Nas Suresinin acıklaması
Nas Suresi tefsiri
1 Ey Peygamber! De ki: İnsanları yaratan, buyutup besleyen ve işlerini idare eden Allah'a sığınırım O Allah insanları yoktan var edip hayat verdi, onlara ceşitli nimetler lutfetti Tefsirciler şoyle der: Yuce Allah, her ne kadar butun yaratıkların Rabbi ise de, insanları şereflendirmek ve onlara değer vermek icin sadece onları zikretti
Yuce Allah'ın, insanı şereflendirmesi şoyle olmuştur: Kainatta olan her şeyi onların emrine vermiş, onlara akıl ve ilim vererek desteklemiş; Yuce Zat'ının meleklerini onlara secde ettirmiştir Binaenaleyh insanlar, mutlak olarak mahlUkatm en ustunudur
2 İster yoneten olsun, ister yonetilen olsun O, butun mahlukatın, tam ve kapsamlı bir şekilde sahibidir Onlara hukmeder, amellerini kayda gecirir ve işlerini cevirir Bazılarını aziz bazılarını zelil; bazılarını zengin bazılarını fakir kılar
3 O, insanların ma'bUdudur Onların O'ndan başka Rabbi yoktur Kurtubi şoyle der: Yuce Allah diye şundan dolayı buyurdu: İnsanlar icerisinde melikler (krallar) vardır Dolayısıyle Yuce Allah, kendisinin onların meliki olduğunu zikretti Yİne insanlar icinde O'ndan başkasına tapanlar vardır Bu sebeple de, onların ilahı ve ma'bUdunun kendisi olduğunu krallara ve liderlere değil, kendisine sığınılması icabettiğini bildirdi SUrenin bu şekilde tertip edilişi son derece guzeldir Zira insan once kendisinin bir Rabbi olduğunu anlar Cunku turlu turlu buyutup besleme gerceğini gormektedir, Ayeti bunu ifade eder Sonra duşunduğunde bu Rabbin, yarattıklarında tasarruf etmekte ve onlardan zengin olduğunu, dolayısıyle onların Sahibi ve Maliki olduğunu anlar Ayeti bunu anlatır Sonra biraz daha fazla duşunduğunde bu Malikin, ibadete layık olduğunu anlar Cunku ibadet ancak, hic kimseye muhtac olmayan ve başkalarının hepsi kendisine muhtac olan kimseye yapılır Ayeti bunu ifade eder Yuce Allah sUrede enNas kelimesini uc defa tekrar edip zamirle yetinmedi ki, insanların şerefini, değerini ve onlara onem verildiğini gostersin Nitekim şairin şu sozundeki tekrar da boyle guzeldir:
Olumu hicbir şeyin gectiğini gormuyorum Olum zenginin de fakirin de hayatının tadını kacırır
İbn Kesir şoyle der: Rablik, meliklik ve ilahlık Yuce Rabbin sıfatlarından, uc sıfattır O her şeyin Rabbi, meliki ve ilahıdır Her şey O'nun yaratığı ve kolesidir Dolayısıyle sığman kimsenin, bu sıfatları taşıyan kimseye sığınması emredilmiştir
4 İnsanı isyana teşvik etmek icin nefse kotu duşunceleri atan ve insana vesvese veren Şeytanın şerrinden Allah'a sığınırım O şeytan ki, kul Rabbini andığında geri kalıp gizlenir; Allah'ın zikrinden gafil kaldığında doner ve ona vesvese verir Hadiste şoyle buyurulmuştur: Şeytan burnunu Ademoğlunun kalbi uzerine koyar İnsan Allah'ı andığında gizlenir Allah'ı unuttuğu zaman ise onun kalbine hakim olarak vesvese verir
5 O Şeytan ki, aşırı derecede pisliğinden dolayı, insanın kalbine ceşitli vesvese ve kuruntular atar Kurtubi şoyle der: Şeytanın vesvesesi, gizli bir sozle insanları kendine itaate cağırmasıdır Bu oyle bir sozdur ki, sesi işitilmeden manası kalplere ulaşır
6 Buradaki beyan icindir İnsanların kalplerine vesvese veren bu şeytan, cin ve insan şey tanlar mdandır Nitekim Yuce Allah mealen Boylece biz her peygambere insan ve cin şeytanlarını duşman kıldık Bunlar aldatmak icin birbirlerine yaldızlı sozler fısıldarlar12 buyurmuştur SUrenin bu son ayeti, butun insan ve cinlerin şerrinden korunmayı oğretir Kuşkusuz insan şeytanları, cin şeytanlarından daha tehlikeli ve oldurucudur Cunku cin şeytanları, Allah'a sığınılınca gizlenir İnsan şeytanları ise, cirkin şeyleri ona guzel gosterir ve onu kotuluklere teşvik eder Hicbir şey onu azminden vazgeciremez Masum, ancak Allah'ın koruduğu kimsedir
Nas Suresi tefsiri
1 Ey Peygamber! De ki: İnsanları yaratan, buyutup besleyen ve işlerini idare eden Allah'a sığınırım O Allah insanları yoktan var edip hayat verdi, onlara ceşitli nimetler lutfetti Tefsirciler şoyle der: Yuce Allah, her ne kadar butun yaratıkların Rabbi ise de, insanları şereflendirmek ve onlara değer vermek icin sadece onları zikretti
Yuce Allah'ın, insanı şereflendirmesi şoyle olmuştur: Kainatta olan her şeyi onların emrine vermiş, onlara akıl ve ilim vererek desteklemiş; Yuce Zat'ının meleklerini onlara secde ettirmiştir Binaenaleyh insanlar, mutlak olarak mahlUkatm en ustunudur
2 İster yoneten olsun, ister yonetilen olsun O, butun mahlukatın, tam ve kapsamlı bir şekilde sahibidir Onlara hukmeder, amellerini kayda gecirir ve işlerini cevirir Bazılarını aziz bazılarını zelil; bazılarını zengin bazılarını fakir kılar
3 O, insanların ma'bUdudur Onların O'ndan başka Rabbi yoktur Kurtubi şoyle der: Yuce Allah diye şundan dolayı buyurdu: İnsanlar icerisinde melikler (krallar) vardır Dolayısıyle Yuce Allah, kendisinin onların meliki olduğunu zikretti Yİne insanlar icinde O'ndan başkasına tapanlar vardır Bu sebeple de, onların ilahı ve ma'bUdunun kendisi olduğunu krallara ve liderlere değil, kendisine sığınılması icabettiğini bildirdi SUrenin bu şekilde tertip edilişi son derece guzeldir Zira insan once kendisinin bir Rabbi olduğunu anlar Cunku turlu turlu buyutup besleme gerceğini gormektedir, Ayeti bunu ifade eder Sonra duşunduğunde bu Rabbin, yarattıklarında tasarruf etmekte ve onlardan zengin olduğunu, dolayısıyle onların Sahibi ve Maliki olduğunu anlar Ayeti bunu anlatır Sonra biraz daha fazla duşunduğunde bu Malikin, ibadete layık olduğunu anlar Cunku ibadet ancak, hic kimseye muhtac olmayan ve başkalarının hepsi kendisine muhtac olan kimseye yapılır Ayeti bunu ifade eder Yuce Allah sUrede enNas kelimesini uc defa tekrar edip zamirle yetinmedi ki, insanların şerefini, değerini ve onlara onem verildiğini gostersin Nitekim şairin şu sozundeki tekrar da boyle guzeldir:
Olumu hicbir şeyin gectiğini gormuyorum Olum zenginin de fakirin de hayatının tadını kacırır
İbn Kesir şoyle der: Rablik, meliklik ve ilahlık Yuce Rabbin sıfatlarından, uc sıfattır O her şeyin Rabbi, meliki ve ilahıdır Her şey O'nun yaratığı ve kolesidir Dolayısıyle sığman kimsenin, bu sıfatları taşıyan kimseye sığınması emredilmiştir
4 İnsanı isyana teşvik etmek icin nefse kotu duşunceleri atan ve insana vesvese veren Şeytanın şerrinden Allah'a sığınırım O şeytan ki, kul Rabbini andığında geri kalıp gizlenir; Allah'ın zikrinden gafil kaldığında doner ve ona vesvese verir Hadiste şoyle buyurulmuştur: Şeytan burnunu Ademoğlunun kalbi uzerine koyar İnsan Allah'ı andığında gizlenir Allah'ı unuttuğu zaman ise onun kalbine hakim olarak vesvese verir
5 O Şeytan ki, aşırı derecede pisliğinden dolayı, insanın kalbine ceşitli vesvese ve kuruntular atar Kurtubi şoyle der: Şeytanın vesvesesi, gizli bir sozle insanları kendine itaate cağırmasıdır Bu oyle bir sozdur ki, sesi işitilmeden manası kalplere ulaşır
6 Buradaki beyan icindir İnsanların kalplerine vesvese veren bu şeytan, cin ve insan şey tanlar mdandır Nitekim Yuce Allah mealen Boylece biz her peygambere insan ve cin şeytanlarını duşman kıldık Bunlar aldatmak icin birbirlerine yaldızlı sozler fısıldarlar12 buyurmuştur SUrenin bu son ayeti, butun insan ve cinlerin şerrinden korunmayı oğretir Kuşkusuz insan şeytanları, cin şeytanlarından daha tehlikeli ve oldurucudur Cunku cin şeytanları, Allah'a sığınılınca gizlenir İnsan şeytanları ise, cirkin şeyleri ona guzel gosterir ve onu kotuluklere teşvik eder Hicbir şey onu azminden vazgeciremez Masum, ancak Allah'ın koruduğu kimsedir