nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 37
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 95
Nefis Terbiyesi Nasıl Olmalıdır
Nefsin tezkiyesi iki farklı mânâya geliyor: Birincisi nefsini temize içeri almamak, ona toz kondurmamak, kusurlarını örtmek, hatta elinden gelirse bunları faziletmiş gibi göstermektir Yukarıdaki ifadelerde, tezkiye bu mânâda kullanılmıştır
Nefislerinizi temize çıkarmayın (Necm, 5332)
Leziz yenilir mi?
İnsan jurnal hayatında sürekli suretle nefsiyle savaş halinde zaman zaman nefsimiz sırtımızı yere getiriyor zaman zaman da biz onu tuş ediyoruz İnsanın nefsini yenmesi çok mühim, önemli olduğu değin da çok kuvvet bir meseledir Allah Resulü bir hadislerinde, En can alıcı düşmanın, benliğin, muhtevan içindeki nefsindir buyurarak nefsin insan için ne denli bir tehlike oluşturduğuna dikkatleri çekiyor Nefsin insanı yoldan dışında tutmak için kullandığı değişik silahlar vardır Bunlardan bir parça başına kuvvei şeheviyye (Cinsi istek kudreti yemek, içmek, konuşmak, uyuklamak gibi kabiliyetler)dir Nefis, yeme, içme ve uyuma gibi hisleri tahrik ederek insanı tuş etmek ister Arap şairlerinden birisi bu hakikati şu dizelerle anlatır: Nefis, çocuk gibidir, sütten kesti mi kesilir Kesmezsen emzirdikçe emmek ister bundan başka onun üzerinde gelişirse böylece gelişir ama, üstesinden gelemezsin Güç kazanır, önüne geçemezsin Bu sebeple onu sütünden kesmek gerekir
Nefis terbiyesini nefsi öldürmek şeklinde uygulayanlar, nefsin hoşuna dışarı giden her şeyden uzakta kalırlar Bunun neticesinde; dünyayı sevmez, hırs göstermez, inat etmez, hiç öfkelenmez bir ülkü gelebilirler Bunun da bir leziz terbiyesi olduğunu kabulle beraber, nefsi öldürmek yerine, onu hayra yönlendirmenin daha iyi olacağı kanaatindeyiz Birincisi, geçimsiz atın yemini kısıp, onu zayıflatarak ona dominant olmaya; ikincisi ise, yemini bayağı verip, lakin onu iyi bir terbiyeden geçirerek kuvvetli bir atla hedefe daha kısa zamanda varmaya aynı
Nefsin mahiyetinde bulunan duyguların, arzuların hayra yönlendirilmesi, nefsin öldürülmesinden, yani tamamen sesini kesmekten çok daha faydalıdır(3) Bu ise, nefsin arzu ve isteklerine iyi bir mecra bulmak, onu hayırlı şeylere sevk etmekle olur; coşarak çevreye zarar veren bir nehrin önüne baraj gerçekleştirmek ve onunla çevreyi sulamak gibi *
Nefsin tezkiyesi iki farklı mânâya geliyor: Birincisi nefsini temize içeri almamak, ona toz kondurmamak, kusurlarını örtmek, hatta elinden gelirse bunları faziletmiş gibi göstermektir Yukarıdaki ifadelerde, tezkiye bu mânâda kullanılmıştır
Nefislerinizi temize çıkarmayın (Necm, 5332)
Leziz yenilir mi?
İnsan jurnal hayatında sürekli suretle nefsiyle savaş halinde zaman zaman nefsimiz sırtımızı yere getiriyor zaman zaman da biz onu tuş ediyoruz İnsanın nefsini yenmesi çok mühim, önemli olduğu değin da çok kuvvet bir meseledir Allah Resulü bir hadislerinde, En can alıcı düşmanın, benliğin, muhtevan içindeki nefsindir buyurarak nefsin insan için ne denli bir tehlike oluşturduğuna dikkatleri çekiyor Nefsin insanı yoldan dışında tutmak için kullandığı değişik silahlar vardır Bunlardan bir parça başına kuvvei şeheviyye (Cinsi istek kudreti yemek, içmek, konuşmak, uyuklamak gibi kabiliyetler)dir Nefis, yeme, içme ve uyuma gibi hisleri tahrik ederek insanı tuş etmek ister Arap şairlerinden birisi bu hakikati şu dizelerle anlatır: Nefis, çocuk gibidir, sütten kesti mi kesilir Kesmezsen emzirdikçe emmek ister bundan başka onun üzerinde gelişirse böylece gelişir ama, üstesinden gelemezsin Güç kazanır, önüne geçemezsin Bu sebeple onu sütünden kesmek gerekir
Nefis terbiyesini nefsi öldürmek şeklinde uygulayanlar, nefsin hoşuna dışarı giden her şeyden uzakta kalırlar Bunun neticesinde; dünyayı sevmez, hırs göstermez, inat etmez, hiç öfkelenmez bir ülkü gelebilirler Bunun da bir leziz terbiyesi olduğunu kabulle beraber, nefsi öldürmek yerine, onu hayra yönlendirmenin daha iyi olacağı kanaatindeyiz Birincisi, geçimsiz atın yemini kısıp, onu zayıflatarak ona dominant olmaya; ikincisi ise, yemini bayağı verip, lakin onu iyi bir terbiyeden geçirerek kuvvetli bir atla hedefe daha kısa zamanda varmaya aynı
Nefsin mahiyetinde bulunan duyguların, arzuların hayra yönlendirilmesi, nefsin öldürülmesinden, yani tamamen sesini kesmekten çok daha faydalıdır(3) Bu ise, nefsin arzu ve isteklerine iyi bir mecra bulmak, onu hayırlı şeylere sevk etmekle olur; coşarak çevreye zarar veren bir nehrin önüne baraj gerçekleştirmek ve onunla çevreyi sulamak gibi *