iltasyazilim
FD Üye
“İnsan dünyayı yense, kendini yenmedikçe, tümü boşmuş
Tasavvuf ehli Kur ’ânı Kerîm ’in kılavuzluğunda nefsi, 7 mertebe
(basamak) olarak saptama etmişlerdir
1) Emmâre nefs,
2) Levvâme nefs,
3) Mülhime Nefs,
4) Mûtmainne Nefs,
5) Râzıyye Nefs,
6) Merdiyye Nefs ve
7) Kâmile Nefs
Her ego; kendi gözlemini çok nesnel bir şekilde ve sükûnetle yapabilmesi için, nefs mertebelerini ve nefsin sıfatlarını özenle ve düşüne düşüne okumalıdır Acaba hangi sıfatların sahibiyiz ve kaçıncı basamakta bulunmaktayız? Yapılan dürüst bir gözlem neticesinde
nefsin sahip olduğu sıfatlar; en alt ile bir üstteki sırada bulunanı olduğu gibi, ikiüç sıraya kadar da yayılanı olabilmektedir En daha aşağı sırada bulunanlar, hiç vakit kaybetmeden Yüce Becerikli ’sına sığınmalı ve pişmanlık etmelidir Nefs sıfatları birkaç basamağa yayılmış olan benlikler, daha da yücelebileceklerinin işaretini almış olurlar Hemencecik daha alçak basamaktaki nefs sıfatına cihat açmalı, onunla savaşa girmelidir Nefsin Terbiyesi son bölümümüzde detayları ile açıklanmıştır Üst basamaklarda bulunan cennet ehli kullara ne mutlu Onlar, bu Dünyada iken mutluluğa ve kurtuluşa kavuşmuşlardır
Cenâbı Allah ’a hamd ve şükürler olsun, bizleri de iman ve
hidayet nimetlerinden yoksun bırakmasın!
1) EMMÂRE NEFS
1253: …Nefs kötülüğü şiddetle emreder…
4712: …Kâfir olanlar; tutku edip eğlenmeye bakarlar, hayvanların yediği gibi yer içerler Onların varacakları yer ateştir
Emmâre Nefs, kötülük emreden nefs demektir Nefsin en altında ama mertebesidir O insan bedeninin özlem ve arzularına dönük, şımartma ve şehveti tanrı edinen kötü bir yaşam tarzını seçmiştir İnsanların büyük bir bölümü bu haldedir Yusûf 12103: Sen (Hz Muhammed) ne değin güçlü olarak arzulasan da, yeniden insanların birçok iman edici değillerdir “ Dış görünümü olarak insandır, ancak yaşadığı yaşam itibariyle hayvanlar gibidir, hatta ondan da aşağıda ve daha vahşidir
Emmâre Nefs ’in sıfatları; şirk, acımasızlık, küfür, yalancılık, şehetperestlik,
nefs arzusunu tanrı edinme, alaycılık, kibir, pintilik, kıskançlık, ihanet, hiddet vsdir Bu özelliklerin bir kaçı ya da birine zeka sahip olan bir kimse, Emmâre Nefs sahibidir Şirk ehlinin, zalimlerin, kâfirlerin, iki yüzlülerin, bozguncuların, günahkârların öteki bir deyişle Firavûn ve şeytanın nefsidir Bunların imanları hiç yoktur, bilgisizlik içinde yüzerler, kötülüğe ve fenalığa koşar, ancak hayırlara ve hakikate de aleyhinde çıkarlar Egoizmlerinin gereği ego duygusu nefslerine hakimdir Evrenin mal ve saltanatı benzeri onlarınmış gibi, en fazla kullandığı kelime ben sözcüğü olmaktadır Örneğin; ben gittim, ben yaptım, ben şöyleyim gibi İslâm bilginleri, Peygamber Efendimizin hiç sevmediği kelimenin de Ben olduğunda birleşmişlerdir
Emmâre Nefs sahipleri; birazcık nimet için açgözlülük ve öfkelerini yenemediklerinden, birbirlerini parçalayabilirler ve katledebilirler Iblis, kendilerinin dostu olmuş, nefislerinde istediği gibi cirit oynamış, değişkenlik ve kuruntu ile onları azgınlaştırmıştır Hırsızlık, iftira, yalancılık, içki, kumar, zina, cinsi sapıklık ve dedikoduyu adet haline getirmişlerdir İmanları olmadığından zerre dek da Allah ’tan korkmazlar Dünyanın geçici nimetlerini ve nefs arzularını tanrılaştırmışlardır
Emmâre Nefs ’ten kurtulmak olası müdür?
Nefsin en büyük özelliği seyyal ve akışkan oluşudur Bilgisizlik, nefsin fena sıfatları ve şeytanın kuruntularından dolayı kötülüğe de, içindeki ilâhî unsur olan ruh ve melekî kuvvetler nedeniyle iyiliğe de kayabilir Eğer o nefsin işlediği büyük günahlar neticesi paslanan kalbi, Cenâbı Allah göre mühürlenmemiş ise, kendisinde ümit ışığı var demektir Çoğunlukla Emmare Nefs sahiplerine tövbe etmek nasip olmaz Oysa fazla aralıklı olsa da samimiyet ve ciddiyetle işlediği kötülüklere pişmanlık duyar ve tövbe ederek Yüce Yaratıcı ’sına sığınırsa, şefaat ve affa erişebilir Çünkü Zümer 3959 da şöyle buyrulmuştur:
… Allah ’ın rahmetinden ümit kesmeyin! Belli oysa
Allah bütün günahları bağışlar “ *
Tasavvuf ehli Kur ’ânı Kerîm ’in kılavuzluğunda nefsi, 7 mertebe
(basamak) olarak saptama etmişlerdir
1) Emmâre nefs,
2) Levvâme nefs,
3) Mülhime Nefs,
4) Mûtmainne Nefs,
5) Râzıyye Nefs,
6) Merdiyye Nefs ve
7) Kâmile Nefs
Her ego; kendi gözlemini çok nesnel bir şekilde ve sükûnetle yapabilmesi için, nefs mertebelerini ve nefsin sıfatlarını özenle ve düşüne düşüne okumalıdır Acaba hangi sıfatların sahibiyiz ve kaçıncı basamakta bulunmaktayız? Yapılan dürüst bir gözlem neticesinde
nefsin sahip olduğu sıfatlar; en alt ile bir üstteki sırada bulunanı olduğu gibi, ikiüç sıraya kadar da yayılanı olabilmektedir En daha aşağı sırada bulunanlar, hiç vakit kaybetmeden Yüce Becerikli ’sına sığınmalı ve pişmanlık etmelidir Nefs sıfatları birkaç basamağa yayılmış olan benlikler, daha da yücelebileceklerinin işaretini almış olurlar Hemencecik daha alçak basamaktaki nefs sıfatına cihat açmalı, onunla savaşa girmelidir Nefsin Terbiyesi son bölümümüzde detayları ile açıklanmıştır Üst basamaklarda bulunan cennet ehli kullara ne mutlu Onlar, bu Dünyada iken mutluluğa ve kurtuluşa kavuşmuşlardır
Cenâbı Allah ’a hamd ve şükürler olsun, bizleri de iman ve
hidayet nimetlerinden yoksun bırakmasın!
1) EMMÂRE NEFS
1253: …Nefs kötülüğü şiddetle emreder…
4712: …Kâfir olanlar; tutku edip eğlenmeye bakarlar, hayvanların yediği gibi yer içerler Onların varacakları yer ateştir
Emmâre Nefs, kötülük emreden nefs demektir Nefsin en altında ama mertebesidir O insan bedeninin özlem ve arzularına dönük, şımartma ve şehveti tanrı edinen kötü bir yaşam tarzını seçmiştir İnsanların büyük bir bölümü bu haldedir Yusûf 12103: Sen (Hz Muhammed) ne değin güçlü olarak arzulasan da, yeniden insanların birçok iman edici değillerdir “ Dış görünümü olarak insandır, ancak yaşadığı yaşam itibariyle hayvanlar gibidir, hatta ondan da aşağıda ve daha vahşidir
Emmâre Nefs ’in sıfatları; şirk, acımasızlık, küfür, yalancılık, şehetperestlik,
nefs arzusunu tanrı edinme, alaycılık, kibir, pintilik, kıskançlık, ihanet, hiddet vsdir Bu özelliklerin bir kaçı ya da birine zeka sahip olan bir kimse, Emmâre Nefs sahibidir Şirk ehlinin, zalimlerin, kâfirlerin, iki yüzlülerin, bozguncuların, günahkârların öteki bir deyişle Firavûn ve şeytanın nefsidir Bunların imanları hiç yoktur, bilgisizlik içinde yüzerler, kötülüğe ve fenalığa koşar, ancak hayırlara ve hakikate de aleyhinde çıkarlar Egoizmlerinin gereği ego duygusu nefslerine hakimdir Evrenin mal ve saltanatı benzeri onlarınmış gibi, en fazla kullandığı kelime ben sözcüğü olmaktadır Örneğin; ben gittim, ben yaptım, ben şöyleyim gibi İslâm bilginleri, Peygamber Efendimizin hiç sevmediği kelimenin de Ben olduğunda birleşmişlerdir
Emmâre Nefs sahipleri; birazcık nimet için açgözlülük ve öfkelerini yenemediklerinden, birbirlerini parçalayabilirler ve katledebilirler Iblis, kendilerinin dostu olmuş, nefislerinde istediği gibi cirit oynamış, değişkenlik ve kuruntu ile onları azgınlaştırmıştır Hırsızlık, iftira, yalancılık, içki, kumar, zina, cinsi sapıklık ve dedikoduyu adet haline getirmişlerdir İmanları olmadığından zerre dek da Allah ’tan korkmazlar Dünyanın geçici nimetlerini ve nefs arzularını tanrılaştırmışlardır
Emmâre Nefs ’ten kurtulmak olası müdür?
Nefsin en büyük özelliği seyyal ve akışkan oluşudur Bilgisizlik, nefsin fena sıfatları ve şeytanın kuruntularından dolayı kötülüğe de, içindeki ilâhî unsur olan ruh ve melekî kuvvetler nedeniyle iyiliğe de kayabilir Eğer o nefsin işlediği büyük günahlar neticesi paslanan kalbi, Cenâbı Allah göre mühürlenmemiş ise, kendisinde ümit ışığı var demektir Çoğunlukla Emmare Nefs sahiplerine tövbe etmek nasip olmaz Oysa fazla aralıklı olsa da samimiyet ve ciddiyetle işlediği kötülüklere pişmanlık duyar ve tövbe ederek Yüce Yaratıcı ’sına sığınırsa, şefaat ve affa erişebilir Çünkü Zümer 3959 da şöyle buyrulmuştur:
… Allah ’ın rahmetinden ümit kesmeyin! Belli oysa
Allah bütün günahları bağışlar “ *