iltasyazilim
FD Üye
Öğretmenlik mesleği hakkında data
Öğretmenlik mesleğine giriş ders notları
Öğretmenlik mesleği ile ilgili bilgiler
ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
EĞİTİM: bireyde kendi yaşantıları yoluyla tavır değişikliği meydana getirme süreci
*eğitim bir süreçtir
*eğitim sürecinde bireyde tutum değişikliği meydana getirmektir
*tutum değişikliği bireyin yaşantıları sonucu meydana kazanç
informal eğitim:bir plana emrindeki olmaksızın yapılan eğitim etkinlikleridirörnsanatkâr çırak ilişkisi,dost ortamı
formal eğitimlanlı eğitim etkinlikleridir
formal eğitim ikiye ayrılır:
örgün eğitim:emin bir yaş kümesindeki bireylere,ulusal eğitim amaçlarına tarafından hazır eğitim programlarıyla okul çatısı aşağıda ahenkli olarak yapılan eğitimdir
yaygın eğitim: örgün eğitim sistemine hiç girmemiş bu sistemin herhangi bir basamağında yer alan ya da bu basamakların birinden ayrılmış olan kişilere ilgi ve gereksinme duydukları alanda yapılan eğitimdirörn özel kurslar vs
öğrenme:yaşantı ürünü olarak meydana gelen davranışta ya da potansiyel davranıştaki nispeten kalıcı izli davranışlardır
öğrenmenin ortak özellikleri:
1öğrenme sonucunda davranıştaki başkalaşım davranışta gözlenebilir bir değişiklik olması
*birey o güne değin hiç göstermediği bir davranışı göstermeye başlar
*var olan davranışını geliştirebilir
*daha önce öğrendiği yanlış davranışı düzeltebilir
2davranıştaki değişikliğin yaşantı ürünü olması
3davranıştaki değişmenin nispeten sürekli olması
4davranıştaki değişmenin dermansızlık,hastalık gibi etmenler nedeniyle geçici bir biçimde meydana gelmemişolması
5davranıştaki değişmenin sadece artış sonucunda oluşmaması
öğretme:öğrenmenin kolaylaştırılması,öğrenmeye rehberlik edilmesi,öğrenene öğrenmeyi gerçekleştirmesinde yardımcı olunması sürecidir
öğretimkullarda gerçekleştirilen planlı,denetimli ve örgütlenmiş öğretme etkinlikleridir
romizowski (1986),eğitim ve öğretim arasındaki farkı şöyle açıklar : öğretim önceden saptanmış amaçlara varmak için kenarı parmaklıklarla çevrili bir yolu izlemeye benzer eğitim ise, yolun sağındaki ve solundaki tarlalarda özgürce dolaşmaktır
öğretim sürecini çözümlediğimizde dört temel öğenin olduğunu görmekteyiz:
hedefler:öğretim etkinlikleri sonucunda öğrenende ortaya çıkacak davranışları tanımlar
içerik: öğretim sürecin de öğrencilere kazandırılacak data, maharet ve tutumları kapsar
eğitim durumları:öğrencilerin hedeflere ulaşmaları için geçirmeleri gereken öğrenme yaşantılarını sağlayacak dış koşulların düzenlenmesidir
değer biçme: öğrencilerin hedeflere varmak durumlarının değişik ölçme araçları ile belirlenmesidir
öğretim sırasında şu noktalar göz önünde bulundurulması gerekir:
*öğretirken öğrenenin kavramagücünü göz önünde bulundurmak gerekir
*öğrenenin öğrenme gücü,öğretilen konuya,nesneye tarafından değişir
*uyarılan bir insan uyarılmayana göre daha basit öğrenir
*uyarımlar ölçülü olmalıdır şiddetli uyarım şehvetli dengeyi bozabilir
*bahşetme ile denetlenen öğrenme,genellikle cinayet ile denetlenenöğrenmeye oranla daha etkilidir
*öğreneni başarısızlıkla suçlamak öğrenmesine ket vurabilir
*bireyin içinden gelen uyarım dıştan verilen uyarıma oranla daha etkin öğrenme sağlar
* öğretimde esas olan başarıdır
*seçilen amaçlar bireyler için realist olmalıdır
*öğrenmede geçmiş yaşantıların kayda değer bir yeri vardır
*öğrenen,öğretim sürecine aktif olarak katılırsa daha kolay öğrenir
*anlamlı konular, amaçsız ve anlaşılması güç konulara kadar daha kolay öğrenilir
*hüner öğrenirken,yineleme alıştırmaları yapılması öğrenmenin etkili olmasını sağlar
*öğrenen öğrenme yaşantıları davcarasındaki ilişkileri kendi bulur veyeni durumlara uygulamadeneyimi kazanırsa,öğrendiği şeyleri diğer konularadaha kolay aktarma eder
*öğrenme sürecinde uzun vakit hazırlanması istenen konular için farklı zamanlarda arada bir anımsamalar yapılması gerekir
***eğitim ve öğretim süreçlerinde hedef öğrenmeyi sağlamaktır
fakat bu işlem planlı,programlı ve güdümlü ise ve istendik yönde tavır kazandırmayı amaçlıyorsa öğretim süreci gündeme gelmektedir
eğitim,öğretime kıyasladaha kapsamlı,yaşam boyu süren,istendik ve istenmedik tavır değişikliklerini içeren bir süreçtir
1 aşağıdakilerden hangisi eğitim için söylenemez?
a) eğitim belirli bir vakit diliminde gerçekleşen bir süreçtir
b) eğitim sürecinde bireyde tutum değişiklikleri meydana gelir
c) öğrenmenin oluştuğu her durumda,insan davranışlarını değiştiren bir eğitim sürecinden laf edilebilir
d)eğitim istendik nitelikteki davranış değişikliklerinin oluşturulmasını yani geçerli öğrenmeleri kapsamaktadır
e) eğitim ikiye ayrılır informal ve formal eğitim
yanıt: aeğitim belirlenmiş bir süreçte değil hayat boyu devam eder
2 sanatkâr çırak ilişkisi sonucu kazanılan davranışlar hangi eğitimin kapsamındayer alır?
a formal eğitim
b örgün eğitim
c yaygın eğitim
d informal eğitim
e görsel eğitim
yanıt:d dirbir plana alt olmaksızın yapılan eğitim etkinliklerine informal eğitim denir
3 aşağıdakilerden hangisi öğretme için söylenemez?
a öğretme herhangi bir öğrenmeyi kılavuzlama ve sağlama faliyeti olarak tanımlanabilir
b öğretme sürecinde öğrenen ,öğreten ve öğrenilen diyebileceğimiz üç öğenin etkileşimi laf konusudur
c öğretme etkinlikleri tekrar tekrar eğitim kurumlarında düzenlenir
d öğretme ve öğrenme kimi süre birbirinden egemen olarak da gerçekleşebilmektedir
e öğretme, öğrenmenin kolaylaştırılması süreci olarak ele alınabilir
cevap : c diröğretme sürecinin tekrar tekrar okulda yer alması gerekmez
4 aşağıdakilerin hangisi öğrenmenin gerçekleşmesi için öğretim esnasında uyarı edilmesi gereken noktalardan biri değildir?
a öğretirken öğrencinin seziş gücünü göz önünde bulundurmak gerekir
b uyarılan bir insan uyarılmayana göre daha basit öğrenir
c seçilen amaçlar birey için gerçekçi olmalıdır
d kişi sürekli dışarıdan uyarılınca daha etkili öğrenir
e öğrenen,öğretim sürecine faal olarak katılırsa daha kolay öğrenir
yanıt: ddir bireyin içinden gelen uyarım dıştan bahşedilen uyarıma göre daha etkili öğrenme sağlar
5aşağıdakilerin hangisi öğrenmenin tutum değişikliği üzerindeki etkisi için söylenemez?
aöğrenme,davranışta geçici şansın dönmesi yaratan etkendir
böğrenme sonucunda davranışta gözlenebilir bir değiştirme meydana gelir
cbirey o güne o kadar hiç göstermediği bir davranışı göstermeye başlar
dvar olan davranışı geliştirebilir
edaha önce öğrendiği hatalı davranışı düzeltebilir
cevap: adır öğrenme geçici değil kalıcıdır
6aşağıdakilerden hangisi bir plana yan olmaksızın yapılan eğitim etkinliklerine bahşedilen addır
aformal eğitim
binformal eğitim
cörgün eğitim
dyaygın eğitim
eeğitim
cevap:bdir
7yükselme ve vücutta öbür etkilerle oluşan geçici değişmelerle atfedilmeyecek,yaşantı ürünü olarak meydana gelen davranışta nispeten daimi izli değişme hangisidir?
aöğretim
beğitim
cöğrenme
döğretme
ehedef
yanıt:cdir
8aşağıdakilerden hangisi,öğretim sürecini yaratıcı temel öğeler arasında yer almaz?
a öğrenme
bhedef
ciçerik
değitim durumu
edeğerleme
yanıt adır
9 okullarda gerçekleştirilen planlı,denetimli ve örgütlenmiş öğretme etkinliklerine ne denir?
aeğitim
böğrenme
cöğretme
ddeğerleme
eöğretim
cevap:edir
10öğretim sürecinde öğrencilere kazandırılacak data beceri ve tutumları kapsayan safha hangisidir?
a hedefler
biçerik
ceğitim durumları
döğrenim durumları
edeğer biçme
yanıt:bdir
11eğitim çabaların genel amacı nedir?
adata kazandırma
btoplumsal harmoni sağlama
cmuhakkak beceriler kazandırma
dyetenek geliştirme
egereksinimleri karşılama
cevap:bdir
12aşağıda verilen tanımlardan hangisi öğretimin tanımıdır?
abiyokültürel ve sosyal bir varlık olaninsanın yetiştirilmesidir
bokullarda ve okul sonrasında bahşedilen her türlü veri ve beceridir
cinsanın kişiliğini besleme sürecidir
dplanlı,programlı ve destekli bir süreçtir
esürekliliği olan bir süreçtir
yanıt:ddir
13aşağıda verilenlerden hangisi öğrenmenin karşılıklı özelliklerinden biri değildir?
adeğişmenin nispeten sürekli olması
bdavranışta gözlenebilir bir değişmenin olması
cdeğişmenin yalnızca çoğaltma sonucunda oluşması
ddeğişikliğin yaşantı ürünü olması
edeğişmenin daimi izli olması
yanıt:cdir
14 aşağıdakilerin hangisi öğretme süreci için yanlış bir anlatımdır?
a öğretme sürecinin tekrar tekrar okulda yer alması
b öğrenen,öğreten ve öğrenilen öğelerini kapsaması
cöğretenin kimi bilgi ve becerilere sahip olması
d öğretme süreçlerinin hepsinde benzer öğelerin yer alması
eöğrenmenin klavuzlanarak sağlanması
cevap:adır
15aşağıdaki anlatımlardan hangisi doğrudur?
atüm eğitim etkinlikleri öğretim kapsamındadır
beğitim yaşam boyu süren kapsamlı bir süreçtir
cöğretim her zaman bir plan doğrultusunda gerçekleşmez
değitim sürecinde öğrenmeden fazla söz edilemez
eöğretme işi uygun bir yer ve süre ister
cevap:b*
Öğretmenlik mesleğine giriş ders notları
Öğretmenlik mesleği ile ilgili bilgiler
ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
EĞİTİM: bireyde kendi yaşantıları yoluyla tavır değişikliği meydana getirme süreci
*eğitim bir süreçtir
*eğitim sürecinde bireyde tutum değişikliği meydana getirmektir
*tutum değişikliği bireyin yaşantıları sonucu meydana kazanç
informal eğitim:bir plana emrindeki olmaksızın yapılan eğitim etkinlikleridirörnsanatkâr çırak ilişkisi,dost ortamı
formal eğitimlanlı eğitim etkinlikleridir
formal eğitim ikiye ayrılır:
örgün eğitim:emin bir yaş kümesindeki bireylere,ulusal eğitim amaçlarına tarafından hazır eğitim programlarıyla okul çatısı aşağıda ahenkli olarak yapılan eğitimdir
yaygın eğitim: örgün eğitim sistemine hiç girmemiş bu sistemin herhangi bir basamağında yer alan ya da bu basamakların birinden ayrılmış olan kişilere ilgi ve gereksinme duydukları alanda yapılan eğitimdirörn özel kurslar vs
öğrenme:yaşantı ürünü olarak meydana gelen davranışta ya da potansiyel davranıştaki nispeten kalıcı izli davranışlardır
öğrenmenin ortak özellikleri:
1öğrenme sonucunda davranıştaki başkalaşım davranışta gözlenebilir bir değişiklik olması
*birey o güne değin hiç göstermediği bir davranışı göstermeye başlar
*var olan davranışını geliştirebilir
*daha önce öğrendiği yanlış davranışı düzeltebilir
2davranıştaki değişikliğin yaşantı ürünü olması
3davranıştaki değişmenin nispeten sürekli olması
4davranıştaki değişmenin dermansızlık,hastalık gibi etmenler nedeniyle geçici bir biçimde meydana gelmemişolması
5davranıştaki değişmenin sadece artış sonucunda oluşmaması
öğretme:öğrenmenin kolaylaştırılması,öğrenmeye rehberlik edilmesi,öğrenene öğrenmeyi gerçekleştirmesinde yardımcı olunması sürecidir
öğretimkullarda gerçekleştirilen planlı,denetimli ve örgütlenmiş öğretme etkinlikleridir
romizowski (1986),eğitim ve öğretim arasındaki farkı şöyle açıklar : öğretim önceden saptanmış amaçlara varmak için kenarı parmaklıklarla çevrili bir yolu izlemeye benzer eğitim ise, yolun sağındaki ve solundaki tarlalarda özgürce dolaşmaktır
öğretim sürecini çözümlediğimizde dört temel öğenin olduğunu görmekteyiz:
hedefler:öğretim etkinlikleri sonucunda öğrenende ortaya çıkacak davranışları tanımlar
içerik: öğretim sürecin de öğrencilere kazandırılacak data, maharet ve tutumları kapsar
eğitim durumları:öğrencilerin hedeflere ulaşmaları için geçirmeleri gereken öğrenme yaşantılarını sağlayacak dış koşulların düzenlenmesidir
değer biçme: öğrencilerin hedeflere varmak durumlarının değişik ölçme araçları ile belirlenmesidir
öğretim sırasında şu noktalar göz önünde bulundurulması gerekir:
*öğretirken öğrenenin kavramagücünü göz önünde bulundurmak gerekir
*öğrenenin öğrenme gücü,öğretilen konuya,nesneye tarafından değişir
*uyarılan bir insan uyarılmayana göre daha basit öğrenir
*uyarımlar ölçülü olmalıdır şiddetli uyarım şehvetli dengeyi bozabilir
*bahşetme ile denetlenen öğrenme,genellikle cinayet ile denetlenenöğrenmeye oranla daha etkilidir
*öğreneni başarısızlıkla suçlamak öğrenmesine ket vurabilir
*bireyin içinden gelen uyarım dıştan verilen uyarıma oranla daha etkin öğrenme sağlar
* öğretimde esas olan başarıdır
*seçilen amaçlar bireyler için realist olmalıdır
*öğrenmede geçmiş yaşantıların kayda değer bir yeri vardır
*öğrenen,öğretim sürecine aktif olarak katılırsa daha kolay öğrenir
*anlamlı konular, amaçsız ve anlaşılması güç konulara kadar daha kolay öğrenilir
*hüner öğrenirken,yineleme alıştırmaları yapılması öğrenmenin etkili olmasını sağlar
*öğrenen öğrenme yaşantıları davcarasındaki ilişkileri kendi bulur veyeni durumlara uygulamadeneyimi kazanırsa,öğrendiği şeyleri diğer konularadaha kolay aktarma eder
*öğrenme sürecinde uzun vakit hazırlanması istenen konular için farklı zamanlarda arada bir anımsamalar yapılması gerekir
***eğitim ve öğretim süreçlerinde hedef öğrenmeyi sağlamaktır
fakat bu işlem planlı,programlı ve güdümlü ise ve istendik yönde tavır kazandırmayı amaçlıyorsa öğretim süreci gündeme gelmektedir
eğitim,öğretime kıyasladaha kapsamlı,yaşam boyu süren,istendik ve istenmedik tavır değişikliklerini içeren bir süreçtir
1 aşağıdakilerden hangisi eğitim için söylenemez?
a) eğitim belirli bir vakit diliminde gerçekleşen bir süreçtir
b) eğitim sürecinde bireyde tutum değişiklikleri meydana gelir
c) öğrenmenin oluştuğu her durumda,insan davranışlarını değiştiren bir eğitim sürecinden laf edilebilir
d)eğitim istendik nitelikteki davranış değişikliklerinin oluşturulmasını yani geçerli öğrenmeleri kapsamaktadır
e) eğitim ikiye ayrılır informal ve formal eğitim
yanıt: aeğitim belirlenmiş bir süreçte değil hayat boyu devam eder
2 sanatkâr çırak ilişkisi sonucu kazanılan davranışlar hangi eğitimin kapsamındayer alır?
a formal eğitim
b örgün eğitim
c yaygın eğitim
d informal eğitim
e görsel eğitim
yanıt:d dirbir plana alt olmaksızın yapılan eğitim etkinliklerine informal eğitim denir
3 aşağıdakilerden hangisi öğretme için söylenemez?
a öğretme herhangi bir öğrenmeyi kılavuzlama ve sağlama faliyeti olarak tanımlanabilir
b öğretme sürecinde öğrenen ,öğreten ve öğrenilen diyebileceğimiz üç öğenin etkileşimi laf konusudur
c öğretme etkinlikleri tekrar tekrar eğitim kurumlarında düzenlenir
d öğretme ve öğrenme kimi süre birbirinden egemen olarak da gerçekleşebilmektedir
e öğretme, öğrenmenin kolaylaştırılması süreci olarak ele alınabilir
cevap : c diröğretme sürecinin tekrar tekrar okulda yer alması gerekmez
4 aşağıdakilerin hangisi öğrenmenin gerçekleşmesi için öğretim esnasında uyarı edilmesi gereken noktalardan biri değildir?
a öğretirken öğrencinin seziş gücünü göz önünde bulundurmak gerekir
b uyarılan bir insan uyarılmayana göre daha basit öğrenir
c seçilen amaçlar birey için gerçekçi olmalıdır
d kişi sürekli dışarıdan uyarılınca daha etkili öğrenir
e öğrenen,öğretim sürecine faal olarak katılırsa daha kolay öğrenir
yanıt: ddir bireyin içinden gelen uyarım dıştan bahşedilen uyarıma göre daha etkili öğrenme sağlar
5aşağıdakilerin hangisi öğrenmenin tutum değişikliği üzerindeki etkisi için söylenemez?
aöğrenme,davranışta geçici şansın dönmesi yaratan etkendir
böğrenme sonucunda davranışta gözlenebilir bir değiştirme meydana gelir
cbirey o güne o kadar hiç göstermediği bir davranışı göstermeye başlar
dvar olan davranışı geliştirebilir
edaha önce öğrendiği hatalı davranışı düzeltebilir
cevap: adır öğrenme geçici değil kalıcıdır
6aşağıdakilerden hangisi bir plana yan olmaksızın yapılan eğitim etkinliklerine bahşedilen addır
aformal eğitim
binformal eğitim
cörgün eğitim
dyaygın eğitim
eeğitim
cevap:bdir
7yükselme ve vücutta öbür etkilerle oluşan geçici değişmelerle atfedilmeyecek,yaşantı ürünü olarak meydana gelen davranışta nispeten daimi izli değişme hangisidir?
aöğretim
beğitim
cöğrenme
döğretme
ehedef
yanıt:cdir
8aşağıdakilerden hangisi,öğretim sürecini yaratıcı temel öğeler arasında yer almaz?
a öğrenme
bhedef
ciçerik
değitim durumu
edeğerleme
yanıt adır
9 okullarda gerçekleştirilen planlı,denetimli ve örgütlenmiş öğretme etkinliklerine ne denir?
aeğitim
böğrenme
cöğretme
ddeğerleme
eöğretim
cevap:edir
10öğretim sürecinde öğrencilere kazandırılacak data beceri ve tutumları kapsayan safha hangisidir?
a hedefler
biçerik
ceğitim durumları
döğrenim durumları
edeğer biçme
yanıt:bdir
11eğitim çabaların genel amacı nedir?
adata kazandırma
btoplumsal harmoni sağlama
cmuhakkak beceriler kazandırma
dyetenek geliştirme
egereksinimleri karşılama
cevap:bdir
12aşağıda verilen tanımlardan hangisi öğretimin tanımıdır?
abiyokültürel ve sosyal bir varlık olaninsanın yetiştirilmesidir
bokullarda ve okul sonrasında bahşedilen her türlü veri ve beceridir
cinsanın kişiliğini besleme sürecidir
dplanlı,programlı ve destekli bir süreçtir
esürekliliği olan bir süreçtir
yanıt:ddir
13aşağıda verilenlerden hangisi öğrenmenin karşılıklı özelliklerinden biri değildir?
adeğişmenin nispeten sürekli olması
bdavranışta gözlenebilir bir değişmenin olması
cdeğişmenin yalnızca çoğaltma sonucunda oluşması
ddeğişikliğin yaşantı ürünü olması
edeğişmenin daimi izli olması
yanıt:cdir
14 aşağıdakilerin hangisi öğretme süreci için yanlış bir anlatımdır?
a öğretme sürecinin tekrar tekrar okulda yer alması
b öğrenen,öğreten ve öğrenilen öğelerini kapsaması
cöğretenin kimi bilgi ve becerilere sahip olması
d öğretme süreçlerinin hepsinde benzer öğelerin yer alması
eöğrenmenin klavuzlanarak sağlanması
cevap:adır
15aşağıdaki anlatımlardan hangisi doğrudur?
atüm eğitim etkinlikleri öğretim kapsamındadır
beğitim yaşam boyu süren kapsamlı bir süreçtir
cöğretim her zaman bir plan doğrultusunda gerçekleşmez
değitim sürecinde öğrenmeden fazla söz edilemez
eöğretme işi uygun bir yer ve süre ister
cevap:b*
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.