iltasyazilim
FD Üye
Afişler, tasarım ve sanat kaygısının eşdeğer ağırlıkta olduğu grafik ürünlerdirKübizim,Ekspresyonizm,Art Nouveau,Art Deco,Bauhaus,Uluslar arası Tipografik Tarz gibi modern sanat ve tasarım akımlarının çağdaş Afiş dilinin gelişiminde büyük etkisi olmuştur
1798 ’de Alois Senefelder ’in taş zorlama tekniğini buluşundan daha sonra geliştirilen renkli taş zorlama teknikleri,afişin sanatsal bir inşa kazanmasında kayda değer bir rol oynamıştırÇağdaş duvar ilanı tasarımının ilk temsilcileri; Jules Cheret ve Henri de TouleouseLaurrec ’dir20yy ’ın önemli duvar ilanı sanatçıları arasında; Alphonse Mucha,El LissitzkyLaszlo MoholyNagy,Josef MülerBrockmann,Herbert Matter,Henry Tomaszewski,Jan Lenika,Saul Bass ve Milton Glaser ’i saymak mümkündür
Büyüyk boyutlu dış mekan afişleri,duvar yüzeylerine ve bildiri panolarına asılırİç mekan afişleri ise lobi,salon ve koridorlarda kullanılmak üzere daha ufak boyutlarda hazırlanırDış mekan afişlerinin izlenme süresi kısadırBuna rağmen iç mekan afişleri daha uzun vakit incelenbilirAfişin izlenme süresi tasarım,tasarım sürecinde dikkate alınması gereken bir kriterdir
Afişler Üç Asıl Gruba Ayrılır
Reklam Afişleri: Bir mahsul veya hizmeti tanıtan afilşlerdirBeş sektörde yaygın olarak kullanılır
Moda
Endüstri
Kurumsal reklamcılık
Gıda
Tuzim
Kültürel Afişler: Festival,seminer,sempozyum,balo,konser,sinema,tiya tro,sergi ve spor gibi kültürel etkinlikleri tanıtan afişler bu gruba girer
Sosyal Afişler: Sağlık ,ulaşım,sivil savunma,trafik çevre gibi konularda öğretici ve uyarıcı nitelikteki afişlerin yanısıra, politik bir düşünceyi veya siyasi bir partiyi tanıtan afişler ise sosyal afişler grubunda yer alır
POSTER TASARIMINDA DEĞERLEME KRİTERLERİ
Mesaj:
Tasarımcı;afiş yoluyla vereceği mesajı açıklığa kavuşturmalıdır,verilmek istenen bilgiyi olası olduğunca dolaysız bir biçimde aktaracak görsel bir sistem olşturmalıdır
Mesajİmge Bütünlüğü:
Tasarıma esas oluşturan düşüncenin fotograf yoluylamı ,illustrasyonla mı,yahut salt tipografi ilemi daha etkili bir biçimde vurgulanacağı arştırılmalı;mizahi,trajik ya da soyut imgelerden hangisinin anlatımı daha güçlendirdiği belirlenmelidir
Sözel Hiyerarşi:
Tasarımcı,afişte yer alan başlık,daha alçak başlık,slogan gibi sözel bilgiler arasında – izleyiciyi mesajdaki yük sırasına göre yönlendirecek hiyerarşik bir yapı kurmalıdır
Farkedilirlik:
Bir Takım afişler yukarıda saydığımız kriterlere yerinde gibi görünselerde ,etkisiz ve yavan olabilmektedirlerBöyle bir sonucu engelleyecek tek şey tasarımcının hayal gücüdürYaratıcı düşünce ve buluşun hiçbir kuralı yokturBuluş ve yaratıcılık taşıyan her şey ,afiş tasarımınıda yansıtılabilirÇünki;bir afiş için en kayda değer ayırıcı özellik farkedilebilmektir
Afişteki imgelerin düzenlenmesinde şu öneriler yardımcı olabilir;
1Afişteki imge sayısı üç,iki hatta mümkünse bir ile sınırlandırılmalıdırBaşlık yada slogandan oluşan tipografik unsur,fotograf ya a illüstrasyon ve zemin(fon) afiş üzerinde üç ayrı imge olarak algılanır
2Afişteki sözel unsurlar mümkün olduğunca azaltılmalıdır3,4 ya da 5 sözcükten oluşan başlık ve sloganlar;mesajı daha çabuk iletirSözel mesaj on sözcüğün üzerine çıktığında,okuma zorluğu başlarAmerikan Reklamcılık Enstitüsüne kadar;bir dış mekan afişi , esas zihin ve mesajını en fazla altı saniye içinde iletebilmelidir
3Fotograf ya da illüstrasyon,duvar ilanı üzerinde muhtemel olduğunca büyük bir ölçekte kullanılmalıdırİmgeyi tam olarak uygulamak her zaman gerekmeyebilir
Sözel unsurlar ve imgeler arasında açıklayıcı,destekleyici,yorumlayıcı veya kontrast oluşturan bir ilişki kurulmalı,yazı ile görünüm birbirini yavan bir şekilde her yerde etmemelidir
5Süslü ve dekoratif yazılar yerine okunaklı yazı karakterleri tercih edilmelidir
6Renkler geniş yüzeyler halinde kullanılmalı,parlak ve canlı renkler seçim edilmeli ve renkler aralarında zinde kontraslar oluşturulmalıdır *
1798 ’de Alois Senefelder ’in taş zorlama tekniğini buluşundan daha sonra geliştirilen renkli taş zorlama teknikleri,afişin sanatsal bir inşa kazanmasında kayda değer bir rol oynamıştırÇağdaş duvar ilanı tasarımının ilk temsilcileri; Jules Cheret ve Henri de TouleouseLaurrec ’dir20yy ’ın önemli duvar ilanı sanatçıları arasında; Alphonse Mucha,El LissitzkyLaszlo MoholyNagy,Josef MülerBrockmann,Herbert Matter,Henry Tomaszewski,Jan Lenika,Saul Bass ve Milton Glaser ’i saymak mümkündür
Büyüyk boyutlu dış mekan afişleri,duvar yüzeylerine ve bildiri panolarına asılırİç mekan afişleri ise lobi,salon ve koridorlarda kullanılmak üzere daha ufak boyutlarda hazırlanırDış mekan afişlerinin izlenme süresi kısadırBuna rağmen iç mekan afişleri daha uzun vakit incelenbilirAfişin izlenme süresi tasarım,tasarım sürecinde dikkate alınması gereken bir kriterdir
Afişler Üç Asıl Gruba Ayrılır
Reklam Afişleri: Bir mahsul veya hizmeti tanıtan afilşlerdirBeş sektörde yaygın olarak kullanılır
Moda
Endüstri
Kurumsal reklamcılık
Gıda
Tuzim
Kültürel Afişler: Festival,seminer,sempozyum,balo,konser,sinema,tiya tro,sergi ve spor gibi kültürel etkinlikleri tanıtan afişler bu gruba girer
Sosyal Afişler: Sağlık ,ulaşım,sivil savunma,trafik çevre gibi konularda öğretici ve uyarıcı nitelikteki afişlerin yanısıra, politik bir düşünceyi veya siyasi bir partiyi tanıtan afişler ise sosyal afişler grubunda yer alır
POSTER TASARIMINDA DEĞERLEME KRİTERLERİ
Mesaj:
Tasarımcı;afiş yoluyla vereceği mesajı açıklığa kavuşturmalıdır,verilmek istenen bilgiyi olası olduğunca dolaysız bir biçimde aktaracak görsel bir sistem olşturmalıdır
Mesajİmge Bütünlüğü:
Tasarıma esas oluşturan düşüncenin fotograf yoluylamı ,illustrasyonla mı,yahut salt tipografi ilemi daha etkili bir biçimde vurgulanacağı arştırılmalı;mizahi,trajik ya da soyut imgelerden hangisinin anlatımı daha güçlendirdiği belirlenmelidir
Sözel Hiyerarşi:
Tasarımcı,afişte yer alan başlık,daha alçak başlık,slogan gibi sözel bilgiler arasında – izleyiciyi mesajdaki yük sırasına göre yönlendirecek hiyerarşik bir yapı kurmalıdır
Farkedilirlik:
Bir Takım afişler yukarıda saydığımız kriterlere yerinde gibi görünselerde ,etkisiz ve yavan olabilmektedirlerBöyle bir sonucu engelleyecek tek şey tasarımcının hayal gücüdürYaratıcı düşünce ve buluşun hiçbir kuralı yokturBuluş ve yaratıcılık taşıyan her şey ,afiş tasarımınıda yansıtılabilirÇünki;bir afiş için en kayda değer ayırıcı özellik farkedilebilmektir
Afişteki imgelerin düzenlenmesinde şu öneriler yardımcı olabilir;
1Afişteki imge sayısı üç,iki hatta mümkünse bir ile sınırlandırılmalıdırBaşlık yada slogandan oluşan tipografik unsur,fotograf ya a illüstrasyon ve zemin(fon) afiş üzerinde üç ayrı imge olarak algılanır
2Afişteki sözel unsurlar mümkün olduğunca azaltılmalıdır3,4 ya da 5 sözcükten oluşan başlık ve sloganlar;mesajı daha çabuk iletirSözel mesaj on sözcüğün üzerine çıktığında,okuma zorluğu başlarAmerikan Reklamcılık Enstitüsüne kadar;bir dış mekan afişi , esas zihin ve mesajını en fazla altı saniye içinde iletebilmelidir
3Fotograf ya da illüstrasyon,duvar ilanı üzerinde muhtemel olduğunca büyük bir ölçekte kullanılmalıdırİmgeyi tam olarak uygulamak her zaman gerekmeyebilir
Sözel unsurlar ve imgeler arasında açıklayıcı,destekleyici,yorumlayıcı veya kontrast oluşturan bir ilişki kurulmalı,yazı ile görünüm birbirini yavan bir şekilde her yerde etmemelidir
5Süslü ve dekoratif yazılar yerine okunaklı yazı karakterleri tercih edilmelidir
6Renkler geniş yüzeyler halinde kullanılmalı,parlak ve canlı renkler seçim edilmeli ve renkler aralarında zinde kontraslar oluşturulmalıdır *
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.