iltasyazilim
FD Üye
Orucun Mekruh Olması
Orucun Mekruh Olması Ne Demektir
Mekruh olan oruçlar ikiye ayrılır: Tenzîhen mekruh oruçlar, tahrîmen mekruh oruçlar
Muharrem ayının sadece 10'uncu günü ya da ilkbaharın başlangıcı olan Nevrûz günü yahut da Mehrican denilen sonbahar günü oruç tutmak tenzihen mekruhtur Yalnız Cuma günü oruç tutmak da tenzihen mekruhtur Cuma günü oruç tutmaktan nehyin sebebi, o günün bir nevi bayram günü olmasıdır Hadîsi şerîf'te, Cuma gününün yeme, içme ve zikir günü olduğu belirtilmiştir
Yalnız Cumartesi günü oruç yakalamak da tenzîhen mekruh sayılmıştır
Ramazan bayramının birinci günü ile Kurban bayramının dört gününde oruç yetişmek ise tahrîmen mekruhtur Bugünlerde oruç tutmayı haram sayan da vardır Bu sebeble, bunlara haram oruç da denebilir Bugünleri, Cenâbı Yargı kulları için bayram ilân etmiştir
Nimetlerinden yenilip içilerek Allah'a bol bol şükredilecektir Bugünleri oruçlu devretmek ise, Allah'ın nimetlerinden ve ziyafetinden yüz çevirmek mânasına gelir ancak, bu sebeble bu oruçlar haram veya harama yakın mekruh sayılmıştır
Ara vermeden yani, akşam iftar etmeden 23 gün peşpeşe oruç yetişmek (ancak buna savmı visâl denir) mekruhtur Savmı visâl Resûlüllah Efendimiz hakkında câizdi Zorlama ve meşakkatli olduğu için, ümmeti hakkında câiz olmamıştır
Bayram günleri de dahil bütün sene boyunca aralıksız her gün oruç yetişmek da mekruhtur Buna savmı dehr denir Bayram günleri oruç tutulmayıp iftar edildiği takdirde ise, tüm yıl oruç tutmakta bir beis yoktur
Kocasının rızası ve izni olmadan kadının nâfile oruç tutması da mekruhtur Kocası dilerse, bu orucu bozdurabilir
Aidat mukabilinde çalışan bir emekçi ya da hizmetçi, ancak yaptığı işe ve hizmete zarar vermemek kaydıyla beyhude oruç tutabilir Eğer tutulan oruç, yapılan işi aksatacaksa o takdirde ücreti ödeyen patron ya da işverenden müsade olmak şarttır Işveren müsade verirse nafile oruç tutar, vermezse tutmaz *
Orucun Mekruh Olması Ne Demektir
Mekruh olan oruçlar ikiye ayrılır: Tenzîhen mekruh oruçlar, tahrîmen mekruh oruçlar
Muharrem ayının sadece 10'uncu günü ya da ilkbaharın başlangıcı olan Nevrûz günü yahut da Mehrican denilen sonbahar günü oruç tutmak tenzihen mekruhtur Yalnız Cuma günü oruç tutmak da tenzihen mekruhtur Cuma günü oruç tutmaktan nehyin sebebi, o günün bir nevi bayram günü olmasıdır Hadîsi şerîf'te, Cuma gününün yeme, içme ve zikir günü olduğu belirtilmiştir
Yalnız Cumartesi günü oruç yakalamak da tenzîhen mekruh sayılmıştır
Ramazan bayramının birinci günü ile Kurban bayramının dört gününde oruç yetişmek ise tahrîmen mekruhtur Bugünlerde oruç tutmayı haram sayan da vardır Bu sebeble, bunlara haram oruç da denebilir Bugünleri, Cenâbı Yargı kulları için bayram ilân etmiştir
Nimetlerinden yenilip içilerek Allah'a bol bol şükredilecektir Bugünleri oruçlu devretmek ise, Allah'ın nimetlerinden ve ziyafetinden yüz çevirmek mânasına gelir ancak, bu sebeble bu oruçlar haram veya harama yakın mekruh sayılmıştır
Ara vermeden yani, akşam iftar etmeden 23 gün peşpeşe oruç yetişmek (ancak buna savmı visâl denir) mekruhtur Savmı visâl Resûlüllah Efendimiz hakkında câizdi Zorlama ve meşakkatli olduğu için, ümmeti hakkında câiz olmamıştır
Bayram günleri de dahil bütün sene boyunca aralıksız her gün oruç yetişmek da mekruhtur Buna savmı dehr denir Bayram günleri oruç tutulmayıp iftar edildiği takdirde ise, tüm yıl oruç tutmakta bir beis yoktur
Kocasının rızası ve izni olmadan kadının nâfile oruç tutması da mekruhtur Kocası dilerse, bu orucu bozdurabilir
Aidat mukabilinde çalışan bir emekçi ya da hizmetçi, ancak yaptığı işe ve hizmete zarar vermemek kaydıyla beyhude oruç tutabilir Eğer tutulan oruç, yapılan işi aksatacaksa o takdirde ücreti ödeyen patron ya da işverenden müsade olmak şarttır Işveren müsade verirse nafile oruç tutar, vermezse tutmaz *