Medreselerin Kaldırılması
Medreselerin Kaldırılması Nasıl Oldu
Medreseler Nasıl Kaldırıldı
Osmanlı Devleti'nin son donemlerinde, diğer kurumlar gibi eğitim kurumları da buyuk bir cokuntu icinde idi Osmanlı Devleti'ndeki eğitim kurumları olan medreseler, Kuruluş ve Yukseliş donemlerinde gerek eğitim kadrosu, gerekse programları bakımından cok ileri bir seviyedeydi
Fakat 17 yuzyıldan itibaren, devletin diğer kurumlarındaki gerilemeye paralel olarak eğitim kurumları da geriledi
Devletin yıkılışını onlemek amacıyla yapılmaya başlanan yenilikler cercevesinde, eğitim kurumları da yeniden duzenlendi 18 yuzyılın sonlarında ordunun subay, teknik eleman ve doktor ihtiyacını karşılamak uzere, cağın gereklerine uygun okulların acılmasına başlandı Tanzimat Donemi'nde, askeri okullardan başka, Avrupa'dakilere benzer modern eğitim kurumları acıldı Medrese ve modern devlet okulları dışında, kendi dillerinde eğitim yapan azınlık ve yabancı okulları da vardı Bu okullarda okutulan farklı dersler sebebiyle ayrı duygu ve duşunce, değişik kultur ve davranışa sahip insanlar yetişti Bu uygulama, ulkede milli kulturun gelişmesine buyuk olcude engel olmaktaydı Bu sebeple milli bir kultur oluşturulamıyordu
Kurtuluş Savaşı'nın amacı milli birliğin sağlanması ve cağdaşlaşma olduğu icin, Osmanlı eğitim sistemi devam ettirilemezdi Daha Kurtuluş Savaşı yıllarında Mustafa Kemal, eğitim konusunda da calışmalara başlamıştı 16 Temmuz 1921'de yaptığı bir konuşmada milli kulturun onemi ve gerekliliğinden bahsederek, eğitim ve kultur konusundaki bolunmuşluğun kaldırılmasını savundu Osmanlı Devleti'nde var olan, mektepmedrese ayrımının kaldırılacağını soyledi Eğitimin yaygınlaştırılarak bilgisizliğin yok edilmesi gerektiğini vurguladı
Buyuk zaferden sonra cağdaş bir eğitim sisteminin kurulması icin duşunduklerini uygulamaya koydu Bu amacla Turkiye Buyuk Millet Meclisi'nde 3 Mart 1924'te Tevhidi Tedrisat (Oğretim Birliği) Kanunu kabul edildi Bu kanunla, medreseler kaldırıldı ve Turkiye Cumhuriyeti sınırlan icindeki butun okullar, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlandı Boylece eğitim kurumlarının bir catı altında toplanması ve eğitimin milli bir nitelik kazanması sağlandı
2 Mart 1926'da maarif teşkilatı hakkındaki kanun kabul edildi Bu kanunla laik eğitime uygun, ilk ve ortaoğretim programlan belirlendi Eğitim hizmetleri, modern bir hale getirildi Bundan sonra milli ve laik eğitimi yaygınlaştırmak icin, hızla ilkokullar, ortaokullar, liseler ve yuksek okullar acıldı Bunların yanı sıra meslek okulları da acıldı İlkokul zorunlu hale getirildi
Medreselerin Kaldırılması Nasıl Oldu
Medreseler Nasıl Kaldırıldı
Osmanlı Devleti'nin son donemlerinde, diğer kurumlar gibi eğitim kurumları da buyuk bir cokuntu icinde idi Osmanlı Devleti'ndeki eğitim kurumları olan medreseler, Kuruluş ve Yukseliş donemlerinde gerek eğitim kadrosu, gerekse programları bakımından cok ileri bir seviyedeydi
Fakat 17 yuzyıldan itibaren, devletin diğer kurumlarındaki gerilemeye paralel olarak eğitim kurumları da geriledi
Devletin yıkılışını onlemek amacıyla yapılmaya başlanan yenilikler cercevesinde, eğitim kurumları da yeniden duzenlendi 18 yuzyılın sonlarında ordunun subay, teknik eleman ve doktor ihtiyacını karşılamak uzere, cağın gereklerine uygun okulların acılmasına başlandı Tanzimat Donemi'nde, askeri okullardan başka, Avrupa'dakilere benzer modern eğitim kurumları acıldı Medrese ve modern devlet okulları dışında, kendi dillerinde eğitim yapan azınlık ve yabancı okulları da vardı Bu okullarda okutulan farklı dersler sebebiyle ayrı duygu ve duşunce, değişik kultur ve davranışa sahip insanlar yetişti Bu uygulama, ulkede milli kulturun gelişmesine buyuk olcude engel olmaktaydı Bu sebeple milli bir kultur oluşturulamıyordu
Kurtuluş Savaşı'nın amacı milli birliğin sağlanması ve cağdaşlaşma olduğu icin, Osmanlı eğitim sistemi devam ettirilemezdi Daha Kurtuluş Savaşı yıllarında Mustafa Kemal, eğitim konusunda da calışmalara başlamıştı 16 Temmuz 1921'de yaptığı bir konuşmada milli kulturun onemi ve gerekliliğinden bahsederek, eğitim ve kultur konusundaki bolunmuşluğun kaldırılmasını savundu Osmanlı Devleti'nde var olan, mektepmedrese ayrımının kaldırılacağını soyledi Eğitimin yaygınlaştırılarak bilgisizliğin yok edilmesi gerektiğini vurguladı
Buyuk zaferden sonra cağdaş bir eğitim sisteminin kurulması icin duşunduklerini uygulamaya koydu Bu amacla Turkiye Buyuk Millet Meclisi'nde 3 Mart 1924'te Tevhidi Tedrisat (Oğretim Birliği) Kanunu kabul edildi Bu kanunla, medreseler kaldırıldı ve Turkiye Cumhuriyeti sınırlan icindeki butun okullar, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlandı Boylece eğitim kurumlarının bir catı altında toplanması ve eğitimin milli bir nitelik kazanması sağlandı
2 Mart 1926'da maarif teşkilatı hakkındaki kanun kabul edildi Bu kanunla laik eğitime uygun, ilk ve ortaoğretim programlan belirlendi Eğitim hizmetleri, modern bir hale getirildi Bundan sonra milli ve laik eğitimi yaygınlaştırmak icin, hızla ilkokullar, ortaokullar, liseler ve yuksek okullar acıldı Bunların yanı sıra meslek okulları da acıldı İlkokul zorunlu hale getirildi