslek yargıdan kaçınmak'tır Millet ama nesnelerin görünüşlerini tanıyabilirler, fakat eylemlerini bu görünüşlerle düzenleyebilirler ancak bu da onlara yetmelidir Mutluluk, SokratesPlatonAristoteles üçlüsünün ilerisürdüğü gibi bilgide ve bilgelikte yok gönül rahatlığı'ndadır Bu gönül rahatlığını da belirli bilgiler elde etmek için boşu boşuna çabalar yok, tasasızlık sağlar Görüldüğü gibi Pyrrhon ne metafizikçiler gibi bilginin varlığını, ne de bilgiciler gibi bilginin olanaksızlığını savunmaktadır (? N) Onun dilediği sadece kavranılmaz olanın askıda bırakılması ve belirli yargılardan kaçınılmasıdır Ne var ama bu şüphecilik gene de tarafsız gerçeğin bilinemeyeceği gerekli sonucuna varır *