iltasyazilim
FD Üye
Moda Nedir?
Moda nedir? Sadece giyim kuşam mı?
Moda Nedir? Tanımı
Moda nedir, ne değildir?
Moda sadece kıyafet anlamına gelmez Sanat, müzik, tiyatro, edebiyat, yemek, iç mimarlık, mimari, bahçe bakımı gibi duyuları uyaran herşeyi içine alır
Artık işler değişti Her şeye tüketici karar veriyor Uygun veya pratik olmayan şeyleri onlara empoze etmek muhtemel yok
Kitle irtibat araçları baştan sona moda herkese, her kesime ulaşabiliyor Yeterince paranız varsa istediğiniz herşeye sahip olabilirsiniz İnternet moda haberlerinin evrensel iletişimini, moda dünyasının tüm kapılarını dünyaya açtı Kimin, ne giydiğini merak ediyorsanız internete girin
Random House Sözlüğüne göre Moda
1 Giysi, etiket, davetler ve diğerlerinin günlük alışkanlık ya da stili
2 Giyimin, davranışların vb bilhassa seçkin veya seçkin olmak için yapılanan bir toplum tarafından geleneksel kullanımı
3 Stil, yol
4 Herhangi bir şeyin yapısı, formu
Bu tanımlar modanın zaman içinde hakiki anlamından uzaklaştığını kanıtlıyor Bugün çoğumuz için moda, sadece giysi anlamına geliyor Fakat bu kadar kolay değil Moda; sanat, müzik, tiyatro, edebiyat, yemek yemek, iç mimarlık, mimari, bahçe bakımı gibi konuları, daha doğrusu duyuları uyaran herşeyi içine alır Gene de, bu değişimin mantığı anlaşılabilir
Tarihte, belirtilen bir çağa ait olan giyim stili kayıtlara ´moda´ diye geçiyor Giyim alışkanlığı; yaşanan anın havası ile sinonim olarak kullanılıyordu
Akıl önderleri kadar daha fazla tarihsel önemi kavranan sanatlar, o devrin modasından sorumluluk sahibi olan insanlara da bağlıydı Kraliçe Elizabeth dönemini düşünün Shakespeare´in edebiyatını açıkça, siyasi anlamda dizginsiz ve güzeldi diye tanımlarken o dönemin giysileri için de benzer kelimeleri kullanabiliriz Dönemin sanat halkalarını incelemeye devam edecek olursanız, benzerlikler yakalayacaksınız
Tüm bunlar, toplumun elit kesiminin modayı bir kalıp içine düzenlemek istediğini gösteriyor Peki ne tür etkiler yarattı? Tarihe görmek yeterli
Şimdilerde modanın anlamı fazla farklı Kitle iletişim araçları sayesinde moda herkese, her kesime ulaşabiliyor Çoğu ülkedeki asil sınıf az kalsın değil oldu Mevcut olan yerlerde de kişinin giysisinden asil ya da basit biri olup olmadığını iyi anlamak adeta imkansız Özet Olarak, artık yeterince zenginseniz herşeye sahip olabilirsiniz Moda hükmedilemeyen yaşamsal bir güç olarak kaldı
Hergün giyinmek zorunda olduğumuz gerçeğiyle yüzleşirsek, kıyafet seçimimiz ne giydiğimizi umursamamıza alt Kıyafetlerimiz bizimle ilgili birçok şey söyler Kendimize olan güvenimizi ve başkalarının bize bakışını etkiler Özünde dürüst olmasa da, bu böyle algılanıyor
Tüm bunların arkasından, gerçek şu ancak moda üstüne çok konuşuluyor, para harcanıyor, yatırılıyor Doğal bir talebin oluşmasıyla doğal olarak yeni bir meslek alanı açılıyor Eğer galibiyet sağlanırsa, moda sektörü kuşkusuz getirisi en büyük olan iş kolu
Yeni milenyum yaklaşırken, moda her yıl bir öncekinden daha öbür WWD ve VOGUE gibi tarz belirleyicileri tarafından beğenildiği vakit satışa sokulan giysilerin yaratıldığı günler çok geride kaldı Modanın nahoş güçleri olan tasarımcılar, perakendeciler, aracılar ve moda basını, bugün fazla daha büyük bir güçle yer değiştirdi
Kitle pazarlaması, modayı ele geçirdi Etek boylarının kısalması ya da uzaması gibi kaprislerle ilgilenilmiyor bundan böyle Ahali ne istediklerinin haberdar ´daha artı´ olmaya başladılar ve moda yarışı içinde olmak istemiyorlar Şık giyinme arzusu yerini rahat giyime bıraktı Değerler değişti ve bundan böyle halk giyimi hayatlarında bir öncelik olarak görmüyorlar Daha ötesi insanların yalnızca eğlenmek için alışverişe harcayabilecekleri kadar zamanları değil
Neyse oysa, modacılar akıllı ve tasarımcılar yavaşça daha değişik düşünmeye başladılar En yeni modayı dayatmak yerine, imaj meydana getirmek üstüne yoğunlaştılar İmaj, bugün modayla aynı anlamlı düşündüğümüz bir kelime Sezonun geçici heveslerinden bitkin düşen halk bu yeni hafıza akımını güzel karşılıyorlar Her sezon sokakları peyderpey gezmek yerine, kendi imajlarıyla özdeşleştirebilecekleri bir mağazayı tercih ediyorlar bu nedenle belirsizlikle geçen bir dönem yerini güvenilir bir kaynağa bıraktı Eğer Ralph Lauren hayattaki tutkularınıza hitap ediyorsa, kıyafetlerini yalnızca gece ve gündüz giymez hem iç çamaşırlarını, ev eşyalarını kullanabilir, duvarlarınızı onun tonlarıyla boyayabilir, parfümünü sürebilir, ayakkabılarını giyebilir, çantalarını taşıyabilir ve Ralph Lauren´in sizin için yarattığı dünyada yaşayabilirsiniz
İmaj modadır Bir düşünün, Calvin Kleinminimal; Ralph Laurenyöresel İngiliz tarzı, rahat, lüks; Pradakeskin çizgiler, global; Guccisofistike ve herşeyden önemlisi seksi Eğer bunların imajlarıyla özdeşleşebiliyorsanız satın alırsınız
Bu çok basit formül milyarlarca dolarlık bir sektör yarattı Stratejik düşünenler, tasarımcı ve terzilerin her sezon yarattıklarının yalnızca modaya tarafından yok kişinin kendini gizli hissedebileceği bir imaja yerinde olmasını isterler böylece, bir tüketicinin modaya uymasını garanti etmek yalnızca modaya uyması ile değil, kendi stili ve rahatının sağlanmasıyla da olur Refah, moda dünyası için yeni bir kavram
İmaj yaratılması bir bilirkişi ordusunun dahil olduğu bir ´dolar basma´ makinasıdır Pazar araştırması, tanıtım, ´in´ modeller, makyaj uzmanları, fotoğrafçılar, kuaförler, art direktörler, stilistler, promosyon, reklam, ünlü şahısların giydiği kıyafetler ve tabii oysa satın aldığınız yerin havası herkes tüketiciyi bitmiş çıkarmada rol oynuyor
İmaj yaratmak bir elbisenin basit bir taslağından çok daha kompleks Moda pazarlaması, büyük paraların döndüğü bir pazar ve tasarımcılar galibiyet için sadece yeteneklerine güvenmiyorlar Bu yüzden yetenekleri, dizaynırlığın yanında tüketicinin ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde çok yönü olan olmalı Bu büyük miktarda peşin para para gerektiriyor Geçen yüzyılda alıcı desteği ön plandaydı Günümüzde markanın evrenselleşmesi için finansal takviye gerekiyor ve bu alanda birçok yatırımcı var LVMH´den Bernard Arnault, yeteneği zenginliğe çevirmeyi bilen işadamına iyi bir misal
Sırada internet var Moda haberlerinin evrensel iletişimi, moda dünyasının tüm kapılarını dünyaya açtı Başlangıçta akışkan ve sıcacık dünyalarına ne derece girilebileceğinden korkan modacılar, sonunda internetin işlerini öldürmekten fazla, milyon dolarlık olanaklar sunduğunu fark ettiler ve siber dünyaya adım attılar
Bugün, kimin ne giydiğini merak ediyorsanız internete girin Hepsi karşınıza çıkacak Vogue, Elle, Bazaar gibi modanın önemli dergileri, daha ışıltılı ve ayrıntılı olan web sitelerini tamamladılar
Artık işler değişti Yaratıcılık tek başına tatmin edici değil; realizm, esneklik fazla bu çok sıvı ve rekabetçi dünyada ayakta kalabilmeyi sağlayacak tatmin edici kaynaklara sahip edinmek, bugün modanın ne olduğunu bize anlatıyor *
Moda nedir? Sadece giyim kuşam mı?
Moda Nedir? Tanımı
Moda nedir, ne değildir?
Moda sadece kıyafet anlamına gelmez Sanat, müzik, tiyatro, edebiyat, yemek, iç mimarlık, mimari, bahçe bakımı gibi duyuları uyaran herşeyi içine alır
Artık işler değişti Her şeye tüketici karar veriyor Uygun veya pratik olmayan şeyleri onlara empoze etmek muhtemel yok
Kitle irtibat araçları baştan sona moda herkese, her kesime ulaşabiliyor Yeterince paranız varsa istediğiniz herşeye sahip olabilirsiniz İnternet moda haberlerinin evrensel iletişimini, moda dünyasının tüm kapılarını dünyaya açtı Kimin, ne giydiğini merak ediyorsanız internete girin
Random House Sözlüğüne göre Moda
1 Giysi, etiket, davetler ve diğerlerinin günlük alışkanlık ya da stili
2 Giyimin, davranışların vb bilhassa seçkin veya seçkin olmak için yapılanan bir toplum tarafından geleneksel kullanımı
3 Stil, yol
4 Herhangi bir şeyin yapısı, formu
Bu tanımlar modanın zaman içinde hakiki anlamından uzaklaştığını kanıtlıyor Bugün çoğumuz için moda, sadece giysi anlamına geliyor Fakat bu kadar kolay değil Moda; sanat, müzik, tiyatro, edebiyat, yemek yemek, iç mimarlık, mimari, bahçe bakımı gibi konuları, daha doğrusu duyuları uyaran herşeyi içine alır Gene de, bu değişimin mantığı anlaşılabilir
Tarihte, belirtilen bir çağa ait olan giyim stili kayıtlara ´moda´ diye geçiyor Giyim alışkanlığı; yaşanan anın havası ile sinonim olarak kullanılıyordu
Akıl önderleri kadar daha fazla tarihsel önemi kavranan sanatlar, o devrin modasından sorumluluk sahibi olan insanlara da bağlıydı Kraliçe Elizabeth dönemini düşünün Shakespeare´in edebiyatını açıkça, siyasi anlamda dizginsiz ve güzeldi diye tanımlarken o dönemin giysileri için de benzer kelimeleri kullanabiliriz Dönemin sanat halkalarını incelemeye devam edecek olursanız, benzerlikler yakalayacaksınız
Tüm bunlar, toplumun elit kesiminin modayı bir kalıp içine düzenlemek istediğini gösteriyor Peki ne tür etkiler yarattı? Tarihe görmek yeterli
Şimdilerde modanın anlamı fazla farklı Kitle iletişim araçları sayesinde moda herkese, her kesime ulaşabiliyor Çoğu ülkedeki asil sınıf az kalsın değil oldu Mevcut olan yerlerde de kişinin giysisinden asil ya da basit biri olup olmadığını iyi anlamak adeta imkansız Özet Olarak, artık yeterince zenginseniz herşeye sahip olabilirsiniz Moda hükmedilemeyen yaşamsal bir güç olarak kaldı
Hergün giyinmek zorunda olduğumuz gerçeğiyle yüzleşirsek, kıyafet seçimimiz ne giydiğimizi umursamamıza alt Kıyafetlerimiz bizimle ilgili birçok şey söyler Kendimize olan güvenimizi ve başkalarının bize bakışını etkiler Özünde dürüst olmasa da, bu böyle algılanıyor
Tüm bunların arkasından, gerçek şu ancak moda üstüne çok konuşuluyor, para harcanıyor, yatırılıyor Doğal bir talebin oluşmasıyla doğal olarak yeni bir meslek alanı açılıyor Eğer galibiyet sağlanırsa, moda sektörü kuşkusuz getirisi en büyük olan iş kolu
Yeni milenyum yaklaşırken, moda her yıl bir öncekinden daha öbür WWD ve VOGUE gibi tarz belirleyicileri tarafından beğenildiği vakit satışa sokulan giysilerin yaratıldığı günler çok geride kaldı Modanın nahoş güçleri olan tasarımcılar, perakendeciler, aracılar ve moda basını, bugün fazla daha büyük bir güçle yer değiştirdi
Kitle pazarlaması, modayı ele geçirdi Etek boylarının kısalması ya da uzaması gibi kaprislerle ilgilenilmiyor bundan böyle Ahali ne istediklerinin haberdar ´daha artı´ olmaya başladılar ve moda yarışı içinde olmak istemiyorlar Şık giyinme arzusu yerini rahat giyime bıraktı Değerler değişti ve bundan böyle halk giyimi hayatlarında bir öncelik olarak görmüyorlar Daha ötesi insanların yalnızca eğlenmek için alışverişe harcayabilecekleri kadar zamanları değil
Neyse oysa, modacılar akıllı ve tasarımcılar yavaşça daha değişik düşünmeye başladılar En yeni modayı dayatmak yerine, imaj meydana getirmek üstüne yoğunlaştılar İmaj, bugün modayla aynı anlamlı düşündüğümüz bir kelime Sezonun geçici heveslerinden bitkin düşen halk bu yeni hafıza akımını güzel karşılıyorlar Her sezon sokakları peyderpey gezmek yerine, kendi imajlarıyla özdeşleştirebilecekleri bir mağazayı tercih ediyorlar bu nedenle belirsizlikle geçen bir dönem yerini güvenilir bir kaynağa bıraktı Eğer Ralph Lauren hayattaki tutkularınıza hitap ediyorsa, kıyafetlerini yalnızca gece ve gündüz giymez hem iç çamaşırlarını, ev eşyalarını kullanabilir, duvarlarınızı onun tonlarıyla boyayabilir, parfümünü sürebilir, ayakkabılarını giyebilir, çantalarını taşıyabilir ve Ralph Lauren´in sizin için yarattığı dünyada yaşayabilirsiniz
İmaj modadır Bir düşünün, Calvin Kleinminimal; Ralph Laurenyöresel İngiliz tarzı, rahat, lüks; Pradakeskin çizgiler, global; Guccisofistike ve herşeyden önemlisi seksi Eğer bunların imajlarıyla özdeşleşebiliyorsanız satın alırsınız
Bu çok basit formül milyarlarca dolarlık bir sektör yarattı Stratejik düşünenler, tasarımcı ve terzilerin her sezon yarattıklarının yalnızca modaya tarafından yok kişinin kendini gizli hissedebileceği bir imaja yerinde olmasını isterler böylece, bir tüketicinin modaya uymasını garanti etmek yalnızca modaya uyması ile değil, kendi stili ve rahatının sağlanmasıyla da olur Refah, moda dünyası için yeni bir kavram
İmaj yaratılması bir bilirkişi ordusunun dahil olduğu bir ´dolar basma´ makinasıdır Pazar araştırması, tanıtım, ´in´ modeller, makyaj uzmanları, fotoğrafçılar, kuaförler, art direktörler, stilistler, promosyon, reklam, ünlü şahısların giydiği kıyafetler ve tabii oysa satın aldığınız yerin havası herkes tüketiciyi bitmiş çıkarmada rol oynuyor
İmaj yaratmak bir elbisenin basit bir taslağından çok daha kompleks Moda pazarlaması, büyük paraların döndüğü bir pazar ve tasarımcılar galibiyet için sadece yeteneklerine güvenmiyorlar Bu yüzden yetenekleri, dizaynırlığın yanında tüketicinin ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde çok yönü olan olmalı Bu büyük miktarda peşin para para gerektiriyor Geçen yüzyılda alıcı desteği ön plandaydı Günümüzde markanın evrenselleşmesi için finansal takviye gerekiyor ve bu alanda birçok yatırımcı var LVMH´den Bernard Arnault, yeteneği zenginliğe çevirmeyi bilen işadamına iyi bir misal
Sırada internet var Moda haberlerinin evrensel iletişimi, moda dünyasının tüm kapılarını dünyaya açtı Başlangıçta akışkan ve sıcacık dünyalarına ne derece girilebileceğinden korkan modacılar, sonunda internetin işlerini öldürmekten fazla, milyon dolarlık olanaklar sunduğunu fark ettiler ve siber dünyaya adım attılar
Bugün, kimin ne giydiğini merak ediyorsanız internete girin Hepsi karşınıza çıkacak Vogue, Elle, Bazaar gibi modanın önemli dergileri, daha ışıltılı ve ayrıntılı olan web sitelerini tamamladılar
Artık işler değişti Yaratıcılık tek başına tatmin edici değil; realizm, esneklik fazla bu çok sıvı ve rekabetçi dünyada ayakta kalabilmeyi sağlayacak tatmin edici kaynaklara sahip edinmek, bugün modanın ne olduğunu bize anlatıyor *