Biz insansılar homınıdler ortak atalarımızdan ayrıldıktan sonra kıymetli değişimler geçirdik sapien ın melezleşmesi , bunun sonucunda genlerin transferi üzere, örneğin şempanzelerin ve bonoboların ortak ataları 5 milyon yıl evvel birbirinden ayrıldı şempanzelerin saldırganlığa ait erkek hükümran bır toplumu vardır. Yakın akrabası olan bonobolar dişi egemedır ve kısmen saldırgan olmayan bir hayat yasarlar. Burada tipler genetık yakınlıklarına karşın bağımsız oluştuğunu gösteriyor.
Günümüz beşerlerine hakikat evrilen insansılar , evrim sürecinde bır cok ceddimizin formuna büründü. Bizim tipimiz ortaya çıkmadan bütün beşerler yada insansı formlar hayvansı bır hayat yaşadı. Ve haliyle etraflarına hayvanların verdiği üzere bir tepki verdı. Ve çeşidimizin ortaya çıkışıyla daha büyük daha karmaşık bir beyin ve daha yenilikçi marifetler giderek daha karmaşıklaşan niyet surecıne ve aktıvıtelere yol açtı.
Bireyler ilgilerinde tolere etmeyi öğrenemezse nefret ortaya çıkabilir. Nefret yahut kin en kolay manasıyla ( derin ve duygusal ) olarak çok bir hoşlanmama hali olabilir. Bireyleri varlıkları nesneleri gaye alabilir
" nefret , şahsa kümeye ,nesneye yönelik aksiliği , kızgınlığı,, düşmanlığı, dışa vuran derın UZUN SOLUKLU VE AĞIR BİR HİSTİR.
NEFRET psikoanalitik bir yaklaşımla mutsuzluk kaynağını yok etmeyi amaçlayan arzulayan , egonun bir hali olarak düşünülebilir.
Psikolojide ise *tavır ya da eğilim * denılebılır.
Önyargılar la da harekete geçen nefret hatası, genelliklle krimınal bir aksyon anlamınada gelebılr.
Nefret kabahati işleyenler kurbanları muhakkak bir toplumsal kümeye ilişkin olan çoklukla ırk cinsiyet din cinsel yönelim sınıf etnik köken uyruk yas cınsel kımlık, yahut politik yakınlıklarla belirlenen algıları nedeniyle amaç alırlar. Nefret cürümleri dahilinde fizikî akınlar da yapılabılır. Mülke ziyan verebilir, tacız kelamlı istismar yahut hakarete maruz kalınabilir.
7 milyarı aşkın nüfusla dunyada beşerler ve kümeler ortasında tansiyon bilhassa yıyecek, iş ,diğer kaynaklar azaldıkça tansiyon büyüyor.
Hisler, psikologlar tarafından mizaç kişilik eğilim ve motivasyon üzere muhakkak davranışsal ozelliklere reaksiyon veren çeşitli vücutsal hisler olarak tanımlanır. Tıpkı vakitte dopamin noradrenalin serotonin oksitosin üzere hormonların hudut ileticilerının varlığına da reaksiyon verirler .
Hisler birden fazla vakit için müspette olsalar negatifte olsalar motıvasyonun ardındaki itici güçtür.
Nefret farklı tarif: ekseriyetle endişe, sonlanma ve sakatlanma kanısından kaynaklanan ağır bir düşmanlık yada kaçınma çok hoşnutsuzluk, antipati olarakta tanımlanabilir.
Söz olarak iğrenti, tiksintiyle eş manalıdır. Aksi manası sevgidir. Nefret insan tipi için populasyonda dengesizliğe sebep olmaktan öbür muhakkak bir hiçbir gayeye hizmet etmeyen faydasız bir his olarak kıymetlendirilir , öğrenilmiş bır his , açgözlülük , kaygı ve çekememezliğin , bir yan eseri olduğu düşünülür. Çocuklar nefreti ekseriyetle ebeveynlerinden başka koruyucularından öğretmenlerinden , arkadaşlarından öğrenir. Bu hisler insanların içinde gereğince güçlendiğinde nefret ortaya çıkar.
garez:
KİN BESLEMENİN KÖKLERİ OBURLARININ ÖNÜNE GEÇME DİLEĞİNE BASKIN OLMA ENGELLEMEYE KADAR UZANIYOR.
Kazananı muhakkak olmayan garez ekseriyetle bır bumeranga benzetılır aksi tepme mümkünlüğü yüksek evrım surecinde neden yok olmadı? kindarlık günümüzde yerini sağlamlaştırdı mı ?
Nefret örnekleri
Karısından boşanan bir adam eski karısının konutunun tam karşısında konutu satın alır ve bahçesine rağmen hiç sevmediği, annesinin heykelini diker .
Bır oburu yalnızca arkadaşını incitmek için onun beğendiği lakin kendisinin hiç hoşlanmadığı bir kız evlenme teklif eder. Bu ıkı olayda temel motivasyon kin ve öç alma isteğidir.
Konfüçyus: intikam için yola çıkacaksan evvel iki mezar kazman gerekir der.
Kin in evrim mühletince yok olmaması işe yaradığı manasına geliyor. Rekabetın toplumsal hayatın her alanında hâkim olduğu günümüzde toplumsal medyanın da beslemesi sayesinde kındarlık her zamankinden daha sağlam yer edinmiş durumda.
Öç alma nın karşılığı sırf misillemedir beşerler saygın bır gaye ugruna , ceza uyguladıklarına kendilerini inandırılar halbuki gercek motıvasyonlarıkarşıdakını incitmek ve bu formda statü kazanmaktır.
Kin beslemek ve cezalandırmak kimileri için keyif verici bir davranış paternidir(model)
Bu bilhassa rekabet ortamında geçerlidir. Bir ortam ne kadar rekabetçi ise kındarlık o derece de artar.
Kıtlıkta kındarlığı besler bir dürtünün gerisinde aslında biyolojik sistem yatar güzellik duygusu ile ilişkili olan serotonın transmıterının yapıtaşlarından bırı triptofandan bunu fakat yıyeceklerden alabılır.az alınan trıptofan olursa serotonin düşer. Düşük serotonin kin gütme mümkünlüğünü artırır.
Kindarlık ve öfkeyi haksızlığa karşı kullanmak faydalı olabilir, saygınlık örtüsü altında gizlenen fırsatçılık ismine kullanmak ziyanlı olabılır.
Öfkemizi kinimi yanlışsız gayeye hakikat halde hakikat vakitte yöneltmek ise toplumları geliştiren çok güçlü bır araçtır.
Sonuca yanlışsız giderken kinden garezden uzak durmak yerine bu dürtüyü daha seçici bır biçimde kullanmak ta yarar var.
Kimilerimiz kın ve ıntıkam hislerinin ruh sıhhatimizi korumak ismine minimumda tutulmasında yarar olabileceğini savunuyor. Bilimsel olarak öfkeyi devreden çıkarırsak bunun en kolay yolu sizi rahatsız eden bır olay olduğunda reaksiyon vermeden evvel biraz beklemektır. ÖFKE VAKİT İÇİNDE SÖNÜMLENİR. Ve olay canımızı başlangıçtakı kadar yakmaz.
Kındar eğilimleri azaltmanın bir yolu da bilişsel yansıma kapasitemizi geliştirmektir içgüdüsel reaksiyonlar vermek yerine akılcı kanıya öncelik tanımaktır. MEDITASYON BU İSTİKAMETTE ÇOK FAYDALIDIR.
KİN BESLEMENİN ŞAŞIRTAN BİR TARAFI
İnsanoğlu bazen kendisine yarar sağlayan aksiyonlara karşıda hınç besleyebilir sandalyesini kumanda eden yurume engelli bırey bırısı sokakta ona aracını itmek istediğinde öfke duyabılır kendisini yardıma muhtaç hıssetmıyor olabılır buda öfkeye sebep olabılır . Biri size kendı toplumsal pozisyon statüsünü zenginleştirmek için yardım ediyorsa içinizdeki kindar yapı harekete geçer .
Nefret ve kindarlık kronık hisler?
*Kındarlığı bır sılah olarak kullanıp gerçek maksada yönlendirme eforunu sovyetlere karşı talibanı yaratmaya benzetebiliriz.
*Yada balkan ülkelerinin bilgilenmesi kültürlenmesi , ayaklanması için rusların balkan ülkelerine eğitimi öncelikli ve parasız yapması.
Diğerlerini cezalandırma isteği duyduğumuzda davranışa uzanan yol öfkenin kontrolüne girer. Şayet akıl mantık süzgecinden gecerse öfke önlenebilir yada bastırılır. Fakat bazende akıl bypass edilerek öfke anı refleks ölçüsüz formunda gelişir. Burada belirleyici olan haksızlığa uğramışlık yada kişilik yapısı olacaktır.
Saldırgan yaklaşım caydırıcı değil pekiştirici.
Öfke duygusal devreyi süreksiz müddet olarak ele geçirir. Ancak nefret kindarlık hislerin sürebilmeleri için akıl mantık devresinin daima bloke edılıyor olması lazım. Buda bir kişilik sorunu olarak ortaya çıkar.
Kındarlığa karşı en tesirli prosedür
*sonuçta bu davranışlar kişilik yapısına nazaran şekilleneceği için biyoloji -genetık- içinde yetiştiği toplumsal ortam ANA BELİRLEYİCİDİR.
KİN DUYGUSU BIR HUSUSA DAİMA ODAKLANMAK ZİYAN VERMEK İÇİN YARATICI TAHLİLLER GELİŞTİRMEK MANASINDA BİR FAYDA SAĞLAR. ANCAK BU DUYGUYU TAŞIYABİLEN BIR KİŞİ KESKIN SIRKE BEDELİNİ DE ÖDEYECEKTİR. SONUÇTA ONU BEKLEYEN KAYBETME VE YALNIZLAŞMA OLACAKTIR.
KİNDARLIĞA KARŞI EN TESİRLİ YOL DAİMA ZIDDINI SERGİLEYEREK ONU DAİMA ŞAŞRTMAK VE SORGULAMAYAN BEYİN SONUNDA DÜŞÜNÜP KENDİNİ SORGULAMASINI UMMAK OLDUĞUNU DÜŞÜNÜYORUM. ELBETTE BU DUYGUYA DAYANAK PRİM SAĞLAYAN TOPLUMSAL ORTAMIN DUZELTİLMESİ ÇOK DAHA TEMEL BİR ETMEN. KINDARLIĞI BIR SILAH OLARAK KULLANMAK. HAKİKAT AMACA YÖNLENDİRMEK SOVYETLERE KARŞI TALİBANI YARATMAK ÜZERE.