iltasyazilim
FD Üye
Mezhep, gidilen yol, benimsenen metod ve görüş demektir Dini manada mezhep, dinde ehil bir İslam aliminin görüşlerine denir
Her Müslüman’ın dini doğrudan, asıl kaynaklarından öğrenmesi ve inancını doğru bir şekilde yaşaması mümkün değildir Bu durumda bir mezhebe göre yaşamak ve dini sorumluluklarını yerine getirmek gerekir
Mezhepler ikiye ayrılır:
a Fıkhi Mezhepler:
Fıkıh bir Müslüman’ın dinin emir ve yasaklarını bilmesi demektir Fıkıh bilmek, ibadetlerin ve dini görevlerin nasıl yapılacağını bilmektir Onun için fıkıh, ibadetten önce gelir Çünkü itikat bozukluğu ve ibadetlerin doğru dürüst yapılmaması, amellerin boşa gitmesine neden olur
Dört hak mezhep vardır:
1 Hanefi Mezhebi:
Kurucusu, İmamı Azam Ebu Hanife’dir En yaygın olan mezheptir
2 Şafi Mezhebi:
Kurucusu İmamı Şafidir
3 Maliki Mezhebi:
Kurucusu İmamı Maliktir
4 Hanbeli Mezhebi:
Kurucusu, Ahmet b Hanbel’dir
Görüldüğü gibi bu mezhepler, kurucularının adları ile anılmaktadır Bu kişiler mezhep kurmak için ortaya çıkmamışlardır Kimseye de “ gelin benim mezhebime girin dememişlerdir Her biri görüşlerini açıklamışlar, kim hangisini tercih ettiyse o mezheple amel etmişlerdir
Gerekiyorsa, mezhep değiştirilebilir
Kimse işine geldiği şekilde değişik mezhep görüşleriyle amel edemez
b İtikadi Mezhepler:
İtikat, inanç demektir İslam’ın inanç sistemi altı madde halinde toplanmıştır:
1 Allah’a iman,
2 e iman,
3 Kitaplara iman,
4 Peygamberlere iman,
5 Ahirete iman,
6 Kadere iman,
Başta sahabe iman konusunda herhangi bir problem olsa, Hz Peygambere baş vurur, sorusunu sorar, cevabını alırdı, hata etmezdi Allah Resulünün vefatından sonra sorular soruldu ve cevap arandı Görüşlerin ortaya konması ile itikadi mezhepler doğdu Bunlar:
1 Maturidi Mezhebi:
Kurucusu Ebu Mansur Muhammed’tir İslam inancını sapık akımlara karşı Kur’an ve sünnete dayanarak savunmuştur
2 Eş’ari Mezhebi:
Kurucusu Ali b İsmail Eş’ari’dir
İslam düşüncesini sapık düşüncelere karşı ehli sünnet çizgisinde Kur’an ve sünnetten delillerle savunmuştur
Bu iki mezhep kurucusu da sapık inanç ve düşüncelerin önüne geçip ehli sünnet mezheplerini oluşturmuşlardır Allah onlardan razı olsun
Araştırmacı Yazar
Mustafa ÖSELMİŞ
Her Müslüman’ın dini doğrudan, asıl kaynaklarından öğrenmesi ve inancını doğru bir şekilde yaşaması mümkün değildir Bu durumda bir mezhebe göre yaşamak ve dini sorumluluklarını yerine getirmek gerekir
Mezhepler ikiye ayrılır:
a Fıkhi Mezhepler:
Fıkıh bir Müslüman’ın dinin emir ve yasaklarını bilmesi demektir Fıkıh bilmek, ibadetlerin ve dini görevlerin nasıl yapılacağını bilmektir Onun için fıkıh, ibadetten önce gelir Çünkü itikat bozukluğu ve ibadetlerin doğru dürüst yapılmaması, amellerin boşa gitmesine neden olur
Dört hak mezhep vardır:
1 Hanefi Mezhebi:
Kurucusu, İmamı Azam Ebu Hanife’dir En yaygın olan mezheptir
2 Şafi Mezhebi:
Kurucusu İmamı Şafidir
3 Maliki Mezhebi:
Kurucusu İmamı Maliktir
4 Hanbeli Mezhebi:
Kurucusu, Ahmet b Hanbel’dir
Görüldüğü gibi bu mezhepler, kurucularının adları ile anılmaktadır Bu kişiler mezhep kurmak için ortaya çıkmamışlardır Kimseye de “ gelin benim mezhebime girin dememişlerdir Her biri görüşlerini açıklamışlar, kim hangisini tercih ettiyse o mezheple amel etmişlerdir
Gerekiyorsa, mezhep değiştirilebilir
Kimse işine geldiği şekilde değişik mezhep görüşleriyle amel edemez
b İtikadi Mezhepler:
İtikat, inanç demektir İslam’ın inanç sistemi altı madde halinde toplanmıştır:
1 Allah’a iman,
2 e iman,
3 Kitaplara iman,
4 Peygamberlere iman,
5 Ahirete iman,
6 Kadere iman,
Başta sahabe iman konusunda herhangi bir problem olsa, Hz Peygambere baş vurur, sorusunu sorar, cevabını alırdı, hata etmezdi Allah Resulünün vefatından sonra sorular soruldu ve cevap arandı Görüşlerin ortaya konması ile itikadi mezhepler doğdu Bunlar:
1 Maturidi Mezhebi:
Kurucusu Ebu Mansur Muhammed’tir İslam inancını sapık akımlara karşı Kur’an ve sünnete dayanarak savunmuştur
2 Eş’ari Mezhebi:
Kurucusu Ali b İsmail Eş’ari’dir
İslam düşüncesini sapık düşüncelere karşı ehli sünnet çizgisinde Kur’an ve sünnetten delillerle savunmuştur
Bu iki mezhep kurucusu da sapık inanç ve düşüncelerin önüne geçip ehli sünnet mezheplerini oluşturmuşlardır Allah onlardan razı olsun
Araştırmacı Yazar
Mustafa ÖSELMİŞ