iltasyazilim
FD Üye
miraç mucizesi ayrıntılı anlatım
Kur ’lahzaı Kerim ’de Miraç ile ilgili olarak şöyle buyrulmaktadır: “Bir gece, kendisine bir takım ayetlerimizi gösterelim diye kulunu Mescidi Haram ’dan çevresini mübarek kıldığımız Mescidi Aksa ’ya götüren Allah eksikliklerden münezzehtir O, gerçekten işitendir, görendir (İsra, 171)
Hz Peygamber (sas) ’in Mekke ’deki Mescidi Haram ’dan Kudüs ’teki Mescidi Aksa ’ya götürülmesi şeklinde gerçekleşen alışılmış üstü durum İslami kaynaklarda, metindeki ilgili fiilin masdarı olan ve “geceleyin yürüme, gece yolculuğu anlamına gelen “İsra kelimesiyle anılır Bu yolculuğun, hadislerde anlatılan “göklere yükseltilme safhasının da dahil olduğu tamamı ise “artma, yukarı tırmanma anlamındaki uruc kökünden türetilmiş olan ve “artma vasıtası, aleti manasına gelen mi ’rac kelimesiyle açıklama edilir
Hz Muhammed (sas) ’in Peygamber olmasıyla birlikte putperestlerin Müslümanlar üstünde kurduğu baskılar, muhtemelen risaletin 6 yılından itibaren Peygamber ailesiyle az sayıdaki Müslümanlara aleyhinde ekonomik ve sosyal bir boykota dönüştü Üç yıl süren ve büyük acılara sebep olan bu boykotun arkasında Rasulüllah, kısa aralıklarla eşi Hz Hatice ile amcası ve hamisi Ebu Talib ’i kaybetti Dolayısıyla bu yıla Üzüntü Yılı denildi Bu acılı olayların gerisinde Allah Teala, bir bakıma Resulünü, katlanma ve tahammülü dolayısıyla ayrıca teselli etmek keza de mükâfatlandırmak istedi ve bunun için çoğunlukla Mi ’rac diye anılan büyük doğaüstü olayı gerçekleştirdi
İsra suresinin 1 ayeti ile Necm suresinin birincil ayetleri Mi ’rac olayına işaret etmektedir Benzer konuda hadis mecmualarında da kırk beş değin sahabi vasıtasıyla bana kalırsa Hz Peygamber (sas) ’den bilgiler nakledilmiştir Oysa özellikle bu hadislerdeki ayrıntılı malumat öbür yorumlara yol açacak nitelikte olduğu için, Mi ’racın tarihi ve nasıl eğilim ettiği hakkında öbür bilgiler verilmiştir
Konuyla ilgili fazla sayıda hadis bulunmakta olup özellikle (Buhari, “Salat, 1) ve diğer bablarda yer alan hadislere göre bir gece Hz Peygamber (sas) Kabe ’nin avlusunda (diğer bazı rivayetlerde amcasının kızı Ümmühani ’nin evinde) “uyku ile uyanıklık arasında bir durumdayken Cebrail yanına geldi, göğsünü açarak kalbini zemzemle yıkadı, daha sonra Burak denilen bir binek üzerinde onu Kudüs ’e götürdü Rasulüllah ’ı burada önceki bir takım Peygamberler karşıladılar ve onu kendilerine imam yaparak gerisinde topluca namaz kıldılar
sonra semaya yükseltilen Rasulüllah, semanın birinci katında Hz Adem, ikinci katında Hz İsa ve Hz Yahya, üçüncü katında Hz Yusuf, dördüncü katında Hz İdris, beşinci katında Hz Harun, altıncı katında Hz Musa, yedinci katında ise Hz İbrahim ile görüştü
Kur ’lahza ’da “Sidretü ’lmünteha (sınır ağacı) denilen ve bir görüşe göre yaratılmışlarca bilinebilen alanın son sınırını işaretlediği kabul edilen sınır noktasının ötesine, Cebrail ’in geçme imkanı olmadığı için Hz Peygamber (sas) refref denilen bir araçla kimsesiz yükselmesini sürdürdü Bu sırada kendisine evrenin sırları, varlığın kaderiyle hükümlerin tesbiti için görevlendirilmiş olan meleklerin çalışmaları gösterildi Nihayet bir beşerin insan olma özelliğini koruyarak Allah ’a yaklaşabileceği son noktaya kadar yaklaşmıştır (Necm, 5389)
Peygamber (sas) ’in Rabbine selamlama ve ihtiramını arzettiği, Allah ’ın da ona selamla hitap ettiği ve inananlara esenliklerin dile getirildiği “Tahiyyat duasındaki diyalogun Mi ’rac olayı esnasında gerçekleştiği kabul edilir Mekandan münezzeh olan Allah Teala ile Kur ’an ’ın “alemlere rahmet olarak gönderildiğini bildirdiği Hz Muhammed (sas) aralarında, insan idrakinin kavramaktan aciz olduğu bir şekilde gerçekleşen bu buluşma sırasında Rasulüllah ’a, içlerinden günahkar olanlareğer affedilmezlerse bir süre cehennemde cezalandırıldıktan sonradan tüm ümmetinin cennete kabul buyrulacağı müjdelendi; hem kendisine bir hediye olarak Bakara suresinin ırk aralarında “Amene ’rresulü diye başlayan 285286 ayetler inzal edildi
Miraçta İslam ’ın esas ibadetlerinden beş vakit namaz emredildi Hem bir takım rivayetlere tarafından Mi ’racdan dönüş esnasında Hz Peygamber (sas) ’e cennet ve cehennem ile buralarda bulunacak insanların durumları gösterildi Nihayet Hz Peygamber (sas) Mekke ’den ayrıldığı noktaya getirildi
Miracın uykudayken ya da kurnaz iken ruhen vuku bulduğunu söyleyenler de olmuştur Birinci görüş kabule şayan görülmekle birlikte bu ikinci görüşün benimsenmesi de olayın değerini ve önemini azaltmaz Çünkü genel bir prensip olarak vahiy yollarından birinin de rüya olduğu kabul edilir *
Kur ’lahzaı Kerim ’de Miraç ile ilgili olarak şöyle buyrulmaktadır: “Bir gece, kendisine bir takım ayetlerimizi gösterelim diye kulunu Mescidi Haram ’dan çevresini mübarek kıldığımız Mescidi Aksa ’ya götüren Allah eksikliklerden münezzehtir O, gerçekten işitendir, görendir (İsra, 171)
Hz Peygamber (sas) ’in Mekke ’deki Mescidi Haram ’dan Kudüs ’teki Mescidi Aksa ’ya götürülmesi şeklinde gerçekleşen alışılmış üstü durum İslami kaynaklarda, metindeki ilgili fiilin masdarı olan ve “geceleyin yürüme, gece yolculuğu anlamına gelen “İsra kelimesiyle anılır Bu yolculuğun, hadislerde anlatılan “göklere yükseltilme safhasının da dahil olduğu tamamı ise “artma, yukarı tırmanma anlamındaki uruc kökünden türetilmiş olan ve “artma vasıtası, aleti manasına gelen mi ’rac kelimesiyle açıklama edilir
Hz Muhammed (sas) ’in Peygamber olmasıyla birlikte putperestlerin Müslümanlar üstünde kurduğu baskılar, muhtemelen risaletin 6 yılından itibaren Peygamber ailesiyle az sayıdaki Müslümanlara aleyhinde ekonomik ve sosyal bir boykota dönüştü Üç yıl süren ve büyük acılara sebep olan bu boykotun arkasında Rasulüllah, kısa aralıklarla eşi Hz Hatice ile amcası ve hamisi Ebu Talib ’i kaybetti Dolayısıyla bu yıla Üzüntü Yılı denildi Bu acılı olayların gerisinde Allah Teala, bir bakıma Resulünü, katlanma ve tahammülü dolayısıyla ayrıca teselli etmek keza de mükâfatlandırmak istedi ve bunun için çoğunlukla Mi ’rac diye anılan büyük doğaüstü olayı gerçekleştirdi
İsra suresinin 1 ayeti ile Necm suresinin birincil ayetleri Mi ’rac olayına işaret etmektedir Benzer konuda hadis mecmualarında da kırk beş değin sahabi vasıtasıyla bana kalırsa Hz Peygamber (sas) ’den bilgiler nakledilmiştir Oysa özellikle bu hadislerdeki ayrıntılı malumat öbür yorumlara yol açacak nitelikte olduğu için, Mi ’racın tarihi ve nasıl eğilim ettiği hakkında öbür bilgiler verilmiştir
Konuyla ilgili fazla sayıda hadis bulunmakta olup özellikle (Buhari, “Salat, 1) ve diğer bablarda yer alan hadislere göre bir gece Hz Peygamber (sas) Kabe ’nin avlusunda (diğer bazı rivayetlerde amcasının kızı Ümmühani ’nin evinde) “uyku ile uyanıklık arasında bir durumdayken Cebrail yanına geldi, göğsünü açarak kalbini zemzemle yıkadı, daha sonra Burak denilen bir binek üzerinde onu Kudüs ’e götürdü Rasulüllah ’ı burada önceki bir takım Peygamberler karşıladılar ve onu kendilerine imam yaparak gerisinde topluca namaz kıldılar
sonra semaya yükseltilen Rasulüllah, semanın birinci katında Hz Adem, ikinci katında Hz İsa ve Hz Yahya, üçüncü katında Hz Yusuf, dördüncü katında Hz İdris, beşinci katında Hz Harun, altıncı katında Hz Musa, yedinci katında ise Hz İbrahim ile görüştü
Kur ’lahza ’da “Sidretü ’lmünteha (sınır ağacı) denilen ve bir görüşe göre yaratılmışlarca bilinebilen alanın son sınırını işaretlediği kabul edilen sınır noktasının ötesine, Cebrail ’in geçme imkanı olmadığı için Hz Peygamber (sas) refref denilen bir araçla kimsesiz yükselmesini sürdürdü Bu sırada kendisine evrenin sırları, varlığın kaderiyle hükümlerin tesbiti için görevlendirilmiş olan meleklerin çalışmaları gösterildi Nihayet bir beşerin insan olma özelliğini koruyarak Allah ’a yaklaşabileceği son noktaya kadar yaklaşmıştır (Necm, 5389)
Peygamber (sas) ’in Rabbine selamlama ve ihtiramını arzettiği, Allah ’ın da ona selamla hitap ettiği ve inananlara esenliklerin dile getirildiği “Tahiyyat duasındaki diyalogun Mi ’rac olayı esnasında gerçekleştiği kabul edilir Mekandan münezzeh olan Allah Teala ile Kur ’an ’ın “alemlere rahmet olarak gönderildiğini bildirdiği Hz Muhammed (sas) aralarında, insan idrakinin kavramaktan aciz olduğu bir şekilde gerçekleşen bu buluşma sırasında Rasulüllah ’a, içlerinden günahkar olanlareğer affedilmezlerse bir süre cehennemde cezalandırıldıktan sonradan tüm ümmetinin cennete kabul buyrulacağı müjdelendi; hem kendisine bir hediye olarak Bakara suresinin ırk aralarında “Amene ’rresulü diye başlayan 285286 ayetler inzal edildi
Miraçta İslam ’ın esas ibadetlerinden beş vakit namaz emredildi Hem bir takım rivayetlere tarafından Mi ’racdan dönüş esnasında Hz Peygamber (sas) ’e cennet ve cehennem ile buralarda bulunacak insanların durumları gösterildi Nihayet Hz Peygamber (sas) Mekke ’den ayrıldığı noktaya getirildi
Miracın uykudayken ya da kurnaz iken ruhen vuku bulduğunu söyleyenler de olmuştur Birinci görüş kabule şayan görülmekle birlikte bu ikinci görüşün benimsenmesi de olayın değerini ve önemini azaltmaz Çünkü genel bir prensip olarak vahiy yollarından birinin de rüya olduğu kabul edilir *