iltasyazilim
FD Üye
XXI Yüzyılın en keskin özelliği bir “veri çağı olmasıdır İnsanlık, “ilkel toplum “tarım toplumu ve “sanayi toplumu aşamalarından tarih süreci içinde geçmiş ve günümüzde “veri toplumu aşamasına gelmiştir Dünyada 1985 ’lere dek 14 yılda bir olan data katlanma hızı4 bugün 6,5 yılda bire düşmüştür böylece XXI Asır bilginin ve eğitimin yüzyılı olacaktır
Veri toplumunda, toplum içindeki tüm bireylerin en manâlı becerileri ilk önce öğrenmeyi öğrenmeleridir Öğrenmeyi öğrenme, en yalın haliyle mevcut bilgileri kullanarak, yeni durumlar için gerekli bilgiyi kendi kendine üretebilmek demektir
Öğrenme yeteneğinin geliştirilmesi için özel uğraş sarf etmek gerektiği açıktır Bunları özetle sıralayacak olursak;
1 Ulaştığınız hedefler öğrenmenizi durdurmamalıdır; başarının kökenini sürekli öğrenme oluşturmaktadır Bir Takım halk müziği belirtilen bir amaca ulaştıkları zaman artık büyümek zorunda olmadıklarına inanırlar Oysa etkin liderler bunun tatmin edici olduğunu düşünmezler Onlar gelişimlerini durdurdukları günün, kaybettikleri gün olduğunu bilirler
2 Başarılarınızı aşınız: öğrenebilmenin diğer bir gerçeği başarının ara sıra onun içinde gizli oluşudur Etkin liderler sahip oldukları şeylerin, onları bulundukları yerde tutmaya yetmeyeceğini bilirler Eğer geçmişte başarıl olduysanız, özenli olmanız ve şunu aklınızdan çıkarmanız gerekir: eğer dün yaptığınız şey size hala büyük görünüyorsa, bugün öyle bir şey yapmamışsınız Demektir
3 Kestirme yollardan vazgeçiniz: bir tanınma göre iki nokta arasındaki en uzun mesafe kestirmedir Çünkü almak istediğiniz şeyler için algılama yol riskli yoldur tekrar tekrar sonuç vermez Gerçekte kestirme yoldan elde edeceğiniz sonuçların da o kadar kıymeti yoktur Belli bir alanda gelişme arzusu içindeyseniz onun bedelini ödemelisiniz, yani o alanda gereken emeği vermelisiniz
4 Öğrenmek için gururunuzu bir kenara bırakınız: öğrenme yeteneği, bilmediğiniz şeyler olduğunu kabul etmeyi gerektirmektedir Bu birincil bakışta bizim için zor görünebilir Yazan Elbert Hubberd ’a kadar, yaşamda yapılabilecek en büyük kusur sürekli olarak hata yapmaktan korkmaktır aynı zamanda hem gururlu ve ayrıca de öğrenmeye açık olamazsınız Bundan dolayı, öğrenmek için gururunuzu bir kenara bırakınız
5 Aynı hata için iki kez layık ödemeyiniz: Teddy Rosevelt “hiçbir hata yapmayan, hiçbir ilerleme gerçekleştiremez Demiştir Bu doğrudur Ancak sürekli aynı hatayı sürdüren lider ilerleme kaydedemez Öğrenebilen bir lider olarak hata yapabilirsiniz Hatalardan ders alın ve tekrar tekrar öğrendiğiniz doğruları uygulayın Eğer bunu yapmazsanız, hatalarınızın bedelini ağır ödeyebilirsiniz
Öğrenme yeteneğinizi geliştirmelisiniz Öğrenme yeteneğinizi nasıl geliştirebilirsiniz? Bunun için aşağıdaki uygulamalar deneyiniz
*ilk önce hatalarınıza karşısında nasıl tepki gösterdiğinizi gözlemleyiniz Hatalarınız kabul ediyor musunuz? Hatalıysanız geciktirmeden özür diliyor musunuz? Yahut savunmaya mı geçiyorsunuz? Kendinizi gözlemleyin Güvendiğiniz bir arkadaşınıza sizinle ilgili fikrini sorun Eğer fena tepki alırsanız, veya hiç kusur yapmıyorsanız veya hata yapmadığınız kanısında iseniz öğrenme konusunda çalışmaya gereksinmeniz var demektir
*Bir diğer uygulama olarak yeni bir şey deneyin Bugün kendinizi, hissi ya da bedenen zorlayarak bambaşka bir şey yapın Örneğin, hoşlanmadığınız bir kitabı okuyun ya da önceden denemediğiniz, sevmediğiniz bir sporu yapmaya çalışın Bu cins uygulamalar çaba gücünüzü artırır Uğraş etmek daha iyi ye dürüst bir gelişim sağlar Eğer aslında gelişime açık kalmak istiyorsanız günlük yaşantınızda yeni mücadelelerde bulunmalısınız
*Son olarak önderlik konusunda y da kendi uzmanlık alanınızda yılda en az altı ile on iki aralarında kitap okuyunuz bilirkişi olduğunuz alanda öğrenmeyi sürdürünüz
Buraya dek öğrenme yeteneğimizin gelişiminden bahsettik Şimdi biraz da yaratılıcılık üstünde duralım Bilindiği gibi, üretken olmanın, yeni fikirler ortaya atarak marifetli olabilmenin temelinde öğrenme vardır Fakat mevcut yaratıcılık gücünüzü daha da geliştirebilmenin arayışı içerisinde bulunmanız gerekmektedir Bunun için Jack Ersing Addington ’un %100 düşünce gücü adlı eserinde dört esas kuralı bilmeniz ve uygulamanız, size pratik yapma imkânı sağlayacağı belirtilmektedir Bu kuralları sırasıyla inceleyelim:
1 Düşüncelerinizi bir noktada yoğunlaştırınız: yaratıcı edinmek istediğiniz alana yoğunlaşmanız ve her şeyinizle ona yönelmeniz, az kalsın becerikli düşünce üretmek istediğiniz konu ile birlikte yaşamanız düşünce gücünüzün boyutlarını genişletecektir Bu durumda çok değişik fikirlerin beyninizde oluşacağını göreceksiniz Ancak hangi yöne gideceğinizi iyi belirlemeniz gerekmektedir Oluşan bu fikirlerin yalnızca sizi ilgilendiren birini seçerek almanız ve yoğunlaşmanızı sürdürmeniz, beyninizde bambaşka kapıların açılmasını sağlayacaktır Örneğin, bir besteci müziği, özellikle ilgilendiği müzik türünü düşünür Düşüncesini fizik, elektronik gibi şaka konulara ya da müzik dallarına asla yoğunlaştırmaz Bu, onun müzik alanındaki yaratıcılık gücünü artırır
2 Içeriye Doğru düşünürken telaş etmeyiniz: içeriye doğru düşünmede bilinçaltının önemi büyüktür Belirlenen konuda becerikli düşünceyi oluşturabilmek için konuyu ya da projeyi bilinçaltına yerleştirmeniz gerekir
Bilinçaltı, bilinç gibi zamanın farkında olan değildir Bilinçaltı, bilincin direktiflerini soru sormadan ve bütün olarak uygular O, sabahtan tam istediğimiz saatte bizi uyandıran gönüllü hizmetçidir Uykuya dalmadan önce kafamızı meşgul eden bir sorunu ertesi sabahleyin çözmüş olarak uyandığımızı, unuttuğumuz isimleri uyandıktan daha sonra hatırlayabildiğimizi göz önüne alırsak, bundan çıkarabileceğimiz anlaşılır sonuç, aklın esrarengiz bir biçimde gece her tarafında ertesi gün bilince sunulmak üzere bitirilmiş bir sonuç verilmesini sağlayan dar bir eylemde bulunduğudur Yazar addington, eserinde bilinçaltı ile ilgili aşağıdaki örneği de vermektedir
Elias Howe, yüz yıl önce bir gece derin uykudayken gördüğü bir düş tamamen çağdaş dikiş makinesinin icadını karşılayan fikri bulduğunu söylemiş Howe, bu düşü görene kadar, haftalarca icadı üstünde çalışmış, ama makineyi tamamlayacak son parçayı bir türlü yaratamıyormuş İpliği iğne den geçirdikten daha sonra üst ucunu makinede nasıl tutturacağını bulamıyormuş Bir gece geç saatlere değin çalıştıktan sonra bitkin halde yatağına uzanmış ve rüyasında yamyamlar göre tutsak edildiğini görmüş ve yamyamlar kendisine, yirmi dört saat içinde makineyi tamamlayacak parçayı bulamadığı takdirde onu yiyeceklerini söylemişler bu vesileyle pat diye çevresinde dolanan yamyamların şeflerinin elindeki mızrağın ucunda bir delik olduğunu görmüş Soğuk terler içinde uyandığında sorunun çözümünü bulduğunu ayrım etmiş
Yukarıdaki örnekte olduğu gibi, uykuda iken bile bilinçaltının düşünme faaliyetine devam ettiğini ve konuya konsantre olunursa yaratıcılık eşleminin uykuda bile devam edebileceği görülmektedir Müthiş sanatsal ilhamların ve karmaşık durumlara karşısında galibiyet şampiyon sezgiye dayalı kararların kuytu kaynağı, bilinçli düşünme sınırının ötesindeki, derin zihin tabakası olduğu unutulmamalıdır Derin zihniniz, tekrar tekrar bahşedilen sipariş üzerinde derinlemesine düşünür ve kısa bir sür daha sonra fikirler öylesine çabuk akmaya başlar ki bunları nasıl yakalayacağınız endişesine düşersiniz
“Uygulamalı İmgeleme adlı kitabı çoğu marifetli düşünme dersinde kullanılan Alex FOsborm, gelen fikirleri olduğu gibi kabul etmenin, yargılamanın en önemli şey olduğunu, ara sıra “eleştiriyi tecil etmek gerektiğini söylemektedir Aynı yazar, gruplara bir araya geldiklerinde fikirlerini serbestçe ortaya dökmelerini öneriyor Burada asıl kaide, diğerlerinin fikirleriyle eğlenmemek ve onları eleştirmemektir Benzer şey kişinin kendisi için de geçerlidir Suçlamanın, us akışını kesintiye uğrattığı kanıtlanmış bir gerçektir Düşüncelerinizi değerlendirip eleme yapacağınız süre sonra gelebilir
3 Düşünceler geldiğinde yakalamaya hazırlanmış olunuz: sezgiler kısa ömürlü, gelip geçici düşüncelerdir Onlar yaklaşık olarak birer parçanız olup, alıştığınız düşüncelerinizden en ince ayrıntısına kadar farklıdırlar Bu düşünceler bir kelebek zarafetiyle gelir ve çabucak uzaklaşıp giderler Hemen Şimdi belleğinize kaydedilmemişlerdir Araba kullanırken ya da uykuya dalmak üzereyken aklınıza gelen kırpık fikirleri sonradan ayrıntılarıyla hatırlayabileceğinizi sanmayınız Durum ne olursa olsun, arabayı durdurun ya da kalkıp ışığı yakın ve aklınıza gelen fikirleri bir yere yazın İçinden gelen sesi dinlemeyi öğrenen yaratıcı insan, anekdot defterini ve kalemini yanından ayırmaz Kritik konularda, yaşamsal meselelerde yaratıcı görüşler genellikle uyanmak üzereyken veya gece baştan başa geldiği için kağıt kaleminiz yatağınızın başucunda olmalıdır
Bir başvuru olarak, üstünde çalıştığınız konu ile ilgili bir taslak hazırlayınız O taslağı birkaç kere okuyarak aklınıza yerleştiriniz Son da birkaç gün içinde konu ile ilgili aklınıza gelecek fikirleri yakalamaya hazırlanmış olunuz Göreceksiniz ama her zamanki bilinçli düşüncelerinizden fazla daha iyilerini üreteceksiniz Diğer Taraftan, bu şekilde hedeflemek konu ile ilgili üzerinizdeki stresi ve gerginliği de asgari düzeye indirecektir
4 Hemen fikirlerinizi kullanmaya hazırsınız: bundan önceki basamaklarla işiniz bittikten daha sonra bundan böyle işiniz bittikten sonra bundan böyle eleyici olabilirsizin Derhal birçok us içerisinden hangilerini göstermek istediğinize karar verme, kalanları eleme ya da gelecekte uygulamak üzere depolama zamanıdır Bir saatlik becerikli düşünme ile bile bazen fazla uzun vakit kullanabileceğiniz görüşler üretebilirsiniz Unutulmamalıdır ancak her akıl yenilerini doğuracaktır
İnsanın yaratılıcılık gücü seviyesinde ulaştığı sonuçlar, kendisini bile hayrete düşürecek ölçülerdedir Uzayın giderek daha ileri noktalarına ulaşılması, bilgisayar alanındaki süratli gelişmeler insanın marifetli düşüncesinin eserleridir Bu hayret verici eserleri meydana getiren insan beyninin manâlı fonksiyonları vardır Bunlar,
Bilgiyi elde etmek, depolamak, bilgiyi dağlamak, anımsamak, muhakeme etmek, çözümlemek ve netice dışlamak, tahayyül etmek, canlandırmak ve düşünceler yaratmaktır
Eğitim ve geçmiş tecrübeler genelde ilk üç yeteneğin geliştirildiğini, ancak diğerlerinin dikkatsizlik edildiğini göstermiştir Okulda ve toplumda alışkın olanı uygulanama insanın becerikli gücünün engellenmesinin esas nedenidir Bambaşka düşünmenin, bazen sempati ile karşılanmadığı görülmüştür Geçmiş tecrübeleri değerlendirenler bugünkü ilerlemeyi meydana getiren yaratıcılık gücünü geliştirecek tedbirleri almaya ve bu gücün önündeki engelleri kaldırmaya üstün bir çaba sarf etmektedirler İleriyi sıralamak, ilerideki problemleri şimdiden görerek hal tarzları bulmak durumunda olan, yarının yönetim kademelerini oluşturacakların, bu güçlerini geliştirmede karşılaşacakları engellerin ortadan kaldırılması büyük bir yük talep etmektedir
Düşünebilen her insanın eksik ya da çok yaratıcılık yönü vardır Mesleki ilerlememize koskocoman katkısı olacak bu yönümüzün geliştirilebilmesi için öncelikle yaratıcılığımızı engelleyen faktörlerin ortadan kaldırılması gereklidir Yapılan incelemeler, yaratıcılık yönü gelişmiş insanların şu iki hususa itina gösterdiklerini oraya koymuştur:
*birincisi, soru sorma ortamını geliştirmeleri,
*ikincisi ise, seçim yerine getirmek olanağı sağlayacak farklı alanlara yönlendirilmiş fikirleri sahip olmadan karara varmamayı öğrenmiş olmalarıdır
neticede, yaratıcılık kişinin konuya ilişkin veri ve tecrübesinin yanı sıra, düş gücü ile de çok yakından ilgili olan bir konudur böylece, yaratıcılığı geliştirmek üzere önerilen metotlar tek başlarına yaratıcılığı sağlayamazlar Bunlar, yaratıcılık yeteneğimizi engelleyen unsurları ortadan uyandırmak için sadece bizlere yardımcı tekniklerdir
Öğrenme, becerikli olabilmenin olmazsa olmaz koşuludur Kendimizin ve astlarımızın öğrenme yönünde motivasyonu ve yaratıcılık yeteneklerinin geliştirilmesi için gerekenleri gerçekleştirmek görevimiz olmalıdır
Veri toplumunda, toplum içindeki tüm bireylerin en manâlı becerileri ilk önce öğrenmeyi öğrenmeleridir Öğrenmeyi öğrenme, en yalın haliyle mevcut bilgileri kullanarak, yeni durumlar için gerekli bilgiyi kendi kendine üretebilmek demektir
Öğrenme yeteneğinin geliştirilmesi için özel uğraş sarf etmek gerektiği açıktır Bunları özetle sıralayacak olursak;
1 Ulaştığınız hedefler öğrenmenizi durdurmamalıdır; başarının kökenini sürekli öğrenme oluşturmaktadır Bir Takım halk müziği belirtilen bir amaca ulaştıkları zaman artık büyümek zorunda olmadıklarına inanırlar Oysa etkin liderler bunun tatmin edici olduğunu düşünmezler Onlar gelişimlerini durdurdukları günün, kaybettikleri gün olduğunu bilirler
2 Başarılarınızı aşınız: öğrenebilmenin diğer bir gerçeği başarının ara sıra onun içinde gizli oluşudur Etkin liderler sahip oldukları şeylerin, onları bulundukları yerde tutmaya yetmeyeceğini bilirler Eğer geçmişte başarıl olduysanız, özenli olmanız ve şunu aklınızdan çıkarmanız gerekir: eğer dün yaptığınız şey size hala büyük görünüyorsa, bugün öyle bir şey yapmamışsınız Demektir
3 Kestirme yollardan vazgeçiniz: bir tanınma göre iki nokta arasındaki en uzun mesafe kestirmedir Çünkü almak istediğiniz şeyler için algılama yol riskli yoldur tekrar tekrar sonuç vermez Gerçekte kestirme yoldan elde edeceğiniz sonuçların da o kadar kıymeti yoktur Belli bir alanda gelişme arzusu içindeyseniz onun bedelini ödemelisiniz, yani o alanda gereken emeği vermelisiniz
4 Öğrenmek için gururunuzu bir kenara bırakınız: öğrenme yeteneği, bilmediğiniz şeyler olduğunu kabul etmeyi gerektirmektedir Bu birincil bakışta bizim için zor görünebilir Yazan Elbert Hubberd ’a kadar, yaşamda yapılabilecek en büyük kusur sürekli olarak hata yapmaktan korkmaktır aynı zamanda hem gururlu ve ayrıca de öğrenmeye açık olamazsınız Bundan dolayı, öğrenmek için gururunuzu bir kenara bırakınız
5 Aynı hata için iki kez layık ödemeyiniz: Teddy Rosevelt “hiçbir hata yapmayan, hiçbir ilerleme gerçekleştiremez Demiştir Bu doğrudur Ancak sürekli aynı hatayı sürdüren lider ilerleme kaydedemez Öğrenebilen bir lider olarak hata yapabilirsiniz Hatalardan ders alın ve tekrar tekrar öğrendiğiniz doğruları uygulayın Eğer bunu yapmazsanız, hatalarınızın bedelini ağır ödeyebilirsiniz
Öğrenme yeteneğinizi geliştirmelisiniz Öğrenme yeteneğinizi nasıl geliştirebilirsiniz? Bunun için aşağıdaki uygulamalar deneyiniz
*ilk önce hatalarınıza karşısında nasıl tepki gösterdiğinizi gözlemleyiniz Hatalarınız kabul ediyor musunuz? Hatalıysanız geciktirmeden özür diliyor musunuz? Yahut savunmaya mı geçiyorsunuz? Kendinizi gözlemleyin Güvendiğiniz bir arkadaşınıza sizinle ilgili fikrini sorun Eğer fena tepki alırsanız, veya hiç kusur yapmıyorsanız veya hata yapmadığınız kanısında iseniz öğrenme konusunda çalışmaya gereksinmeniz var demektir
*Bir diğer uygulama olarak yeni bir şey deneyin Bugün kendinizi, hissi ya da bedenen zorlayarak bambaşka bir şey yapın Örneğin, hoşlanmadığınız bir kitabı okuyun ya da önceden denemediğiniz, sevmediğiniz bir sporu yapmaya çalışın Bu cins uygulamalar çaba gücünüzü artırır Uğraş etmek daha iyi ye dürüst bir gelişim sağlar Eğer aslında gelişime açık kalmak istiyorsanız günlük yaşantınızda yeni mücadelelerde bulunmalısınız
*Son olarak önderlik konusunda y da kendi uzmanlık alanınızda yılda en az altı ile on iki aralarında kitap okuyunuz bilirkişi olduğunuz alanda öğrenmeyi sürdürünüz
Buraya dek öğrenme yeteneğimizin gelişiminden bahsettik Şimdi biraz da yaratılıcılık üstünde duralım Bilindiği gibi, üretken olmanın, yeni fikirler ortaya atarak marifetli olabilmenin temelinde öğrenme vardır Fakat mevcut yaratıcılık gücünüzü daha da geliştirebilmenin arayışı içerisinde bulunmanız gerekmektedir Bunun için Jack Ersing Addington ’un %100 düşünce gücü adlı eserinde dört esas kuralı bilmeniz ve uygulamanız, size pratik yapma imkânı sağlayacağı belirtilmektedir Bu kuralları sırasıyla inceleyelim:
1 Düşüncelerinizi bir noktada yoğunlaştırınız: yaratıcı edinmek istediğiniz alana yoğunlaşmanız ve her şeyinizle ona yönelmeniz, az kalsın becerikli düşünce üretmek istediğiniz konu ile birlikte yaşamanız düşünce gücünüzün boyutlarını genişletecektir Bu durumda çok değişik fikirlerin beyninizde oluşacağını göreceksiniz Ancak hangi yöne gideceğinizi iyi belirlemeniz gerekmektedir Oluşan bu fikirlerin yalnızca sizi ilgilendiren birini seçerek almanız ve yoğunlaşmanızı sürdürmeniz, beyninizde bambaşka kapıların açılmasını sağlayacaktır Örneğin, bir besteci müziği, özellikle ilgilendiği müzik türünü düşünür Düşüncesini fizik, elektronik gibi şaka konulara ya da müzik dallarına asla yoğunlaştırmaz Bu, onun müzik alanındaki yaratıcılık gücünü artırır
2 Içeriye Doğru düşünürken telaş etmeyiniz: içeriye doğru düşünmede bilinçaltının önemi büyüktür Belirlenen konuda becerikli düşünceyi oluşturabilmek için konuyu ya da projeyi bilinçaltına yerleştirmeniz gerekir
Bilinçaltı, bilinç gibi zamanın farkında olan değildir Bilinçaltı, bilincin direktiflerini soru sormadan ve bütün olarak uygular O, sabahtan tam istediğimiz saatte bizi uyandıran gönüllü hizmetçidir Uykuya dalmadan önce kafamızı meşgul eden bir sorunu ertesi sabahleyin çözmüş olarak uyandığımızı, unuttuğumuz isimleri uyandıktan daha sonra hatırlayabildiğimizi göz önüne alırsak, bundan çıkarabileceğimiz anlaşılır sonuç, aklın esrarengiz bir biçimde gece her tarafında ertesi gün bilince sunulmak üzere bitirilmiş bir sonuç verilmesini sağlayan dar bir eylemde bulunduğudur Yazar addington, eserinde bilinçaltı ile ilgili aşağıdaki örneği de vermektedir
Elias Howe, yüz yıl önce bir gece derin uykudayken gördüğü bir düş tamamen çağdaş dikiş makinesinin icadını karşılayan fikri bulduğunu söylemiş Howe, bu düşü görene kadar, haftalarca icadı üstünde çalışmış, ama makineyi tamamlayacak son parçayı bir türlü yaratamıyormuş İpliği iğne den geçirdikten daha sonra üst ucunu makinede nasıl tutturacağını bulamıyormuş Bir gece geç saatlere değin çalıştıktan sonra bitkin halde yatağına uzanmış ve rüyasında yamyamlar göre tutsak edildiğini görmüş ve yamyamlar kendisine, yirmi dört saat içinde makineyi tamamlayacak parçayı bulamadığı takdirde onu yiyeceklerini söylemişler bu vesileyle pat diye çevresinde dolanan yamyamların şeflerinin elindeki mızrağın ucunda bir delik olduğunu görmüş Soğuk terler içinde uyandığında sorunun çözümünü bulduğunu ayrım etmiş
Yukarıdaki örnekte olduğu gibi, uykuda iken bile bilinçaltının düşünme faaliyetine devam ettiğini ve konuya konsantre olunursa yaratıcılık eşleminin uykuda bile devam edebileceği görülmektedir Müthiş sanatsal ilhamların ve karmaşık durumlara karşısında galibiyet şampiyon sezgiye dayalı kararların kuytu kaynağı, bilinçli düşünme sınırının ötesindeki, derin zihin tabakası olduğu unutulmamalıdır Derin zihniniz, tekrar tekrar bahşedilen sipariş üzerinde derinlemesine düşünür ve kısa bir sür daha sonra fikirler öylesine çabuk akmaya başlar ki bunları nasıl yakalayacağınız endişesine düşersiniz
“Uygulamalı İmgeleme adlı kitabı çoğu marifetli düşünme dersinde kullanılan Alex FOsborm, gelen fikirleri olduğu gibi kabul etmenin, yargılamanın en önemli şey olduğunu, ara sıra “eleştiriyi tecil etmek gerektiğini söylemektedir Aynı yazar, gruplara bir araya geldiklerinde fikirlerini serbestçe ortaya dökmelerini öneriyor Burada asıl kaide, diğerlerinin fikirleriyle eğlenmemek ve onları eleştirmemektir Benzer şey kişinin kendisi için de geçerlidir Suçlamanın, us akışını kesintiye uğrattığı kanıtlanmış bir gerçektir Düşüncelerinizi değerlendirip eleme yapacağınız süre sonra gelebilir
3 Düşünceler geldiğinde yakalamaya hazırlanmış olunuz: sezgiler kısa ömürlü, gelip geçici düşüncelerdir Onlar yaklaşık olarak birer parçanız olup, alıştığınız düşüncelerinizden en ince ayrıntısına kadar farklıdırlar Bu düşünceler bir kelebek zarafetiyle gelir ve çabucak uzaklaşıp giderler Hemen Şimdi belleğinize kaydedilmemişlerdir Araba kullanırken ya da uykuya dalmak üzereyken aklınıza gelen kırpık fikirleri sonradan ayrıntılarıyla hatırlayabileceğinizi sanmayınız Durum ne olursa olsun, arabayı durdurun ya da kalkıp ışığı yakın ve aklınıza gelen fikirleri bir yere yazın İçinden gelen sesi dinlemeyi öğrenen yaratıcı insan, anekdot defterini ve kalemini yanından ayırmaz Kritik konularda, yaşamsal meselelerde yaratıcı görüşler genellikle uyanmak üzereyken veya gece baştan başa geldiği için kağıt kaleminiz yatağınızın başucunda olmalıdır
Bir başvuru olarak, üstünde çalıştığınız konu ile ilgili bir taslak hazırlayınız O taslağı birkaç kere okuyarak aklınıza yerleştiriniz Son da birkaç gün içinde konu ile ilgili aklınıza gelecek fikirleri yakalamaya hazırlanmış olunuz Göreceksiniz ama her zamanki bilinçli düşüncelerinizden fazla daha iyilerini üreteceksiniz Diğer Taraftan, bu şekilde hedeflemek konu ile ilgili üzerinizdeki stresi ve gerginliği de asgari düzeye indirecektir
4 Hemen fikirlerinizi kullanmaya hazırsınız: bundan önceki basamaklarla işiniz bittikten daha sonra bundan böyle işiniz bittikten sonra bundan böyle eleyici olabilirsizin Derhal birçok us içerisinden hangilerini göstermek istediğinize karar verme, kalanları eleme ya da gelecekte uygulamak üzere depolama zamanıdır Bir saatlik becerikli düşünme ile bile bazen fazla uzun vakit kullanabileceğiniz görüşler üretebilirsiniz Unutulmamalıdır ancak her akıl yenilerini doğuracaktır
İnsanın yaratılıcılık gücü seviyesinde ulaştığı sonuçlar, kendisini bile hayrete düşürecek ölçülerdedir Uzayın giderek daha ileri noktalarına ulaşılması, bilgisayar alanındaki süratli gelişmeler insanın marifetli düşüncesinin eserleridir Bu hayret verici eserleri meydana getiren insan beyninin manâlı fonksiyonları vardır Bunlar,
Bilgiyi elde etmek, depolamak, bilgiyi dağlamak, anımsamak, muhakeme etmek, çözümlemek ve netice dışlamak, tahayyül etmek, canlandırmak ve düşünceler yaratmaktır
Eğitim ve geçmiş tecrübeler genelde ilk üç yeteneğin geliştirildiğini, ancak diğerlerinin dikkatsizlik edildiğini göstermiştir Okulda ve toplumda alışkın olanı uygulanama insanın becerikli gücünün engellenmesinin esas nedenidir Bambaşka düşünmenin, bazen sempati ile karşılanmadığı görülmüştür Geçmiş tecrübeleri değerlendirenler bugünkü ilerlemeyi meydana getiren yaratıcılık gücünü geliştirecek tedbirleri almaya ve bu gücün önündeki engelleri kaldırmaya üstün bir çaba sarf etmektedirler İleriyi sıralamak, ilerideki problemleri şimdiden görerek hal tarzları bulmak durumunda olan, yarının yönetim kademelerini oluşturacakların, bu güçlerini geliştirmede karşılaşacakları engellerin ortadan kaldırılması büyük bir yük talep etmektedir
Düşünebilen her insanın eksik ya da çok yaratıcılık yönü vardır Mesleki ilerlememize koskocoman katkısı olacak bu yönümüzün geliştirilebilmesi için öncelikle yaratıcılığımızı engelleyen faktörlerin ortadan kaldırılması gereklidir Yapılan incelemeler, yaratıcılık yönü gelişmiş insanların şu iki hususa itina gösterdiklerini oraya koymuştur:
*birincisi, soru sorma ortamını geliştirmeleri,
*ikincisi ise, seçim yerine getirmek olanağı sağlayacak farklı alanlara yönlendirilmiş fikirleri sahip olmadan karara varmamayı öğrenmiş olmalarıdır
neticede, yaratıcılık kişinin konuya ilişkin veri ve tecrübesinin yanı sıra, düş gücü ile de çok yakından ilgili olan bir konudur böylece, yaratıcılığı geliştirmek üzere önerilen metotlar tek başlarına yaratıcılığı sağlayamazlar Bunlar, yaratıcılık yeteneğimizi engelleyen unsurları ortadan uyandırmak için sadece bizlere yardımcı tekniklerdir
Öğrenme, becerikli olabilmenin olmazsa olmaz koşuludur Kendimizin ve astlarımızın öğrenme yönünde motivasyonu ve yaratıcılık yeteneklerinin geliştirilmesi için gerekenleri gerçekleştirmek görevimiz olmalıdır