Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Oyunlar Hakkında Bilgi Veren Metacritic Nedir, Neden Önemli?

Oyunlar Hakkında Bilgi Veren Metacritic Nedir, Neden Önemli?
0
100

morfeus

FD Üye
Katılım
Kas 12, 2021
Mesajlar
2
Etkileşim
4
Puan
38
Yaş
46
Konum
Rusya
F-D Coin
106

IMDb, Rotten Tomatoes, Metacritic ve OpenCritic üzere birçok site, uzun vakittir hayatımızda bulunuyor. Kendi makul puanlama sistemlerine sahip olan bu siteler, misal ve farklı kısımlarda da hizmet veriyorlar. Metacritic’te sinema, TV programları ve albüm puanlamaları da yer alıyor olsa da, en çok oyun dünyasına tesir eden bir site olduğunu söyleyebiliriz.

Bu siteler, basın kuruluşları tarafından yayımlanan incelemeler aracılığıyla verilen puanlamaları kendi sistemlerine entegre ediyor ve onların ortalamaları ile birlikte genel bir puan oluşturuyorlar. Böylelikle, o oyunun yahut eserin, profesyonel eleştirmenler tarafından ne derecede tavsiye edilip/edilmediğini anlayabiliyoruz. Bu sistemler günahsız görünse de, geliştiriciler açısından kimi olumsuz sonuçlar doğurabiliyor. Gelin, daima birlikte bu sitelerin derinliklerine göz atalım.

Metacritic'in oyun dünyasındaki tesirleri:


  • Bilmeyenler için: Nedir bu Metacritic ve OpenCritic?
  • Metacritic puanı neden bu kadar kıymetli?
  • Metacritic’in oyun geliştiricileri üzerindeki tesiri ne?

Bilmeyenler için: Nedir bu Metacritic ve OpenCritic?

4158a746ded7f15aa84776db6bc66996988b53a8.jpeg

Metacritic; oyun, sinema, albüm ve TV programlarını kıymetlendiren bir internet sitesi olarak karşımıza çıkıyor olsa da; bizler, oyunlar tarafındaki ehemmiyetine değineceğiz. Basın kuruluşları tarafından verilen puanların ortalamasını alan ve kendi algoritmasına nazaran hesaplayan Metacritic, oyunun ‘Metascore’ ismi altındaki genel puanını oluşturuyor.

Örnek verecek olursak; Elden Ring’in PlayStation 5 incelemelerinde 79 farklı basın kuruluşunun puan ortalaması alınmış. Metacritic’in aldığı basın incelemelerinin ortalamaları ile birlikte, 100 üzerinden 96 puan almayı başaran Elden Ring, çıktığı devir oyun dünyasında çok büyük bir tesir yaratmıştı. Oyunun çıkışına hayli kısa bir mühlet kala bu puanlar yayımlanmış ve birçok oyuncu üzerindeki beklenti düzeyini daha da yüksek çıtalara çıkarabilmişti.

fa7b19d09f7443d00737ca527febb65e8b161cd3.jpeg

Hatta kimi kullanıcılar, bu puan ortalamasından evvel oyunu satın alıp almamakta kararsızken, puanlamayı gördükten sonra oyunu ön sipariş etmeye bile karar verdiler. Ayrıyeten Metacritic, ‘User Score’ ismi altında her kullanıcıya açık bir puanlama sistemine de sahip. Bu, beğendiğiniz yahut beğenmediğiniz bir oyun için 10 üzerinden istediğiniz puanı verebildiğiniz bir sistem olsa da, kullanıcılar tarafından pek önemsenmiyor.

Bunun sebebiyse; Metacritic’in bu puanlar öncesinde sizden rastgele bir bilgi istemiyor olması. İsterseniz, anonim bir biçimde bile bu ‘User Score’ puanlamasını yapabiliyorsunuz. Steam’de olan ‘Sahip olduğun oyunu inceleyebilme’ mantığının olmadığı bu sistem, arka niyetli bireylerin puanlamalara epey kolay bir biçimde tesir etmesi sebebiyle çok fazla kale alınmıyor

c737f06720a6b0938010d3d4d80d017ec0fd6d95.jpeg

OpenCritic ise, birebir Metacritic üzere kendi puanlama sistemine sahip olan bir internet sitesi. Basın kuruluşları tarafından yayımlanan oyun incelemelerini listeleyen ve puan ortalamasını alan OpenCritic, bazı kullanıcılar için Metacritic’ten daha çok dikkate alınıyor. Bunun en büyük sebebiyse; Metacritic’in bilakis, oyunları platformdan platforma ayırmaması.

Örneğin; az evvel bahsetmiş olduğumuz Elden Ring. PlayStation 5 incelemelerinde Metacritic’ten 96 puan almayı başaran oyun; PC’de 94 ve Xbox Series X’de de 96 puan almış. Metacritic, oyunları bu biçimde incelendikleri platforma nazaran ayırarak, her platform için kendi puan ortalamasını sunuyor. OpenCritic’te ise bu türlü bir sistem bulunmuyor. Direkt olarak incelenen tüm platformların hep birlikte puan ortalamasını alan internet sitesi, birtakım kullanıcılara nazaran daha sağlıklı bir puanlama sistemi sunuyor.

Metacritic puanı neden bu kadar kıymetli?

5aec4410104e6ddfdbe7dc54035dc9d31525815a.jpeg

Her yıl; yüzlerce ve hatta binlerce oyun piyasaya sürülüyor. Oyuncular olarak, bunların birçoğunun ismini bile duymazken, birçoğunun da ismini ister istemez sıkça duyuyoruz.. Her yıl piyasaya sürülen bu binlerce oyunun her birine tek tek talih verip, deneyimleme olasılığımız olmadığı için, devreye Metacritic üzere puanlama sistemleri giriyor.

Bu oyunların yayıncıları, inceleme yapan basın kuruluşlarına; oyunun çıkışından evvel bir basın kodu sunuyor ve oyununun eleştirmenler tarafından incelenmesini (Basın kuruluşları da sık sık inceleme kodu isteyebiliyor) talep ediyor. Oyunu her tarafı ile ayrıntılıca inceleyen bu basın kuruluşları, mevcut özgün puanlama sistemlerine nazaran puanlarını veriyor ve incelemelerini internet sitelerinde yayımlıyor. Metacritic’de, bu puanların ortalamasını alarak, kendi ‘Metascore’unu’ oluşturuyor.

2f41f123dcabda202e8383eddf462216a41292d4.jpeg

Bir oyunu satın alıp almamakta kararsız kalan yahut eleştirmenlerin fikirlerini merak eden oyuncular ise, Metacritic’e girerek güvendikleri kuruluşların verdikleri puanları inceliyor ve kararlarını çok daha rahat bir formda verebiliyorlar. Natürel ki, bu puanlama sisteminin ‘kusursuz’ olduğunu söylemek epeyce yanlış olacaktır. Sonuçta, bu oyunları inceleyen eleştirmenler, büsbütün kendi görüşlerine nazaran bu puanları veriyorlar.

Ayrıca, Metacritic üzere kuruluşlar sayesinde; birtakım gözden kaçan bağımsız üretimler da epey büyük ilgi toplayabiliyor. Bu sayede, ismini dahi duymadığınız oyunları keşfedebiliyor, kendinizi ‘’Bu hoş puan almış. Ben buna bir talih vereyim.’’ cümlesini kurarken bulabiliyorsunuz.

0617a90c3125e858b9c3c888048924e6ce7f2713.jpeg

Oyun fiyatlarının gittikçe yükseldiği ve kendimize ayırabildiğimiz vaktin sahiden kısalmış olduğunu düşünecek olursak, birtakım kullanıcıların bir oyun seçerken tereddütte kalması ve çeşitli siteler aracılığıyla fikir edinmeye çalışması hayli olağan bir yaklaşım. Ayrıyeten, düşük bir ‘Metascore’, her vakit ‘’O oyun kötüdür’’ anlamını taşımaz. Eleştirmenlerin incelemeleri ve oyun hakkındaki fikirleri değerli olsa da, her vakit en kıymetli olan şey sizin o oyundan zevk alıp almayacağınızdır.

Eğer yeni oyun çeşitlerine yelken açmayı seven bir oyuncuysanız, Metacritic üzere kuruluşlar oldukça işinize yarayabilir. Ancak, daha çok çevrimiçi oyunlar tercih ediyor ve tek bir oyuna bağlı kalmayı seven oyunculardansanız, bu biçim sistemler sizin için pek bir mana tabir etmeyebilir.

Metacritic’in oyun geliştiricileri üzerindeki tesiri ne?

2556c28ffa279b2190e34a465f7c78f404998721.jpeg

Yazımızın bu kısmına kadar, sistemin işleyişi ve olumlu yanlarından bahsetmiş olsak da; oyun geliştiricileri için bazı olumsuz yanları da mevcut. Örneğin; PlayStation’a ilişkin bir stüdyo olan Bend Studio’da Days Gone’ın direktörlüğünü üstlenmiş olan John Garvin, Metacritic puanının çok kıymetli olduğuna ait bir açıklama yapmıştı.

‘’Bir oyun markasında yaratıcı yönetmenseniz ve oyununuz 70 Metacritic puanı ile piyasaya sürülüyor ise, o seride çok uzun müddet direktör olarak kalamayacaksınız.’’ diyen Garvin, Sony’nin Metacritic skoruna ne kadar ehemmiyet verdiğini ayrıntılı bir biçimde anlatmıştı. Days Gone’ın dokuz milyondan daha fazla kopya satarak, epeyce başarılı bir oyun olduğunu vurgulamış ve buna karşın şirkette kendilerine ‘başarısız’ gözüyle bakıldığını da lisana getirmişti.

2de694f28d1c45dd07d423da4eb32b7ef32e2fd6.jpeg

Yaşanan bu biçim olaylarda Metacritic sitesinin rastgele bir hatası olmasa da, oyun dünyasındaki şirketler, bu puanlara gerçekten ziyadesiyle önemsiyor. Birtakım şirketler, daha yüksek bir skor ile çalışanlarını makus koşullarda da dâhil olmak üzere daha fazla çalışmaya sürüklerken, birtakım şirketler de yüksek bir skora erişilirse, ek prim vermek üzere tekniklere başvurabiliyor.

Oyun dalında hizmet vermekte olan her bir şirketin, asıl gayesinin ‘Daha fazla para kazanmak’ olduğunu unutmamak gerek. Metacritic’in oyuncular tarafından önemsenmesi de, şirketler tarafından da önemsenmesine yol açıyor. Bu da, neredeyse her şey üzere birtakım olumlu yanlara sahipken, kimi olumsuz yanlara da sahip. Pekala sizler Metacritic hakkında ne düşünüyorsunuz? Sizce bu puanlama sistemi adil mi?


 

Similar threads

Şimdi oyunların değerlendirilmesi ile ilgili o bir türlü sonuçlandırılamayan tartışmayı tekrar alevlendirmek istemem. Evet, puanlama sistemi sıkıntılı, kimi zaman manipüle edildiğine de şahitlik ediyoruz, ama şu anda elimizde onun yerine geçecek bir alternatif de yok gibi görünüyor. Günün...
Cevaplar
0
Görüntüleme
65
Star Wars: Jedi Fallen Order'ın da çıkışıyla birlikte bu yıl içerisinde çıkmasını beklediğimiz büyük oyun kalmadı diyebiliriz. Aralık ayında çıkacak oyunlar arasında tepeleri zorlayacak nitelikte hiç bir oyun yok, Metacritic de bu yüzden şimdiden 2019'un en yeterli 15 oyunu listesini...
Cevaplar
0
Görüntüleme
106
Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint, 4 Ekim itibariyle oyun severlerle buluştu. Ancak bu buluşma pek de iyi geçiyormuş gibi görünmüyor; oyunun gerek incelemelerden gerek oyuncu değerlendirmelerinden aldığı puanlar oldukça düşük seyrediyor. Opencritic’te paylaşılan 25 incelemenin ortalaması 59...
Cevaplar
0
Görüntüleme
135
Oyun dalı, daima olarak gelişmeye ve genişlemeye devam eden bir pazar. Hâl bu türlü olunca da bazen kendimizi yüzlerce seçenek ortasında sıkışmış olarak bulabiliyoruz. İşte bu yüzden, oyun tecrübenizi kişiselleştirmenizi sağlayacak ve hayli işinize yarayabilecek internet sitesi tavsiyeleri ile...
Cevaplar
0
Görüntüleme
117
2021 yılında alışık olduğumuz kadar çok oyun göremesek de -ve gördüklerimizin birden fazla bekleneni sunmayı başaramamış olsa da- hatırı sayılır birçok başlıkla karşılaştık. Kimi vakit yeni Battlefield gelecek diye sevindik, kimi vakit da GTA: Trilogy ile yerden yere vurulduk. Bunlar üzere...
Cevaplar
0
Görüntüleme
157
858,500Konular
982,393Mesajlar
32,981Kullanıcılar
ilkinsanSon üye
Üst Alt