nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 37
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 95
Melih Cevdet Anday
Doğum 13 Mart 1915İstanbul
Ölümü 28 Kasım 2002İstanbul
Meslek Şair, tiyatro, roman, deneme, makale yazarı
1915 ’te İstanbul ’da doğdu Ankara Gazi Lisesi ’nden 1936 ’da mezun oldu Oktay Rifat ve Orhan Veli mektep arkadaşlarıydı 1938 ’de sosyoloji öğrenimi için Belçika ’ya gitti İki yıl daha sonra II Dünya Savaşı çıkınca zorunlu olarak yurda döndü 1942 ’den başlayarak Ankara ’da Ulusal Eğitim Bakanlığı Yayınlama Müdürlüğü ’nde danışmanlık, Ankara Kitaplığı ’nda memurluk, gazetecilik yaptı daha sonra İstanbul ’a yerleşti “Akşam, “Büyük Gazete, “Tanin ve “Cumhuriyet gazetelerinde fıkra yazarlığı, sanat sayfası yöneticiliği yaptı, denemeler yazdı 1954 ’te başladığı İstanbul Belediye Konservatuvarı Tiyatro Bölümü fonetikdiksiyon öğretmenliğinden 1977 ’de emekli oldu 19641969 arasında TRT Idare Heyeti üyeliğinde bulundu 1979 ’da UNESCO Genel Merkezi Kültür Müşaviri olarak Paris ’e gitti Melih Cevdet Anday, 28 Kasım 2002'de 87 yaşındayken vefat etti Büyükada mezarlığında toprağa verildi
YAZINSAL YAŞAMSAL
“Ukde adlı birincil şiiri 1936 ’da Varlık dergisinde çıktı Birincil şiirlerinde hececilerin biçim ve tema özelliklerini benimsedi Gizemci denebilecek bir duyarlılıkla nesneleri sıralayan, çevresine çocuksu bir şaşkınlıkla bakan bu şiirlerin ayırıcı yanı, uyaklı yazılmalarına karşın uyağa bağlı olmamaları Orhan Veli ve Oktay Rifat ’la iki taraflı eserleri “Ilginçteki (1941) şiirlerinde çocuksu şaşkınlığın bilince dönüştüğü, uyakların aşıldığı ve ölçünün kırıldığı görülür Bu birincil dönem şiirlerinde yer yer Dadaizm ’den etkiler hissedilir ama belirleyici değildir Ilk Olarak çocukluktan beri dost olduğu Orhan Veli ve Oktay Rifat ’la benzer şiir çizgisinde yürüdü Fakat Veli ve Rifat ’tan “duygu bakımından ayrıldı Şiirlerinde duygu, düşünceyle gelişir, hatta düşünceyi hazırlar Zihin ögesi duygularını defalarca ayrıntıdan kotarır “Telgrafhane ve “Alt Yandan kitaplarındaki şiirlerle bu defa, toplum ve insan değerlerini savunan, agresif bir şiire yöneldiği uyarı çekti Duyguya toplumu da eklediği bu dönem kitaplarından “Alt Yana sakıncalı bulunup toplatıldı lakin beraat etti Lirizme aleyhinde çıkmasına karşın, toplumsal güçlüklerin içe akışı olarak gördüğü bu unsuru şiirlerinde kullanmaktan geri durmadı 1960 sonrası şiirinde bu kere mitolojik unsurlar görülmeye başlandı “Kolları Bağlı Odysseus (1963) ile başlayan bu süreçte, Anadolu ’daki eski Yunan kültürü ile yaşadığımız tarihsel ve aktüel koşullar arasında bir metafor kurmayı istedi 1975 sonrası eserlerinde yeni sorularla yeni arayışlara yönelmek isteyen bir şairin bununla birlikte bir filozofun ve millet ermişinin sesi duyulur Mitologya serüvenine Doğu kültürleri unsurlarını da katmaya başlar Şiirindeki bu gelişme denemeleri ve romanlarında da hissedilir *
Doğum 13 Mart 1915İstanbul
Ölümü 28 Kasım 2002İstanbul
Meslek Şair, tiyatro, roman, deneme, makale yazarı
1915 ’te İstanbul ’da doğdu Ankara Gazi Lisesi ’nden 1936 ’da mezun oldu Oktay Rifat ve Orhan Veli mektep arkadaşlarıydı 1938 ’de sosyoloji öğrenimi için Belçika ’ya gitti İki yıl daha sonra II Dünya Savaşı çıkınca zorunlu olarak yurda döndü 1942 ’den başlayarak Ankara ’da Ulusal Eğitim Bakanlığı Yayınlama Müdürlüğü ’nde danışmanlık, Ankara Kitaplığı ’nda memurluk, gazetecilik yaptı daha sonra İstanbul ’a yerleşti “Akşam, “Büyük Gazete, “Tanin ve “Cumhuriyet gazetelerinde fıkra yazarlığı, sanat sayfası yöneticiliği yaptı, denemeler yazdı 1954 ’te başladığı İstanbul Belediye Konservatuvarı Tiyatro Bölümü fonetikdiksiyon öğretmenliğinden 1977 ’de emekli oldu 19641969 arasında TRT Idare Heyeti üyeliğinde bulundu 1979 ’da UNESCO Genel Merkezi Kültür Müşaviri olarak Paris ’e gitti Melih Cevdet Anday, 28 Kasım 2002'de 87 yaşındayken vefat etti Büyükada mezarlığında toprağa verildi
YAZINSAL YAŞAMSAL
“Ukde adlı birincil şiiri 1936 ’da Varlık dergisinde çıktı Birincil şiirlerinde hececilerin biçim ve tema özelliklerini benimsedi Gizemci denebilecek bir duyarlılıkla nesneleri sıralayan, çevresine çocuksu bir şaşkınlıkla bakan bu şiirlerin ayırıcı yanı, uyaklı yazılmalarına karşın uyağa bağlı olmamaları Orhan Veli ve Oktay Rifat ’la iki taraflı eserleri “Ilginçteki (1941) şiirlerinde çocuksu şaşkınlığın bilince dönüştüğü, uyakların aşıldığı ve ölçünün kırıldığı görülür Bu birincil dönem şiirlerinde yer yer Dadaizm ’den etkiler hissedilir ama belirleyici değildir Ilk Olarak çocukluktan beri dost olduğu Orhan Veli ve Oktay Rifat ’la benzer şiir çizgisinde yürüdü Fakat Veli ve Rifat ’tan “duygu bakımından ayrıldı Şiirlerinde duygu, düşünceyle gelişir, hatta düşünceyi hazırlar Zihin ögesi duygularını defalarca ayrıntıdan kotarır “Telgrafhane ve “Alt Yandan kitaplarındaki şiirlerle bu defa, toplum ve insan değerlerini savunan, agresif bir şiire yöneldiği uyarı çekti Duyguya toplumu da eklediği bu dönem kitaplarından “Alt Yana sakıncalı bulunup toplatıldı lakin beraat etti Lirizme aleyhinde çıkmasına karşın, toplumsal güçlüklerin içe akışı olarak gördüğü bu unsuru şiirlerinde kullanmaktan geri durmadı 1960 sonrası şiirinde bu kere mitolojik unsurlar görülmeye başlandı “Kolları Bağlı Odysseus (1963) ile başlayan bu süreçte, Anadolu ’daki eski Yunan kültürü ile yaşadığımız tarihsel ve aktüel koşullar arasında bir metafor kurmayı istedi 1975 sonrası eserlerinde yeni sorularla yeni arayışlara yönelmek isteyen bir şairin bununla birlikte bir filozofun ve millet ermişinin sesi duyulur Mitologya serüvenine Doğu kültürleri unsurlarını da katmaya başlar Şiirindeki bu gelişme denemeleri ve romanlarında da hissedilir *