Nigar Hanım Hayatı, Calışmaları ve Eserleri Hakkında Bilgi
Doğum 1856İstanbul
Olum 1 Nisan 1918İstanbul
Meslek Şair, yazar
Nigar Hanım, Turk şair ve yazar Niran adlı eseri aynı zamanda başyazarlığını yaptığı Hanımlara Mahsus Gazete Kutuphanesi ’nin ilk eseri olarak neşredilince II Abdulhamid tarafından 1898 yılında II dereceden Şefkat nişanıyla odullendirildi Kadın ediplerin az olduğu, olanların da erkek adları arkasına gizlendiği bir donemde Nigar Hanım, gercek kimliğini saklamadan duygularını samimiyetle ifade ettiği Avrupai tarzda eserler vermesi, şiirlerinin yabancı dillere cevrilmesi, Avrupa basınında tanınması, ceşitli yabancı dilleri bilmesi, uzun yıllar salonunda seckin bir sanatkar zumresini ağırlaması, sosyal yaşantısı bakımından farklı ve yeni bir imaj oluşturmasıyla modernleşme surecinin “oncu Turk kadınları arasında yer alır Gunumuz yazarlarından Nazan Bekiroğlu kendisi hakkında doktora calışması yapmıştır
HAYATI
İstanbul ’da doğan Nigar Hanım ’ın asıl adı Sandor Farkaş olup 1848 yıllında Macar İhtilali ’nden sonra Turkiye ’ye sığınarak ihtida eden ve “Macar lakabıyla tanınan Osman Paşa ’nın kızıdır 7 yaşında iken Madam Garos ’un Kadıkoy ’deki yatılı okuluna verilerek burada Fransızca, piyano, resim ve dikişin yanı sıra Rumca, İtalyanca ve Ermenice oğrenmesi sağlandı Donemin unlu ismi Ebullisan Şukru Efendi ’den Turkce, Arapca ve Farsca dersleri alan Nigar Hanım, ortunme yaşının yaklaşması sebebiyle okuldan alındı; piyano ve lisan derslerine evde devam etti
Annesinin ve babasının olumunden sonra kendisini oğullarına ve edebiyata adayarak Şişli ’deki konağında meşhur salı toplantılarını duzenlemeye başladı; yerli yabancı, kadın erkek seckin bir sanatkar zumresini cevresine topladı Buraya devam edenler arasında Recaizade Mahmud Ekrem, Şeker Ahmed Paşa, Suleyman Nazif, Faik Ali Ozansoy, Abdulhak Hamid Tarhan, Mustafa Reşid, Ali Ekrem Bolayır, Celal Sahir Erozan, Ercumend Ekrem Talu, Ahmed Rasim, Macar Turkologu Ignacz Kunos, Arminius Vambery, ressam Zonaro, piyanist Furlani ve Hegey, kemani Tatyos Efendi, donemin Maarif nazırı Munif Mehmed Tahir Paşa ve Paris sefiri Salih Munir Paşa ve ceşitli ulkelerin elcilik erkanı başta gelmektedir Yurt icinde ve yurt dışında sık sık seyahat eden Nigar Hanım, Balkan Harbi esnasında o da diğer aydın kadınlar gibi konferanslar verdi, hamasi şiirlerini okuyarak halkın milli duygularını harekete gecirmeye calıştı
Omrunun son yıllarında Maarif Nezareti tarafından kendisine yapılan bir mektep mudurluğu teklifini once reddettiyse de ardından bu goreve başladı Fakat savaş yıllarının salgın hastalığı tifuse yakalandı Kaldırıldığı Şişli Etfal Hastahanesi ’nde 1 Nisan 1918 tarihinde hayatını kaybetti
YAZIN YAŞAMI VE CALIŞMALARI
Nigar Hanım, yazı hayatına 14 yaşında iken erkek kardeşi Ali ’nin olumu uzerine soylediği bir mersiye ile başlamıştır Son eseri de Atıfpaşazade Rauf Bey ’in olumu icin yazdığı mersiyedir Batı ’dan Victor Hugo, Alphonse de Lamartine ve Alfred de Musset başta olmak uzere Fransız romantiklerinin etkisi altında kaldı Fuzuli, Nedim ve Şeyh Galib gibi an şairleriyle cağdaşlarından Recaizade Mahmud Ekrem ve Abdulhak Hamid ’i beğendiğini ve Leyla Hanım, Fıtnat Hanım, Esad Muhlis Paşa anlarını cok okuduğunu kaydederNigar Hanım hikaye, tiyatro, ceviri, mensure, mektup, makale, anı, sohbet, deneme gibi turlerde de eser vermiş ve kitaplarının bir kısmında bunları tur ayırımına gitmeden bir araya getirmiştir
Ferdi ve romantik bir kimlik sergilediği eserlerinde mutsuzluk, anlaşılamama, kendini anlatamama, sevme ve sevilme ihtiyacı, marazi bir duygusallıkla ic ice orulen tutkulu aşk, tabiata sığınma daima on plandadır Metafizik endişeye donuşemeyen bir olum urperişi, annelik, cocuğun ve kadının eğitimi, yurt sevgisi de şiirlerinin ve nesirlerinin temel konularını oluşturur Kadın meseleleri uzerinde hassasiyetle durmakla beraber kadın ve erkek arasında her alandaki eşitliğe inanmayan Nigar Hanım, feminizmin kadın ve erkeğin birlikte eğitimiyle gercekleşebileceğini kabul etmektedir
Başlıca eserleri; Efsus, Niran, Aksi Seda, Safahatı Kalb, Elhanı Vatan gibi kitapları ornek verilebilir
Doğum 1856İstanbul
Olum 1 Nisan 1918İstanbul
Meslek Şair, yazar
Nigar Hanım, Turk şair ve yazar Niran adlı eseri aynı zamanda başyazarlığını yaptığı Hanımlara Mahsus Gazete Kutuphanesi ’nin ilk eseri olarak neşredilince II Abdulhamid tarafından 1898 yılında II dereceden Şefkat nişanıyla odullendirildi Kadın ediplerin az olduğu, olanların da erkek adları arkasına gizlendiği bir donemde Nigar Hanım, gercek kimliğini saklamadan duygularını samimiyetle ifade ettiği Avrupai tarzda eserler vermesi, şiirlerinin yabancı dillere cevrilmesi, Avrupa basınında tanınması, ceşitli yabancı dilleri bilmesi, uzun yıllar salonunda seckin bir sanatkar zumresini ağırlaması, sosyal yaşantısı bakımından farklı ve yeni bir imaj oluşturmasıyla modernleşme surecinin “oncu Turk kadınları arasında yer alır Gunumuz yazarlarından Nazan Bekiroğlu kendisi hakkında doktora calışması yapmıştır
HAYATI
İstanbul ’da doğan Nigar Hanım ’ın asıl adı Sandor Farkaş olup 1848 yıllında Macar İhtilali ’nden sonra Turkiye ’ye sığınarak ihtida eden ve “Macar lakabıyla tanınan Osman Paşa ’nın kızıdır 7 yaşında iken Madam Garos ’un Kadıkoy ’deki yatılı okuluna verilerek burada Fransızca, piyano, resim ve dikişin yanı sıra Rumca, İtalyanca ve Ermenice oğrenmesi sağlandı Donemin unlu ismi Ebullisan Şukru Efendi ’den Turkce, Arapca ve Farsca dersleri alan Nigar Hanım, ortunme yaşının yaklaşması sebebiyle okuldan alındı; piyano ve lisan derslerine evde devam etti
Annesinin ve babasının olumunden sonra kendisini oğullarına ve edebiyata adayarak Şişli ’deki konağında meşhur salı toplantılarını duzenlemeye başladı; yerli yabancı, kadın erkek seckin bir sanatkar zumresini cevresine topladı Buraya devam edenler arasında Recaizade Mahmud Ekrem, Şeker Ahmed Paşa, Suleyman Nazif, Faik Ali Ozansoy, Abdulhak Hamid Tarhan, Mustafa Reşid, Ali Ekrem Bolayır, Celal Sahir Erozan, Ercumend Ekrem Talu, Ahmed Rasim, Macar Turkologu Ignacz Kunos, Arminius Vambery, ressam Zonaro, piyanist Furlani ve Hegey, kemani Tatyos Efendi, donemin Maarif nazırı Munif Mehmed Tahir Paşa ve Paris sefiri Salih Munir Paşa ve ceşitli ulkelerin elcilik erkanı başta gelmektedir Yurt icinde ve yurt dışında sık sık seyahat eden Nigar Hanım, Balkan Harbi esnasında o da diğer aydın kadınlar gibi konferanslar verdi, hamasi şiirlerini okuyarak halkın milli duygularını harekete gecirmeye calıştı
Omrunun son yıllarında Maarif Nezareti tarafından kendisine yapılan bir mektep mudurluğu teklifini once reddettiyse de ardından bu goreve başladı Fakat savaş yıllarının salgın hastalığı tifuse yakalandı Kaldırıldığı Şişli Etfal Hastahanesi ’nde 1 Nisan 1918 tarihinde hayatını kaybetti
YAZIN YAŞAMI VE CALIŞMALARI
Nigar Hanım, yazı hayatına 14 yaşında iken erkek kardeşi Ali ’nin olumu uzerine soylediği bir mersiye ile başlamıştır Son eseri de Atıfpaşazade Rauf Bey ’in olumu icin yazdığı mersiyedir Batı ’dan Victor Hugo, Alphonse de Lamartine ve Alfred de Musset başta olmak uzere Fransız romantiklerinin etkisi altında kaldı Fuzuli, Nedim ve Şeyh Galib gibi an şairleriyle cağdaşlarından Recaizade Mahmud Ekrem ve Abdulhak Hamid ’i beğendiğini ve Leyla Hanım, Fıtnat Hanım, Esad Muhlis Paşa anlarını cok okuduğunu kaydederNigar Hanım hikaye, tiyatro, ceviri, mensure, mektup, makale, anı, sohbet, deneme gibi turlerde de eser vermiş ve kitaplarının bir kısmında bunları tur ayırımına gitmeden bir araya getirmiştir
Ferdi ve romantik bir kimlik sergilediği eserlerinde mutsuzluk, anlaşılamama, kendini anlatamama, sevme ve sevilme ihtiyacı, marazi bir duygusallıkla ic ice orulen tutkulu aşk, tabiata sığınma daima on plandadır Metafizik endişeye donuşemeyen bir olum urperişi, annelik, cocuğun ve kadının eğitimi, yurt sevgisi de şiirlerinin ve nesirlerinin temel konularını oluşturur Kadın meseleleri uzerinde hassasiyetle durmakla beraber kadın ve erkek arasında her alandaki eşitliğe inanmayan Nigar Hanım, feminizmin kadın ve erkeğin birlikte eğitimiyle gercekleşebileceğini kabul etmektedir
Başlıca eserleri; Efsus, Niran, Aksi Seda, Safahatı Kalb, Elhanı Vatan gibi kitapları ornek verilebilir